Gå til innhold

Å ikke spise svin

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Åj. Her var det mange folk som nok aldri har sett en gris i live, og ikke minst uttaler seg uten å vite!

Rånesmak på kjøttet får man bare når det er en RÅNE, dvs en gris som ikke er kastrert. Grisene kastreres som grisunger om de skal brukes som slaktegris.

Og grisen spiser IKKE sin egen bæsj, allefall ikke normalt! Hvor i alle dager har man det i fra.

Og selvfølgelig både tisser og svetter grisen.

Sukk. :sukk:

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det har noe med det å gjøre. Jeg spiser heller ikke svinekjøtt, dette pga at kroppen min reagerer på det, men jeg liker det heller ikke.

Samme her :Nikke:

Jeg spiser ikke storfe heller av samme grunn.

Skrevet

Svin er som å tygge på et stykke lær, sammenlignet med biff

Det er jo heller ikke grisens skyld at ikke du kan lage mat.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Grisen er et av de flotteste og mest allsidige dyrene vi har. Jeg ELSKER grisekjøtt og kommer aldri til å slutte å spise det. Jeg forbinder grisen med ribbe til jula og kotelett om sommeren+ mye annet. Grisen burde vært på flagget vårt.

• Liker 2
Skrevet

Grisen er et av de flotteste og mest allsidige dyrene vi har. Jeg ELSKER grisekjøtt og kommer aldri til å slutte å spise det. Jeg forbinder grisen med ribbe til jula og kotelett om sommeren+ mye annet. Grisen burde vært på flagget vårt.

Nå nå , jeg liker og svinekjøtt . Men gris i flagget ? Nei takk. Jeg liker og sau og storf og kylling og greier. Jeg har igrunn ikke noe religiøst forhold til noe kjøtt .

AnonymBruker
Skrevet

Spiser minimalt med svinekjøtt. Holder med ribba til jul og koteletten til sommeren (åsse ei brødskive med salami en sjelden gang i blant).

Synes ikke svinekjøtt smaker noe særlig godt. Kjenner forøvrig flere som ikke tåler det.

Skrevet

Jeg har hørt at det har med at grisekjøtt er det kjøttet som lettest blir skjemt. I varmere strøk så holdt ikke grisekjøtt seg mens her i nordeuropa har vi et kaldere klima og klarte og bevare grisekjøtt. Når vi vet at muslimer og jøder historisk sett holder til i varmere strøk og kristne i nordeuropa så har det blitt til at jøder og muslimer ikke spiser svinekjøtt.

Både bibelen og koranen kan sees på som en hjelp til selvhjelp bok med råd og veiledning om mange ting. Når det da kunne være dødelig å spise svinekjøtt i midtøsten så står det i koranen at det er forbudt. Bibelen hadde vist også et slik forbud en periode

AnonymBruker
Skrevet

nei det er helt greit at de ikke vil spise svin, problemet ligger vel mer i at de krever å få halalkjøtt overalt. De vil at dyr skal lide mest mulig under slakting bare fordi de ikke kan spise vanlig kjøtt.

Dessuten er jeg enm person som er veldig imot religioner generelt og da har vansker med å respektere at man ikke kan kle seg slik og sånn eller spise det og det pga noe jeg anser som en overtro.

Krever å krever. Jeg har ikke møtt en eneste muslim som "krever å få halalkjøtt overalt" og lurer virkelig på hva slags kilder du har på det?

At en grupper forbrukere velger å ikke handle kjøtt på en gitt butikk fordi de ikke har halalkjøtt er jo butikkens tap. Vil tro da at om butikken ønsker den kundegruppa så begynner de å selge halalkjøtt. Tilbud og etterspørsel vettu.

Og hvor i all verden har du det i fra at muslimer vil at dyr skal lide mest mulig under slakting? Det er det dummeste jeg har lest på lenge. Nå er jeg overhode ingen ekspert men jeg forventer at noen kommmer med linker til slike stygge påstander om en folkegruppe http://no.wikipedia.org/wiki/Halal

Å ikke respektere mennesker på grunn av sin religiøse overbevisning viser vel mere om hvordan du er som person, enn hvordan de religiøse er. Det er ikke religionene som skaper krig her i verden, det er mennesker som ikke har respekt for hverandre enda man ikke mener det samme. Nå greier jeg ikke å finne noen 100% sikre kilder, men av de tallene jeg har funnet så sies det at 80-92% av verdens befolking er troende. De sier du du ikke har respekt for?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser heller ikke problemet!

Folk må da få lov til å spise eller ikke spise det de selv ønsker uten at andre skal peke finger. Makan!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke noe problem med det, men det kan jo bli sett på som at de er "vanskelige" i situasjoner hvor folk har tenkt å servere mat, og så kan de ikke spise maten som er på menyen f. eks.

Det er sikkert bare irritasjon over slike enkle praktiske hindre.

AnonymBruker
Skrevet

Sluttet å spise svinekjøtt pga helse (revmatisme)og har holdt meg unna i noen år. Nå synes jeg bare lukta er kvalm.

Det kan være mange grunner til å ikke spise svinekjøtt og ikke alle er religiøse.

• Liker 1
Gjest Grønnblomst
Skrevet

Kanskje fordi grisen spiser bæsj! Bare en tanke...

Æsj. Gjør den virkelig det? :haar:

Gjest Grønnblomst
Skrevet

Det er jo heller ikke grisens skyld at ikke du kan lage mat.

Jeg lærer fort da :gjeiper:

Skrevet

Jeg har sett en god del innlegg av folk rundt om kring i diverse nettforum som klager på muslimer og kommer med den ene negative tingen etter den andre og det er en ting jeg ofte ser går i gjen og det er det de ikker spiser svin. Hvorfor det? Hvorfor henger folk seg opp i det? Hva er så galt med å ikke spise svin? Jøder spiser heller ikke det, men jeg har ikke sett noen har sagt noe på når det gjelder dem. Og jeg vil jo tro at det er allment kjent også?

Jeg har ikke problemer at noen ikke spiser noe. Men det blir et problem når de forventer at jeg også ikke skal spise det de ikke spiser. Slike ting bidrar ikke til at jeg blir mer tolerant til de som ikke spiser noe (uansett grunn). Jeg er ikke særlig glad i svin (liker ikke smaken), derfor spiser jeg sjelden svinekoteletter, men i skinke og pølser går det an litt oftere.

Jeg kan være tolerant bare mot andre tolerante mennesker som vi har felles verdier med. :popcorn:

Skrevet

Å ikke spise frukt eller brødskiver, men fylle opp magen med bacon og smør mens man sitter på ræva er aldeles ok så lenge man er norsk.

Å ikke spise svin derimot er lavmål fordi de er utlendinger.

Skål for Norge.

• Liker 3
Skrevet

Det med at svinekjøtt er urent er litt rart, i grunn. Det sies at muslimer ikke vil ha noe med det kjøttet å gjøre. Men hva med alle muslimene som driver burgersjapper der man kan få kjøpt baconburger? Hvis "alle" muslimer var så redd for svinekjøtt, da ville de vel ikke servert det heller?

• Liker 1
Skrevet

Ja, folk må spise det de foretrekker, skjønner ikke hvorfor andre skal bry seg så? Jeg spiser ikke svin(eller annet kjøtt), har ikke gjort det siden 2006. Er stadig noen som legger seg opp i det, mens jeg ikke kunne brydd meg mindre om noen spiser kjøtt eller ei.

Husker da jeg gikk på ungdomsskolen, og hadde en muslimsk jente i heimkunnskap timen. Hun spiste altså ikke svin, men læreren tvang henne til å spise det en gang. Læreren sa hun ikke trodde på at dette hadde noe med religion å gjøre..

Skrevet

men hva er grunnen deres for å ikke spise akkurat svinekjøtt da?

Det har med klovene til grisen å gjøre. Jeg så tilfeldigvis noe om dette på tv, og det ble fortalt at i Koranen stod det noe om at man ikke skulle ha kontakt med dyr som hadde klover. Det var noe spesielt med klovene til grisen, at de var helt delt i to, eller noe?

Så var det nevnt et par dyr til som ikke skulle røres på lik linje med grisen, og de hadde også klover som det var noe spesielt med.

Å, jeg husker ikke helt ... :gjeiper:

Skrevet

Rånesmak på kjøttet får man bare når det er en RÅNE, dvs en gris som ikke er kastrert. Grisene kastreres som grisunger om de skal brukes som slaktegris.

(...)

Jeg har også fått servert "lammekjøtt" som viste seg å være brunstig vær. Brunstig vær smaker forferdelig. Har også opplevd å få værstykker i poser med pinnekjøtt, det er virkelig noe som ødelegger matlysta.

Spiser også en del reinkjøtt, og jeg vet at de aldri slakter mens dyrene er i brunst.

Jeg liker svinekjøtt, så lenge grisen ikke er fort opp på nesten bare fiskemel. Det smaker ofte fisk av billig svinekjøtt. (Det smaker fisk av billig kylling også, synes jeg.)

Skrevet

Jeg selv og mine barn spiser ikke svin av den grunn at kjøttet er, for oss, ikke godt nok. Jeg orker ikke tanken på i spise den type kjøtt, da grisen hverken svetter ut eller skiller ut urin naturlig. For meg blir dette kvalmt da det lagrer seg i kjøttet. Vi er etnisk norske og hverken muslimer eller jøder. Det er vel en grunn til at svinekjøtt er langt mer billigere enn annet kjøtt, - man nå betale for kvalitet.

:roll: Du fulgte godt med i biologitimene i grunnskolen, ja?

Det eneste husdyrgruppe jeg kan komme på som ikke skiller ut urin, er fjærfe. De lar både urinstoffer og avføring gå ut i samme hullet. Alle pattedyr utenom nebbdyr og maurpiggsvin, skiller ut avfallsstoffer i to separate åpninger. Sist jeg sjekket var grisen ett pattedyr.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...