Gjest GreenSky Skrevet 13. januar 2004 #21 Skrevet 13. januar 2004 Nei, det er nettopp det som var poenget mitt; En kan ikke være så hårsår at en ikke tåler at noen ikke liker det samme som en selv. Jeg bare satte det litt på spissen. :D
Gjest Emera Skrevet 13. januar 2004 #22 Skrevet 13. januar 2004 Skjønner ikke hvorfor det er så mye verre emd ketchup enn med andre sauser og dressinger. Vedder på at de som ikke liker ketchup misbruker majones. Nå har jeg spekulert lenge på hvordan jeg kunne bli like dømmende som denne som startet tråden. Tror jammen sant jeg greide det med majonesen jeg. Nemlig, du! Liker ikke ketchup, misbruker ikke majones! :blunke:
Gjest Starya Skrevet 13. januar 2004 #23 Skrevet 13. januar 2004 Faktisk, når jeg har laget mat, eller er ute og spiser sammen med noen, så blir jeg ganske fornærmet når folk pøser på med ketchup - da kan de jo umulig like smaken av maten! Mat med ketchup smaker jo bare ketchup. Jeg liker det ikke på pølser en gang. Men hvis det nå er slik at de ikke liker smaken av maten, er det da så fælt at de tilpasser maten slik at også DE får en god matopplevelse?
Arkana Skrevet 13. januar 2004 #24 Skrevet 13. januar 2004 Nemlig, du! Liker ikke ketchup, misbruker ikke majones! :blunke: Ikke jeg heller, majones er *blæh* (skjønt hjemmelaget majones er farlig godt, ikke sånn "spise-med-skje-godt" da).
Sofia Skrevet 13. januar 2004 #25 Skrevet 13. januar 2004 Til gjesten som startet denne tråden. Jeg skjønner MEGET godt hva du mener. Se bare på denne som jeg startet for en tid tilbake siden. http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...ghlight=ketchup
nessi Skrevet 13. januar 2004 #26 Skrevet 13. januar 2004 Alle har forskjellig smak og takk og lov for det. Hvis noen vil ha ketchup på maten jeg har laget må de da få lov til det. Er jo ikke sikkert at de synes det sammen som jeg er godt. Så lenge ingen blander seg bort i min mat, skal ikke jeg blande meg bort i andres.
Nilma Skrevet 13. januar 2004 #27 Skrevet 13. januar 2004 Hvis noen vil ha ketchup på maten jeg har laget må de da få lov til det. Hva serverer egentlig alle dere som ikke blir fornærmet når noen ber om ketchup når dere har gjester? Grandiosa? Til nyttårsmiddag serverte jeg kamskjell med juliennegrønnsaker til forrett og lammefilet med soppterte, hasselbackpoteter og bringebærsaus som hovedrett. For å lage denne middagen + dessert brukte jeg mange timer på kjøkkenet. Er det noen som i fullt alvor IKKE hadde blitt fornærmet hvis noen hadde bedt om ketchup til en slik middag? (ikke at jeg har opplevd det, altså)
nessi Skrevet 13. januar 2004 #28 Skrevet 13. januar 2004 Hva serverer egentlig alle dere som ikke blir fornærmet når noen ber om ketchup når dere har gjester? Grandiosa? Til nyttårsmiddag serverte jeg kamskjell med juliennegrønnsaker til forrett og lammefilet med soppterte, hasselbackpoteter og bringebærsaus som hovedrett. For å lage denne middagen + dessert brukte jeg mange timer på kjøkkenet. Er det noen som i fullt alvor IKKE hadde blitt fornærmet hvis noen hadde bedt om ketchup til en slik middag? (ikke at jeg har opplevd det, altså) Nei, hvorfor skulle jeg det?? Jeg synes det du nevnte høres kjempe nydelig ut, men jeg respekterer jo at noen ikke gjør det. Nå er ikke jeg plaget med at folk jeg har på middag ber om ketchup til alt, men skulle noe komme og gjøre det, så vær så god. Hvis de vil ødelegge den gode smaken, får det bli deres problem.
Grooo Skrevet 13. januar 2004 #29 Skrevet 13. januar 2004 Nå er ikke jeg plaget med at folk jeg har på middag ber om ketchup til alt' date=' men skulle noe komme og gjøre det, så vær så god. Hvis de vil ødelegge den gode smaken, får det bli deres problem.[/quote'] Takk! Er det jeg mener også!
Arnie Skrevet 13. januar 2004 #30 Skrevet 13. januar 2004 Hva serverer egentlig alle dere som ikke blir fornærmet når noen ber om ketchup når dere har gjester? Grandiosa? Til nyttårsmiddag serverte jeg kamskjell med juliennegrønnsaker til forrett og lammefilet med soppterte, hasselbackpoteter og bringebærsaus som hovedrett. For å lage denne middagen + dessert brukte jeg mange timer på kjøkkenet. Er det noen som i fullt alvor IKKE hadde blitt fornærmet hvis noen hadde bedt om ketchup til en slik middag? (ikke at jeg har opplevd det, altså) Jeg hadde blitt ordentlig fornærmet, og de hadde ikke blitt invitert til noe skikkelig måltid hos meg mere. Neste gang de kom, ville de få noe enkelt. Hvorfor? Fordi de har vist at de ikke vet å verdsette forskjellen på en hamburger og et gourmet-måltid.
Gjest Hilde K S Skrevet 13. januar 2004 #31 Skrevet 13. januar 2004 Jeg har veldig stor takhøyde for hva folk vil ha til maten. Av respekt til menenskers forskjellighet kommenterer jeg aldri hva folk spiser annet enn; "Oj, den var ny for meg. Dette må jeg prøve." Men ketchup til kamskjell liker jeg ikke... Ikke på desserten heller.
Gjest Myumi Skrevet 13. januar 2004 #32 Skrevet 13. januar 2004 Jeg får frysninger bare jeg ser den flasken. Denne røde flasken var ment som smak til en rett, men vi Norske misbruker dette stoffet til de grader. Er vel ikke annet stoff som ødelegger mat mere enn dette ufyselige stoffet som folk kliner på uansett hva det måtte være. Anerkjente kjøkken så finner du ikke denne flasken. Passer best på gatekjøkken. Har vert ute og spist med folk, enten det er pizza eller biff så kommer spørsmålet,har dere KEEEEETSHUPPP. Har en flaske innimellom som ungene får litt av på pølser, men jeg har laget mat og gjort mitt ytterste for å fremheve smak. Denne røde flasken passer ikke på den retten, så kommer det spørsmålet igjen:har du KEEETSHUPP??( jeg sier nei) Er det ike moro når en er ute og treffer på vinkjenninger og mateksperter("") så får de maten på bordet og så kommer ? Måtte bare få det ut. Kanskje du skal lære deg å stave ordet ketchup også k-e-t-c-h-u-p :D Forøvrig har jeg ikke sansen for matsnobberi som dette. Nei, ketchup passer ikke til all slags mat men til pølser, hamburgere og denslags hører ketchup til. Og det skal være en god type, helst Heinz i glassflaske.
Andrine22 Skrevet 13. januar 2004 #33 Skrevet 13. januar 2004 Må nok innrømme at jeg elsker det klissete skvipet ja... Spiste spaghetti, kjøttdeig og tomatsaus til middag, å da må det eeeeekstra mye ketchup til!! Namnam... Min kjære samboer er derimot helt gal etter ketchup, det mener til og med jeg! Han bruker det både på brødskive med leverpostei og kylling for eksempel!!
Arkana Skrevet 13. januar 2004 #34 Skrevet 13. januar 2004 Han bruker det både på brødskive med leverpostei og kylling for eksempel!! Brød med postei og ketchup??? Huff og huff, og jeg som syntes samboeren min var ekkel som spiser postei med majones på.
-Fisken- Skrevet 13. januar 2004 #35 Skrevet 13. januar 2004 Kæssjup, det er nam Men det finnes visse grenser. Ikke det at det er min sak om folk vil dynke ned all mat med ketchup, det er de selv det går ut over, ikke meg.
Gjest Starya Skrevet 13. januar 2004 #36 Skrevet 13. januar 2004 Brød med postei og ketchup??? Huff og huff, og jeg som syntes samboeren min var ekkel som spiser postei med majones på. Mener du å påstå at det er mulig å spise leverpostei uten majones? :o Gjett hva JEG spiste for et kvarter siden. Selvsagt med en kopp te til, det er obligatorisk. *nam*
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2004 #38 Skrevet 13. januar 2004 Jeg startet ikke denne tråden for å kritisere og være fordømmende overfor andre. Les innlegget en gang til. Ikke er jeg matsnobb heller. En tid trodde jeg det var bare unger som "misbrukte" denne flasken, men det er ikke det. Jeg setter pris på god mat og det er en opplevelse å spise kulinarisk mat. Du kan prøve å gå på Moi sin resturant. Be om KEETCHUUUUP. På 70-tallet ble det spagetti på alle bord til middag. Rørt rundt med den j...rød sausen. Til helgene ble det noe ekstra, da med kjøttdeig. Så kom gryterettene. I alle hjem, med kjøttdeig og den forhatte rød flasken. Matkulturen får vi hjemme.Tror ikke jeg har spist en pastarett med kjøttdeig på 20 år, langt mindre med den røde flasken. Hva når du har invitert folk til mat. Du dekker et pent bord. Jeg setter ikke en slik flaske på bordet. Jeg syns det er like viktig at man lærer barn/unge noe om mat. Gode råvarer trenger ikke denne suppen. Du koker og får frem den beste smaken i maten. Du skal kjenne smaken av det du lager og ikke få den til å forsvinne med dette røde stoffet. Mulig dere som synes jeg er fordømmende har deres utemiddager på burgerking og kaffistova. Det finnes veldig mange plasser hvor dette stoffet er fraverende. En nevnte salt og pepper. Ja, jeg er enig at det er uhøflig at man setter seg til bordet og salter/peprer maten før en har smakt på den. Det sier litt om hva dem vet om mat også. Skal være enig at det kan være på plass på pølser kjøpt på stasjonen for de er jo smakløse. Ikke er det pølser, men en ettterligning. Poenget mitt var at dette stoffet var ment som en smakstilsetning for en rett (i usa?) men så kom det over hele verden i en tid hvor det ikke var så mye annet å ha på maten. Slik kom misbruket. Man sier jo i dag at unger lever over på de tre Peer. Pølse,pizza og pasta. Matkulturen lærer de hjemme.
Nilma Skrevet 14. januar 2004 #39 Skrevet 14. januar 2004 Jeg hadde blitt ordentlig fornærmet, og de hadde ikke blitt invitert til noe skikkelig måltid hos meg mere. Neste gang de kom, ville de få noe enkelt. Hvorfor? Fordi de har vist at de ikke vet å verdsette forskjellen på en hamburger og et gourmet-måltid. My point exactly!
Sofia Skrevet 14. januar 2004 #40 Skrevet 14. januar 2004 Jeg startet ikke denne tråden for å kritisere og være fordømmende overfor andre. Les innlegget en gang til. Ikke er jeg matsnobb heller. En tid trodde jeg det var bare unger som "misbrukte" denne flasken, men det er ikke det. Jeg setter pris på god mat og det er en opplevelse å spise kulinarisk mat. Du kan prøve å gå på Moi sin resturant. Be om KEETCHUUUUP. På 70-tallet ble det spagetti på alle bord til middag. Rørt rundt med den j...rød sausen. Til helgene ble det noe ekstra, da med kjøttdeig. Så kom gryterettene. I alle hjem, med kjøttdeig og den forhatte rød flasken. Matkulturen får vi hjemme.Tror ikke jeg har spist en pastarett med kjøttdeig på 20 år, langt mindre med den røde flasken. Hva når du har invitert folk til mat. Du dekker et pent bord. Jeg setter ikke en slik flaske på bordet. Jeg syns det er like viktig at man lærer barn/unge noe om mat. Gode råvarer trenger ikke denne suppen. Du koker og får frem den beste smaken i maten. Du skal kjenne smaken av det du lager og ikke få den til å forsvinne med dette røde stoffet. Mulig dere som synes jeg er fordømmende har deres utemiddager på burgerking og kaffistova. Det finnes veldig mange plasser hvor dette stoffet er fraverende. En nevnte salt og pepper. Ja, jeg er enig at det er uhøflig at man setter seg til bordet og salter/peprer maten før en har smakt på den. Det sier litt om hva dem vet om mat også. Skal være enig at det kan være på plass på pølser kjøpt på stasjonen for de er jo smakløse. Ikke er det pølser, men en ettterligning. Poenget mitt var at dette stoffet var ment som en smakstilsetning for en rett (i usa?) men så kom det over hele verden i en tid hvor det ikke var så mye annet å ha på maten. Slik kom misbruket. Man sier jo i dag at unger lever over på de tre Peer. Pølse,pizza og pasta. Matkulturen lærer de hjemme. Veeeeldig enig..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå