Okapi Skrevet 22. mars 2012 #201 Del Skrevet 22. mars 2012 Øh, hvordan skal man ellers svare på et slikt spørsmål? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #202 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg siterte Bibelen siden spørsmålet var hva Bibelen sier om et bestemt tema. Et bibelsitat burde være mer overbevisende enn om jeg nøyde meg med å bare svare "ja". Vet du hva sitatet betydde da? Kan du oversette det for meg med egne ord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #203 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg forstår bare ikke hvorfor de plent må gifte seg i kirken. Da går jo kirken imot egen tro. Homofile får gifte seg hvis de må, men jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal gifte seg i kirken, når kirken er imot det. De kunne jo bare ha gjort det på tinghuset. Da hadde de ikke plaget kirken, og kirken hadde ikke sagt nei, det vil vi ikke, og ingen av partene hadde plaget hverandre. Problem solved. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #204 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg forstår bare ikke hvorfor de plent må gifte seg i kirken. Da går jo kirken imot egen tro. Homofile får gifte seg hvis de må, men jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal gifte seg i kirken, når kirken er imot det. De kunne jo bare ha gjort det på tinghuset. Da hadde de ikke plaget kirken, og kirken hadde ikke sagt nei, det vil vi ikke, og ingen av partene hadde plaget hverandre. Problem solved. Fordi rådhuset er så stygt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #205 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg forstår bare ikke hvorfor de plent må gifte seg i kirken. Da går jo kirken imot egen tro. Homofile får gifte seg hvis de må, men jeg skjønner ikke hvorfor de på død og liv skal gifte seg i kirken, når kirken er imot det. De kunne jo bare ha gjort det på tinghuset. Da hadde de ikke plaget kirken, og kirken hadde ikke sagt nei, det vil vi ikke, og ingen av partene hadde plaget hverandre. Problem solved. Jeg er religiøs, og ønsker derfor en kirkelig vielse for å få mitt ekteskap velsignet av en prest. Jeg vil stå foran Gud når jeg lover min kjære evig troskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #206 Del Skrevet 22. mars 2012 Har du hørt om fuckbuddies? Sex og kjærlighet trenger ikke ha noen sammenheng. Sex er bare en liten del av forhold og ekteskap. det skal jo ikke være avgjørende grunn for ekteskapet. Hva er avgjørende grunn for ekteskapet da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #207 Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Hva er avgjørende grunn for ekteskapet da? At man vil leve resten av livet sammen. Pluss at ekteskapet gir mange økonomiske fordeler og det skaper en trygg ramme rundt barna også. Går fint an å ha både sex og få barn utenom ekteskapet og. Og er man kristen så mener man gjerne at å leve sammen utenom ekteskapet er synd? Endret 22. mars 2012 av BettyBoop 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #208 Del Skrevet 22. mars 2012 Vet du hva sitatet betydde da? Kan du oversette det for meg med egne ord? Peter var jøde, og han trodde at det var meningen at han skulle fortsette å overholde Moselovens regler, herunder reglene om rene og urene dyr og at jøder ikke skal omgås mennesker som ikke er jøder, men i synet får han beskjed om det motsatte: "Jeg hørte også en røst si til meg: Ta for deg, Peter, slakt og spis. 8 Jeg svarte: Ikke tale om, Herre! For aldri er noe vanhellig og urent kommet inn i min munn. 9 For andre gang lød røsten fra himmelen: Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent." Han fikk uttrykkelig beskjed om at han ikke skulle skille mellom rene og urene dyr/lovlig og ikke lovlig mat, og han forstod det slik at dette ikke bare gjaldt skillet mellom rene og urene dyr, men skillet mellom rene og urene mennesker, altså jødene og oss andre. "Han sa til dem: Dere vet at det ikke er tillatt for en jøde å omgås eller besøke noen fra et annet folk. Men Gud har vist meg at jeg ikke skal kalle noe menneske vanhellig eller urent. 29 Derfor kom jeg da jeg ble budsendt, uten å gjøre innvendinger." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #209 Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg er religiøs, og ønsker derfor en kirkelig vielse for å få mitt ekteskap velsignet av en prest. Jeg vil stå foran Gud når jeg lover min kjære evig troskap. Men hvorfor velger du ikke da å gifte deg i et kirkesamfunn som ønsker å vie likekjønnede? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #210 Del Skrevet 22. mars 2012 Peter var jøde, og han trodde at det var meningen at han skulle fortsette å overholde Moselovens regler, herunder reglene om rene og urene dyr og at jøder ikke skal omgås mennesker som ikke er jøder, men i synet får han beskjed om det motsatte: "Jeg hørte også en røst si til meg: Ta for deg, Peter, slakt og spis. 8 Jeg svarte: Ikke tale om, Herre! For aldri er noe vanhellig og urent kommet inn i min munn. 9 For andre gang lød røsten fra himmelen: Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent." Han fikk uttrykkelig beskjed om at han ikke skulle skille mellom rene og urene dyr/lovlig og ikke lovlig mat, og han forstod det slik at dette ikke bare gjaldt skillet mellom rene og urene dyr, men skillet mellom rene og urene mennesker, altså jødene og oss andre. "Han sa til dem: Dere vet at det ikke er tillatt for en jøde å omgås eller besøke noen fra et annet folk. Men Gud har vist meg at jeg ikke skal kalle noe menneske vanhellig eller urent. 29 Derfor kom jeg da jeg ble budsendt, uten å gjøre innvendinger." Bibelen er da veldig selvmotsigende. hvorfro gjelder de ti bud for kristendommen da? De og står jo i mosebøkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #211 Del Skrevet 22. mars 2012 At man vil leve resten av livet sammen. Pluss at ekteskapet gir mange økonomiske fordeler og det skaper en trygg ramme rundt barna også. Går fint an å ha både sex og få barn utenom ekteskapet og. Og er man kristen så mener man gjerne at å leve sammen utenom ekteskapet er synd? Men går det ikke fint an å leve resten av livet sammen uten å gifte seg da? At ekteskapet skaper en trygg ramme rundt barna er ikke noe argument for ekteskap for likekjønnede siden likekjønnede ikke kan få barn sammen. Og hvis man ønsker å gifte seg fordi man mener det er synd å leve sammen utenom ekteskapet, hvordan kan man da ha sex med en person av samme kjønn når dette ifølge den samme kilden som sa det er en synd å leve sammen utenom ekteskapet, er en synd? Denne kilden sier dessuten at ekteskapet bare er for ulikekjønnede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #212 Del Skrevet 22. mars 2012 Men går det ikke fint an å leve resten av livet sammen uten å gifte seg da? At ekteskapet skaper en trygg ramme rundt barna er ikke noe argument for ekteskap for likekjønnede siden likekjønnede ikke kan få barn sammen. Og hvis man ønsker å gifte seg fordi man mener det er synd å leve sammen utenom ekteskapet, hvordan kan man da ha sex med en person av samme kjønn når dette ifølge den samme kilden som sa det er en synd å leve sammen utenom ekteskapet, er en synd? Denne kilden sier dessuten at ekteskapet bare er for ulikekjønnede. Jo det går fint for de som ikke ønsker å gifte seg, men som sagt det er maange, spesielt kristne som er imot å leve sammen i et forhold uten å være gift. De må da få lov å gifte seg om det er det e syns er best. JEG syns ikke det er synd. JEG er ikke kristen. Jeg sa at mange kristne mener det er synd. Les nå skikkelig hva jeg skriver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #213 Del Skrevet 22. mars 2012 Men hvorfor velger du ikke da å gifte deg i et kirkesamfunn som ønsker å vie likekjønnede? Mange prester vier da homofile. Det ble spurt hvorfor vi ikke bare giftet oss på tinghuset, og det var det jeg svarte på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars 2012 #214 Del Skrevet 22. mars 2012 Kristendommen er en fin greie, man kan plukke ut akkurat det man ønsker og forkaste resten. "Du skal ikke vitne falskt om din neste", ja, det er en av Guds lover og er evig bindende. Men loven som sier at du ikke skal spise svin eller skalldyr - nei, den liker vi ikke, så den gjelder ikke lenger. Jesus opphevet lovene, nå gjelder kun "elsk din neste" (og "homofili er en synd"... og løgn, og mord, og sex utenfor ekteskap [den kan man forresten også se bort ifra, smak og behag]) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #215 Del Skrevet 22. mars 2012 Bibelen er da veldig selvmotsigende. hvorfro gjelder de ti bud for kristendommen da? De og står jo i mosebøkene. De ti budene gjelder ikke i kristendommen, nettopp fordi de er en del av Moseloven. Paulus skriver i sitt andre brev til korinterne kap. 3: Begynner vi nå igjen å anbefale oss selv? Trenger vel vi anbefalingsbrev fra dere eller til dere, slik som visse andre? 2 Nei, dere er selv vårt anbefalingsbrev, skrevet i våre hjerter, kjent og lest av alle mennesker. 3 For dere viser at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod. 4 Denne tilliten har vi til Gud ved Kristus. 5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, 6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. 7 Selv dødens tjeneste, som bygde på bokstaver hugget i stein, var omgitt av en slik herlighet og glans at israelittene ikke klarte å se på ansiktet til Moses. Så klart strålte det, enda glansen tok slutt. 8 Hvor mye klarere stråler ikke da glansen fra Åndens tjeneste? 9 For hadde den tjeneste som fører til fordømmelse, en herlig glans, så må den tjeneste som fører til rettferdighet, stråle med en enda rikere glans. 10 Ja, det som den gang strålte så klart, har nå helt mistet sin glans. For nå stråler en herlighet som er så uendelig mye klarere. 11 Men når det som tok slutt, strålte så herlig, hvor mye herligere er ikke da glansen av det som består? 12 Siden vi har et slikt håp, går vi fram med stor frimodighet. 13 Vi gjør ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se at glansen bleknet og tok slutt. 14 Likevel ble deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det blir tatt bort. 15 Ja, også i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. 16 Men når de vender om til Herren, blir sløret tatt bort. 17 Herren, det er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd." Det står at dødens tjeneste bygget på bokstaver hugget i stein. Hvilken del av Moseloven var det som var hugget i stein? Jo. Det var nettopp de ti budene. Ingen annen del av Moseloven ble hugget på steintavler. At de ti budene ikke gjelder i kristendommen, betyr ikke at den motsatte etikken gjelder i kristendommen. Jødedommen og kristendommen har lik etikk på disse tingene: du skal ikke drepe, du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, du skal ikke bryte ekteskapet, men det er ikke fordi Moses fikk disse ti budene på to steintavler at menneskene skal overholde de. Denne etikken er eldre enn Moseloven. Paulus forklarer dette i sitt brev til romerne, kapittel 2: "For Gud gjør ikke forskjell på folk. 12 Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. 13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. 14 For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium. 17 Og nå, du som kaller deg jøde: Du stoler på loven og er stolt av din Gud, 18 du kjenner hans vilje og kan avgjøre hva som er rett, fordi du er opplært i loven. 19 Du er overbevist om at du kan være en veileder for blinde, et lys for dem som er i mørke, 20 en oppdrager for uforstandige og en lærer for umyndige, fordi du i loven har det rette uttrykk for kunnskap og sannhet. 21 Du som vil lære andre, hvorfor lærer du ikke deg selv? Du som forkynner at en ikke skal stjele, stjeler du? 22 Du som sier at en ikke skal bryte ekteskapet, bryter du ekteskapet? Du som avskyr avgudene, plyndrer du templene deres? 23 Du som er så stolt av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven. 24 Det står skrevet: Guds navn blir spottet blant hedningene på grunn av dere. 25 Omskjærelsen gagner deg nok, men bare hvis du holder loven. Bryter du loven, er du som en uomskåret. 26 Men hvis en uomskåret holder lovens bud, skal han ikke da regnes som omskåret? 27 Den som er uomskåret fysisk, men oppfyller loven, skal dømme deg. For du bryter loven, enda du har lovens bokstav og er omskåret. 28 Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og rett omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. 29 Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. Han får ikke ros av mennesker, men av Gud." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 22. mars 2012 #216 Del Skrevet 22. mars 2012 De ti budene gjelder ikke i kristendommen, nettopp fordi de er en del av Moseloven. Paulus skriver i sitt andre brev til korinterne kap. 3: Begynner vi nå igjen å anbefale oss selv? Trenger vel vi anbefalingsbrev fra dere eller til dere, slik som visse andre? 2 Nei, dere er selv vårt anbefalingsbrev, skrevet i våre hjerter, kjent og lest av alle mennesker. 3 For dere viser at dere er Kristi brev, blitt til ved vår tjeneste. Det er ikke skrevet med blekk, men med den levende Guds Ånd, ikke på steintavler, men i hjerter, på tavler av kjøtt og blod. 4 Denne tilliten har vi til Gud ved Kristus. 5 Vi er jo ikke selv i stand til å tenke ut noe på egen hånd. Det er Gud som gjør oss i stand til det, 6 han som også gjorde oss til tjenere for en ny pakt som ikke bygger på bokstav, men på Ånd. For bokstaven slår i hjel, men Ånden gjør levende. 7 Selv dødens tjeneste, som bygde på bokstaver hugget i stein, var omgitt av en slik herlighet og glans at israelittene ikke klarte å se på ansiktet til Moses. Så klart strålte det, enda glansen tok slutt. 8 Hvor mye klarere stråler ikke da glansen fra Åndens tjeneste? 9 For hadde den tjeneste som fører til fordømmelse, en herlig glans, så må den tjeneste som fører til rettferdighet, stråle med en enda rikere glans. 10 Ja, det som den gang strålte så klart, har nå helt mistet sin glans. For nå stråler en herlighet som er så uendelig mye klarere. 11 Men når det som tok slutt, strålte så herlig, hvor mye herligere er ikke da glansen av det som består? 12 Siden vi har et slikt håp, går vi fram med stor frimodighet. 13 Vi gjør ikke som Moses, som la et slør over ansiktet for at ikke Israels folk skulle se at glansen bleknet og tok slutt. 14 Likevel ble deres sinn forherdet. For helt til i dag er dette sløret blitt liggende når det leses fra den gamle pakt, og det blir ikke fjernet, for det er i Kristus det blir tatt bort. 15 Ja, også i dag ligger sløret over deres hjerter hver gang det blir lest fra Moseloven. 16 Men når de vender om til Herren, blir sløret tatt bort. 17 Herren, det er Ånden, og hvor Herrens Ånd er, der er frihet. 18 Og vi, som uten slør for ansiktet ser Herrens herlighet som i et speil, vi blir alle forvandlet til dette bildet, fra herlighet til herlighet, og dette skjer ved Herrens Ånd." Det står at dødens tjeneste bygget på bokstaver hugget i stein. Hvilken del av Moseloven var det som var hugget i stein? Jo. Det var nettopp de ti budene. Ingen annen del av Moseloven ble hugget på steintavler. At de ti budene ikke gjelder i kristendommen, betyr ikke at den motsatte etikken gjelder i kristendommen. Jødedommen og kristendommen har lik etikk på disse tingene: du skal ikke drepe, du skal ikke lyve, du skal ikke stjele, du skal ikke bryte ekteskapet, men det er ikke fordi Moses fikk disse ti budene på to steintavler at menneskene skal overholde de. Denne etikken er eldre enn Moseloven. Paulus forklarer dette i sitt brev til romerne, kapittel 2: "For Gud gjør ikke forskjell på folk. 12 Alle som syndet uten loven, skal gå fortapt uten loven. Og alle som syndet under loven, skal dømmes etter loven. 13 For det er ikke de som hører lovens ord, som blir rettferdige for Gud. Nei, de som gjør det loven sier, de skal kjennes rettferdige. 14 For når hedninger som ikke har loven, av naturen gjør det den sier, er de sin egen lov, enda de ikke har loven. 15 De viser med dette at lovens krav står skrevet i hjertet deres. Om det vitner også samvittigheten deres, når tankene deres anklager eller forsvarer dem. 16 Dette skal bli klart den dagen Gud ved Jesus Kristus dømmer det skjulte i menneskene, slik jeg har forkynt i mitt evangelium. 17 Og nå, du som kaller deg jøde: Du stoler på loven og er stolt av din Gud, 18 du kjenner hans vilje og kan avgjøre hva som er rett, fordi du er opplært i loven. 19 Du er overbevist om at du kan være en veileder for blinde, et lys for dem som er i mørke, 20 en oppdrager for uforstandige og en lærer for umyndige, fordi du i loven har det rette uttrykk for kunnskap og sannhet. 21 Du som vil lære andre, hvorfor lærer du ikke deg selv? Du som forkynner at en ikke skal stjele, stjeler du? 22 Du som sier at en ikke skal bryte ekteskapet, bryter du ekteskapet? Du som avskyr avgudene, plyndrer du templene deres? 23 Du som er så stolt av loven, du vanærer Gud ved å bryte loven. 24 Det står skrevet: Guds navn blir spottet blant hedningene på grunn av dere. 25 Omskjærelsen gagner deg nok, men bare hvis du holder loven. Bryter du loven, er du som en uomskåret. 26 Men hvis en uomskåret holder lovens bud, skal han ikke da regnes som omskåret? 27 Den som er uomskåret fysisk, men oppfyller loven, skal dømme deg. For du bryter loven, enda du har lovens bokstav og er omskåret. 28 Rett jøde er ikke den som er jøde i det ytre, og rett omskjærelse skjer ikke i det ytre, på kroppen. 29 Jøde er den som er jøde i det indre, og omskåret er den som er omskåret i hjertet, ved Ånden og ikke ved bokstaven. Han får ikke ros av mennesker, men av Gud." Hvorfor siterer kristne de ti bud hele tiden da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #217 Del Skrevet 22. mars 2012 Jo det går fint for de som ikke ønsker å gifte seg, men som sagt det er maange, spesielt kristne som er imot å leve sammen i et forhold uten å være gift. De må da få lov å gifte seg om det er det e syns er best. JEG syns ikke det er synd. JEG er ikke kristen. Jeg sa at mange kristne mener det er synd. Les nå skikkelig hva jeg skriver. Ja da, men det er jo selvmotsigende at homofile ønsker å gifte seg av religiøse grunner når den samme religionen sier at homofili er synd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Testosteron Skrevet 22. mars 2012 #218 Del Skrevet 22. mars 2012 Hvorfor siterer kristne de ti bud hele tiden da? Fordi de ikke har skjønt dette. Jeg trodde det samme selv helt til jeg ble forklart at det ikke er slik. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BettyBoop Skrevet 24. mars 2012 #219 Del Skrevet 24. mars 2012 Ja da, men det er jo selvmotsigende at homofile ønsker å gifte seg av religiøse grunner når den samme religionen sier at homofili er synd. Liberale kristne syns homofili er greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hulaboer Skrevet 25. mars 2012 #220 Del Skrevet 25. mars 2012 Prester har LOV til å velge å ikke vie homofile. De har LOV, da kan de ikke samtidig bryte loven. Men er det lovlig å diskriminere homofile? Hvis det ikke er lov å diskiminere homofile, er det ikke lov å nekte å vie dem, med mindre det er en egen lov som sier at det er greit å diskriminere homofile når det kommer til ekteskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå