Gå til innhold

Blir sulten igjen med en gang etter måltid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste dagene har jeg vært sulten hele tiden. Det tar lang tid før jeg blir mett og jeg blir sulten igjen med en gang. I går spiste jeg 3 skiver til frokost klokken halv ni. Jeg spiste så den sykeste lunsjen klokken halv tolv. Da spiste jeg 1 knekkebrød og 4 skiver. 1 time senere spiste jeg en halv skillingsbolle og et eple. Tre timer senere spiste jeg 3 sjokoladeboller. Og en time senere spiste jeg 2 pizzastykker. Jeg spiste også kvelds. Dette er helt unormalt for meg og det har kun vært sånn de siste dagene. Jeg pleier heller ikke og spise så usunt...

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mensen? Du slanker deg/trener og spiser egentlig for lite? Du spiser ting som gir kort og liten metthetsfølelse (som flere av de tingene nedenfor kanskje gjør)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du trent?

Ikke den dagen eller dagen før. Men jeg begynte å trene for 2 måneder siden, men det kan jo ikke ha noe med det å gjøre, siden jeg kun har hatt det sånn de siste dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Regza

Har det slik av og til jeg også...er som om jeg aldri blir mett.

Fikk det sjekket hos lege og årsaken hos meg var ustabilt blodsukker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen? Du slanker deg/trener og spiser egentlig for lite? Du spiser ting som gir kort og liten metthetsfølelse (som flere av de tingene nedenfor kanskje gjør)?

Ja, jeg slanker meg. Jeg spiser vanligvis sunnere enn dette, men jeg spiser nok! Jeg ligger på mellom 2000-2400 kcalorier hver dag. Dette er ikke det jeg normalt spiser, vanligvis spiser jeg ting som metter lengre, men jeg har det allikevel på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det skal heller ikke være mensen.. Er to uker ca til jeg egentlig skal få den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg sannelig ikke. Vet bare at selv får jeg ulvehunger en gang iblant fordi jeg nok egentlig trenger mer mat enn det jeg spiser. Jeg pleier å tilfredsstille den med sunn mat når det først skjer, så går det jo over, men jeg ser problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi noen eksempler på hva du vanligvis spiser da?

For det du har lista opp er jo mat med utrolig lite næring, så det er jo ikke rart du blir sulten igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Kan du gi noen eksempler på hva du vanligvis spiser da?

For det du har lista opp er jo mat med utrolig lite næring, så det er jo ikke rart du blir sulten igjen.

En av de siste dagene spiste jeg 4 knekkebrød til frokost. Jeg spiste så et eple og 4 pitabrød med fiskekaker i til lunsj. En time senere spiste jeg en nektarin. Til middag spiste jeg en halv grandiosa. En time senere spiste jeg to skiver. Et par timer senere spiste jeg fruktsalat (en ganske stor porsjon). Et time senere spiste jeg 3 skiver igjen.

Obs: da er jeg ikke anonym lenger...

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du spiser mat med mye raske karbs og lite proteiner - noe som jeg erfaringsmessig vet at ikke gjør meg ekstremt sulten istedet for mett - eller at blodsukkeret stiger fort og synker like raskt igjen.

Når du da først har kommet inn på en sånn "Vei" så får kroppen behov for mer av det samme, noe du da løser med mer brød, boller osv. Og da er du i gang.

Det andre som slår meg er mensen/pms. Jeg blir bunnløs apetittmessig i forb med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Men jeg pleier jo å spise den samme type maten, det er bare det at jeg aldri har spist så mye før og blitt så fort sulten. Jeg føler jeg ikke gjør annet enn å spise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg er at du spiser mat med mye raske karbs og lite proteiner - noe som jeg erfaringsmessig vet at ikke gjør meg ekstremt sulten istedet for mett - eller at blodsukkeret stiger fort og synker like raskt igjen.

Når du da først har kommet inn på en sånn "Vei" så får kroppen behov for mer av det samme, noe du da løser med mer brød, boller osv. Og da er du i gang.

Jepp.

Disse pitaene og knekkebrødene du spiser, er de grove? Og du bør kanskje variere litt mer, virker som det går veldig mye i det. Kanskje av og til bytte ut med litt eggemat?

Spiser du ofte grønnsaker? Og tror du bør få i deg middager som er mer næringsrike enn det du har listet opp så langt altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thessie!

Jepp.

Disse pitaene og knekkebrødene du spiser, er de grove? Og du bør kanskje variere litt mer, virker som det går veldig mye i det. Kanskje av og til bytte ut med litt eggemat?

Spiser du ofte grønnsaker? Og tror du bør få i deg middager som er mer næringsrike enn det du har listet opp så langt altså :)

Ja, alt jeg spiser er grovt. Jeg vet kostholdet mitt ikke er så bra, og jeg spiser lite grønnsaker. Jeg bare synes det er så rart at jeg plutselig har denne sultfølelsen konstant, når jeg alltid har spist sånn mat.

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Og jeg har forresten vanligvis mer næringsrike middager, jeg har torsk med grønnsaksblanding både i dag og i morgen. Men det blir også ofte kjappe middager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Thessie!

Er du gammel? Hvis du fortsatt vokser er det vel relativt normalt å ha slike perioder.

Jer er 17. Så jeg regner med at jeg er ferdig å vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket stoffskiftet ditt? For høyt stoffskifte kan føre til økt matlyst,men uten vektoppgang. Dette kan du få sjekket med en blodprøve hos legen din, da sjekker man kroppens innhold av hormonene tyroksin og trijodthyronin. Disse hormonene dannes i skjoldbruskkjertelen, som sitter på halsen. Om du har for høyt stoffskifte vil du ofte ha en større eller mindre hevelse på halsen der skjoldbruskkjertelen sitter, så dette kan du jo prøve å kjenne etter!

Vil anbefale deg å gå til legen din for å få utelukket dette og andre mulige fysiologiske årsaker til problemet ditt, og dersom alle funn er negative der må du kanskje vurdere en kostholdsomlegging!

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...