AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #21 Skrevet 8. mars 2012 TS. Kom deg i jobb så kanskje du får råd til de tingene du ønsker deg du også. Det er litt håpløst å ta permisjon for så å klage på dårlig råd. Forøvrig mener du vel ikke at barnemora ikke skal unne seg ting bare fordi kjæresten din betaler bidrag til sine barn? Kanskje hun er flink til å spare slik at hun kan skaffe seg disse tingene? Kanskje hun har lån oppetter ørene? Har du såpass innsyn i hennes økonomi at du vet dette? Og at hun får penger fra lånekassen som student betyr da ingenting. Studiene skal vel betales med det og dette er også penger som skal betales tilbake senere? Hun tar vel kanskje utdanningen slik at hun kan skaffe seg bedre betalt jobb etterpå. Og derfor ikke trenger å være så avhengig av å få penger fra andre? 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #22 Skrevet 8. mars 2012 Men her har ikke jeg sgat at vi ikke skal betale, det jeg ikke er enig i er at hun velger selv å slutte i jobbn for å være hjemme. Også velger hun å studere. Sette opp barnebidraget slik at det lar seg gjøre. Dra på luksusreiser, kjøpe dyre klær til alle i familien, pusse opp og kjøpe en ny merchedes 2011 modell. ++++ Luksusreiser? De fleste kan ha råd til en ferietur om de er økonomiske. Man finner masse bra og billige reiser på restplass.no f.eks. Hvordan vet du at hun ikke har gjort det sånn? At hun kjøper nye klær til alle i familien er jo en selvfølge når man oppdrar barn. Om hun velger dyre klær for kvalitetens skyld har vel ikke du noe med. Og bidraget skal vel gå til klær til ungene også. Når det gjelder oppussning og ny bil så kan det jo tenkes at hun har tatt opp lån til å utføre dette. Om pengene går til lån eller sparing er heller ikke noe du har noe med. 2
Kråkesaks Skrevet 8. mars 2012 #23 Skrevet 8. mars 2012 Tråden er ryddet for spam. Kråkesaks, moderator.
Gjest damen Skrevet 8. mars 2012 #25 Skrevet 8. mars 2012 Det er ikke bare ting når ekstra penger går ut hver måned til en familie som åpenbart har det godt økonomisk. Det er ikke bare ting når den betalende familien lever fra måned til måned mens den andre helt åpenbart har romslig økonomi. Selv om BM i dette tilfellet valgte å begynne studier så hadde hun faktisk ikke trengt å be om forhøyet bidrag. 1
Edvarda Skrevet 8. mars 2012 #26 Skrevet 8. mars 2012 Skjønner godt du blir sint, dette går jo utover deres privatøkonomi. Er det slik fortsatt at far og stemors inntekt blir lignet sammen, mens mors nye samboer ikke blir lignet sammen med mor i forhold til barnebidrag? Her satte jeg kaffen litt i halsen.. Stemmer det? Det virker da helt merkelig?
Mooria Skrevet 8. mars 2012 #27 Skrevet 8. mars 2012 Du mener at dere kunne levd litt bedre med 2000 ekstra i mnd? Så han skal bare la være å betale bidrag til barna sine så du heller kan bruke barnas penger på møbler og ting til deg selv? Du er et dårlig menneske tvers gjennom. 1
Gjest damen Skrevet 8. mars 2012 #28 Skrevet 8. mars 2012 Du mener at dere kunne levd litt bedre med 2000 ekstra i mnd? Så han skal bare la være å betale bidrag til barna sine så du heller kan bruke barnas penger på møbler og ting til deg selv? Du er et dårlig menneske tvers gjennom. Hva er det du ikke har fått med deg? Bidraget GIKK OPP 2000 pr mnd når BM valgte å slutte jobben sin. TS har aldri sagt at det var feil å betale bidrag, men hun reagerer på BM´s valg om å gå ned i inntekt og få mer bidrag fra en far som har en familie som sliter med sin egen økonomi. BMs valg går direkte ut over livskvaliteten til en annen familie, og det at hun og hennes familie sitter godt i det gjør det ekstra bittert for de som sitter igjen og vet at de pengene de sårt trenger er med på å finansiere designmøbler og ferier. Ikke måte på hvor skinnhellige folk er når de ikke sitter midt oppi det selv... 1
Mooria Skrevet 8. mars 2012 #29 Skrevet 8. mars 2012 Hva er det du ikke har fått med deg? Fikk i hvert fall med meg at TS mener at barnebidraget som hennes mann betaler for barna sine, bør gå til helt andre ting enn barna, og det er det jeg reagerer på. Og uansett, om et barn har to foreldre og den ene tjener mer, så skal jo den andre bidra til barnas utgifter uansett. 1
Gjest damen Skrevet 8. mars 2012 #30 Skrevet 8. mars 2012 Fikk i hvert fall med meg at TS mener at barnebidraget som hennes mann betaler for barna sine, bør gå til helt andre ting enn barna, og det er det jeg reagerer på. Og uansett, om et barn har to foreldre og den ene tjener mer, så skal jo den andre bidra til barnas utgifter uansett. Vi har aldri vært uenige om den prinsipielle delen av det å betale bidrag. Det er ikke det vi snakker om her... Hadde du vært et skikkelig dame hadde du bedt TS om unnskyldning for å kalt henne "et dårlig menneske tvers igjennom".
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #31 Skrevet 8. mars 2012 Aj aj aj!! Jeg er på motsatt side jeg. Far til ungene har ikke betalt bidrag fordi han "studerer", og det nå i fem år. Mottar ikke forskuddsbidrag fra det offentlige, ikke skatteklasse 2 eller ekstra barnetrygd heller. Likevel så klarer jeg å reise på ferie hvert år, er borte nesten hver eneste helg og vi koser oss. Ungene har alt de trenger og mere til. Men eksen er misunnelig på meg, og mener at jeg får midler i "hue og ræva". Selv om det er mine egne opptjente penger vi bruker. Lenge leve misunnelsen. Liker bedre å passe på helsa mi jeg 5
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #32 Skrevet 8. mars 2012 2000 kroner per måned er LAAAAAAAANGT unna ny bil, luksusturer, dyre klær etc. Skjerp deg TS, for en bitch du er! 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #33 Skrevet 8. mars 2012 Du mener at dere kunne levd litt bedre med 2000 ekstra i mnd? Så han skal bare la være å betale bidrag til barna sine så du heller kan bruke barnas penger på møbler og ting til deg selv? Du er et dårlig menneske tvers gjennom. Usaklig som vanlig 1
makkapakka Skrevet 8. mars 2012 #34 Skrevet 8. mars 2012 Skyt meg den som vil, men nå er jeg ærlig. Jeg er drit sjalu på min mans ekskone og henne nyfamilien. Min mann og hans eks har to barn samme. Hun har stiftet en ny fmailie og det samme har vi. For noen år tilbake valgte å være hjemme av forskjellige årsaker og i den forbindelse gikk barnebidraget opp med 2000 i mnd. Det hun samtidig gjorde var å gjøre seg til student slik at hun får fra lånekassen. Familien hennes bor gratis da de bor over hennes mor og kjører en ny merchedes. De er på 1-2 turer i året pluss weekend opphold her og der. Og nå så har dem pusset opp stua. og Handlet den "full" av møbler fra dyre butikker. Vi har ikke muligheten til dette da jeg er i permisjon (den er ferdig i mai) men alikevel. Hun sender meldinger om hvordan dem har pusset opp til oss slik at vi skal se hvor fint dem har det. Og jeg blir grønn i hodet med tanke på at vi faktisk kunne spart 2000 i mnd og levd litt bedre (vi lever fra måned til måned) En dame i en slik situasjon kan da umulig å bruk for toppet barnebidrag? Synes det er bedritent at hun kan velge å være hjemme og få penger "slengt" etter seg, uten at noen (nav) bryr seg når vi får et nytt medlem i familien. hun har det IKKE bra hvis hun holder på med å sende sms for å fortelle hvor fint hun har det. Tvertimot! ingenting å være sjalu for
Gjest Regine Skrevet 8. mars 2012 #35 Skrevet 8. mars 2012 Aj aj aj!! Jeg er på motsatt side jeg. Far til ungene har ikke betalt bidrag fordi han "studerer", og det nå i fem år. Mottar ikke forskuddsbidrag fra det offentlige, ikke skatteklasse 2 eller ekstra barnetrygd heller. Likevel så klarer jeg å reise på ferie hvert år, er borte nesten hver eneste helg og vi koser oss. Ungene har alt de trenger og mere til. Men eksen er misunnelig på meg, og mener at jeg får midler i "hue og ræva". Selv om det er mine egne opptjente penger vi bruker. Lenge leve misunnelsen. Liker bedre å passe på helsa mi jeg Godt sagt. Det er interessant hvor mange som åpenbart ikke syns det er riktig at far skal måtte delta i å forsørge sine barn, og iallfall ikke hvis mor har god råd..... 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2012 #36 Skrevet 8. mars 2012 Godt sagt. Det er interessant hvor mange som åpenbart ikke syns det er riktig at far skal måtte delta i å forsørge sine barn, og iallfall ikke hvis mor har god råd..... Det er interessant hvor mange som åpenbart ikke klarer å lese. TS har jo sagt igjen og igjen at hun er helt med på at far skal betale barnebidrag (ergo synes hun det er riktig at far skal delta i å forsørge sine barn, bare så vi er enige om det), men hun synes det er vanskelig at de skal ut med ekstra penger i en presset økonomisk situasjon på grunn av disposisjoner man gjør i mors nye familie. Er det så kontroversielt? Det var jo en sak om det for ikke så lenge siden, og alle, politikere og forvaltning, var enige om at dette ikke fungerte helt som planlagt. Det finnes til og med statlige dokumenter hvor man understreker at valg som gjøres i én familie (som å gå ned i stilling) ikke bør finansieres av den andre familien, som i praksis er det som skjer når man går ned i stilling på eget initiativ (her forutsetter jeg at det ikke er noe reelt behov for det) og søker om forhøyet barnebidrag. I den grad det er noe du bør synes er interessant her, synes jeg det bør være hvor mange som er helt fornøyde med å la andre ta konsekvensene av egne valg. Økonomisk feighet og umodenhet, kaller jeg det. 1
Gjest O___o Skrevet 8. mars 2012 #37 Skrevet 8. mars 2012 å det er helt normalt at mor kan dra på shopping, luksusferier etc slik at far skal betale mer i barnebidra??? Jeg tror du glemmer en vesentlig ting her det er N A V (staten) som bestemmer satsene for barnetrygda. IKKE barnas mor . Hva hun får fra andre privatpersoner / hvordan hun forvalter egen økonomi har ikke du noe med. 3
Gjest damen Skrevet 9. mars 2012 #38 Skrevet 9. mars 2012 Men der er mor som aktivt søker om forhøyet bidrag. Det skjer ikke av seg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #39 Skrevet 9. mars 2012 Huff ja det er så kjipt når andre enn en selv har det fint gitt...
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2012 #40 Skrevet 9. mars 2012 Ser det er mange som reagerer her og mener at jeg ikke vil at far skal betale for barna sine. DET VIL JEg. Barna får nå det dem fikk før og de hadde det ikke værre. Men når det er tydelig at etter at dette skjedde så ble turene dyrene (forskjell på gran canaria og Monaco f.eks) Det er forskjell på en Opel og en 2011 Merchedes. Plutselig så pusser vi opp og lever i "luksus" Nei, 2000 er nok ikke mye for dem, men det er mye for oss som lever fra mnd til mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå