Gå til innhold

Arkadia (Arkanas lille matkrok)

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I dag sov vi alle til over 11, men det gjorde godt. Etter felles frokost dro vi til CC-Vest og handlet masse, og nå er vi tilbake. Om en times tid skal vi ut på indisk restaurant og spise. Nam nam!

Jeg fikk forresten julegave fra samboeren min i dag. Jeg ønsket meg armbåndsur, derfor har vi kikket i alle urmakere vi har passert den siste måneden, men det har vært få klokker jeg har likt. I dag derimot, falt jeg helt for et elegant og stilig Tissot-ur og samboeren min ville kjøpe det til meg med en gang. :hjerte:

Endret av Arkana
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

:klem: til Fisken, lunacia, lillelou og Betty som har hilset de siste dagene. :)

Lillelou: Sambo har så vidt han vet ikke truffet noen Gunnar (med rar dialekt) i forbindelse med taekwondo. Suksessterteoppskriften ligger ikke i dagboken min, så jeg legger den her:

Suksessterte

5 eggehviter

250 g melis

150 g malte mandler

5 eggeplommer

125 g sukker

1 dl fløte

1 ts vaniljesukker

150 g smør

½ plate kokesjokolade

Stivpisk eggehvitene og vend inn mandler og melis. Hell i to 20 cm former og stek ved 180 grader i ca 20 minutter. Bland eggeplommer, fløte, sukker og vaniljesukker i en kjele og kok opp under svak varme. Rør hele tiden! Avkjøl kremen noen timer. Pisk romtemperert smør inn i kremen. Fordel kremen oppå kaken og pynt med raspet sjokolade (jeg foretrekker å smelte sjokoladen og blande den i halvparten av smørkremen, så har jeg brun krem mellom bunnene og gul krem øverst).

Endret av Arkana
Skrevet

I kveld reiser Mamma hjem igjen. Vi har hatt noen flotte og koselige dager med shopping, restaurantbesøk og spill. Men, det er bare 2 uker til jeg er hjemme på juleferie da, så vi ser hverandre snart.

I morgen har jeg siste dag praksis, det betyr opp tidlig og kjøre igjen, men det går bra.

Skrevet (endret)

Sånn, da var Mamma kjørt til flytoget. Nå står kylling m/stuffing i ovnen sammen med grønnsaksgrateng. Skal lage hjemmelaget potetmos og saus til. :sikle:

Samboeren min har fått ny tittel på jobb nå, han var seniorkonsulent (vel, han er jo det fremdeles da), og nå har han blitt software arkitekt og har fått over 50 000 i lønnsøkning. Det er bra, og det har han ventet på helt siden han ble kalt inn på kontoret for et par mnd siden og spurt hva han ville ha for å bli. :-D

Har en del fløte igjen i kjøleskapet, tror jeg skal bake suksessterte i morgen (hvis jeg gidder når jeg kommer hjem sent fra jobb, etter en lang kjøretur) for å bruke den opp. Skal ha koteletter med fløtesaus utover uka også, så da går det litt. Den suksessterten jeg bakte på mandag var jo oppspist innen onsdag. :rodme:

Endret av Arkana
Gjest Teletubbien
Skrevet

Suksessterte ER godt :sikle:

Min mor lager noe vi kaller "falsk suksessterte", den er laget i rundform og har kun gulkrem på toppen. Blir som en mandelbunn med gult på toppen - men den er god likevel :wink:

Personlig så lager jeg den i langpanne, deler den i to og legger oppå hverandre. Gul krem mellom, og smeltet sjokolade på toppen. Så lager jeg litt mønster med en kakesprøyte av resten av den gule kremen..... NAM :wink:

Jeg bare datt innom boken din jeg, Arkana, og dermed tenkte jeg at det var en kjempegod anledning til å ønske deg en fin og stemningsfull kommende uke :nisseblunk:

:klem:

Skrevet (endret)

Nå har det vært en lang dag. Jeg fikk ikke sove før nærmere 2 i natt og så var det opp kl 6 for å kjøre langt. Først havnet jeg (og flere andre) bak en skikkelig sinke som kjørte i 20 km/t helt fra Smestadkrysset og til Skøyen. Lenger ut i Akerhus hadde jeg selvsagt flaks og havnet bak en stygg gammel Volvo som insisterte på å kjøre 20 km under fartsgrensen, og jeg kunne ikke kjøre forbi fordi det var rushtid og stappfullt av biler i den andre retningen. Da kunne jeg kjenne sinnet koke ganske kraftig ja. :frustrert:

Men, bortsett fra det har det vært en fin dag. Testingen gikk veldig bra, og det var veldig interessant å diskutere resultatene. Kjente jeg ble veldig trøtt og nærmest duppet av da hun begynte å lese fra gamle rapporter og jeg begynte å lure på hvordan det skulle bli å kjøre hjem. Men straks hun sa at dagen var over sa selvsagt øynene *ping* og jeg var lys våken.

Sambo har utrulling i dag så jeg skal spise middag alene (varmer restene fra den gode kyllingen i går). Og så skal jeg ta livet med knusende ro. :)

Endret av Arkana
Gjest lillelou
Skrevet

Hai! Tusen takk for oppskrifta!Du kan være sikker på at den blir prøvd ut! Hurra!Kake i heimen! :hoppe:

Skrevet
Hai! Tusen takk for oppskrifta!Du kan være sikker på at den blir prøvd ut! Hurra!Kake i heimen! :hoppe:

Så bra. Skal lage suksessterte i løpet av uka, det var så godt at vi må ha mer. :ler:

Skrevet

Så herlig det var å sove lenge i dag! Det trengte jeg. Hadde tenkt meg en tur til byen, men pga streiken gidder jeg ikke. Muligens tar jeg meg en tur etterpå, når den er over. I morgen får jeg ikke sove så veldig lenge, det skal være sikkerhetskontroll av det elektriske anlegget, og de kommer kl. 9.

Nå er jeg skikkelig sulten, skal lage meg en god baguette til frokost med skinke, ost, purre og majones og så varme i mikro'en. Nam nam!

Skrevet

Nam det hørtes godt ut :)

Ble nesten sulten jeg, til tross for at jeg er syk og mistet all matlyst.

Skrevet

Stakkars deg da Fisken. :trøste: Håper du føler deg bedre snart.

Skrevet (endret)

Ja, da sitter jeg her og venter på mannen (eller dama) som skal sjekke det elektriske anlegget. Var oppe 07.30 i dag, for jeg fikk ikke sove etter at sambo hadde dratt. Vanskelig når man vet at klokka ringer en time senere. Har satt på en maskin klær og støvsuget og vasket litt på kjøkkenet til og med. Føler meg skikkelig husmor i dag. :ler:

Sambo har kurs i dag, til 18.30. Får se om jeg gidder vente på ham med middagen eller om jeg spiser selv og så får han varme opp. Tror jeg skal ta en tur i byen når denne fyren har vært her, skal ha et par småting og jeg må kjøpe julegave til sambo uten at han vet om det.

Har forresten gått 6 av 11 snømenn i Flax-kalenderen min, her er det håp om mye penger! :hoppe:

Endret av Arkana
Skrevet (endret)

Nå begynner julegavene å komme i havn.

Ferdig kjøpte og innpakkete gaver:

Sambos storebror m/kone og to barn (mangler den ene gaven til gutten)

Sambos lillebror

En av gavene til sambo fra meg

Svigerforeldre (skal spleise på digitalkamera med sambos brødre, så det ordner de)

Mangler:

Gave til sambos nevø (de får to gaver hver i år, har kjøpt den ene)

Resten av gaven fra sambo til meg

Mamma

Broren min

Min beste venninne

Samboeren min får en skikkelig tung bagasje med seg hjem i år. Det har blitt store gaver i år, f.eks. iskremmaskin til niesen hans, men det går vel greit. I et "nødstilfelle" kan han jo la noen av sine egne ligge igjen her. Jeg har jo ikke så mange å ta med meg, bare gave til Mamma og broren min samt de jeg får selv fra de jeg kjenner her. Blir ikke så tungt da.

Endret av Arkana
Skrevet

Flink og flink, synes det er koselig å tenke ut gaver, pakke dem og slikt. Det er deilig å kunne gjøre noe man kjenner man har lyst til, jeg har vært plaget med mangel på motivasjon det siste halve året. Særlig plagsomt med tanke på studier, eksamenslesing og oppgaveskriving.

I dag skal jeg bake suksessterte. Sambo har juleferie fra neste tirsdag og fri i morgen, altså bare tre dager arbeid igjen i år. Han tar dobbel trening i kveld også, fordi det er gradering på lørdag. Rødt belte, det er det siste før svart, så han er flink!

I går da vi kjørte hjem fra byen så vi at en buss hadde kjørt på en hest i Røa sentrum. Den lå på bakken, så den må ha vært ganske skadet og det var tydelige merker på bussen. Hørte ingenting på nyhetene, så jeg vet ikke hvordan det gikk med den. Synes det er så trist. Jeg synes nesten det er verre når jeg hører at dyr har det vondt enn mennesker.

Skrevet (endret)

Du verden, jeg har visst rundet 10 000 innlegg uten å vite det selv. Og det før jeg har vært her et år en gang. Burde jeg være :hoppe: eller :rodme:?

Endret av Arkana
Skrevet

Ojsann!! Gratulerer med 10 000 innlegg!! :-)

Kanskje ei blanding av :hoppe: og :oops: ??

Ha en finfin dag!

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...