-Fisken- Skrevet 12. februar 2005 #2381 Del Skrevet 12. februar 2005 Gratulerer ja! Og god lørdag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. februar 2005 Forfatter #2382 Del Skrevet 13. februar 2005 Så var det søndag. Føler helga er så kort nå når jeg "bare" har fri lørdag og søndag. Det er sannelig et hektisk semester. I ettermiddag skal sambo trene, og så skal vi lage hjemmelaget kyllingpizza. Har tatt opp tomatsaus fra fryseren, sambo lager pizzadeig. Så har vi på stekt kyllingfilet i biter, chiliringer, løk, oliven, champignon og revet cheddar og mozzarella. Og så hjemmelaget rømmedressing og salat til. Nam nam. Morsdag i dag, og pusekatten har ikke gitt gave til mamma'n sin. *hrmpf* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 13. februar 2005 Forfatter #2383 Del Skrevet 13. februar 2005 (endret) Sånn, deigen står til heving, kyllingbrystene er stekt, rømmedressingen står og godgjør seg i kjøleskapet og tomatsausen (fant ikke mer i fryseren) står og småputrer på komfyren. Sambo har swifret og vasket alle gulv, jeg har vasket 3 maskiner med klær og skal ta en kjapp vask på badet. I morgen er det lang dag, 9-14 uten lunsjpause mellom, så jeg må kaste i meg maten i de 15 minuttene mellom to forelesninger. I går var vi på en spontan harrytur til Sverige, vi to og broren min. Kjøpte litt kjøtt, mye sjokolade og særlig belgisk konfekt (som jeg elsker), en del spennende potetgull og brus. Nå er fryseren stappfull og koseskapet på kjøkkenet (jepp, jeg har et eget skap med bare godskaer ) fylt til randen med sjokolade og potetgull. Har brukt dagen på å rydde litt i bøkene mine, og prøve å finne plass til en diger bunke som bare har ligget på et bord i flere uker. Vi har rett og slett ikke plass til flere bøker, men som den bokomanen jeg er kan jeg jo ikke la være å kjøpe flere ved enhver anledning. Og ikke har jeg lyst til å stue dem ned i en eske i en bod heller. Så her presses de inn hvor enn det finnes en ledig plass. I morgen er Valentines Day. Vi pleier ikke gjøre noe spesielt da, har hendt vi har dratt ut på middag eller jeg lager yndlingsretten til samboeren min. Jeg skal bake kake til ham i morgen da (Kvæfjordkake), jeg kommer ganske sent hjem da, så jeg håper jeg rekker å bake den ferdig før han kommer. Endret 1. september 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lythande Skrevet 13. februar 2005 #2384 Del Skrevet 13. februar 2005 Du er ikke den eneste som har bøker man leter etter plass til. Her ender bøkene med å ligge oppe på hverandre i bokhylla for å få plass til flest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 13. februar 2005 #2385 Del Skrevet 13. februar 2005 Håper du får en super uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #2386 Del Skrevet 14. februar 2005 (endret) Jeg har ikke lyst til å dra på forelesninger i dag. Vet ikke hvorfor, men motivasjonen er på bånn. Det er obligatorisk da, så jeg kan ikke la være (og orker ikke gamble på at han ikke tar opprop selv om han glemte forrige gang). Og det hjelper ikke at den første forelesningen er drepende kjedelig. Den andre er frivillig, og jeg hadde latt være å dra hadde det ikke være for at vi etterpå skal lære å bruke video/DVD-opptakeren for den trenger vi til et senere kurs. Det irriterer meg at jeg må lide meg gjennom 5 timers forelesninger for 10 minutters demonstrasjon av teknisk utstyr. Jeg hadde kjøpt ny bukse i forrige uke, som jeg tenkte å ha på meg i dag. Men tror dere ikke en av knappene røk av når jeg skulle ta den på for første gang? Men det er lysglimt i dagen likevel. Det er valentine's day og sambo har invitert meg ut på restaurant i kveld. Endret 1. september 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 14. februar 2005 #2387 Del Skrevet 14. februar 2005 Hva slags psykolog vil du bli? (Voksne/barn/ungdom og hvilken form for psykologi vil du bruke??) Bare nysgjerrig! Heldig du, som skal på restaurant i kveld! Vi feirer alltid Valentine's day, men i dag jobber sambo fra 8-16 og jeg fra 16-24, så vi sees ikke... :-? Kos dere da!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #2388 Del Skrevet 14. februar 2005 Jeg vil bli klinisk psykolog, altså behandler, av voksne. Er ikke spesielt interessert i barnepsykologi, og arbeids/organisasjonspsykologi synes jeg er drepende kjedelig. Jeg vet ikke helt hva jeg vil spesialisere meg i, vi må velge til høsten. Jeg står mellom dynamisk terapi (den jeg heller mot foreløpig) og systemisk/kognitiv terapi. Venter til vi får mer informasjon om valgmulighetene før jeg bestemmer meg. Så var forelesningene over, var ikke så verst i dag. Var en ny foreleser og han var heldigvis mye bedre enn den tørre vi hadde i forrige uke. Nå skal jeg straks bake hjertekake til min kjære. Gleeeeder meg til deilig indisk mat i kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 14. februar 2005 #2389 Del Skrevet 14. februar 2005 Ha en kjempefin valentine`s day (kveld) Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 14. februar 2005 #2390 Del Skrevet 14. februar 2005 Kos dere masse ute i dag Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. februar 2005 Forfatter #2391 Del Skrevet 14. februar 2005 Maten var aldeles fortreffelig! Jeg var stappmett etter middagen, så vi ventet litt før vi bestilte dessert. Og plutselig kom en av kelnerne med to desserter til oss, som han spanderte. De kjente oss visst igjen (vi har vært der flere ganger på relativt kort tid). Veldig hyggelig av dem. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 15. februar 2005 Forfatter #2392 Del Skrevet 15. februar 2005 (endret) Så herlig å sove lenge! Ingenting er bedre enn det. Har veldig lyst på fisk i dag så jeg var innom Ica og kjøpte fersk torskefilet som jeg skal pakke i folie med diverse godsaker og bake i ovnen, servert med poteter, grønnsaker og hjemmelaget aïoli. Frokosten i dag var ikke akkurat sunn, et stykke av den gode kaken jeg bakte i går og appelsinjuice. Det er veldig, veldig vanskelig å holde fingrene unna alle godsakene vi kjøpte i Sverige på lørdag, særlig når jeg vet at de alle ligger stablet inn i koseskapet og nærmest roper på meg. Men jeg kan jo ikke akkurat stappe i meg sjokolade, potetgull og brus hele uka. Eller kan jeg? I morgen kommer broren min på middag. Han har lyst til å lære å lage Pappas gode koteletter i fløtesaus. Nam nam. Sambo har fått tilbud om å jobbe i andre byer, bl.a. Stavanger, London og København. Jeg synes det høres ut som en fin mulighet, selv om det vil bli rart å bare ha ham her i helgene (eller jeg kan reise til ham, og shoppe ). Men han har ikke så lyst, han vil ikke være borte fra meg, og uansett trives han så godt nå med litt andre arbeidsoppgaver. Kanskje en annen gang. Det er ikke så lenge til jeg skal begynne på hovedoppgaven, den trenger jeg jo ikke skrive på her i Oslo nødvendigvis, så da kunne jeg dra sammen med ham. Endret 1. september 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 16. februar 2005 #2393 Del Skrevet 16. februar 2005 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. februar 2005 Forfatter #2394 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Jeg holder på å lese den nye Adrian Mole-boken: Adrian Mole and the Weapons of Mass Destruction. Den er så morsom, gleder meg til å legge meg hver kveld for da får jeg lest noen sider. Jeg har fulgt med på Adrians "liv" helt siden første bok på 80-tallet. Veldig morsomt! Nå har jeg lært broren min å lage Pappas koteletter og vi har spist Kvæfjordkake til dessert. Guttene sitter og spiller Halo 2 på X-box. I morgen har jeg praksis, rolig og grei dag. På fredag har jeg et seminar, også greit egentlig, og etter det er det helg. Har lyst til å leie Et Ubesvart Anrop. Endret 1. september 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. februar 2005 Forfatter #2395 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Lasagne med tunfisk, squash og purre (4 pers.) 250 g hermetisk tunfisk i vann 100 g lasagneplater 1 løk 400 g hermetiske tomater 2 ss tomatpuré 2 hvitløksfedd 1 purre 2 squash 1 ts oregano 100 g revet ost salt/pepper 30 g hvetemel 3 dl skummet melk 1 ts sennep 1 ts salt pepper Hakk løk, tomater, hvitløk og purre. Del squashen på langs og finsnitt den. Fres løk, hvitløk og purre noen minutter i litt olje. Tilsett tomater, tomatpuré, squash og oregano. Kok opp og la småkoke under lokk ca 15 minutter. Pisk mel og melk sammen og kok opp til en tykk saus. Smak til med sennep, salt og pepper. Rør tunfisk og krydder sammen med tomatsausen. Legg tunfisk. Lasagneplater og hvit saus lagvis i en ildfast form. Avslutt med revet ost. Stek ved 190 grader i 35 minutter. Orientalsk lasagne (4 pers.) 400 g rent lammekjøtt i strimler 4 gulrøtter 2 paprika 1 stor purre 2 hvitløksbåter 1 grønn chili litt frisk ingefær 2 ss olje 2 ss soyasaus 2 ss ketchup 1 ss brunt sukker salt/pepper 20 g smør 3 ss hvetemel 5 dl melk 50 g revet ost litt muskat 10 lasagneplater griljermel Skjær gulrøtter i tynne skiver. Strimle paprika og skjær purre i ringer som deles i to. Finhakk løk og riv ingefær. Strimle chilien. Fres kjøttstrimlene med hvitløk, ingefær og chili. Tilsett grønnsaker, soyasaus og ketchup. La koke opp og tilsett sukker, salt og pepper. Smelt smør, rør inn mel og spe med melk. La koke 5 minutter. Tilsett revet ost, salt, pepper og muskat. Fordel lagvis i en form: saus, lasagneplater, kjøttblanding og saus igjen. Avslutt med saus. Dryss griljermel over. Stek ved 200 grader i ca ½ time. Sjømatlasagne (6 pers.) 8 ark lasagne 500 g røkt torsk 6 dl melk 1 ss sitronsaft 8 pepperkorn 2 laurbærblader noen stilker persille 60 g revet cheddar 30 g revet parmesan salt/pepper noen hele reker til pynt 60 g smør 1 stor løk i skiver 1 grønn paprika, hakket 1 liten squash i skiver 60 g hvetemel 1,5 dl hvitvin 1,5 dl matfløte 125 g rensede reker 60 g revet cheddar Legg røkt torsk, melk, sitronsaft, pepper, laurbærblad og persille i en kjele. Kok opp og la småkoke under lokk 10 minutter. Ta ut fisken og fjern evt skinn og ben. Flak fisken og sil væsken. Smelt smøret og fres løken, paprika og squash mykt. Rør inn melet og la steke 1 minutter. Visp inn melken fra fisken, så vin og fløte. Rør inn rekene. La småkoke 2 minutter. Ta av varmen og rør inn cheddar. Smak til med salt og pepper. Smør en ildfast form, bre 1/4 av sausen i bunnen. Dekk med 3 lasagneplater, så 1/4 av sausen, fordel fisken over, dekk med halvparten av resten av sausen. Legg på resten av lasagneplatene, så resten av sausen og dryss cheddar og parmesan på toppen. Stek ca 25 minutter. Pynt med noen hele reker. Vegetarlasagne (6 pers.) 3 store røde paprika 2 store auberginer 1 stor finhakket løk 3 knuste hvitløksfedd 1 ts tørkede blandede urter 1 ts tørket oregano 500 g skivet sopp en boks hermetiske tomater 440 g hermetiske røde bønner 1 ss søt chilisaus 250 g lasagneplater 1 bunt hakket spinat 50 g basilikum 100 g skivede soltørkede tomater 25 g revet parmesan 30 g revet cheddar 60 g smør 30 g hvetemel 5 dl melk 600 g ricotta Lag ostesaus ved å smelte smøret og røre inn melet. Spe med melk til en tykk saus. La koke noen minutter. Rør inn ricotta. Del paprika i fire, grill i ovnen, dekk med plast 10 minutter og dra av skinnet. Del i tynne strimler. Del aubergine i skiver som kokes 1 minutter. Stek løk, hvitløk og urter mykt i litt olje. Tilsett sopp og stek 1 minutter. Rør inn tomater, bønner og chilisaus, smak til med salt og pepper. Kok opp og la småkoke uten lokk 15 minutter. Ta av varmen. Dypp lasagneplatene i kokende vann for å myke dem litt. Legg fire i bunnen av en ildfast form. Fordel halvparten av auberginene, spinat, basilikum, paprika, sopprøren og soltørkede tomater oppå. Legg på mer pasta og fortsett slik. Hell ostesausen på toppen og dryss på ost. Stek ved 180 grader i 45 minutter. Endret 27. august 2005 av Arkana Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #2396 Del Skrevet 17. februar 2005 Åh, det er så kaldt for tiden. Ikke noe gøy å krype ut av dyna om morgenen. Vi liker det kaldt om natta, men det gjør det hardt å stå opp. Sitter og spiser frokost (hvis man kan kalle drikkeyoghurt og appelsinjuice for frokost) og skal straks gå og tørke håret, pusse tennene og gjøre meg klar for å dra. Praksis i dag, så det er kort dag. Skal lage smørbrødkake til middag i dag. Lager vanlig grov brøddeig som stekes i en springform. Så blander jeg sammen kokt skinke i terninger, hakkede hardkokte egg, strimlet purre og grovrevet ost sammen med majones. Kaken deles i to og fyllet legges mellom halvdelen. Dryss litt ekstra ost på toppen av kaken og alt stekes til osten har smeltet. Veldig godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 17. februar 2005 #2397 Del Skrevet 17. februar 2005 Adrian Mole er artig. Likte også godt TV-serien de laget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Fisken- Skrevet 17. februar 2005 #2398 Del Skrevet 17. februar 2005 Det er heldigvis ikke så kaldt i dag! Synes det er herlig ute nå jeg, vår i lufta M, smørbrødkake hørtes nam ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #2399 Del Skrevet 17. februar 2005 Adrian Mole er artig. Likte også godt TV-serien de laget. Ja, den var fin. Har den første serien på video, og den nyeste (Cappuccino Years) tok jeg opp da den ble vist på svensk TV for et år siden eller så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. februar 2005 Forfatter #2400 Del Skrevet 17. februar 2005 Det er heldigvis ikke så kaldt i dag! Synes det er herlig ute nå jeg, vår i lufta M, smørbrødkake hørtes nam ut Ja, herlig med sol. Nå må det bli litt varmere da, i allefall plussgrader! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg