Gå til innhold

hvor ofte styrketrening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg vil stramme opp.. særlig rumpe. Trener litt spinning,men vil nå starte på timer med styrketrening i sal. Hvor mange ganger i uka for å få en stram kropp?

vil dette gjøre celulitter mindre synlige også? jeg er nå 35 år og har fått mange celulitter etter fødsel :( ellers er jeg slank. er det håp? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke helt svar på det du spør etter, men: I den nyeste utgaven av Shape Up står det ført opp en treningskalender med anbefalt styrke- og kondisjonstrening hvis du er i "startfasen", og hvor du selv krysser av etterhvert som du jobber deg gjennom øktene. Jeg mener at de anbefalte styrketrening 2-3 ganger i uken, og bare nevner det fordi jeg selv syns det var ganske nyttig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener styrke tre ganger i uken, etter eventuell kondisjonstrening, anbefaler deg å gjøre det og! Styrketrening er like viktig som kondisjonstreining også for oss kvinner:-) Ikke vær redd for å ta i ekstra. Tren de typiske baseøvelsene!

Endret av belle_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å trene 3 ganger i uken når jeg har kjørt fullkroppsprogrammet (noe a la det programmet i shape up som nevnt tidligere) men nå frem mot sommeren har jeg et litt mer spesifikt program, så da blir det styrke 4 ganger i uken.

Du får ikke mer synlige cellulitter av styrketrening - heller motsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å trene 3 ganger i uken når jeg har kjørt fullkroppsprogrammet (noe a la det programmet i shape up som nevnt tidligere) men nå frem mot sommeren har jeg et litt mer spesifikt program, så da blir det styrke 4 ganger i uken.

Du får ikke mer synlige cellulitter av styrketrening - heller motsatt :)

ja det var det jeg lurte på... om jeg kan minske cellulittene ved styrketrening? ts

takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pleid å trene 3 ganger i uken når jeg har kjørt fullkroppsprogrammet (noe a la det programmet i shape up som nevnt tidligere) men nå frem mot sommeren har jeg et litt mer spesifikt program, så da blir det styrke 4 ganger i uken.

Du får ikke mer synlige cellulitter av styrketrening - heller motsatt :)

ja det var det jeg lurte på... om jeg kan minske cellulittene ved styrketrening? ts

takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja det var det jeg lurte på... om jeg kan minske cellulittene ved styrketrening? ts

takk for tips!

Reduksjon av underhudsfett kan redusere forekomsten av cellulitter. Om du vil bli kvitt dem anbefaler jeg deg å lese om hva cellulitter er.

Styrketrening kan være med på å redusere underhudsfettet, men det reduseres ikke uten at du er flink med kostholdet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måten å spå om treningen og slanking vil endre på celulittene er følgende: Ta tak med flat hånd i høyde med hoftebenet (på siden hvor lovehandles forekommer), og dra huden opp til det sier stopp. Glatter huden seg mye ut så er der et ganske så bra potensial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan gi reduksjon av cellulitter, men det er ikke sikket at de forsvinner. For min del hjalp det mye å masere områdene med skrubbehanske når jeg er i dusjen. Det får i gang blodomløpet. Cellulittene er ikke borte, men det er mindre enn før. :)

Lagt til:

Det er litt vanskelig å si hvor mange ganger du skal trene styrke i uka. Hvor mange ganger har du tid til? Like viktig som antall ganger er hva du gjør på treningen. Er du usikker på teknikk bør du ikke løfte for tungt (lettere å gjøre feil hvis du løfter tungt og ikke kan teknikk), men når du blir mer sikker på teknikken bør du løfte tungt og presse deg selv. Vær ikke redd for å løfte litt tyngre enn du tror du klarer. En del av jentene på styrketimer presser seg ikke, og instruktørene setter pris på de som tydelig presser seg.

Dersom du kun trener styrke for å bli kvitt cellulitter vil vel egentlig være mer optimalt å trene i studio, men for veldig mange føles gruppetimer tryggere og mer motiverende. På en gruppetime trener man styrke for hele kroppen, noe som også er viktig. :)

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan gi reduksjon av cellulitter, men det er ikke sikket at de forsvinner. For min del hjalp det mye å masere områdene med skrubbehanske når jeg er i dusjen. Det får i gang blodomløpet. Cellulittene er ikke borte, men det er mindre enn før. :)

Lagt til:

Det er litt vanskelig å si hvor mange ganger du skal trene styrke i uka. Hvor mange ganger har du tid til? Like viktig som antall ganger er hva du gjør på treningen. Er du usikker på teknikk bør du ikke løfte for tungt (lettere å gjøre feil hvis du løfter tungt og ikke kan teknikk), men når du blir mer sikker på teknikken bør du løfte tungt og presse deg selv. Vær ikke redd for å løfte litt tyngre enn du tror du klarer. En del av jentene på styrketimer presser seg ikke, og instruktørene setter pris på de som tydelig presser seg.

Dersom du kun trener styrke for å bli kvitt cellulitter vil vel egentlig være mer optimalt å trene i studio, men for veldig mange føles gruppetimer tryggere og mer motiverende. På en gruppetime trener man styrke for hele kroppen, noe som også er viktig. :)

hvorfor mener du studio er bedre? og en som nevnte over her anng kosthold, hva er lurt å spise / ikke spise?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor mener du studio er bedre? og en som nevnte over her anng kosthold, hva er lurt å spise / ikke spise?

ts

På de gruppetimene jeg har erfaring med er ikke vektene veldig tunge, og skal man ha en stang på nakken må man løfte den opp og over hodet selv. I studio er det stativer man kan bruke. Beina er mye sterkere enn skuldrene, og man klarer som regel å løfte mer med beina enn det man klarer å løfte over hodet.

I studio vil du kunne trene flere beinøvelser i et tempo som passer deg, og du får muligheten til å droppe armøvelser o.l. som ikke går direkte på "cellulittområdene". Samtidig mener jeg at det er viktig å trene hele kroppen, og hvis du ikke har trent styrke før er gruppetimene et godt sted å begynne.

Når det gjelder mat er jeg ikke helt sikker, men jeg vil tro at man bør ha et sunt kosthold med mye fiber og grønnsaker, og lite/ikke sukker.

Hvis du googler "cellulitter" får du opp mange artikler og flere av dem har kostholdsråd.

- Unngå kaffe, brus, røyk og alkohol. (http://www.kvinneguiden.no/artikler/farvel...llulitter/51707)

- En diett med lite fett og mye fiber, samt sunne karbohydrater er viktig fordi dette er det letteste for kroppen å bryte ned og kvitte seg med. En diett med lite fett reduserer avfallstoffer og minsker samtidig sjansen for at avfallstoffer setter deg fast i underhudsvevet. (http://www.kvinneguiden.no/artikler/farvel...llulitter/51707)

- Kosthold: For mye fett, karbohydrater eller salt og for lite fiber kan øke sannsynligheten for cellulitter (http://innhold.legesiden.no/nyheter/dermatologi/cellulitter-2013-kan-man-bli-kvitt-dem)

- Spise sunt - mye grønnsaker, frukt og fiber (http://nhi.no/forside/slik-forebygger-du-cellulitter-35084.html)

- Ikke røyke (http://nhi.no/forside/slik-forebygger-du-cellulitter-35084.html)

- Sørge for nok væskeinntak (http://nhi.no/forside/slik-forebygger-du-cellulitter-35084.html)

Fra http://www.klikk.no/helse/article477250.ece:

Dermed lønner det seg å være fornuftig når man oppholder seg i sola, kutte røyken og holde alkoholinntaket på et minimum for å holde cellulittene under kontroll.

3: Kosthold

Cellulitter kan påvirkes av gener, østrogenhormoner og liten aktivitet, men den vanligste grunnen til at man får cellulitter, er kostholdet. Et sunt kosthold vil hjelpe deg med å holde cellulittene på et minimumsnivå.

Og det er ikke noe vi «bare sier»: Når vi spiser for mye av de matvarene som ikke er bra for oss, legger det seg rett på rumpa, hoftene og lårene. Kvinner er nemlig konstruert slik at fettet legger seg på disse stedene for å øke fruktbarheten.

Når fettet i «nei»-maten legger seg på dette området, svekkes hudens eget kollagen og elastiske fibre.

– Begynn med å få i deg mye væske som styrker huden din, og hold forbrenningen i gang, lyder rådet fra Anushka Blau, som er en av USAs ledende kilder når det kommer til cellulitter.

Ifølge Blau, som også blir kalt for «cellulitt-eksorsisten», er det kostholdet som er det viktigste om du vil minske forekomsten av cellulitter og appelsinhud.

Spis mer av dette

Her er listen over hva du bør spise mer av dersom du vil forminske cellulitter:

* Mat med mye proteiner og aminosyrer, som bønner, frø, magert kjøtt og fisk.

Kroppen omdanner proteiner til aminosyrer i fordøyelsesprosessen, og disse aminosyrene hjelper til med å reparere hud og muskler.

* Mat som er rik på omega-3 fettsyrer, for eksempel fet fisk og nøtter

– Fet fisk og nøtter er rike på omega-3, som gjør det øverste laget av huden sterkere, sier Howard Murad, hudlege og forfatter av boka «The Cellulite Sollution».

* Mat som hjelper til med å holde på fastheten i huden, som skalldyr og egg

Skalldyr holder på fastheten i huden, øker produksjonen av collagen og gjør huden mer elastisk.

– Egg hjelper til med å styrke celleveggene og holder på vannet i kroppen, sier Murad.

* Mat med mye C-vitaminer, som frukt og grønnsaker

Vitamin C er viktig for collagen-produksjon og å beskytte celler fra å skade de frie radikalene.

Hold deg unna dette

Er du ikke interessert i å få flere cellulitter, er det visse matvarer du bør holde deg unna. Og som i de fleste andre tilfeller er det sukker og fritert mat som kommer dårligst ut.

– Sukker binder collagenet og forårsaker en kjemisk forandring som resulterer i hengende hud, og gjør aminosyrene i huden mer mottagelige for skade fra de frie radikalene, sier Murad.

Fritert mat gir økte frie radikaler i blodet. Dette kan forårsake betennelser og dårlig sirkulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gå for mye off-topic her, men er det ikke slik at det skal gå 48 timer mellom hver styrketreningsøkt? Snakker da om styrketrening hvor man trener hele kroppen hver gang, og ikke bare spesielle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å gå for mye off-topic her, men er det ikke slik at det skal gå 48 timer mellom hver styrketreningsøkt? Snakker da om styrketrening hvor man trener hele kroppen hver gang, og ikke bare spesielle områder.

Tja. Jo. Ja. Det er ikke helt feil, men det kommer litt an på hvordan du trener, hvordan du periodiserer og hvilket volum belastningen skjer i.

Jeg kan fort trene to relativt like øvelser to dager på rad, men forskjellig volum, hastighet osv.

Det går helt fint, men man må jo ha restitusjon innimellom. Og for nybegynnere, eller de som trener med samme belastning på alle økter, er 48t en grei regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for å gå for mye off-topic her, men er det ikke slik at det skal gå 48 timer mellom hver styrketreningsøkt? Snakker da om styrketrening hvor man trener hele kroppen hver gang, og ikke bare spesielle områder.

Det bør gå 48 timer mellom du trener hver kroppsdel ja.. de aller fleste har godt av å trene et fint fullkroppsprogram, da med minst 1 dag pause mellom hver treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør gå 48 timer mellom du trener hver kroppsdel ja..

...til utmattelse, eller i nærheten av utmattelse.

Hvis man ikke trener i nærheten av utmattelse gjelder dette ikke, tvert i mot ser det ut som om det er en fordel å trene oftere. Det har f.eks. vært gjort forsøk med styrkeløftere hvor én gruppe trente etter et vanlig fullkroppsprogram med tre økter i uka, og den andre gruppa brukte akkurat samme programmet, men delte hver økt i to slik at det ble seks kortere økter i uka -- og seksdagers-gruppa fikk betydelig bedre framgang. Da altså med knebøy, benkpress og markløft hver eneste dag bortsett fra søndag; men som sagt aldri i nærheten av utmattelse i noen enkeltøkt.

For å dra det enda lenger, har man en anerkjent treningsstrategi som på engelsk kalles "greasing the groove", og som går ut på at man trener lite hver gang, men VELDIG ofte, flere ganger om dagen, slik at den kumulative treningsmengden likevel blir stor. (Eksempelvis, hvis man maksimalt klarer 20 pushups i ett sett, kan man ta et sett på 10 hver hele time fra man står opp klokka 7 til man spiser kveldsmat klokka 21. Aldri sliten, aldri svett, men et respektabelt antall pushups -- holder man på sånn en stund, blir det snart veldig lett å ta mye mer enn 20 i ett sett, selv om man ikke har trent i nærheten av det.)

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^

Det er bra å høre, fordi det er ikke alltid jeg klarer "å dy meg", hehe.

Slik jeg har forstått det vil kanskje en person som er utrent trenger mer restitusjon enn en som har trent en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slik jeg har forstått det vil kanskje en person som er utrent trenger mer restitusjon enn en som har trent en stund.

Det er vel heller motsatt; en utrent person klarer ikke å belaste kroppen like hardt som en som har trent seg nærmere sitt maksimale potensiale. Nybegynnere kan for eksempel dra nytte av styrkeprogrammer med lineær progresjon som det originale Starting Strength-programmet, som har 3x5 knebøy så tungt man greier i hver eneste økt, tre ganger i uka, og hvor man skal legge på mer vekt hver eneste økt (så lenge man faktisk greide 3x5 sist gang). En nybegynner kan holde den progresjonen i månedsvis. Tar du en styrkeløfter på landslagsnivå og setter ham eller henne til å kjøre 3x5 knebøy så tungt han eller hun greier tre ganger i uka... så går ikke det så veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...