Gå til innhold

Middagsrester ol i matpakke

Fremhevede innlegg

Skrevet

Salater i alle varianter er jo bra. Varier med pasta, kylling, skinke, ostebiter, melonbiter osv. Tacosaus er god dressing for de eldre barna, og sunt.

Synes selv fiskekaker eller fiskepudding på skiva er kjempegodt

Når jeg gikk på skolen hadde vi mikro, og da var det veldig populært å varme seg ostesmørbrød, og det kan jo varieres med ulikt fyll.

Hvis det er mikro der hadde jeg også sendt med ulike gryteretter, men er ikke begeistret for det kaldt selv.

Pitabrød med ulikt fyll er også godt (kan være alt fra salat til gryterett

Suppe på termos

Dere kan bake horn sammen, og fylle de med ting som barna synes er godt: skinke og ost, pølse, pizzafyll osv

og personlig synes jeg kald pizza er kjempegodt, hvis den er hjemmelaget :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke bare spørre barna hva de liker/ ikke liker å ha med i matpakka? Regner med at de kan svare bedre enn brukerne her ;)

Du regner med det ja?

Du forstår vel at man ikke kan spørre barn om sånt. Da svarer de kake og bolle, hamburger og pølse.

Det er foreldre som tar valgene hva barna skal spise angår. Faktisk.

• Liker 5
Skrevet

Ikke alle barn er like der da, Faktisk.

Mye kjekkere for barna når de får være med å lage/bestemme selv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du regner med det ja?

Du forstår vel at man ikke kan spørre barn om sånt. Da svarer de kake og bolle, hamburger og pølse.

Men herregud, dårlig dag eller?

Jeg har hittil til gode å møte et barn som svarer dette, men det har vel noe med oppdragelse å gjøre ;)

Barn kan fint ha sunne og gode ønsker når det gjelder matpakker, det er jo lov å la dem ha noen meninger og eventuelt veilede disse til sunnere alternative, til tross for at de ikke har fylt 18?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke rart barn blir feite om de skal spise middag to ganger om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig hvor mange land hvor folk er slanke, men hvor de likevel spiser "middag" både til lunsj og middag ;)

Når man sender med barna middagsrester er det jo snakk om en annen mengde enn en full middag, da!

• Liker 4
Skrevet

Merkelig hvor mange land hvor folk er slanke, men hvor de likevel spiser "middag" både til lunsj og middag ;)

Når man sender med barna middagsrester er det jo snakk om en annen mengde enn en full middag, da!

Og dessuten kan jo faktisk middag være sunt også! :) F.eks en grønnsakswokwok m/ kyllingfilet inneholder mye mer proteiner, mineraler og vitaminer enn en brødskive m/ sjokoladepålegg (Som utrolig mange barn spiser til lunsj på skolen hver dag)

• Liker 1
Skrevet

Ja, for alternativet til middagsrester er loff med nugatti? Det går ikkje an å ha brødskiver/knekkebrød med sunt pålegg?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Brødskiver fulle av karbohydrater og hvetemel blir man ti ganger tykkere av enn sunt kjøtt og grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Pizza og pannekaker er ikke akkurat noen sunn middag.

• Liker 2
Skrevet

AB #30: Ungane kan vel verte både feite og ikkje feite av begge delar, men viss det hadde vore slik at middagsrester hadde vore så innmari slankande, er det rart det var færre feite ungar for ein generasjon eller to sidan ;) Er nok det totale inntaket ift energiforbruk som er viktig her, sjølv om lavkarboentusiastar meiner noko anna ;)

• Liker 2
Skrevet

Du regner med det ja?

Om kake, bolle, hamburger og kake ikke står på menyen er det ikke noe problem, ungene kan velge mellom det man byr dem.

Jeg mente at TS kan spørre ungene om de liker kalde koteletter, kyllingfilet, eller om de heller vil ha f.eks salat.

Eller om de rett og slett foretrekker brødskiver eller knekkebrød.

Selv om ungene ikke er voksne kan de vel få si meningen sin?

Forundrer meg stadig over hvor vanskelig det kan være for noen.. :roll:

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

AB #30: Ungane kan vel verte både feite og ikkje feite av begge delar, men viss det hadde vore slik at middagsrester hadde vore så innmari slankande, er det rart det var færre feite ungar for ein generasjon eller to sidan ;) Er nok det totale inntaket ift energiforbruk som er viktig her, sjølv om lavkarboentusiastar meiner noko anna ;)

Min far er 70 år og husker fortsatt at han fikk med både pannekaker og rester av fikskake ell.l i matpakken. Som han selv sier, ingenting skulle kastes og det var selvsagt stas ;)

Jeg sender med tortilla med ost og skinke, evnt med kremost under, salat eller annet. pannekake uten noe på eller med brunost, grove vafler med ost, kjøttboller, fullkorn pasta og selvsagt frukt eller grønt, oppskåret(gulrot, agurk, paprika, appelsin, eple,cherritomat,blåbær). Rett i koppen suppe liker han eldste her. Ja muligheten er uendelig... :)

Skrevet (endret)

Du vet at det f.eks før i tiden faktisk var vanlig med varm lunsj i Oslo-skolen (mulig det fantes andre steder i landet, men jeg vet ihvertfall at dette ikke var uvanlig i Oslo), hvilket mamma blant annet fikk nye godt av på 60-tallet? Dette ble innført etter krigen grunnet underernæring og varte faktisk i ganske mange år før det ble tatt vekk (mammas generasjon opplevde så vidt jeg vet ikke like stor fattigdom som hennes foreldre, ihvertfall gjorde ikke hun det). Ikke ble de feite av det heller. Og ikke var de lavkarbofantaster (og ja, jeg er faktisk lavkarber, men det er faktisk ikke min motivasjon til å sende med middagsrester) heller. :roll:

Jeg er selv oppvokst med en mor som gjerne sendte med meg middagrester på skolematen, nettopp fordi brødskiver kan i lengden bli innmari kjedelig. Jeg tviler ærlig talt sterkt på at middagsrester utgjør den store forskjellen, det som utgjør en forskjell er hvorvidt barna faktisk er aktive og spiser variert og sunt.

Ts:

Da jeg var liten fikk jeg ofte sendt med grove pizzastykker med ost og skinke, horn, yoghurt, hjemmebakte rundstykker, grøt, karbonader og pannekaker.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Ville i alle fall unngått kalde kokte grønsaker, poteter og ris. Klade poteter er kanskje noko av det minst velsmakande som finnest? Ser nokon nemnte ris. Vil berre opplyse om at ris har ekstremt gode forhold for bakterievekst. Ein skal faktisk aldri ta vare på rester av ris, med mindre ein er lysten på å bli sjuk.

Jeg ELSKER kalde poteter. Åhh det er så godt, kokte og kalde, også deler jeg de i skiver, tar på litt smør på hvor skive og drysser over salt. Yndlingsmaten min! :fnise:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kald lapskaus går helt fint, det har jeg hatt med meg :) Eller stekt/kokt egg på brødskiva..

Gjest Indra
Skrevet

Jeg ELSKER kalde poteter. Åhh det er så godt, kokte og kalde, også deler jeg de i skiver, tar på litt smør på hvor skive og drysser over salt. Yndlingsmaten min! :fnise:

Jeg er mye mer glad i kald potet enn varm. Pleier å dyppe dem i majones og gumle i meg.

Men noen synes jo tom det er vanskelig å spise kald pizza, noe jeg også elsker. Artig hvor ulike preferanser man har.

Skrevet

Kald ris er da vel ikke farlig? Vil gjerne vite.

Skrevet

du kan putte all slags rester inn i wraps:) fks hvis du har poteter til overs, kutt de i terninger og bland med rømme og kanskje noe andre grønnsaker... sammen med kanskje pølsebiter, skinke eller bacon fra middagen.... så har du oppi salat, løk osv osv..... det meste går an.

har du andre kjøttrester, fks tacokjøtt går også an.. og hvis du gidder så kan du lage sånne snurrer som du fyller med kjøtt og ost og steker i ovnen. så har du det i fryseren og tar opp ett par stk dagen før ungen skal på skolen:)

vårruller kan du også lage, der kan du putte inni absolutt hva du vil egentlig... de kan også fryses og tas opp igjen. funker å spise kaldt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...