Gjest Herr Drue Skrevet 9. mars 2012 #1 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Er det noen her som bruker Nordisk dialektkorpus? Det er et korpus med samlede målprøver fra over 400 informanter. Her kan du søke rundt for å lære om norske dialekter. Du får opp transkriberte resultater og kart, i tillegg til lyd og bilde. Jeg hørte om det på Språkteigen og registrerte meg rett etterpå. Sitter og koser meg med det nå Link: http://www.tekstlab.uio.no/nota/scandiasyn/index.html Det er lett å registrere seg. Søkefunksjonen ser litt komplisert ut til å begynne med, men det er ganske greit etter hvert som man kommer inn i det. Edit: Eksempel på hva man kan søke etter: Si du lurer på hvor i landet man sier "da" for "det" - da skriver du "da" i søkefeltet. På criteria velger du phonetic, og pos>det (for ordklassen determinativ). Deretter velger du "both" under der det står ortographic og phonetic. Så er det bare å søke. Endret 9. mars 2012 av Herr Drue Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 9. mars 2012 #2 Del Skrevet 9. mars 2012 (endret) Takk for tips! Jeg greier ikke å registrere meg Endret 9. mars 2012 av Nica. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 9. mars 2012 #3 Del Skrevet 9. mars 2012 Hva kommer du til? Har du trykka på get permission? http://omilia.uio.no/swamp/index.php Det er vel bare å skrive et brukernavn, e-post, og passord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nica. Skrevet 9. mars 2012 #4 Del Skrevet 9. mars 2012 Ah, takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Herr Drue Skrevet 14. mars 2012 #5 Del Skrevet 14. mars 2012 Kom igjen a, folkens! Er det ingen dialektinteresserte på språkforumet her? Er dere genuint språkinteresserte, eller er dere bare ute etter å pirke på andres orddelingsfeil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #6 Del Skrevet 15. mars 2012 Eg jobbar med dialektar til dagleg, og vi nyttar Nordisk dialektkorpus mykje her på universitetet. I tillegg til andre kjelder som til dømes Grunnmanuskriptet og alle basane til Norsk Ordbok, som òg er tilgjengelege på nett. Eg må innrømme at eg ikkje har leika meg så mykje med dialektkorpuset, kanskje pga at på jobben er det spesifikke ting eg søkjer etter der, og etter arbeidstid vil eg ha heilt fri frå datamaskina og korpus. Men eg skjøner jo at eg kanskje bør ta meg tid til å leike litt meir Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #7 Del Skrevet 15. mars 2012 Jeg forstår ikke siden, og derfor vil ikke jeg bruke den. Er ikke det at jeg ikke er interessert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå