Gjest imli Skrevet 11. mars 2012 #41 Skrevet 11. mars 2012 Du vet at det f.eks før i tiden faktisk var vanlig med varm lunsj i Oslo-skolen (mulig det fantes andre steder i landet, men jeg vet ihvertfall at dette ikke var uvanlig i Oslo), hvilket mamma blant annet fikk nye godt av på 60-tallet? Dette ble innført etter krigen grunnet underernæring og varte faktisk i ganske mange år før det ble tatt vekk (mammas generasjon opplevde så vidt jeg vet ikke like stor fattigdom som hennes foreldre, ihvertfall gjorde ikke hun det). Ikke ble de feite av det heller. Og ikke var de lavkarbofantaster (og ja, jeg er faktisk lavkarber, men det er faktisk ikke min motivasjon til å sende med middagsrester) heller. Jeg er selv oppvokst med en mor som gjerne sendte med meg middagrester på skolematen, nettopp fordi brødskiver kan i lengden bli innmari kjedelig. Jeg tviler ærlig talt sterkt på at middagsrester utgjør den store forskjellen, det som utgjør en forskjell er hvorvidt barna faktisk er aktive og spiser variert og sunt. Mvh Yvonne Det er eg faktisk klar over, ja. På starten av 1900-talet var det og vanleg å servere elevane mat på skulen, men etterkvart fann dei ut at det vart for dyrt, og matpakke heimanifrå vart vanleg. Og uansett kva ein seier om den saka, så er det eit faktum at brødskiver har vore det vanlegaste å sende med i matpakka, utan at tidlegare generasjonar har lidd av den grunn. Eg er ikkje motstandar av middagsrester i matpakka, det berre irriterar meg at lavkarboentusiastar mfl. insinuerar at alternativet til middagsrester er loff med nugatti.
Anglofil Skrevet 11. mars 2012 #42 Skrevet 11. mars 2012 (endret) Det er eg faktisk klar over, ja. På starten av 1900-talet var det og vanleg å servere elevane mat på skulen, men etterkvart fann dei ut at det vart for dyrt, og matpakke heimanifrå vart vanleg. Og uansett kva ein seier om den saka, så er det eit faktum at brødskiver har vore det vanlegaste å sende med i matpakka, utan at tidlegare generasjonar har lidd av den grunn. Eg er ikkje motstandar av middagsrester i matpakka, det berre irriterar meg at lavkarboentusiastar mfl. insinuerar at alternativet til middagsrester er loff med nugatti. Og jeg irriterer meg at man på død og liv MÅ ha med seg brødskive, som om det er det store. Hva med å innse at livet ikke er svart-hvitt og at man ikke nødvendigvis tar skade annet enn brødskiver? Forøvrig, som lavkarber, så er det sjelden jeg egentlig hører lavkarbere klager over de som ikke er lavkarbere og hva de sender med barna sine med matpakka, derimot legger jeg veldig godt merke til at de som ikke er lavkarbere gjerne blander seg borti hvordan lavkarbere lever sine liv. Du får det jo til å høres ut som at de som sender med noe annet enn brødskriver, gid og gid, er lavkarbere. Vel, jeg tviler på at de færreste faktisk er det. Og hvis de er det: hva så? Hvorfor er brødskriver så mye sunnere enn grove pizzasnurrer med ost og skinke eller salat for den saks skyld? Selv om brødskriver er vanlig betyr det ikke at det er noe man MÅ ha i matpakka. I Sverige har de hatt varm lunsj på skolen i alle år, jeg tror de klarer seg meget bra. Jeg er en av dem som synes brød er rett og slett kjempekjedelig, så om barnet mitt en gang i fremtiden synes brødskriver er kjedelig så sender jeg gjerne med noe annet. Barna tar ikke skade av det. Og det er også derfor jeg selv aldri har med brødskriver i matpakka (for man har jo lavkarbobrød), middagsrester gjør rett og slett lunsjen til en bedre opplevelse. Mvh Yvonne Endret 11. mars 2012 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2012 #43 Skrevet 11. mars 2012 Det er eg faktisk klar over, ja. På starten av 1900-talet var det og vanleg å servere elevane mat på skulen, men etterkvart fann dei ut at det vart for dyrt, og matpakke heimanifrå vart vanleg. Og uansett kva ein seier om den saka, så er det eit faktum at brødskiver har vore det vanlegaste å sende med i matpakka, utan at tidlegare generasjonar har lidd av den grunn. Eg er ikkje motstandar av middagsrester i matpakka, det berre irriterar meg at lavkarboentusiastar mfl. insinuerar at alternativet til middagsrester er loff med nugatti. Man trenger ikke være "lavkarber" eller "lavkarboentusiast" for å nevne loff med nugatti. For det er et faktum at VELDIG mange barn og unge spiser lyst brød med sjokoladepålegg til lunsj. Og når de blir store og har med seg litt lommepenger, så går gulrøttene og brødskivene i søpla, og det handles baguette og nugatti. Eller kebab, som er et noe bedre alternativ. Du bør ikke være så¨naiv at du tror at flertallet koser seg med grøve brødskiver med sunt, økologisk pålegg. 4
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #44 Skrevet 12. mars 2012 Jeg pleier å sende med tacosalat - det lukter ikke og er sunt og godt. Lager salat og putter det i en stor matboks. Legger kjøttdeig og guacamole og rømme og ost oppi salaten. Legger tacoshell eller nachochips i en brødpose. Sender med en gaffel. Så er det bare å kose seg med tacosalat! Eller jeg lager pastasalat - koker pasta(penne eller skruer) og steker shampignong og bacon og lager en god saus som jeg blander i og blander i pastaen til slutt. Så kan du sende med kalde, hjemmelagede pizzastykker + salat. Barna mine liker kald pizza så lenge den er hjemmelaget, men om ikke er det vel mikro på skolen? Hva med kylling og ris og salat? Barna mine liker å spise dette kaldt også da.. Så har vi eggerøre og røkelaks, det er jo godt kaldt. Sender meg hjemmelaget mandelbrød. Alle disse rettene er som regel rester fra dagen før, men noen ganger lager jeg noe godt til kvelds, så har de til lunsj.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #45 Skrevet 12. mars 2012 Det er eg faktisk klar over, ja. På starten av 1900-talet var det og vanleg å servere elevane mat på skulen, men etterkvart fann dei ut at det vart for dyrt, og matpakke heimanifrå vart vanleg. Og uansett kva ein seier om den saka, så er det eit faktum at brødskiver har vore det vanlegaste å sende med i matpakka, utan at tidlegare generasjonar har lidd av den grunn. Eg er ikkje motstandar av middagsrester i matpakka, det berre irriterar meg at lavkarboentusiastar mfl. insinuerar at alternativet til middagsrester er loff med nugatti. Alle vet at brød ikke er sunt i lengden. Kjenner sååå mange som blir dårlig av brødet. Ikke rart. Hvetemelet er syrebehandlet, og jeg syns det er barnemishandling å sende med barna det fæle brødet som skolemat. Det er ikke noe å bli stor og sterk av! 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #46 Skrevet 12. mars 2012 Alle vet at brød ikke er sunt i lengden. Kjenner sååå mange som blir dårlig av brødet. Ikke rart. Hvetemelet er syrebehandlet, og jeg syns det er barnemishandling å sende med barna det fæle brødet som skolemat. Det er ikke noe å bli stor og sterk av! Dette vil jeg mildest talt kalle en overdrivelse Folk er helt hysteriske med tanke på brød. Det er ikke matpakke med grove brødskiver som er problemet med barns skolemat isåfall. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #47 Skrevet 12. mars 2012 Dette vil jeg mildest talt kalle en overdrivelse Folk er helt hysteriske med tanke på brød. Det er ikke matpakke med grove brødskiver som er problemet med barns skolemat isåfall. Blir kanskje feil å si barnemishandling siden folk ikke er noe særlig opplyste om kosthold i våre dager. Mange som fortsatt lever i steinalderen på det området, og stapper innpå med all syntetisk dritt. Huff! Mange som spiser speltbrød som et sunnere alternativ, men hvorfor kaller de det speltbrød når det inneholder 50% hvetemel? Folk burde ta vare på kroppen sin og tilføre det det det trenger.
Gjest imli Skrevet 12. mars 2012 #48 Skrevet 12. mars 2012 Barnemishandling å gje ungane brød? Ærleg talt. Eg har som sagt ingenting i mot at folk sender med middagsrester, eg på påpeikar berre at det at det ikkje er slik at ein enten sender med ungane flotte sunne middagsrester eller så sender ein med loff med nugatti! Det er då for svarten ikkje eg som er sort/kvit her, men middagsrest-entusiastane! Eg prøver berre å få fram at ein fint kan ha brødskiver med sunt pålegg. Sjølv kan eg ikkje fordra kalde middagsrester, og er veldig glad eg slapp å få det i matpakka då eg gjekk på skulen. Folk er forskjellige. No for tida er det "in" å vera kjempeskeptisk til brød (ref t.d AB #45 og #47), om nokre år er det sikkert noko anna som er livsfarleg. Eg trur heldigvis på sunn fornuft - og varierte matpakker.
Gjest Elfrida Skrevet 12. mars 2012 #49 Skrevet 12. mars 2012 Eg prøver berre å få fram at ein fint kan ha brødskiver med sunt pålegg. Klart det! Det er vel innlysende, men nå begynte TS denne tråden med ordene "Jeg vil så gjerne sende med noe annerledes på skolen en gang i blandt", og da var det ikke akkurat brødskiver TS ville ha tips om tror jeg. Jeg spiser ofte middagsrester til lunsj selv, og når det gjelder karbonader for eksempel kan de kuttes i smått og puttes i salater. Kalde kokte grønnsaker, for eksempel små blomkålbuketter, kan gjøre seg godt i en blandet salat med en god dressing.
Anciol Skrevet 12. mars 2012 #50 Skrevet 12. mars 2012 I min tid da jeg gikk på skolen sendte mamma med meg middagsrester som Kald kylling og salat Paibiter Karbonadesmørrebrød Pizza biter Enkle ting til lunchen:) foretrekker fortsatt kalde pizzabiter:)
Gjest Jytte Skrevet 12. mars 2012 #51 Skrevet 12. mars 2012 Man trenger ikke være "lavkarber" eller "lavkarboentusiast" for å nevne loff med nugatti. For det er et faktum at VELDIG mange barn og unge spiser lyst brød med sjokoladepålegg til lunsj. Og når de blir store og har med seg litt lommepenger, så går gulrøttene og brødskivene i søpla, og det handles baguette og nugatti. Eller kebab, som er et noe bedre alternativ. Du bør ikke være så¨naiv at du tror at flertallet koser seg med grøve brødskiver med sunt, økologisk pålegg. Når de kommer i den alderen så nytter det ikke med kalde pizzarester hjemmefra heller - de kjøper mye heller en pose boller i butikken.
Gjest Jytte Skrevet 12. mars 2012 #52 Skrevet 12. mars 2012 (endret) Og jeg irriterer meg at man på død og liv MÅ ha med seg brødskive, som om det er det store. Hva med å innse at livet ikke er svart-hvitt og at man ikke nødvendigvis tar skade annet enn brødskiver? Forøvrig, som lavkarber, så er det sjelden jeg egentlig hører lavkarbere klager over de som ikke er lavkarbere og hva de sender med barna sine med matpakka, derimot legger jeg veldig godt merke til at de som ikke er lavkarbere gjerne blander seg borti hvordan lavkarbere lever sine liv. Du får det jo til å høres ut som at de som sender med noe annet enn brødskriver, gid og gid, er lavkarbere. Vel, jeg tviler på at de færreste faktisk er det. Og hvis de er det: hva så? Hvorfor er brødskriver så mye sunnere enn grove pizzasnurrer med ost og skinke eller salat for den saks skyld? Selv om brødskriver er vanlig betyr det ikke at det er noe man MÅ ha i matpakka. I Sverige har de hatt varm lunsj på skolen i alle år, jeg tror de klarer seg meget bra. Jeg er en av dem som synes brød er rett og slett kjempekjedelig, så om barnet mitt en gang i fremtiden synes brødskriver er kjedelig så sender jeg gjerne med noe annet. Barna tar ikke skade av det. Og det er også derfor jeg selv aldri har med brødskriver i matpakka (for man har jo lavkarbobrød), middagsrester gjør rett og slett lunsjen til en bedre opplevelse. Mvh Yvonne Det er ikke akkurat lavkarbo som har blitt nevnt som så sunt og bra her i tråden. Pizza, taco, pannekaker, pai, pasta, osv ... Da vil jeg faktisk påstå at det er sunnere med grovbrød med leverpostei eller ost og paprika. Og lavkarbo? Er det virkelig så bra for unger i vekst? Endret 12. mars 2012 av Jytte
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #53 Skrevet 12. mars 2012 Har jeg dårlig samvittighet for at barnet mitt hadde Nugatti på brødskiva? Overhode ikke. For det første så hadde jeg en matvegrer og da må man svelge noen kameler. For det andre så visste jeg at de andre måltidene var sunne. Næringsrik grøt til frokost og hjemmelaget middag. Jeg mener at det viktigste er at man tilbyr noe barnet vil spise. Uavhengig av brød eller middagsrester. Det viktigste er at det faktisk blir spist. Jeg har tilbudt brødmat som skolemat i alle år. Er det det eg har lyst på som lunsj på jobben? Nei.
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #54 Skrevet 12. mars 2012 Det er ikke akkurat lavkarbo som har blitt nevnt som så sunt og bra her i tråden. Pizza, taco, pannekaker, pai, pasta, osv ... Da vil jeg faktisk påstå at det er sunnere med grovbrød med leverpostei eller ost og paprika. Og lavkarbo? Er det virkelig så bra for unger i vekst? Hvorfor skulle det ikke være det? Er det noe essensiellt i potet/pasta/ris man går glipp av? Eller er det at man spiser mer grønnsaker og fisk enn "hvermannsen" (ref avisoppslag i dag, som sier at 6 av 10 middager er uten grønnsaker) som ikke er bra? Eller at man ikke spiser brødskiver? At man dropper frukt synes jeg ikke noe om til barn, det blir for ekstremt. Men et balansert lavkarbokosthold har ingen vondt av.
Gjest Jytte Skrevet 12. mars 2012 #55 Skrevet 12. mars 2012 Hvorfor skulle det ikke være det? Er det noe essensiellt i potet/pasta/ris man går glipp av? Eller er det at man spiser mer grønnsaker og fisk enn "hvermannsen" (ref avisoppslag i dag, som sier at 6 av 10 middager er uten grønnsaker) som ikke er bra? Eller at man ikke spiser brødskiver? At man dropper frukt synes jeg ikke noe om til barn, det blir for ekstremt. Men et balansert lavkarbokosthold har ingen vondt av. Vet ikke - derfor spurte jeg. Jeg prøver å redusere på sukkeret selv - men å nekte unger frukt, korn, poteter, ris, osv er jeg glad jeg aldri har gjort. Jeg har størst tro på å spise variert - men lite av alt. Gi seg så snart man kjenner seg mett, og mosjon ... Da vil man ikke få noe vekt-problem ..
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2012 #56 Skrevet 12. mars 2012 Vet ikke - derfor spurte jeg. Jeg prøver å redusere på sukkeret selv - men å nekte unger frukt, korn, poteter, ris, osv er jeg glad jeg aldri har gjort. Jeg har størst tro på å spise variert - men lite av alt. Gi seg så snart man kjenner seg mett, og mosjon ... Da vil man ikke få noe vekt-problem .. Nettopp, spise variert, spise når man er sulten og spise seg passe mett (altså, ikke for lite, ikke for mye). Masse aktivitet, turer, leke ute osv. Jeg har aldri nektet barna verken frukt eller potet, og det er det ikke så mange som gjør. Derimot er jeg obs på å heller tilby bær fremfor banan f.eks, men om jentungen vil ha banan så får hun selvsagt det. Og potet har vi til middag både en og to ganger i uka, men det utgjør ikke halve middagen. Heller masse grønt. At unger får et vektproblem i dag har ikke så mye med om man spiser potet eller ikke. Man vet at barn sitter stadig flere timer foran pc/tv og at foreldre ikke er flinke nok til å tilby ordentlig mat og begrense snop og "helgemat". Når man ser at frossenpizza er vanlig middag og (som nevnt) at 6 av 10 middager serveres uten grønnsaker, så har man virkelig en jobb å gjøre. Og det er IKKE "lavkarboforeldrene" som har den største jobben foran seg spør du meg.
Anglofil Skrevet 12. mars 2012 #57 Skrevet 12. mars 2012 Det er ikke akkurat lavkarbo som har blitt nevnt som så sunt og bra her i tråden. Pizza, taco, pannekaker, pai, pasta, osv ... Da vil jeg faktisk påstå at det er sunnere med grovbrød med leverpostei eller ost og paprika. Og lavkarbo? Er det virkelig så bra for unger i vekst? Kanskje var uklar, men jeg mener ikke at det som er listet opp her er nødvendigvis lavkarbo. Og maten som er listet opp er vel sunn utifra hvordan man lager det. Ser ikke hvorfor det er verre å ha med pizza av en grov pizzabunn med hjemmelaget tomatsaus, ost og skinke enn brødskriver med skinke og ost. Disse tingene kan jo forsåvidt lages på lavkarbovis også selvsagt. Når det gjelder barn og lavkarbo så tenker jeg at alt med måte. Lavkarbo er jo egentlig så mangt, og jeg ser ikke hvorfor det er farlig å kutte ned på ris og pasta og heller gi barna mer grønnsaker. Mange lavkarbere med barn velger å heller gi barna reduserte mengder med karbohydrater, uten at det nødvendigvis gjør barna til lavkarbere. Jeg ville nok lagt meg på den linjen selv ift mine fremtidige barn, dvs fokusere på variert mat med rene råvarer og mye grønt. Mvh Yvonne
nybegynneren Skrevet 12. mars 2012 #58 Skrevet 12. mars 2012 Ville i alle fall unngått kalde kokte grønsaker, poteter og ris. Klade poteter er kanskje noko av det minst velsmakande som finnest? Ser nokon nemnte ris. Vil berre opplyse om at ris har ekstremt gode forhold for bakterievekst. Ein skal faktisk aldri ta vare på rester av ris, med mindre ein er lysten på å bli sjuk. Ris som har stått i romtemperatur ett døgn skal ikke spises nei,men oppbevarer du risen i kjøleskapet er det ok og spise den dagen etter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå