Gå til innhold

Vie homofile og lesbiske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom en kirke føler for å ikke vie homofile , så vær så god. Da får de si det rett ut. Men da kan de ikke få statsstøtte og deres prester kan ikke være statsansatte .

Her er jeg grunnleggende uenig med deg. Ingen trossamfunn i Norge, inkludert kirken, skal kunne bryte loven ved å diskriminere homofile. Det har ikke noe å si om de har statsstøtte eller ikke.

Bare fordi et trossamfunn ikke har statsstøtte, så betyr ikke det at de kan bryte loven. For eksempel legge opp til fysisk avstraffelse av barn.

Alle må følge loven, også trossamfunn som ikke har statsstøtte.

Det betyr at de ikke kan diskriminere negre, kvinner, homofile eller andre på noen som helst slags måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss se hva Gud sier om saken:

- Du skal ikke ligge med en mann slik som en ligger med en kvinne. Det er avskyelig.

Tredje mosebok 18:22

- Når en mann ligger med en annen mann slik en ligger med en kvinne, har begge gjort noe avskyelig. De skal dø. Deres eget blod kommer over dem.

Tredje mosebok 20:13

Hvordan ligger en mann med en mann som han ligger med en kvinne?

I femte Mosebok 22:13-22 står det forresten at dersom kvinnen ikke er jomfru på bryllupsnatten, skal hun steines:

"da skal de føre henne ut foran døren til farens hus, og mennene i byen skal steine henne i hjel"

Koselig bok, dette her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Moseloven som sier dette, men den gjelder ikke for kristne.

Hvorfor ikke? Og hvorfor er den en del av bibelen da? Og betyr det at de ti bud ikke gjelder for kristne?

Hvis ikke man ønsker å ha sex sammen, hvorfor gifter man seg da? Da blir det jo bare et vennskap.

Man gifter seg fordi man vil tilbringe livet med noen man elsker. Pule kan man gjøre uten å gifte seg.

Men kunne de ikke ha delt resten av livet med hverandre uten å ha giftet seg da?

Det å gifte seg er en symbolsk handling samtidig som det har praktisk betydning i forhold til arv, skatt, osv.

Poenget med ekteskapet er at man ønsker å leve intimt sammen, herunder å ha sex og få barn sammen. Siden to personer av samme kjønn ikke kan få barn sammen, så er ikke ekteskapet for slike.

Vrøvl fra ende til annen. Det er ingenting som hindrer homofile fra å f.eks. adoptere (med mindre det er i et land med en ekstremt ondskapsfull lov som hindrer dem).

Nei. Jeg er ikke det. Jeg innser nå at hensikten med å gifte seg er å kunne ha et selskap for å markere at dagen i dag er den første dagen i resten av samlivet vårt :fnise:

Jeg vet at du gjør deg til, og at du bevisst går inn for å prøve å sette opp en stråmann av motstanderens argument for at det skal bli enklere for deg å ro deg unna det faktum at argumentasjonen din har blitt pulverisert av flere her.

Kutt ut spillet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hulaboer, du antyder gjentatte ganger at den norske kirke bryter loven når enkelte av dens ansatte sier nei til å vie homofile. Kan du fortelle meg hvilken lov som da brytes, sånn helt konkret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er forvirret og forholder deg ikke til det jeg skriver. Trossamfunn kan ikke promotere rasisme.

Er dette en form for inderlig ironi? :gjeiper: Du kaller meg forvirret og sier jeg ikke holder meg til det du skriver, og så kontrer du en påstand jeg ikke kom med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hulaboer, du antyder gjentatte ganger at den norske kirke bryter loven når enkelte av dens ansatte sier nei til å vie homofile. Kan du fortelle meg hvilken lov som da brytes, sånn helt konkret?

Er det lovlig å diskriminere homofile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det lovlig å diskriminere homofile?

Prester har LOV til å velge å ikke vie homofile. De har LOV, da kan de ikke samtidig bryte loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melding til alle som diskuterer i dette emnet:

Slik at vi kan sette en endelig stopp for alle påstandene om at kirken bryter loven ved å ikke vie homofile (altså dere som peker på diskriminering): Diskrimineringsloven gjelder ikke for seksualitet.

Lovens formål er å fremme likestilling, sikre like muligheter og rettigheter og å hindre diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn.

Vi er nok alle enige om at det er galt å diskriminere homofile, men det er altså faktisk ikke ulovlig etter norsk lov.

Siden dere allikevel fortsatt kommer til å kalle det diskriminering, vil jeg vise til ekteskapsloven som fritar prester fra å vie homofile:

§ 13. En vigslers adgang til å nekte å foreta vigsler.

En kirkelig vigsler kan også nekte å foreta vigsel dersom en av brudefolkene er skilt og den tidligere ektefellen lever, eller dersom brudefolkene er av samme kjønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Vi trenger flere av deg, som faktisk tar en kikk på fakta fremfor å diskutere og spekulere side opp og side ned når det lett kunne vært unngått...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg grunnleggende uenig med deg. Ingen trossamfunn i Norge, inkludert kirken, skal kunne bryte loven ved å diskriminere homofile. Det har ikke noe å si om de har statsstøtte eller ikke.

Bare fordi et trossamfunn ikke har statsstøtte, så betyr ikke det at de kan bryte loven. For eksempel legge opp til fysisk avstraffelse av barn.

Alle må følge loven, også trossamfunn som ikke har statsstøtte.

Det betyr at de ikke kan diskriminere negre, kvinner, homofile eller andre på noen som helst slags måte.

Egentlig enig med deg, var bare ikke kommet så langt i argumentasjonen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Og hvorfor er den en del av bibelen da? Og betyr det at de ti bud ikke gjelder for kristne?

Jeg overlater til Paulus å forklare hvorfor: Galaterbrevet 2.15: "Vi er jøder av fødsel og ikke syndere av hedensk ætt. 16 Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli kjent rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger. 17 Men hvis også vi jøder blir stående som syndere når vi vil bli rettferdige i Kristus, er ikke Kristus da blitt en tjener for synden? Slett ikke! 18 For hvis jeg bygger opp igjen det jeg har revet ned, da fremstår jeg som lovbryter. 19 Ved loven døde jeg bort fra loven, så jeg kan leve for Gud. Jeg er korsfestet med Kristus; 20 jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg. 21 Jeg forkaster ikke Guds nåde. For hvis vi kan oppnå rettferdighet ved loven, da døde jo Kristus til ingen nytte.

Uforstandige galatere! Hvem har forhekset dere, dere som har fått Jesus Kristus malt for øynene som den korsfestede? 2 Svar meg på én ting: Fikk dere Ånden ved lovgjerninger eller ved å høre og tro? 3 Er dere så uforstandige? Dere begynte ved Ånden, vil dere nå fullføre med kjøttet? 4 Har dere opplevd alt dette forgjeves – hvis det da var forgjeves? 5 Han som gir dere Ånden og gjør under blant dere, gjør han det ved lovgjerninger eller ved at dere hører og tror? 6 Om Abraham heter det: Han trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig. 7 Så forstår dere at det er de som tror, som er Abrahams barn. 8 Skriften forutså at Gud ville rettferdiggjøre hedningene ved tro, og den forkynte på forhånd dette gode budskapet til Abraham: I deg skal alle folkeslag velsignes. 9 Derfor blir de som tror, velsignet sammen med den troende Abraham. 10 Men de som holder seg til lovgjerninger, er under forbannelse. For det står skrevet: Forbannet er hver den som ikke holder fast ved alt som står i lovboken, og gjør det den sier. 11 Og det er klart at ingen blir rettferdig for Gud ved loven, for det står skrevet: Den rettferdige skal leve ved tro. 12 Loven spør ikke etter tro, men sier: Den som lever etter budene, skal ha liv ved dem. 13 Men Kristus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse da han kom under forbannelse for vår skyld. For det står skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. 14 Slik skulle Abrahams velsignelse komme til folkeslagene i Kristus Jesus, så vi ved troen skulle få Ånden som det var gitt løfte om. 15 Mine søsken, la meg ta et eksempel fra dagliglivet. Ingen kan oppheve eller forandre et gyldig testamente, enda det bare er en menneskelig pakt. 16 Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som om det gjaldt mange, men det blir talt om én, « til din ætt», og det er Kristus. 17 Det jeg sier, er: En pakt som Gud først har gjort gyldig, blir ikke opphevet av loven som kom 430 år senere, slik at løftet settes ut av kraft. 18 Hvis arven ble gitt ved loven, er den ikke lenger gitt ved løftet. Men det var ved sitt løfte Gud skjenket arven til Abraham. 19 Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd, helt til den ætten kom som løftet gjaldt. Loven ble gitt ved engler, gjennom en mellommann. 20 Men noen mellommann trengs ikke der det bare er én, og Gud er én. 21 Strider da loven mot Guds løfter? Slett ikke! For hvis det var gitt en lov som kunne gi liv, ville vi virkelig vinne rettferdighet ved loven. 22 Men Skriften har lagt alt under synden, for at de som tror på Jesus Kristus, ved sin tro kan få det som var lovet. 23 Før troen kom, var vi i varetekt under loven, innestengt helt til den tro som skulle komme, ble åpenbart. 24 Slik var loven vår vokter til Kristus kom, for at vi skulle bli kjent rettferdige ved tro. 25 Men nå når troen er kommet, er vi ikke lenger under vokteren. 26 For dere er alle Guds barn ved troen, i Kristus Jesus. 27 Alle dere som er døpt til Kristus, har kledd dere i Kristus. 28 Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus. 29 Og hører dere Kristus til, er dere Abrahams ætt og arvinger etter løftet.

La meg forklare dette. Så lenge en arving er umyndig, står han likt med en slave, enda han eier alt. 2 Han står under formyndere og forvaltere helt til den tiden hans far har fastsatt. 3 Slik er det også med oss. Da vi var umyndige, var vi slaver under grunnkreftene i verden. 4 Men i tidens fylde sendte Gud sin Sønn, født av en kvinne og født under loven. 5 Han skulle kjøpe fri dem som sto under loven, så vi kunne få retten til å være Guds barn. 6 Fordi dere er barn, har Gud sendt sin Sønns Ånd inn i våre hjerter, og Ånden roper: «Abba, Far!» 7 Derfor er du ikke lenger slave, men sønn. Og er du sønn, er du også arving, innsatt av Gud."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om noen er født homofile betyr jo ikke det at de automatisk ikke er kristne. Hvorfor skal de ikke få lov til å delta i ritualer som tilhører deres egen tro?

Hvis kirken skal overleve, så blir den nødt til å tilpasse seg dagens samfunn.

SIGNERER DEG! Kunne ikke vært mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Det er Moseloven som sier dette, men den gjelder ikke for kristne.

Ehh ikke det nei. Så det er bare deler av bibelen som gjelder for kristne da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hvis ikke man ønsker å ha sex sammen, hvorfor gifter man seg da? Da blir det jo bare et vennskap.

Har du hørt om fuckbuddies? Sex og kjærlighet trenger ikke ha noen sammenheng. Sex er bare en liten del av forhold og ekteskap. det skal jo ikke være avgjørende grunn for ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh ikke det nei. Så det er bare deler av bibelen som gjelder for kristne da?

Ja.

Apostlenes gjerninger kapittel 11: "Apostlene og brødrene omkring i Judea fikk nå høre at også hedningene hadde tatt imot Guds ord. 2 Da Peter kom opp til Jerusalem, gikk de omskårne i rette med ham og sa: 3 «Du har tatt inn hos uomskårne og spist sammen med dem.» 4 Da begynte Peter å forklare alt for dem fra først til sist:

5 «Jeg var i byen Jaffa. Mens jeg ba, kom jeg i ekstase og fikk et syn. Noe dalte ned, akkurat som en stor duk som ble firt ned fra himmelen etter de fire hjørnene, og den kom helt ned til meg. 6 Jeg så nærmere på den og gransket den, og da fikk jeg se de firbeinte dyrene på jorden, de ville dyrene, krypdyrene og fuglene under himmelen. 7 Jeg hørte også en røst si til meg: ‘Ta for deg, Peter, slakt og spis.’ 8 Jeg svarte: ‘Ikke tale om, Herre! For aldri er noe vanhellig og urent kommet inn i min munn.’ 9 For andre gang lød røsten fra himmelen: ‘Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.’ 10 Dette hendte tre ganger, og alt ble tatt opp til himmelen igjen. 11 I det samme sto det tre menn utenfor huset hvor vi bodde. De var utsendt til meg fra Cæsarea. 12 Ånden sa til meg at jeg skulle dra sammen med dem uten å nøle. Disse seks brødrene reiste også med, og vi gikk inn i mannens hus. 13 Han fortalte oss hvordan han i sitt eget hus hadde sett en engel som sa: ‘Send bud til Jaffa og be Simon med tilnavnet Peter komme hit. 14 Han skal tale til deg med ord som blir til frelse for deg og hele ditt hus.’ 15 Og da jeg begynte å tale, kom Den hellige ånd over dem, akkurat som over oss i begynnelsen. 16 Da husket jeg Herrens ord, at han sa: ‘Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den hellige ånd.’ 17 Når Gud har gitt dem den samme gaven som vi fikk da vi kom til tro på Herren Jesus Kristus, hvem er da jeg, at jeg skulle kunne hindre Gud?»

18 Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de lovpriste Gud og sa: «Så har da Gud også latt hedningene få vende om til livet!»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Ja.

Apostlenes gjerninger kapittel 11: "Apostlene og brødrene omkring i Judea fikk nå høre at også hedningene hadde tatt imot Guds ord. 2 Da Peter kom opp til Jerusalem, gikk de omskårne i rette med ham og sa: 3 «Du har tatt inn hos uomskårne og spist sammen med dem.» 4 Da begynte Peter å forklare alt for dem fra først til sist:

5 «Jeg var i byen Jaffa. Mens jeg ba, kom jeg i ekstase og fikk et syn. Noe dalte ned, akkurat som en stor duk som ble firt ned fra himmelen etter de fire hjørnene, og den kom helt ned til meg. 6 Jeg så nærmere på den og gransket den, og da fikk jeg se de firbeinte dyrene på jorden, de ville dyrene, krypdyrene og fuglene under himmelen. 7 Jeg hørte også en røst si til meg: ‘Ta for deg, Peter, slakt og spis.’ 8 Jeg svarte: ‘Ikke tale om, Herre! For aldri er noe vanhellig og urent kommet inn i min munn.’ 9 For andre gang lød røsten fra himmelen: ‘Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.’ 10 Dette hendte tre ganger, og alt ble tatt opp til himmelen igjen. 11 I det samme sto det tre menn utenfor huset hvor vi bodde. De var utsendt til meg fra Cæsarea. 12 Ånden sa til meg at jeg skulle dra sammen med dem uten å nøle. Disse seks brødrene reiste også med, og vi gikk inn i mannens hus. 13 Han fortalte oss hvordan han i sitt eget hus hadde sett en engel som sa: ‘Send bud til Jaffa og be Simon med tilnavnet Peter komme hit. 14 Han skal tale til deg med ord som blir til frelse for deg og hele ditt hus.’ 15 Og da jeg begynte å tale, kom Den hellige ånd over dem, akkurat som over oss i begynnelsen. 16 Da husket jeg Herrens ord, at han sa: ‘Johannes døpte med vann, men dere skal bli døpt med Den hellige ånd.’ 17 Når Gud har gitt dem den samme gaven som vi fikk da vi kom til tro på Herren Jesus Kristus, hvem er da jeg, at jeg skulle kunne hindre Gud?»

18 Da de hørte dette, slo de seg til ro, og de lovpriste Gud og sa: «Så har da Gud også latt hedningene få vende om til livet!»

Du må sitere bibelen ja for du er for dum til å svare selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gifte meg i kirka. Jeg er ikke spesielt religiøs, men som for mange heteropar føler jeg at kirkebryllup på en måte hører med.

Men jeg syns faktisk ikke de må bli pålagt. For jeg har ikke lyst til å bli viet av en som synes at livet mitt er forkastelig og føler seg tvunget til å vie meg og min kjære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sitere bibelen ja for du er for dum til å svare selv?

Jeg siterte Bibelen siden spørsmålet var hva Bibelen sier om et bestemt tema. Et bibelsitat burde være mer overbevisende enn om jeg nøyde meg med å bare svare "ja".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til å gifte meg i kirka. Jeg er ikke spesielt religiøs, men som for mange heteropar føler jeg at kirkebryllup på en måte hører med.

Men jeg syns faktisk ikke de må bli pålagt. For jeg har ikke lyst til å bli viet av en som synes at livet mitt er forkastelig og føler seg tvunget til å vie meg og min kjære.

Veldig godt sagt, og helt enig med deg. For meg har det "heldigvis" aldri vært aktuelt å gifte meg i kirken, fordi jeg alltid har drømt om en personlig vielse et annet sted. Jeg har likevel forståelse for at mange drømmer om kirkebryllup, og har også flere homofile venner som drømmer om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...