Lutetium 71 Skrevet 21. mars 2012 #61 Skrevet 21. mars 2012 Å ikke spise frukt eller brødskiver, men fylle opp magen med bacon og smør mens man sitter på ræva er aldeles ok så lenge man er norsk. Å ikke spise svin derimot er lavmål fordi de er utlendinger. Skål for Norge. Jeg spiser mengder med frukt og brøskiver, og går ikke av veien for egg og bacon, eller en finslepen juleribbe. Det til tross for at jeg har norske aner flere generasjoner bakover. Glad jeg kan bidra med litt nyansering, i det minste..
Mann 42 Skrevet 21. mars 2012 #62 Skrevet 21. mars 2012 Jeg selv og mine barn spiser ikke svin av den grunn at kjøttet er, for oss, ikke godt nok. Jeg orker ikke tanken på i spise den type kjøtt, da grisen hverken svetter ut eller skiller ut urin naturlig. For meg blir dette kvalmt da det lagrer seg i kjøttet. Vi er etnisk norske og hverken muslimer eller jøder. Det er vel en grunn til at svinekjøtt er langt mer billigere enn annet kjøtt, - man nå betale for kvalitet. Dette er, hands down, noe av det dummeste jeg noen gang har lest. Sier du at griser ikke PISSER? Din innskrenka tulling. At griser ikke svetter, er så sin sak, men det er en egenskap de deler med både sauer og kyr og kykllinger, så at det skal være relevant for om man skal ete kjøttet eller ikke, går over min fatte-evne. 2
Mann 42 Skrevet 21. mars 2012 #63 Skrevet 21. mars 2012 Nå nå , jeg liker og svinekjøtt . Men gris i flagget ? Nei takk. Jeg liker og sau og storf og kylling og greier. Jeg har igrunn ikke noe religiøst forhold til noe kjøtt . Hbva i helvete! Skal du KYLLINGER i flagget, nå?! Ja, det blir noe å komme trekkende med til Afghanistan, tenker jeg! Kylling på skuldera. Seriøst!
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #64 Skrevet 21. mars 2012 Det er ikke galt å ikke spise svin. Det som er galt er å la være å spise det utelukkende pga en eldgammel eventyrbok sier det. 6
Mann 42 Skrevet 21. mars 2012 #65 Skrevet 21. mars 2012 (endret) Du fulgte godt med i biologitimene i grunnskolen, ja? Det eneste husdyrgruppe jeg kan komme på som ikke skiller ut urin, er fjærfe. De lar både urinstoffer og avføring gå ut i samme hullet. Alle pattedyr utenom nebbdyr og maurpiggsvin, skiller ut avfallsstoffer i to separate åpninger. Sist jeg sjekket var grisen ett pattedyr. Men jeg har lest et eller annet sted at ENDER faktisk pisser? Kan det stemme? Det med at de fleste andre fugler IKKE gjør det, har visst noe med vektbesparelse å gjøre. De sparer noen gram på å ikke ha en blære og alt det andre maskineriet som vi andre har for å styre hvor etterlatenskapene våre havner. Og når. Hos fugler så samles urinstoffer og avføring opp i en slags lomme uten noen egentlig lukkemuskel, og så ramler det ut når det blir fullt. Endret 21. mars 2012 av Mann 42 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #66 Skrevet 21. mars 2012 Jeg selv og mine barn spiser ikke svin av den grunn at kjøttet er, for oss, ikke godt nok. Jeg orker ikke tanken på i spise den type kjøtt, da grisen hverken svetter ut eller skiller ut urin naturlig. For meg blir dette kvalmt da det lagrer seg i kjøttet. Vi er etnisk norske og hverken muslimer eller jøder. Det er vel en grunn til at svinekjøtt er langt mer billigere enn annet kjøtt, - man nå betale for kvalitet. Har ingenting med kvallitet å gjøre. Det er tilbud og etterspørsel. Det finnes mye mer grisekjøtt en storfekjøtt, og det koster mer å fore opp en okse enn en gris per kg kjøtt du får. Storfekjøtt er hverken sunnere (tvert imot) eller av høyere kvallitet enn svinekjøtt. 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #67 Skrevet 6. mai 2012 Haha! Jeg ler så jeg griner. Jeg trodde ikke nordmenn kunne være så kunnskapsløse om et av de vanligste husdyrene våre. :'D Det som skremmer meg er hvordan muslimer sakte men sikkert får nordmenn til å og synes at det er noe urent med grisen. Det var da ingen som syntes det var noe mer æsj med gris enn med andre dyr for tjue år siden? Hva faen er forskjellen på en gris og et storfe eller en sau i den sammenhengen? Om noen dyr er urene er det vel storskala fjørfe som er mest utsatt for lort, møkk og smitte. ..men kylling, det spiser fanatiske muslimer uten å mukke, så lenge de er levende når halsen deres kuttes over. (slik Theo van Gogh var. Barbarisk forbanna religion!)
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #68 Skrevet 6. mai 2012 Haha! Jeg ler så jeg griner. Jeg trodde ikke nordmenn kunne være så kunnskapsløse om et av de vanligste husdyrene våre. :'D Det som skremmer meg er hvordan muslimer sakte men sikkert får nordmenn til å og synes at det er noe urent med grisen. Det var da ingen som syntes det var noe mer æsj med gris enn med andre dyr for tjue år siden? Hva faen er forskjellen på en gris og et storfe eller en sau i den sammenhengen? Om noen dyr er urene er det vel storskala fjørfe som er mest utsatt for lort, møkk og smitte. ..men kylling, det spiser fanatiske muslimer uten å mukke, så lenge de er levende når halsen deres kuttes over. (slik Theo van Gogh var. Barbarisk forbanna religion!) Halal og haram
Lutetium 71 Skrevet 6. mai 2012 #69 Skrevet 6. mai 2012 Halal og haram Måten de blir bedøvet på gjør at flere kyllinger dør før de kommer til kniven hvor strupene deres kuttes. For at dyret skal være lovlig å konsumere må det være levende under slakt. Når dette ikke er tilfelle med flere kyllinger, og de blir blandet sammen med de som kanskje er slaktet på riktig måte, er det vanskelig å skille de halal fra haram. Av den grunn er man forpliktet til å utvise forsiktiget og avstå fra å spise kylling. Med andre ord, har dyret vært fullt bevisst når det får strupen skåret av, er det flott mat. Har dyret vært bevisstløst, før det blir drept, er det ikke noe å samle på.. Snakk om å sette grusomhet i system. Vanligvis er inhuman slakting noe man gjør det man kan for å unngå (noe vetrinærene bl.annet har ansvar for å passe på). Men her er det tydeligvis høyst ønsket. "With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil—that takes religion. " - Steven Weinberg 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #70 Skrevet 6. mai 2012 Jeg selv og mine barn spiser ikke svin av den grunn at kjøttet er, for oss, ikke godt nok. Jeg orker ikke tanken på i spise den type kjøtt, da grisen hverken svetter ut eller skiller ut urin naturlig. For meg blir dette kvalmt da det lagrer seg i kjøttet. Vi er etnisk norske og hverken muslimer eller jøder. Det er vel en grunn til at svinekjøtt er langt mer billigere enn annet kjøtt, - man nå betale for kvalitet. Hahaha.. Skulle gjerne ønsket deg og mange flere uvitende folk hjertlig velkommen til fjøset til min familie. Griser tisser, de spiser ikke sin egen bæsj med mindre det er en grisunge som prøver seg eller de må (om de ikke får mat). De er faktisk så renslige at de tisser og bæsjer kun i det samme hjørnet av bingen, de tråkker ikke rundt i det. Joda, de ruller seg i søle, men det er gjørme, sand og vann, ikke sin egen bæsj. Rånesmak på kjøttet får man om man tar en ukastrert hanngris til slakt. Dette skjer ikke lenger, ettersom griser som brukes til avl, og derfor er ukastrerte, holdes utenom slaktegris. Slaktegris kastreres når de er bittesmå, og kommer derfor ikke i brunst, og man kan ikke få rånesmak på kjøttet. Hadde dere visst hvor utrolig strengt regelverket rundt det å holde og levere slaktegris er, så hadde dere ikke hatt så mye i mot grisekjøtt. 5
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #71 Skrevet 6. mai 2012 Og hadde dere sett et "kyllingfjøs" (aner ikke hva det heter..) i virkeligheten, så hadde nok mange mistet illusjoner om de søte, gule, "frittgående" nøstene som gir så flott og god mat. 1
Lutetium 71 Skrevet 6. mai 2012 #72 Skrevet 6. mai 2012 Og hadde dere sett et "kyllingfjøs" (aner ikke hva det heter..) i virkeligheten, så hadde nok mange mistet illusjoner om de søte, gule, "frittgående" nøstene som gir så flott og god mat. Du fikk ikke med deg poenget. Dårlig dyrevelferd er sjelden ønsket. Men skal man slakte kyllingen etter halalregler er det nettopp dårlig dyrevelferd som er ønsket. Kyllingen skal bli nødt til å oppleve mest mulig smerte, fordi det står i en gammel bok. Grav opp en 1300år gammel bok om fjærfehold, som er i aktiv bruk, der det står svart på hvitt at dyrene skal ha det mest mulig vondt, så kan vi heller diskutere. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #73 Skrevet 6. mai 2012 Humm? Tror du misforsto. Jeg har ingenting til overs for halal. Jeg mener bare at folk tror "frittgående" kyllinger/høns har det så flott, og at kyllingkjøttet er så mye bedre enn svinekjøttet, så hadde de fått seg en real vekker om de hadde tatt seg en tur i et "kyllingfjøs". 1
Djungelvrål Skrevet 6. mai 2012 #74 Skrevet 6. mai 2012 Svin er som å tygge på et stykke lær, sammenlignet med biff Da har du garantert ikke smakt svin indrefilet!
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2012 #75 Skrevet 6. mai 2012 Jeg er veggis jeg. Slipper å forholde meg til noe av dette 2
Gjest navnelapp Skrevet 6. mai 2012 #76 Skrevet 6. mai 2012 Bibelen hadde vist også et slik forbud en periode Men så vart den revidert, meiner du? Nei, i 3. Mosebok 11:4-5, 7-8 står det klart og tydeleg at gris er ureint også for kristne. Men mykje av det gamle testamentet er så saiko at dei fleste prøver å tolke det bort. Akkurat som ein tolkar bort ein del av dei mest brutale passasjane av Koranen. Same same.
Saleried Skrevet 6. mai 2012 #77 Skrevet 6. mai 2012 Men så vart den revidert, meiner du? Nei, i 3. Mosebok 11:4-5, 7-8 står det klart og tydeleg at gris er ureint også for kristne. Men mykje av det gamle testamentet er så saiko at dei fleste prøver å tolke det bort. Akkurat som ein tolkar bort ein del av dei mest brutale passasjane av Koranen. Same same. I religionsforumet finner du en tråd av meg ("Hvorfor kaller folk seg muslimer..") hvor ett av innleggene (#22j gir link til alle de bibelversene hvor reglene i det gamle testamentet oppheves av Jesus i Det Nye. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2012 #78 Skrevet 7. mai 2012 Seigmenn er heller ikke haram, for det er jo gelatin lagd av svin ...
Brunhilde Skrevet 7. mai 2012 #79 Skrevet 7. mai 2012 Seigmenn er heller ikke haram, for det er jo gelatin lagd av svin ... Da er det nettopp haram de er... 1
Gjest Grønnblomst Skrevet 10. mai 2012 #80 Skrevet 10. mai 2012 Men jeg har lest et eller annet sted at ENDER faktisk pisser? Kan det stemme? Det med at de fleste andre fugler IKKE gjør det, har visst noe med vektbesparelse å gjøre. De sparer noen gram på å ikke ha en blære og alt det andre maskineriet som vi andre har for å styre hvor etterlatenskapene våre havner. Og når. Hos fugler så samles urinstoffer og avføring opp i en slags lomme uten noen egentlig lukkemuskel, og så ramler det ut når det blir fullt. Jammen godt det ikke skjer med oss. Da måtte vi jo ha gått med bleie konstant :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå