Gå til innhold

Nordisk dialektkorpus


Gjest Drue

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Drue

Er det noen her som bruker Nordisk dialektkorpus? Det er et korpus med samlede målprøver fra over 400 informanter. Her kan du søke rundt for å lære om norske dialekter. Du får opp transkriberte resultater og kart, i tillegg til lyd og bilde. Jeg hørte om det på Språkteigen og registrerte meg rett etterpå. Sitter og koser meg med det nå :)

Link: http://www.tekstlab.uio.no/nota/scandiasyn/index.html

Det er lett å registrere seg. Søkefunksjonen ser litt komplisert ut til å begynne med, men det er ganske greit etter hvert som man kommer inn i det.

Edit: Eksempel på hva man kan søke etter: Si du lurer på hvor i landet man sier "da" for "det" - da skriver du "da" i søkefeltet. På criteria velger du phonetic, og pos>det (for ordklassen determinativ). Deretter velger du "both" under der det står ortographic og phonetic. Så er det bare å søke.

Endret av Herr Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Herr Drue

Kom igjen a, folkens! Er det ingen dialektinteresserte på språkforumet her? Er dere genuint språkinteresserte, eller er dere bare ute etter å pirke på andres orddelingsfeil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg jobbar med dialektar til dagleg, og vi nyttar Nordisk dialektkorpus mykje her på universitetet. I tillegg til andre kjelder som til dømes Grunnmanuskriptet og alle basane til Norsk Ordbok, som òg er tilgjengelege på nett.

Eg må innrømme at eg ikkje har leika meg så mykje med dialektkorpuset, kanskje pga at på jobben er det spesifikke ting eg søkjer etter der, og etter arbeidstid vil eg ha heilt fri frå datamaskina og korpus.

Men eg skjøner jo at eg kanskje bør ta meg tid til å leike litt meir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke siden, og derfor vil ikke jeg bruke den. Er ikke det at jeg ikke er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...