Gå til innhold

Stopper tilbud om 20.000 for asylretur


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stopper tilbud om 20.000 for asylretur

Ordningen gir på det meste 20.000 kroner støtte til alle asylsøkere fra land i det tidligere Sovjet som har fått avslag på opphold, og som velger å dra tilbake frivillig

UDI stopper returstøtte til hviterussere

Nå mener Politiets utlendingsenhet (PU) og Utlendingsdirektoratet (UDI) at hviterusserne hovedsakelig kommer for å utnytte ordningen med frivillig retur.

** 55 av de 75 hviterusserne er fra samme by, Grodno, som ligger helt nordvest i Hviterussland, ved grensen til Polen.

** De hovedsakelig er menn mellom 20 og 30 år.

** Mange har få eller ingen begrunnelser for sin asylsøknad

** 23 av de årets 75 søkere har allerede søkt om frivillig retur, før asylsøknaden er ferdigbehandlet, og noen bare dager etter ankomst til Norge.

** Flere har operert med ulike identiteter i flere land.

Jeg er så ****** lei av å høre om lignende ting som får Norge til å fremstå som hele verdens sosialkontor. Er folka som får slike ordninger gjennomført, totalt inkompetente? Ja, jeg må nesten sette det på spissen og spørre om de er idioter. SELVSAGT vil slikt bli misbrukt, men hva er egentlig poenget med ordningen i utgangspunktet? Gi penger til folk som ikke har rett eller grunn til opphold og som ikke har bidratt en krone til landet eller noen andres velferd?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Poenget med ordningen er at innvandrere uten oppholdstillatelse skal reise tilbake istedenfor å bli her, og engangssummen er lokkende, fordi det i mange land er nok til å f.eks bygge seg et hus. Det er økonomisk og samfunnsmessig lønnsomt for Norge å sende noen hjem med et engangsbeløp fremfor at de blir her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de ikke heller plukke ut nordmenn som kan få 20000 på kontoen skattefritt? Og heller begrense antallet vi tar inn i landet.

Hvorfor skal alle skatepengene gå til de fra utlandet?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om folk vi "tar inn", men folk som dukker opp her på eget initiativ. Hvis vi skal dekke hver kvadratmeter av Norges grense for å forhindre at sånt skjer så er det mye dyrere enn å dele ut 20 000,- til hele befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om folk vi "tar inn", men folk som dukker opp her på eget initiativ. Hvis vi skal dekke hver kvadratmeter av Norges grense for å forhindre at sånt skjer så er det mye dyrere enn å dele ut 20 000,- til hele befolkningen.

Vi skal altså betale 20 000,- for at de skal forlate landet frivillig, når de ikke har noe her å gjøre?

Ehhh... Kan ikke staten da betale meg 30 000,- skattefritt i måneden slik at jeg slipper å ty til kriminalitet hvis jeg ikke gidder å jobbe?

Ville DU vært villig til å gjøre det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal altså betale 20 000,- for at de skal forlate landet frivillig, når de ikke har noe her å gjøre?

Ja, det er det som skjer fordi de ikke automatisk reiser hjem bare fordi de får avslag, mange som lever i skjul, jobber svart osv. selv om søknaden er avslått. At de ikke har noe her å gjøre fører ikke automatisk til at de bare forsvinner når søknaden blir avslått.

Ehhh... Kan ikke staten da betale meg 30 000,- skattefritt i måneden slik at jeg slipper å ty til kriminalitet hvis jeg ikke gidder å jobbe? Det er ikke sammenlignbart. Du er allerede en ressurs for samfunnet, ikke en kostnad, for asylsøkere er det snakk om tap(hjemreise), eller enda større tap (at de blir).

Ville DU vært villig til å gjøre det?

Villig til å gjøre hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal altså betale 20 000,- for at de skal forlate landet frivillig, når de ikke har noe her å gjøre?

Ja, det er det som skjer fordi de ikke automatisk reiser hjem bare fordi de får avslag, mange som lever i skjul, jobber svart osv. selv om søknaden er avslått. At de ikke har noe her å gjøre fører ikke automatisk til at de bare forsvinner når søknaden blir avslått.

De som oppholder seg her uten gyldig opphold bryter loven. Kast dem ut. Ja, det høres brutalt ut men det er ikke synd på dem, det er jo også grunnen til at de får søknaden avslått.

Ehhh... Kan ikke staten da betale meg 30 000,- skattefritt i måneden slik at jeg slipper å ty til kriminalitet hvis jeg ikke gidder å jobbe? Det er ikke sammenlignbart. Du er allerede en ressurs for samfunnet, ikke en kostnad, for asylsøkere er det snakk om tap(hjemreise), eller enda større tap (at de blir).

Ok, la oss ta en som er kriminell fra før da. Hvorfor ikke betale han en anstendig lønn slik at han slipper å drive kriminelt?

Ville DU vært villig til å gjøre det?

Villig til å gjøre hva?

Ville du vært villig til å betalt denne regninga dersom det var frivillig? Skatt er jo som kjent ikke frivillig, og jeg misliker tanken på at mine skattepenger går med til å sponse østeuropeiske lykkejegere.

I tillegg får vi vite at det er de samme folka som kommer igjen og igjen, hva sier det deg? Jo, de kommer hit fordi de VET at de får penger ved avslag av søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kast dem ut".

Jeg lurer på hvordan AB her mener at det skal foregå, slik at man ender opp med å betale mindre enn de opp til 20 000 for en frivillig retur.

Hint: Norge har ikke nødvendigvis utleveringsavtaler med land vi får mange asylsøkere fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: Er det egentlig noe som hindrer dem fra å reise inn på nytt med en annen identitet, og hente ut 20.000 til?

Da er det jo nesten som i monopol: "Passerer du start, får du xxxx kr" (om du ikke går direkte i fengsel da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Kast dem ut".

Jeg lurer på hvordan AB her mener at det skal foregå, slik at man ender opp med å betale mindre enn de opp til 20 000 for en frivillig retur.

Hint: Norge har ikke nødvendigvis utleveringsavtaler med land vi får mange asylsøkere fra.

Hvordan det foregår?

Jo de interneres og settes på fly til hjemlandet, slik som i det fleste sakene med ulovlig innvandring. Regninga for reisa betaler vi uansett om de får 20.000,- eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Lurer på en ting: Er det egentlig noe som hindrer dem fra å reise inn på nytt med en annen identitet, og hente ut 20.000 til?

Da er det jo nesten som i monopol: "Passerer du start, får du xxxx kr" (om du ikke går direkte i fengsel da).

Dublinavtalen og fingeravtrykk :klo:

Det er vel strengt tatt ikke så lett å skjule at man har søkt asyl i et land som er med i Dublin-avtalen som tidligere, og det vil nok være vanskelig å søke om penger for frivillig hjemreise flere ganger.

Ellers, jeg er i tvil om det blir billigere å tvangssende disse her hjem. Hente de, betale fly og overtid for et par politifolk etc. Blir nok ikke en billig affære det heller. Så hva skal man gjøre :vetikke: Men at det blir noe dyrer å gi noen 20 000 for å reise enn å sende dem ut ved tvang er jeg ikke så sikker på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting: Er det egentlig noe som hindrer dem fra å reise inn på nytt med en annen identitet, og hente ut 20.000 til?

Da er det jo nesten som i monopol: "Passerer du start, får du xxxx kr" (om du ikke går direkte i fengsel da).

Det sto i artikkelen at enkelte skaffet seg falsk identitet eller kvittet seg med den ekte identitenen når de kom hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Kast dem ut".

Jeg lurer på hvordan AB her mener at det skal foregå, slik at man ender opp med å betale mindre enn de opp til 20 000 for en frivillig retur.

Hint: Norge har ikke nødvendigvis utleveringsavtaler med land vi får mange asylsøkere fra.

Samme AB her.

Hvis du synes dette er en god ide, vennligst overbevis meg hvorfor jeg som kriminell ikke skal få lønn av staten slik at jeg slipper å bedrive kriminalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan det foregår?

Jo de interneres og settes på fly til hjemlandet, slik som i det fleste sakene med ulovlig innvandring. Regninga for reisa betaler vi uansett om de får 20.000,- eller ikke.

Ja, nettopp. Vi betaler regninga uansett. Den blir ikke nødvendigvis lavere ved bruk av tvangsutsending.

Samme AB her.

Hvis du synes dette er en god ide, vennligst overbevis meg hvorfor jeg som kriminell ikke skal få lønn av staten slik at jeg slipper å bedrive kriminalitet.

Hvis jeg synes hva er en god idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør ikke overraske noen at en slik ordning vil bli misbrukt. 20 000 kroner er en meget betydelig sum i en god del land, og at innbyggere derifra da vil forsøke å komme seg til Norge, for så å returnere, 20 000 kroner rikere, sier seg selv. Ordningen kan vanskelig betraktes som en måte å få asylsøkere til å returnere frivillig på; den er snarere en oppfordring til å komme hit uten å ha gyldig grunnlag for opphold, i visshet om at man vil få en vesentlig pengesum av den norske stat når man returnerer til hjemlandet(etter at man har fått avslag på asylsøknaden; et avslag man var fullt klar over at man, etter all sannsynelighet, kom til å få).

De færreste vil være uenige i at det er viktig å stanse illegal innvandring, men det er vanskelig å betrakte det aktuelle tiltaket som en adekvat løsning. Da vil jeg heller foreslå strenge grensekontroller, adskillig strengere kontroller på flyplasser, krav om å gå med identitetspapirer på seg til enhver tid, og egne politibetjenter som skal ha til arbeidsoppgave å få ut dem som ikke har legalt opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De færreste vil være uenige i at det er viktig å stanse illegal innvandring, men det er vanskelig å betrakte det aktuelle tiltaket som en adekvat løsning. Da vil jeg heller foreslå strenge grensekontroller, adskillig strengere kontroller på flyplasser, krav om å gå med identitetspapirer på seg til enhver tid, og egne politibetjenter som skal ha til arbeidsoppgave å få ut dem som ikke har legalt opphold.

Da må man nok først ut av Schengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man nok først ut av Schengen.

Og det har jeg ment at vi har skullet siden vi gikk inn dit, men det er igrunnen en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nettopp. Vi betaler regninga uansett. Den blir ikke nødvendigvis lavere ved bruk av tvangsutsending.

Ja, vi betaler flybilletten uansett. Og da mener du det er bedre at vi gir dem 20.000,- i lommepenger slik at de skal ha lyst til å komme igjen med ny identitet og få nye 20.000,- og en gratis flyreise? :murvegg:

Hvis jeg synes hva er en god idé?

Å gi illegale innvandrere lommepenger for å reise ut av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ethvert sosialt gode vil føre med seg snyltere, det vet vi jo. Jeg er ikke for at folk skal kunne komme tilbake med annen identitet og bruke denne muligheten som en melkeku. Vi ser jo også, som hovedinnlegget belyser, at dersom ordningen benyttes som en melkeku så stoppes den for de områdene det gjelder. Jeg vet ikke hvor stort dette problemet er, men det er jo åpenbart noe som blir fanget opp.

Men det kommer asylsøkere fra andre land også. Ikke alle får innvilget asyl. For disse er det ikke alltid så enkelt som å bare sende dem hjem, mye på grunn av manglende utleveringsavtaler. En frivillig retur løser mye av denne problematikken, og pengene de får kan være nok til at de kan skape seg et liv i det landet de reiste fra. Dette ser ikke jeg på som et problem, all den tid de ville kostet oss mer om de ble her. For mange vil også en ny reise til Norge (eller andre land som har lignende ordninger) koste dem mer enn de 20 000 de får med seg på vei ut.

De er forresten ikke illegale innvandrere dersom de har fått avslag på søknad om asyl, og deretter velger å benytte seg av mulighet for frivillig retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...