Gå til innhold

KEEEEEETSHUUUUUP


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Man sier jo i dag at unger lever over på de tre Peer. Pølse,pizza og pasta.

Matkulturen lærer de hjemme.

Seriøst? Jeg lærte å elske ketchup da jeg flyttet hjemmefra og fant ut hvor dårlig kokk jeg var jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg hadde blitt ordentlig fornærmet, og de hadde ikke blitt invitert til noe skikkelig måltid hos meg mere. Neste gang de kom, ville de få noe enkelt.

Hvorfor? Fordi de har vist at de ikke vet å verdsette forskjellen på en hamburger og et gourmet-måltid.

Amen!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier jo i dag at unger lever over på de tre Peer. Pølse,pizza og pasta.

Matkulturen lærer de hjemme.

Oi, er det "de tre P'er" i matlaging også? Jeg har bare hørt om de tre P'ene i reising: penger, pass og pilletter. :ler:

Men nå har jeg lært noe nytt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det reageres også på bruk av salt og pepper, men bare når det strøs på før de har smakt sant?

Det vil da si at dersom de smaker på og har sansen for en annerledes krydret smak en matlageren, så er det ok, så lenge de bare smaker på maten først?

Gjelder det samme for ketchup?

At dersom de smaker på maten først, og SÅ ber om ketchup, så er det greit?

Eller er det rett og slett uhøflig å like andre smaker en den man spiser hos?

Jeg ble skrekkelig glad for at jeg spiser middag så sjeldent hos andre mennesker jeg, ikke at jeg bruker ketchup i særlig grad, men jeg bruker alltid mer salt en det som er i maten jeg får servert!

Og det er IKKE fordi jeg ikke liker smaken på maten, men fordi jeg liker den enda BEDRE dersom jeg har en tilleggssmak som for meg er enda bedre.

Dersom det er uhøflig å gjøre slik at maten man får servert blir best mulig for ens egen gane, er det også uhøflig å ikke like den maten man blir servert?

Jeg mener, jeg har selv stått på kjøkkenet og brukt tid på å lage mat som jeg selv synes er heeeelt nydelig!! F.eks. fersk pasta med kylling og skikkelig pesto!

Når så kjærsten min smaker på pesto for første gang, og velger å ikke spise den delen fordi han ikke helt liker smaken, er han da uhøflig?

Og dersom han da i tillegg spør om ketchup istede, fordi jeg ikke har laget flere andre sauser i tillfelle gjesten ikke har lik smak som meg selv, er han da uhøflig?

Skal man spise mat som man kanskje synes er smakløs eller kjedelig eller enda værre, selv om man lett kan gjøre slik at man faktisk kan nyte maten, bare for å innbille matlageren at man liker akkurat det samme som vedkommende? Er det det som er å være høflig?

Jeg har derimot lært hjemmefra at man aldri sier "æsj" til noe mat!! Og jeg synes faktisk disse: :kvalm: er på lik linje uhøflige og ikke pent å bruke når man omtaler MAT og andres matvaner!!

Man har faktisk lov til å ikke like alt, men det er en stygg ting å si æsj eller gi tegn til spying eller annen for for "æsj" når man snakker om mat.

Men dette er vel også noe man lærer hjemmefra?

(er forøvrig den eneste i familien som er saltoman, så jeg har ikke lært det av noen hjemme, det er faktisk slik smaksløkene mine og jeg er ganske så enige om!!) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aline, det er jo stor forskjell på salt og ketchup da. Salt brukes for å fremheve matens egen smak, mens ketchup veldig lett overdøver maten.

Og selvfølgelig forventer jeg ikke at alle som spiser hos meg skal like absolutt alt jeg serverer, men da foretrekker jeg at de sløyfer sausen eller grønnsakene eller hva det nå er, eller rett og slett ber om en brødskive eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor skal de spise brød dersom det du har laget smaker utmerket for dem -med ketchup? Straff?

Jeg gjentar: Jeg blir ikke fornærmet om folk rett og slett ikke liker maten jeg har laget, så jeg har ingen grunn til å ville straffe noen. Jeg greier rett og slett ikke å se på at folk ødelegger (ja, jeg sier ødelegger!) god mat med ketchup. Dersom det gjør meg til en snobb er det helt greit, det kan jeg leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aline' date=' det er jo stor forskjell på salt og ketchup da. Salt brukes for å fremheve matens [i']egen smak, mens ketchup veldig lett overdøver maten.

Og selvfølgelig forventer jeg ikke at alle som spiser hos meg skal like absolutt alt jeg serverer, men da foretrekker jeg at de sløyfer sausen eller grønnsakene eller hva det nå er, eller rett og slett ber om en brødskive eller noe sånt.

Det er ikke alle som er enig med deg at salt brukes for å fremheve, endel mener at salten overdøver matens egentlige smak.

Du mener at ketchup lett overdøver maten, de som bruker det like hyppig som f.eks jeg bruker salt, mener kanskje at det for dem tilsetter en smak som gjør at de liker maten bedre.

Og som Starya sier, dersom de vil like maten MED ketchup, hvorfor skal de da ikke kunne det, men heller få en tørr brødskive?

smaken er forskjellig fra person til person, vi oppfatter også smaker forskjellig, og det er derfor vanskelig å si at ketchup overdøver den opprinnelige smaken og det er ett fakta, for det som er fakta for deg, stemmer ikke nødvendigvis for andre. see?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

smaken er forskjellig fra person til person, vi oppfatter også smaker forskjellig, og det er derfor vanskelig å si at ketchup overdøver den opprinnelige smaken og det er ett fakta, for det som er fakta for deg, stemmer ikke nødvendigvis for andre. see?

*applaus* :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som er enig med deg at salt brukes for å fremheve, endel mener at salten overdøver matens egentlige smak.

Nå må du gi deg, det er da ikke jeg som har funnet på at salt fremhever matens smak, det er da kjent nærmest fra tidenes morgen! Har du sett veldig mange kokker lage mat uten salt? Tror ikke det, nei!

Og selvfølgelig kan salt også misbrukes og overdøve smaken på maten, det er da ingen som har ment noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som har funnet på det med salt nei, men det er din formening at ikke ketchup oppleves på samme måte for andre.

(og nei, ingen kokker bruker kanskje ketchup, men vil det da ta fra andre smaken og meningen om at ketchup også fremhever smaken? i deres gane?)

Vi opplever smaker forskjellig, du synes ketchup overdøver den opprinnelige smaken, andre synes kanskje den tilsetter en passende smak som gjør den opprinnelige smaken bedre.

Og ja, jeg har fått mange kommentarer om at "det smaker jo bare salt når du tar på ekstra, du kan da umulig smake smaken da!"

Og for dem så hadde det nok gjort det, overdøvd altså, men for meg så smaker jeg udmerket godt smaken, selv om jeg tilsetter mer salt en andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplever smaker forskjellig, du synes ketchup overdøver den opprinnelige smaken, andre synes kanskje den tilsetter en passende smak som gjør den opprinnelige smaken bedre.

Og som jeg skrev i et tidligere innlegg: Hva folk gjør i sitt eget hjem gir jeg fullstendig pokker i, så lenge ingen har ketchup på den maten jeg lager. Dette fordi at for meg er det jevngodt med å ødelegge mat, og det er som kjent ikke en veloppdragen ting å gjøre.

Nå er dette heldigvis en ganske hypotetisk problemstilling, da jeg ikke har noen iherdige ketchupspisere i min omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt i orden det, det er også en av grunnene til at jeg selv er forsiktig med å spise borte hos folk, fordi mange har en sterk formening om hvordan/hva man skal spise og ikke spise, og det passer ikke alltid meg.

Er heller ikke noen ketchup-spiser, men har en kjærste som er det, og ville aldri funnet på å nektet ham å bruke det.

Forventer at han smaker på maten først ja, men om han da ønsker å "ødelegge" maten (i mine/våre øyne) med ketchup, så vær så god, det viktige er jo at han får spist og blir mett, liker maten sin og at vi kan ha det koselig sammen.

Men jeg aksepterer at ikke andre tillater det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...