Gå til innhold

Jeg er drit sjalu

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Det er jo ikke bare 2000 kroner, det er 2000 kroner ekstra hver måned. Synes du virkelig det er riktig at barnefar må ut med 24.000 kr ekstra i året fordi moren til barna hans velger å ikke jobbe, men studere istedet? Synes det er helt hårreisende at det i det hele tatt er lov!

Ja, for der det er far som studerer og mor jobber, slipper han å betale. Så regelen er lik, uansett kjønn.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, for der det er far som studerer og mor jobber, slipper han å betale. Så regelen er lik, uansett kjønn.

Jo, men i dette tilfellet har mor selv valgt å stå uten inntekt og det bør ikke far få svi for når de ikke engang er sammen lenger. Dårlig gjort av mor, mener jeg, og den økonomisk dårligere situasjonen har hun satt seg i med vitende og vilje, så hvorfor skal far betale? Synes det er veldig rart at regelverket fungerer på denne måten. Ja, far har et økonomisk ansvar for sine barn, men det har også mor. Nå tar hun ikke det ansvaret og som et resultat lempet mer over på far. Blodig urettferdig.

For de som måtte mistenke at jeg er grådig og bitter stemor: jeg er alenemor

Gjest "gjest"
Skrevet (endret)

Jo, men i dette tilfellet har mor selv valgt å stå uten inntekt og det bør ikke far få svi for når de ikke engang er sammen lenger. Dårlig gjort av mor, mener jeg, og den økonomisk dårligere situasjonen har hun satt seg i med vitende og vilje, så hvorfor skal far betale? Synes det er veldig rart at regelverket fungerer på denne måten. Ja, far har et økonomisk ansvar for sine barn, men det har også mor. Nå tar hun ikke det ansvaret og som et resultat lempet mer over på far. Blodig urettferdig.

For de som måtte mistenke at jeg er grådig og bitter stemor: jeg er alenemor

Du glemmer en ting, det er menn som har skapt de nye bidragsreglene ved at begges inntekt skal legges til grunne for bidraget og dette er bakdelen ved den nye bidragsloven; tjener den ene parten lite, så må den andre bidra enda mer. Og det her er noe begge parter kan "utnytte" hvis de vil.Ikke bare kvinner, og hvis hun studerer for å ha en sjanse for en bedre jobb, så ser jeg ikke problemet med at mor er student i noen år. Eller far, for den saks skyld.

Endret av "gjest"
Gjest Gjest
Skrevet

Du glemmer en ting, det er menn som har skapt de nye bidragsreglene ved at begges inntekt skal legges til grunne for bidraget og dette er bakdelen ved den nye bidragsloven; tjener den ene parten lite, så må den andre bidra enda mer. Og det her er noe begge parter kan "utnytte" hvis de vil.Ikke bare kvinner, og hvis hun studerer for å ha en sjanse for en bedre jobb, så ser jeg ikke problemet med at mor er student i noen år. Eller far, for den saks skyld.

"det er menn som har skapt de nye bidragsreglene" - hva mener du med det? Og det er vel i så fall ganske revnende likegyldig for denne mannen, som ikke har hatt noen påvirking på dette?

Poenget for meg er ikke at man ikke skal bidra dersom den ene parten tjener lite, det er at man bevisst kan tjene lite og dermed straffe den andre parten økonomisk. Finner jeg f.eks ut at det hadde vært behagelig å ha en dag fri i uka, så må faktisk min eks være med å betale for dette dersom jeg krever det. Helt høl i huet.

Jeg er tilhenger av at man har ansvaret for eget liv. Her har mor selv bestemt at hun vil utdanne seg. Da synes jeg hun og hennes nåværende samboer bør betale for det økonomisk, ikke eksen. At hun ikke har utdannet seg tidligere bør faktisk ikke være hans problem.

Gjest "gjest"
Skrevet

Det var en gruppe menn som stod bak den nye bidragsloven fra 2003.

Gjest Gjest
Skrevet

Du stiftet bo med en som har barn fra før, hva han betaler i bidrag,eller hva som er bestemt...det skal du ta fart å drite i.

Søk psykolog for sjalusien din før du ødelgger deg selv, din familie og andre.

Å ja, glemte å si at huset er snart nedbetalt, kjører bra bil, har råd til å reise, kjøpe klær og jobbe 50 %,men det er faen meg ikke min x sin skyld

1. Hva er det du sliter så fælt med at du ikke klarer å opptre mer kontrollert?

2. At du ber andre oppsøke psykolog, det må være å kaste stein i glasshus :)

3. Er du eskortepike? Hvordan er det ellers mulig å ha nedbetalt hus, bra bil, bra klær og ferieturer i en 50% stilling?

Gjest Gjest
Skrevet

hæ hæ hæ :popcorn:

Kan du linke så vi får se hvem disse karene er?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det er relevant her hvilket kjønn de som vedtok loven var? Betyr det dermed at hver gang en kvinne vedtar noe, så er jeg automatisk enig med dem og konsekvensene det får for meg fordi jeg er kvinne selv...?

Gjest "gjest"
Skrevet

Jeg forstår ikke hvordan det er relevant her hvilket kjønn de som vedtok loven var? Betyr det dermed at hver gang en kvinne vedtar noe, så er jeg automatisk enig med dem og konsekvensene det får for meg fordi jeg er kvinne selv...?

Vel, det var menn som hylte opp om urettferdighet angående den gamle loven hvor menn måtte betale på sin egen inntekt alene, og den nye loven hvor bidraget justeres etter begges inntekt er like "urettferdig", men nu må det bli slutt på hylinga, nu er det bare slik.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, det var menn som hylte opp om urettferdighet angående den gamle loven hvor menn måtte betale på sin egen inntekt alene, og den nye loven hvor bidraget justeres etter begges inntekt er like "urettferdig", men nu må det bli slutt på hylinga, nu er det bare slik.

Ser fortsatt ikke hvordan det er relevant her at de var menn. Dette blir mer et spørsmål om moral for min del. Mor er dessverre i sin fulle rett til å kreve far for mer penger i denne situasjonen, men burde hun? Så absolutt ikke. Hun bør ikke gjøre sin eks økonomisk medansvarlig for sin utdannelse.

Gjest "gjest"
Skrevet

Ser fortsatt ikke hvordan det er relevant her at de var menn. Dette blir mer et spørsmål om moral for min del. Mor er dessverre i sin fulle rett til å kreve far for mer penger i denne situasjonen, men burde hun? Så absolutt ikke. Hun bør ikke gjøre sin eks økonomisk medansvarlig for sin utdannelse.

Hvorfor skal ikke far betale bidrag selv om mor studerer? Han er jo fremdeles far.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor skal ikke far betale bidrag selv om mor studerer? Han er jo fremdeles far.

Nå synes jeg rett og slett du bare kverulerer. Jeg har sagt veldig klart hvorfor jeg synes det. Det er slutt og far burde ikke svi på pungen for valg eksen gjør som påvirker hennes økonomi. Du er tydeligvis ikke enig, men greit nok. Da får vi bare være enige om å være uenige. Jeg synes det er umoralsk og vitner om lite respekt for seg selv å kreve økt bidrag i denne situasjonen, du synes ikke. Fair enough.

Skrevet

Tror det påvirker økonomien mer å ha hovedansvar for barn, en det gjør å betale bidrag. Dersom jeg hadde fått hovedomsorgen for barnet vårt hadde jeg nok måtte gå ned i stillingsprosent for å rekke barnehagen, pluss at det hadde vært vanskeligere med overtid. På sikt hadde jeg tapt lønnsøkninger og bedre betalte stillinger.

Synes det er fair at by må betale høyere bidrag ved utdanning og mindre stillingsprosenter. Man blir mye mindre fleksibel når man er alene med barn, da kan utdanning og mindre jobb være nødvendig.

Gjest jauda
Skrevet

Tror det påvirker økonomien mer å ha hovedansvar for barn, en det gjør å betale bidrag. Dersom jeg hadde fått hovedomsorgen for barnet vårt hadde jeg nok måtte gå ned i stillingsprosent for å rekke barnehagen, pluss at det hadde vært vanskeligere med overtid. På sikt hadde jeg tapt lønnsøkninger og bedre betalte stillinger.

Synes det er fair at by må betale høyere bidrag ved utdanning og mindre stillingsprosenter. Man blir mye mindre fleksibel når man er alene med barn, da kan utdanning og mindre jobb være nødvendig.

Enig i det, men det er jo ikke det som er tilfelle her. Mor har god råd i utgangspunktet og trenger tydeligvis ikke disse pengene sårt. Da hadde situasjonen vært en helt annen.

Gjest "gjest"
Skrevet

Nå synes jeg rett og slett du bare kverulerer. Jeg har sagt veldig klart hvorfor jeg synes det. Det er slutt og far burde ikke svi på pungen for valg eksen gjør som påvirker hennes økonomi. Du er tydeligvis ikke enig, men greit nok. Da får vi bare være enige om å være uenige. Jeg synes det er umoralsk og vitner om lite respekt for seg selv å kreve økt bidrag i denne situasjonen, du synes ikke. Fair enough.

Vel, men selv om det er slutt, så er han jo fremdeles pappa.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, men selv om det er slutt, så er han jo fremdeles pappa.

Det er han, men han har også rett til å ha en god økonomi. Noe han tydeligvis nå ikke får fordi eksen har bestemt seg for å gjøre sin dårligere. Det er urettferdig.

Men, som sagt, her kommer vi ikke i mål. Vi har vel kommet med alle argumenter og motargumenter og blir neppe enige i kveld i alle fall ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...