Gå til innhold

Høy puls i flere timer. Hva kan jeg gjøre?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gikk 30 km på skirennet Ingalåmi i går. Brukte pulsbelte gjennom hele rennet. Jeg er godt trent generelt, men er ingen "ekspert" på langrenn. Derfor anstrengte jeg meg litt ekstra under rennet. Gikk 30 km på ca 3.5 time.

Uansett, jeg merket tidlig at jeg kom kjempefort opp i puls. Gjennomsnittspulsen på de 3.5 timene var 170, høyeste ble målt til 189. Pga. den høye pulsen klarte jeg liksom ikke gi full gass. Under de siste kilometerne merket jeg at luften ble slått ut av meg pga. pulsen.

Har aldri trent i så mange timer med så høy puls. Har aldri hatt noen problemer med hjertet eller noe tidligere. Er dette normalt eller? Hva kan jeg evt. gjøre for å slippe å ha så høy puls på neste skirenn? Er for øvrig 26 år og slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må vel gå litt roligere neste gang da, eller trene mer slik at du tåler å ha høy puls bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel gå litt roligere neste gang da, eller trene mer slik at du tåler å ha høy puls bedre.

Kommer til å trene mye mer langrenn frem til neste renn. Men jeg tåler høy puls veldig godt ellers, trener 5-6 ganger i uken på Sats. Så trodde ikke jeg skulle ha dette problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at pulsen kan bli litt høyere enn "normalt" når du er i en konkurransesetting, pga adrenalin/stress osv.

Kanskje du bør legge inn flere langøkter på ski neste sesong? Evt gå noen mindre renn i løpet av sesongen?

Uansett, gratulerer med vel gjennomført renn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk 30 km på skirennet Ingalåmi i går. Brukte pulsbelte gjennom hele rennet. Jeg er godt trent generelt, men er ingen "ekspert" på langrenn. Derfor anstrengte jeg meg litt ekstra under rennet. Gikk 30 km på ca 3.5 time.

Uansett, jeg merket tidlig at jeg kom kjempefort opp i puls. Gjennomsnittspulsen på de 3.5 timene var 170, høyeste ble målt til 189. Pga. den høye pulsen klarte jeg liksom ikke gi full gass. Under de siste kilometerne merket jeg at luften ble slått ut av meg pga. pulsen.

Har aldri trent i så mange timer med så høy puls. Har aldri hatt noen problemer med hjertet eller noe tidligere. Er dette normalt eller? Hva kan jeg evt. gjøre for å slippe å ha så høy puls på neste skirenn? Er for øvrig 26 år og slank.

Du sier ikke hva makspulsen din er. Det er mer relevant hva pulsen var i forhold til maks enn selve tallet.

Når det gjelder konkurransefart i utholdenhetsidrett så er det ikke uvanlig å ligge på 80-85% lenge.

Jo bedre trent du er jo høyere fart kan du ligge i med lavere puls.

Ideelt sett skal du kun over anaerob terskel (hvor opptaket av oksygen er lavere enn det musklene forbruker) dersom du er i en sprint mot f.eks slutten.

Det du merket under de siste kilometerne er antageligvis det at musklene går tom for glykogen. Man mister helt piffen og orker rett og slett ikke å anstrenge seg. Det kalles ofte "å møte veggen" eller på engelsk "bonk" etter lyden som kommer når du går i en vegg. Bokstavelig.

For å forhindre dette kan du selvsagt bruke mindre energi underveis ved å gå saktere, eller du kan tilføre mer energi. Ideelt i en konkurranse skal du gå så hardt som du overhodet klarer, uavhengig av puls. Du vil unngå å møte veggen for da synker ytelsen så drastisk at du ikke klarer mer. Jo hardere du går jo hardere treffer du veggen.

For å forebygge det må du spise under veis. Ideelt sett når du trenger det og ikke nødvendigvis på drikkestasjon. Nok væske og elektrolytter er også viktig. 1% dehydrert = 10% redusert ytelse.

Når det gjelder trening er selvfølgelig regimet annerledes. Du vil ikke trene til utmattelse. Ihvertfall ikke så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Jeg hadde sannsynligvis blitt innlagt på sykehus dersom jeg hadde hatt den gjennomsnittspulsen i tre timer.

Løp en kilometer på mølle i dag, da hadde jeg 160 i puls etter fem minutter og førti sekunder. Ikke sånn at jeg hev ordentlig etter pusten, men jeg hadde definitivt ikke klart tre timer med den pulsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sannsynligvis blitt innlagt på sykehus dersom jeg hadde hatt den gjennomsnittspulsen i tre timer.

Løp en kilometer på mølle i dag, da hadde jeg 160 i puls etter fem minutter og førti sekunder. Ikke sånn at jeg hev ordentlig etter pusten, men jeg hadde definitivt ikke klart tre timer med den pulsen.

...men nå er det ikke sikkert at du har samme makspuls som TS. Å ha 160 i puls sier ingenting om hvor hardt man trener - som Supraspinatus sa, det er hvor du ligger i forhold til makspuls som sier noe om intensiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

...men nå er det ikke sikkert at du har samme makspuls som TS. Å ha 160 i puls sier ingenting om hvor hardt man trener - som Supraspinatus sa, det er hvor du ligger i forhold til makspuls som sier noe om intensiteten.

Jeg er mer enn fjorten år eldre enn trådstarter, og tror muligens jeg var nærmere maxpuls enn henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer enn fjorten år eldre enn trådstarter, og tror muligens jeg var nærmere maxpuls enn henne?

Ja, vil tro at du har lavere makspuls enn henne. Ville bare understreke at det blir meningsløst å sammenligne puls på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tidssone

Ja, vil tro at du har lavere makspuls enn henne. Ville bare understreke at det blir meningsløst å sammenligne puls på den måten :)

Hehe, ja. Tror jeg bare prøvde å si at jeg ville ha vært døden nær av en sånn treningsøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja. Tror jeg bare prøvde å si at jeg ville ha vært døden nær av en sånn treningsøkt.

Ikke nødvendig vis. ;)

Makspulsen synker kraftig med årene, og det er ikke sikkert at du hadde vært døden nær etter å ha ligget på 80-85% av makspuls såpass lenge dersom du hadde hatt god nok tilførsel av karbohydrater (og generelt sett vært godt nok trent i utgangspunktet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for alle svarene :jepp: Tror makspulsen min er på ca 200. Og det med å møte veggen stemmer nok! Jeg inntok ikke nok energi underveis, selv om jeg trodde jeg gjorde det likevel (energidrikk på i Camelbaken, pluss mat og drikke på drikkestasjonene osv). Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre til neste år! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Tusen takk for alle svarene :jepp: Tror makspulsen min er på ca 200. Og det med å møte veggen stemmer nok! Jeg inntok ikke nok energi underveis, selv om jeg trodde jeg gjorde det likevel (energidrikk på i Camelbaken, pluss mat og drikke på drikkestasjonene osv). Da vet jeg i alle fall hva jeg skal gjøre til neste år! :)

Isje brraaaa.

Kan anbefale en bok om mat under trening og konkurranse myntet på utholdenhetsidrett:

"Optimal Muscle Performance and Recovery" av Edmund R. Burke.

Koster ikke mye penger eller tid og vil gi deg en kjempeboost til neste konkurranse. Følger du rådene der kan jeg love deg at det blir vesentlig mye bedre neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...