Gå til innhold

Unge jenters skremmende tanker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra en lillesøster til en storesøster...

Vi begynte å drikke og røyke når vi var 14, hadde storesøstern min sladret til mamma om det, hadde vi vært uvenner i mange år fremover.

Mange av mine venninner begynte også med sex når de var 14, jeg hadde to grunner til å ikke gjøre det, 1) min storesøster hadde vært stolt over å være jomfru til hun var 17, og slik ville jeg også være! 2) jeg hadde en MOR som snakket med meg om gutter og sex, som ikke nektet meg men forklarte hva som går an og ikke.

Jeg synes nok det er litt "skummelt" å sende to 14-åringer til syden med foreldre som ikke følger opp eller tar det så seriøst, DET ville bekymret meg, men vær veldig varsom på hvordan du går frem både ovenfor foreldre og søster. Tråkker du feil, og din lillesøster skjønner at det er du som er årsaken til at hun ikke får dra på tur med venninna.... så mister du tillitten og det gode forholdet.

En ting jeg har lært, av å ha en veldig snill storesøster, men som gjerne ville ha mer oppdragerrolle en hva en storesøster bør ha, er at jeg ikke ØNSKET en storesøster som trodde hun bestemte over meg, eller som prøvde. Jeg lærte fort at dersom min storesøster sa at jeg skulle gjøre slik, så gjorde jeg garantert motsatt!

Ikke fordi ikke jeg og søstern hadde ett godt forhold, for det hadde vi. Og ikke fordi det nok ikke var det mest fornuftige det søsters sa, for det var det helt sikkert. Men fordi jeg allerede HADDE foreldre, DE skulle oppdra meg. Søstern trengte jeg som søster, ikke forelder.

Hadde jeg funnet ut at hun stod bak at jeg ikke fikk dra likevel, på en allerede planlagt utenlandstur..... ååååh, det hadde vært så hat det.

En tanke jeg dog fikk.

Dersom du prater med dine foreldre og får dem til å endre litt på ting, kanskje du og hun kan ta dere en tur til syden sammen i sommer istedenfor?

Skal dere ta fra henne en tur hun egentlig har fått lov til, så synes jeg faktisk det godt kan "erstattes" med søskentur eller noe slikt istedenfor.

Da kan dere kikke på gutter sammen og skravle og fnise, kanskje gå ut dersom det er noen muligheter uten full fyll og sex, og hun kan oppleve litt. Kanskje få følelsen av å bli sett, eller ha det gøy, uten at dere trenger å være redd for at det ender i fyll og sex.

Bare en tanke.

Jeg vet ihvertfall at dersom jeg hadde fått snudd en avtale om sydentur med venninne, så KUNNE det kanskje blitt reddet inn ved at søsters og jeg reiste på tur. (spørs jo litt hvor ung du er selv da TS, om det er forsvarlig for bare dere to å reise?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest NozMonster

Jeg synes det er helt utrolig at foreldrene dine i det hele tatt vurderer å la henne dra- når de engang ikke kjenner foreldrene hennes! Det tviler jeg på at særlig mange 14åringer hadde fått lov til...! .. Du skriver at hun har blitt mobbet før og har det bedre nå så du er redd for innstramning av frihet og regler for hennes del om foreldrene dine får vite det- men om foreldrene deres vurderer å la datteren dra alene å besøke en venninne på andre siden av verdensdelen med -for dem- ukjente foreldre, så kan det vel ikke gjøre skade om søsteren din får det hakke strengere hjemme?! .. Hvem skal hun på hyttetur med nå om jeg tør spørre? :tunge1:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en venninne av meg ble med en klassevenninne til Tyrkia når hun var 15år, og endte opp med å ligge med en litt eldre gutt der. UTEN kondom, fordi han sa man ikke kan bli gravid første gangen.

Gjett om hun ble rimelig bleik når jeg fortalte at: jo det kan du bli, og tenk på kjønnssykdommer....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er en idé å fortelle dine foreldre at du er bekymret, og at de bør ta en prat med disse foreldrene før det er aktuelt å la pikebarnet reise? Om de i det hele tatt tillader denne reisen (hvilket jeg, som gamme grinebider vilde fraråde på det sterkeste!), kan man da kanskje sørge for at hun bliver passet lidt skikkelig på? En slik samtale vilde kanskje endre indtrykket av hvor trygt det er å sende datteren sin på denne reisen, eller i hvert fald give et bedre indtrykk av uva man står overfor. Jeg vilde tenke at det var vel verdt prisen for en telefonsamtale til Kreta (hvilket jeg formoder heller ikke er en stor kostnad).

TS

De har snakket sammen altså, jeg mente at de ikke har møtt dem og snakket med dem utenom over telefon og mail, siden disse ikke bor i Norge for tiden. De har blitt forsikret om at jentene skal bli passet godt på, men deres datter har ofte lurt seg unna og er ute å drikke hver helg, tilsynelatende uten at foreldre vet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at foreldrene dine i det hele tatt vurderer å la henne dra- når de engang ikke kjenner foreldrene hennes! Det tviler jeg på at særlig mange 14åringer hadde fått lov til...! .. Du skriver at hun har blitt mobbet før og har det bedre nå så du er redd for innstramning av frihet og regler for hennes del om foreldrene dine får vite det- men om foreldrene deres vurderer å la datteren dra alene å besøke en venninne på andre siden av verdensdelen med -for dem- ukjente foreldre, så kan det vel ikke gjøre skade om søsteren din får det hakke strengere hjemme?! .. Hvem skal hun på hyttetur med nå om jeg tør spørre? :tunge1:

TS

Det kom kanskje litt feil frem, foreldrene mine har snakket masse med foreldrene hennes over en periode på omtrent to år, men de har, hvert fall som jeg vet, ikke møttes. (eventuelt bare på foreldremøter og lignende).

Søsteren min har heller ingen veldig stor frihet fra foreldrene våres slik det er nå, tidlige innetider, alltid gi beskjed og være tilgjengelig og slikt. Er egentlig ikke sikker på om de har gitt noe endelig svar om hun får lov til å dra på denne turen egentlig, har ikke vært så mye hjemme i det siste og har bare hørt mye snakk om denne turen.

Hehe hytteturen er en uskyldig liten tur med naboen, barndomsvenninne, og hennes familie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en lillesøster til en storesøster...

Vi begynte å drikke og røyke når vi var 14, hadde storesøstern min sladret til mamma om det, hadde vi vært uvenner i mange år fremover.

Mange av mine venninner begynte også med sex når de var 14, jeg hadde to grunner til å ikke gjøre det, 1) min storesøster hadde vært stolt over å være jomfru til hun var 17, og slik ville jeg også være! 2) jeg hadde en MOR som snakket med meg om gutter og sex, som ikke nektet meg men forklarte hva som går an og ikke.

Jeg synes nok det er litt "skummelt" å sende to 14-åringer til syden med foreldre som ikke følger opp eller tar det så seriøst, DET ville bekymret meg, men vær veldig varsom på hvordan du går frem både ovenfor foreldre og søster. Tråkker du feil, og din lillesøster skjønner at det er du som er årsaken til at hun ikke får dra på tur med venninna.... så mister du tillitten og det gode forholdet.

En ting jeg har lært, av å ha en veldig snill storesøster, men som gjerne ville ha mer oppdragerrolle en hva en storesøster bør ha, er at jeg ikke ØNSKET en storesøster som trodde hun bestemte over meg, eller som prøvde. Jeg lærte fort at dersom min storesøster sa at jeg skulle gjøre slik, så gjorde jeg garantert motsatt!

Ikke fordi ikke jeg og søstern hadde ett godt forhold, for det hadde vi. Og ikke fordi det nok ikke var det mest fornuftige det søsters sa, for det var det helt sikkert. Men fordi jeg allerede HADDE foreldre, DE skulle oppdra meg. Søstern trengte jeg som søster, ikke forelder.

Hadde jeg funnet ut at hun stod bak at jeg ikke fikk dra likevel, på en allerede planlagt utenlandstur..... ååååh, det hadde vært så hat det.

En tanke jeg dog fikk.

Dersom du prater med dine foreldre og får dem til å endre litt på ting, kanskje du og hun kan ta dere en tur til syden sammen i sommer istedenfor?

Skal dere ta fra henne en tur hun egentlig har fått lov til, så synes jeg faktisk det godt kan "erstattes" med søskentur eller noe slikt istedenfor.

Da kan dere kikke på gutter sammen og skravle og fnise, kanskje gå ut dersom det er noen muligheter uten full fyll og sex, og hun kan oppleve litt. Kanskje få følelsen av å bli sett, eller ha det gøy, uten at dere trenger å være redd for at det ender i fyll og sex.

Bare en tanke.

Jeg vet ihvertfall at dersom jeg hadde fått snudd en avtale om sydentur med venninne, så KUNNE det kanskje blitt reddet inn ved at søsters og jeg reiste på tur. (spørs jo litt hvor ung du er selv da TS, om det er forsvarlig for bare dere to å reise?)

TS

Takk for langt og godt svar, er selv lillesøster og vet hvordan det er. Har jo så klart vært med på saker og ting foreldrene mine ikke ville likt om de viste når jeg var på den alderen, men ikke noe i nærheten så ille som det jeg leste i går.

Likte ideen din om søster-tur veldig godt, men er selv bare 18 år, så det er nok ikke forsvarlig for oss å reise alene. Tenkte at jeg kanskje kunne bli med på sydenferien familien min skal ha i sommer, slik at vi kanskje kan være litt alene og ha det gøy sammen, så blir det bedre enn ingenting hvert fall.

Tror egentlig ikke turen er bestemt eller ikke enda, så jeg kan snakke med foreldrene mine å få dem til å si nei til denne venninne turen, uten at de forteller at jeg har noe med det å gjøre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

Takk for langt og godt svar, er selv lillesøster og vet hvordan det er. Har jo så klart vært med på saker og ting foreldrene mine ikke ville likt om de viste når jeg var på den alderen, men ikke noe i nærheten så ille som det jeg leste i går.

Likte ideen din om søster-tur veldig godt, men er selv bare 18 år, så det er nok ikke forsvarlig for oss å reise alene. Tenkte at jeg kanskje kunne bli med på sydenferien familien min skal ha i sommer, slik at vi kanskje kan være litt alene og ha det gøy sammen, så blir det bedre enn ingenting hvert fall.

Tror egentlig ikke turen er bestemt eller ikke enda, så jeg kan snakke med foreldrene mine å få dem til å si nei til denne venninne turen, uten at de forteller at jeg har noe med det å gjøre!

ok, men din ide om at du blir med på familieturen, og at du og lillesøster kanskje da kan få litt mer frihet sammen, til å være litt rundt om bare dere to, kan kanskje gjøre ting bedre ja. :)

Fra lillesøstern som skrev til storesøstern. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lillesøster selv er mitt tips: ikke fortell henne hva du vet.

Dersom hun selv innbiller seg at hun er klar for dette, og du sier hun ikke er det, så kommer hun til å tro enda mer at hun er klar for dette.

Det verste jeg visste da jeg var ung, var å bli undervurdert. Eller at mine tanker og følelser ble avfeid av andre fordi de ikke var genuine, siden jeg "var jo bare så liten".

Jeg synes selv hun er alt for liten, og sannsynligvis har fått noen tanker plantet i hodet, som hun kjøper lett. Men du kan ikke si dette til henne.

Forholdet deres kommer til å bli ødelagt, fordi hun kommer ikke til å føle hun kan stole på deg noensinne, og i tillegg vil hun føle seg tråkket på og overstyrt.

Prøv å si til foreldrene dine at du er bekymret. Jeg vil anta at de lytter til sin litt eldre datter, og når du som ungdom også ikke tror dette er en god idé, så vil nok foreldrene dine snu. Om ikke forteller du de bare hvilke rykter du har hørt om jenta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Eg hadde reagert hvis det hadde vært slik at søsteren din hadde blitt presset til å gjøre dette, men slik du fremstiller det så vil hun dette selv. Det du som mener at hun ikkje er klar, det kolliderer nokk med din søsters virkelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gjøre det enkelt: hvor mye ansvar ville du følt dersom det kommer en samtale fra sykehuset i Kreta om at søsteren din ligger inne for rusforgiftning? Blitt dopet ned? Voldtatt?

Du ville angret for alltid. Bedre føre var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madelene1

Jeg er virkelig litt satt ut nå! Var på besøk hjemme hos foreldrene mine denne helgen, lånte pc'n til lillesøsteren min på 14 år, går i 8. klasse. Hun hadde da glemt å logge av facebook og siden som var oppe var en inbox samtale med en venninne av henne. Var så klart ikke meningen å snoke men man så jo noen ord på siden, og disse ordene var ganske skremmende for meg, så endte med at jeg leste en del av samtalen deres... (vet dette var galt, men uansett)

Søstra mi skal være med denne jenta til Kreta i sommer, hun har familie her og er godt kjent, de snakket om alle de bra festene de skulle på, at de skulle drikke seg drita, og at venninna til søstra mi skulle ordne gutter til henne. Søstra mi, som aldri en gang har kysset noen (dette sto også i samtalen) sa hun ville kline med minst en gutt der, helst mange.

Videre kommer samtalen inn på sex, og søstra mi lurte på hvordan hun skulle greie å ha sex der nede! (venninna har kjæreste og er noe mer erfaren) hun svarer med at dette går helt greit, og at søstra mi bare kan bli med en av kompisene (som da er 17 år gamle...) hennes hjem fra en fest å ha sex med han :O Dette var søstra mi veldig ivrig på, eller så kunne hun finne seg en annen fyr på en av festene de skulle på...

Jeg lurer egentlig på hva jeg skal gjøre nå :tristbla: Dette høres jo helt sykt ut, og ikke minst farlig !! skjønner jo at de kanskje begynner å drikke og slikt på denne tiden, men ... Skal hvert fall ha en ordentlig samtale med henne om sex og alkohol, men vet ikke om dette er nok.

Hun har tidligere blitt mobbet og sliter med dårlig selvtillit, og jeg kjenner søstra mi godt nok til å vite at hun virkelig ikke er klar for noe som heter sex. Hun er kjempeusikker rundt temaet og kaller det for "det du vet... Hun er altså virkelig ikke klar. Og med en fremmed full spansk gutt fra spania :O!!

Beklager for at dette ble veldig langt, men jeg sitter her kjempe sjokkert og lei meg. Måtte egentlig bare få det ut, men er det noen som har noen innspill eller fortelle hva dere ville ha gjort??

(vil helst unngå å fortelle at jeg har lest samtalen hennes, da jeg ser på dette som et stor tillitsbrudd, men jeg er likevel glad jeg gjorde det)

Jeg ville ha snakket med din og din søsters mor og far om dette.

Endret av Madelene1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

For å gjøre det enkelt: hvor mye ansvar ville du følt dersom det kommer en samtale fra sykehuset i Kreta om at søsteren din ligger inne for rusforgiftning? Blitt dopet ned? Voldtatt?

Du ville angret for alltid. Bedre føre var.

Sant, men det forandrer ikkje det faktum at din lillesøster mest sannsynlig ikkje kommer til å høre på deg når du tar samtalen med henne. Fordi hun gjerne føler seg klar selv om ikkje du mener det. Skal du få hun vridd ut av denne situasjonen må du være veldig lur i din kommunikasjon når du tar opp med henne.

Endret av .-L-.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde reagert hvis det hadde vært slik at søsteren din hadde blitt presset til å gjøre dette, men slik du fremstiller det så vil hun dette selv. Det du som mener at hun ikkje er klar, det kolliderer nokk med din søsters virkelighet.

Joda dette er sant dette, men det er annerledes å dra ut å feste her i Norge, og i en fremmed by der vi på ingen måte kan hjelpe henne...

Ja, det virker som hun vil dette selv, men dette er nok helt nye tanker hun har, hun er veldig lett påvirkelig (Var med en kristen venninne på tensing, og kom hjem kristen)

Denne venninne er også veldig mye mer erfaren og moden enn det søsteren min er. Og når du sier at hun vil dette selv, en jente som ikke en gang tør å si ordet "sex", syns utstyret til gutter er ekkelt, og enda mindre vil hun være i nærheten av en penis. I tillegg syns hun det ville vært kjempeflaut... alt dette har hun fortalt meg. (for bare 2 måneder siden spurte hun meg om jeg hadde hatt sex, og før jeg rakk å svare sier hun: NEI ikke svar!! Jeg er alt for liten til å høre om slikt :O æsj æsj)

vil du si at dette er en person som er klar for sex?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant, men det forandrer ikkje det faktum at din lillesøster mest sannsynlig ikkje kommer til å høre på deg når du tar samtalen med henne. Fordi hun gjerne føler seg klar selv om ikkje du mener det. Skal du få hun vridd ut av denne situasjonen må du være veldig lur i den kommunikasjon når du tar opp saken din med henne.

TS

Var ikke meg du svarte her :) men jeg kommer til å gjøre slik at hun ikke får dratt, og så ha en samtale med henne på generelt plan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lillesøster selv er mitt tips: ikke fortell henne hva du vet.

Dersom hun selv innbiller seg at hun er klar for dette, og du sier hun ikke er det, så kommer hun til å tro enda mer at hun er klar for dette.

Det verste jeg visste da jeg var ung, var å bli undervurdert. Eller at mine tanker og følelser ble avfeid av andre fordi de ikke var genuine, siden jeg "var jo bare så liten".

Jeg synes selv hun er alt for liten, og sannsynligvis har fått noen tanker plantet i hodet, som hun kjøper lett. Men du kan ikke si dette til henne.

Forholdet deres kommer til å bli ødelagt, fordi hun kommer ikke til å føle hun kan stole på deg noensinne, og i tillegg vil hun føle seg tråkket på og overstyrt.

Prøv å si til foreldrene dine at du er bekymret. Jeg vil anta at de lytter til sin litt eldre datter, og når du som ungdom også ikke tror dette er en god idé, så vil nok foreldrene dine snu. Om ikke forteller du de bare hvilke rykter du har hørt om jenta.

TS

Kommer ikke til å fortelle at jeg har lest samtalen hennes, vi har et veldig nært forhold, så jeg vet hvordan jeg skal snakke med henne uten å vise at jeg mener dette, du er for umoden, jeg har riktig, du har feil. Så lenge jeg går frem på riktig måte kan jeg selv få henne til å tenke gjennom ting selv, uten å ødelegge forholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest .-L-.

Joda dette er sant dette, men det er annerledes å dra ut å feste her i Norge, og i en fremmed by der vi på ingen måte kan hjelpe henne...

Ja, det virker som hun vil dette selv, men dette er nok helt nye tanker hun har, hun er veldig lett påvirkelig (Var med en kristen venninne på tensing, og kom hjem kristen)

Det er jo både bra og dårlig. Det som er bra er jo at du kan påvirke henne tilbake, men samtidig så sitter denne veninnen å gjør sitt for å få det som hun vil. Hvis du skal gradere deg i denne situasjonen må du faktisk nekte hun å dra :P, for det virket jo nesten som veninnen tenkte at det var hennes livsoppgave å skaffe søsteren din et ligg.

Denne venninne er også veldig mye mer erfaren og moden enn det søsteren min er. Og når du sier at hun vil dette selv, en jente som ikke en gang tør å si ordet "sex", syns utstyret til gutter er ekkelt, og enda mindre vil hun være i nærheten av en penis. I tillegg syns hun det ville vært kjempeflaut... alt dette har hun fortalt meg. (for bare 2 måneder siden spurte hun meg om jeg hadde hatt sex, og før jeg rakk å svare sier hun: NEI ikke svar!! Jeg er alt for liten til å høre om slikt :O æsj æsj)

vil du si at dette er en person som er klar for sex?

Nei, hun er ikke klar, men det er uinteresangt å snakke om. Se no heller på hvordan du skal gå frem for at hun ikkje skal ha sex der nede. Hun har jo da kommunisert til venninnen at hun vil ha sex. Veninnen "hjelper" hun bare å få det. Som sakt, dere har 0 kontroll på ka hun gjør dere nede og hvis hun er med den venninen så kommer nokk søsteren din til å få det som hun vil, slik hun ser på saken nå. Klarer du å forandre hennes syn kan hun alikavel bli overtalt av venninnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest .-L-.

TS

Var ikke meg du svarte her :) men jeg kommer til å gjøre slik at hun ikke får dratt, og så ha en samtale med henne på generelt plan.

Ok, er enig i at det er den beste løsningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du er bekymret for søsteren din og sånt, men tror dette er veldig vanlige tema når man er 14 år. Det å drikke seg dritings betyr nødvendigvis ikke at man kommer til å drikke seg dritings. 2 øl, og de er sikkert "dritings" begge to..

Det å føle at man er klar for sex i den alderen der er heller ikke uvanlig. Også går det noen år, man får mer erfaring og ser at man kanskje ikke var så klar som man innbilte seg.

Men hvorfor rulle henne inn i bomull og nekte henne å dra? Tro meg, 14-åringer er smarte, manipulerende og ekstremt gode løgnere. Hun kommer til å drikke seg full og ha sex uansett!

Moralprekner har derimot helt motsatt effekt. Man kan ikke lære før man selv har erfart.

Edit: Jeg har selv vært 14 år. Med snus under leppa, spriten i hånden og med 20-åringer liggende jokkende over meg. :kvalm:

Men det ble folk av meg også!

Endret av solch
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott storesøster du er! :)

Jeg ville, om mulig, fått fokuset over på den ustabile venninna, jeg. Både overfor foreldrene dine og overfor søstra di. Dermed handler det ikke om søstra di i det hele tatt, og foreldrene dine vil ikke ha noen grunn til å skjerpe inn husreglene.

For jeg er enig i at dette virker mer enn skummelt, og ei masete venninne kan være det farligste av alt for en usikker fjortenåring..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Skjønner godt at du er bekymret for søsteren din og sånt, men tror dette er veldig vanlige tema når man er 14 år. Det å drikke seg dritings betyr nødvendigvis ikke at man kommer til å drikke seg dritings. 2 øl, og de er sikkert "dritings" begge to..

Det å føle at man er klar for sex i den alderen der er heller ikke uvanlig. Også går det noen år, man får mer erfaring og ser at man kanskje ikke var så klar som man innbilte seg.

Men hvorfor rulle henne inn i bomull og nekte henne å dra? Tro meg, 14-åringer er smarte, manipulerende og ekstremt gode løgnere. Hun kommer til å drikke seg full og ha sex uansett!

Moralprekner har derimot helt motsatt effekt. Man kan ikke lære før man selv har erfart.

Edit: Jeg har selv vært 14 år. Med snus under leppa, spriten i hånden og med 20-åringer liggende jokkende over meg. :kvalm:

Men det ble folk av meg også!

du kan umulig ha lest hele denne tråden...

ts sier jo at søsteren ikke er klar for sex- at hun synes ting med sex å gjøre er "Æsj"- så greia er jo at venninna på kreta kommer til å PÅVIRKE henne til å drikke og pule på fremmede.

jenter i den alderen er stort sett utrolig lett påvirklige!

når søsteren blir påvirket av henne igjennom facebookchaten, så blir nok presset enda større i det virkelige liv i syden!

og om du tror at hun kommer til å drikke et par øl og stoppe der, så tror jeg du er rimlig naiv altså :ler: desuten så blir de vel sikkert også rimlig fulle av 2 øl :gjeiper:

(jeg merker 2 halvlitere godt selv jeg så)

Endret av NozMonster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...