Gjest Irr Skrevet 10. mars 2012 #1 Skrevet 10. mars 2012 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange mennesker velger å være tykke, usunne og å risikere å pådra seg livsstilsykdommer. Jeg er ikke akkurat fotballfrue selv, men spiser sunt, litt godis og trener et par ganger i uken. Jeg har prøvd å spørre venner som bare spiser junk, heller nedpå med alkohol, aldri trener og ikke aner hva en aubergine er...men jeg får ikke noe svar på hvorfor. Jeg lurer virkelig!. Er det litt som med alkoholikere, røykere eller andre rusavhengige? At de ikke innser at de har et problem? Enda så mye det skrives i media om risikoen for å pådra seg diabetes, slag, kreft, hjerte- og karsykdommer osv. Håper noen kan gi meg et seriøst svar. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #2 Skrevet 10. mars 2012 Fordi det er vanskelig å være sunn! Men hos meg er mat knyttet til følelser, jeg spiser når jeg depper og slikt. Det er også de som er avhengige av sukker. 12
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #3 Skrevet 10. mars 2012 Fordi det er vanskelig å være sunn! Men hos meg er mat knyttet til følelser, jeg spiser når jeg depper og slikt. Det er også de som er avhengige av sukker. Samme her. Trøstespiser mye og sliter med insulinresistens. Ts, du må rett og slett godta at ikke alle kan være like perfekt som deg. Jeg syns det er nok at vi overvektige allerede føler oss ille til mote, vi burde ikke skulle stå til rette overfor deg i tillegg. 7
Bjørn82 Skrevet 10. mars 2012 #4 Skrevet 10. mars 2012 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange mennesker velger å være tykke, usunne og å risikere å pådra seg livsstilsykdommer. Jeg er ikke akkurat fotballfrue selv, men spiser sunt, litt godis og trener et par ganger i uken. Jeg har prøvd å spørre venner som bare spiser junk, heller nedpå med alkohol, aldri trener og ikke aner hva en aubergine er...men jeg får ikke noe svar på hvorfor. Jeg lurer virkelig!. Er det litt som med alkoholikere, røykere eller andre rusavhengige? At de ikke innser at de har et problem? Enda så mye det skrives i media om risikoen for å pådra seg diabetes, slag, kreft, hjerte- og karsykdommer osv. Håper noen kan gi meg et seriøst svar. For det første så er jo fortsatt den usunne maten mest tilgjengelig for folk. Det er ikke en bensinstasjon snart som ikke flipper burgere eller har et arsenal av ferdig grillede pølser liggende over disken. Det at folk tror det tar for lang tid og at det er for mye bry med å lage normal god og sunn mat er også et problem. De fleste jeg kjenner som bor alene vil ikke stå foran grytene når de er ferdige på jobben.. Forsåvidt så er det ikke bare dem som bor alene som tenker sånn. Selvfølgelig så er det ikke sånn at folk vil gå rundt å være fete. Men det er fortsatt sånn at man må gjøre en jobb for å ned i vekt. Man må føle at vektproblemene er mere personlig. Det er som å kjøre bil. Det er alltid andre det skjer noe galt med. Vi innser ikke at vi kanskje ikke er den beste sjåføren før man sitter inneklemt i en bil hangende noen cm. over en elv. Det kan selvfølgelig variere mye fra person til person. Og brus mistenker jeg for å være bjelken i øyet hos mange overvektige. 3
Brunhilde Skrevet 10. mars 2012 #5 Skrevet 10. mars 2012 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange mennesker velger å være fordømmende overfor de som ikke passer inn i A4-formen! 13
Victoria123 Skrevet 10. mars 2012 #6 Skrevet 10. mars 2012 Enig med den over. Jeg ser helt normal ut og er slank, men for meg er det et slit å trene og jeg er avhengig av godteri og snus. Jeg vil heller leve livet fullt ut, enn å nekte meg ting. Synes man skal få lov til å være så usunn man bare vil, det går jo ikke utover deg? Kan du utdype det? Hvorfor irriterer dette deg? Er veldig nysgjerrige på sånt, og skriver ikke dette for å være frekk. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #7 Skrevet 10. mars 2012 Jeg forstår virkelig ikke hvorfor så mange mennesker velger å være tykke, usunne og å risikere å pådra seg livsstilsykdommer. Jeg er ikke akkurat fotballfrue selv, men spiser sunt, litt godis og trener et par ganger i uken. Jeg har prøvd å spørre venner som bare spiser junk, heller nedpå med alkohol, aldri trener og ikke aner hva en aubergine er...men jeg får ikke noe svar på hvorfor. Jeg lurer virkelig!. Er det litt som med alkoholikere, røykere eller andre rusavhengige? At de ikke innser at de har et problem? Enda så mye det skrives i media om risikoen for å pådra seg diabetes, slag, kreft, hjerte- og karsykdommer osv. Håper noen kan gi meg et seriøst svar. Er nok mange ulike grunner til det. Som noen over her har skrevet så er ofte mat forbundet med følelser, er nok langt fler som sliter med spiseforstyrrelser enn hva som blir fanget opp. Jeg har problemer med å forstå meg på folk som sier "bare ta deg sammen" eller "bare gjør det eller det", for det er ikke så enkelt for alle. Også handler det nok mye om at man tenker "det skjer ikke meg" (ang livsstilssykdommer). Tror det er vanskelig å finne noe fasitsvar på dette. 2
Gjest Marregutt Skrevet 10. mars 2012 #9 Skrevet 10. mars 2012 For det første så er jo fortsatt den usunne maten mest tilgjengelig for folk. Det er ikke en bensinstasjon snart som ikke flipper burgere eller har et arsenal av ferdig grillede pølser liggende over disken. Det at folk tror det tar for lang tid og at det er for mye bry med å lage normal god og sunn mat er også et problem. De fleste jeg kjenner som bor alene vil ikke stå foran grytene når de er ferdige på jobben.. Forsåvidt så er det ikke bare dem som bor alene som tenker sånn. Selvfølgelig så er det ikke sånn at folk vil gå rundt å være fete. Men det er fortsatt sånn at man må gjøre en jobb for å ned i vekt. Man må føle at vektproblemene er mere personlig. Det er som å kjøre bil. Det er alltid andre det skjer noe galt med. Vi innser ikke at vi kanskje ikke er den beste sjåføren før man sitter inneklemt i en bil hangende noen cm. over en elv. Det kan selvfølgelig variere mye fra person til person. Og brus mistenker jeg for å være bjelken i øyet hos mange overvektige. Ja, det tenkte jeg å senest i dag på jobb. Det er overveldende mange som går med en brus i hånda, også ute på gata. Ikke for å kose seg med en film eller noe, men virker som det blir godtatt av mange som en tørstedrikk. Jeg synes synd på overvektige, og synes de som tar tak i problemet sitt på en ordentlig måte er veldig sterke mennesker. Men samtidig ser jeg veldig mange overvektige som ikke gjør noe med det, og bare øser innpå med fet mat og raske kalorier uten å bevege en finger. Da blir jeg litt fysisk kvalm, synd å si det, men det er voldtekt av sin egen kropp. Det irriterer meg, og demotiverer meg litt også at jeg må skatte for å finansiere deres liv mtp. selvpådratte livsstilsykdommer o.l. senere i livet. De jeg skriver om her, er det som spiser seg tjukke og syke uten å gjøre noe med det, ikke de som er genetisk anlagt for fedme. De har jeg ingenting i mot, og de er jeg glad for at får den hjelp de trenger.
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2012 #10 Skrevet 10. mars 2012 Hvorfor ikke? Jeg ønsker å dø "ung", men et synlig selvmord vil såre mer enn at jeg spiser meg til døde.
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #11 Skrevet 10. mars 2012 Forde kebaben er så god der og da at å la vær å spise den ikke i akkurat det øyeblikket føles verdt det. Forde mange føler de må streve hardt i evigheter for et resultat dårligere enn hva de trodde eller håpet på. Forde mens man spiser finnes det ingen problemer i hele verden, og all verdens gull og glitter er matt i forhold til tryggheten når man tar enda et bit(slik var det for meg). Det er mange grunner, de fleste uforståelig for andre. Jeg er forresten overvektig, men trener fast og har sundt kosthold(med noen utskjeielser en gang i blant). Jeg spiser mye men er nøye på hva slags fett og karbohydrater jeg spiser. Venninnen min veier 60kg, ligger i sengen med laptoppen på fanget hele døgnet og spiser et måltid til dagen - burger eller pizza levert på døren. Det er ikke alltid som det ser ut ved første øyekast... 9
Gjest Marregutt Skrevet 10. mars 2012 #12 Skrevet 10. mars 2012 Forde kebaben er så god der og da at å la vær å spise den ikke i akkurat det øyeblikket føles verdt det. Forde mange føler de må streve hardt i evigheter for et resultat dårligere enn hva de trodde eller håpet på. Forde mens man spiser finnes det ingen problemer i hele verden, og all verdens gull og glitter er matt i forhold til tryggheten når man tar enda et bit(slik var det for meg). Det er mange grunner, de fleste uforståelig for andre. Jeg er forresten overvektig, men trener fast og har sundt kosthold(med noen utskjeielser en gang i blant). Jeg spiser mye men er nøye på hva slags fett og karbohydrater jeg spiser. Venninnen min veier 60kg, ligger i sengen med laptoppen på fanget hele døgnet og spiser et måltid til dagen - burger eller pizza levert på døren. Det er ikke alltid som det ser ut ved første øyekast... Tommel opp for deg 3
Gjest nanne Skrevet 10. mars 2012 #13 Skrevet 10. mars 2012 Det var en som stilte et åpent og direkte spørsmål... typisk at noen går så til grader i forsvar med en gang...!
Gjest MorAase Skrevet 10. mars 2012 #14 Skrevet 10. mars 2012 Når det kommer til kosthold så er styrende myndigheter totalt blottet for vilje og evne til å fremme varehandel som gir høyest gevinst på å selge helsemessig fordelaktige matvarer. Pluss at vi har en lat og dum befolkning som heller vil slankeoppereres enn ågjøre en innsats...
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #15 Skrevet 10. mars 2012 Fordi sunn mat ofte smaker dritt, godteri er alt for godt og det er kjedelig å trene. Jeg er ikke tykk (normal+), men er ganske usunn. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #16 Skrevet 10. mars 2012 kan jo spørre deg det samme spørsmålet bare om vent? hvorfor være så a4, du skal jo dø en gang du å? ;p folk lever livet slik de vil, noen vil heller bruke tiden sin med vin glasset i hånden, god mat på bordet å venner/familie. Andre puster å lever for og holde seg i form, men hvorfor? Folk lever slik det passer dem best, for noen er det en usunn livsstil for noen er det å greve sin egen grav, og for andre er det å prøve så hardt de kan får og ikke dø.. vell vell vi alle skal nå dø, så WHY THE FUCK CARE? NYT DITT LIV, SLIK DU VIL! 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #17 Skrevet 10. mars 2012 Det var en som stilte et åpent og direkte spørsmål... typisk at noen går så til grader i forsvar med en gang...! Hvem "går så til de grader i forsvar"...?
Inger88 Skrevet 10. mars 2012 #18 Skrevet 10. mars 2012 Jeg synes det er greit å stille et slikt spørsmål(på et forum vel å merke, ikke direkte til folk) fordi det kan gjøre at en forstår andre mennesker bedre. 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2012 #19 Skrevet 10. mars 2012 Det var en som stilte et åpent og direkte spørsmål... typisk at noen går så til grader i forsvar med en gang...! Ja, skal inndrømme at jeg gjorde vel litt det. Er vel forde folk antar jeg er usunn og "går til angrep" uten å spørre. Men første delen av svaret mitt var jo likevel svar på det ts spurte om... Og så er det jo de som også bare koser seg og ikke tenker lenger...
Gjest Irr Skrevet 10. mars 2012 #20 Skrevet 10. mars 2012 Jeg spurte ikke fordi jeg ser ned på folk, men fordi jeg virkelig har lurt på hvorfor. Takk for mange svar. "det er vanskelig å være sunn" er det eneste svarer jeg har fått tidligere. Men det skjønner jeg ikke. Med mindre man er syk eller har en funksjonshemming er det da ikke vanskelig å bevege på seg et par ganger i uken? Og når det gjelder "usunn mat er lettere tilgjengelig eller raskere å lage" så skjønner jeg virkelig ingenting. Det er jo vanlig å planlegge hva man skal spise, lage matpakke og handle inn middag. Jeg forstår ikke behovet for gatekjøkkenmat sånn i hverdagen. Selvfølgelug skal man kose seg og unne seg god mat. Men hvis man "unner" seg brus/burger/sjokolade daglig, mister det ikke liksom effekten da? Jeg kan glede meg en uke fordi jeg vet jeg skal ha noe godt på Lørdag, men tror ikke jeg hadde klart å glede meg like mye hvis jeg skulle spist det samme hele tiden. Og jeg skjønner heller ikke at man ikke kan velge en mindre hamburger uten pommes frites med ekstra salat og vann. Ps. Irr er initialene mine og ikke en forkortelse for irritert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå