Gå til innhold

Hvordan kan jeg lære meg styrketrening-teknikk?


Starstruccck

Anbefalte innlegg

Jeg elsker styrketrening.. mye mer enn kondisjonstrening! Men jeg er så fryktelig usikker på mange av øvelsene og apparatene. Jeg har gjort noen øvelser i noen uker nå; typisk utfall, knebøy, situps, push-ups etc. Men nå har jeg virkelig begynt å elske trening!! Vil lære meg flere øvelser slik at jeg kan trene absolutt hele kroppen, og på forskjellige måter, slik at jeg ikke går lei av treningen.

Problemet er at jeg er student og har ikke råd til PT timer. Hvor kan jeg finne gode tips til f.eks. ryggøvelser o.l. og hvordan jeg skal utøve disse riktig?

Har en veldig dårlig rygg som jeg sliter med, og er kjemperedd for å skade/belaste mer :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsker styrketrening.. mye mer enn kondisjonstrening! Men jeg er så fryktelig usikker på mange av øvelsene og apparatene. Jeg har gjort noen øvelser i noen uker nå; typisk utfall, knebøy, situps, push-ups etc. Men nå har jeg virkelig begynt å elske trening!! Vil lære meg flere øvelser slik at jeg kan trene absolutt hele kroppen, og på forskjellige måter, slik at jeg ikke går lei av treningen.

Problemet er at jeg er student og har ikke råd til PT timer. Hvor kan jeg finne gode tips til f.eks. ryggøvelser o.l. og hvordan jeg skal utøve disse riktig?

Har en veldig dårlig rygg som jeg sliter med, og er kjemperedd for å skade/belaste mer :tristbla:

Videoer kan være til god veiledning. Det som er litt vanskelig ift det er at du ikke selv ser hvordan du gjør det og da kan det være vanskelig å korrigere seg selv. En måte å gjøre det på er å bruke f.eks. mobiltelefonen og filme seg selv mens man løfter og sammenligne med videoer man har lastet ned eller streamer fra nett.

En trener som er veldig god til å forklare de vanlige styrketreningsøvelsene er Mark Rippetoe.

En annen god trener er Mike Burguner, men de fleste videoene på youtube er olympiske løft.

En annen resurs der jeg har sett videoer på mange øvelser, ikke bare styrke er her: http://www.crossfit.com/cf-info/excercise.html

Sist, men ikke minst har vi ExRx. Der finner du alt i fra teknikktips, vanlige feil, øvelser for spesifikke muskler, hvilke muskler en øvelse aktiverer, stretching, og en hel haug med andre nyttige artikler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Youtube! Der har jeg brukt et par timer å sett på forskjellige øvelser, skrevet ned stikkord, gått i speilet å prøvd! :) Det har funket for meg.

Eller så kan du jo spørre noen som du ser trener styrke? Her jeg trener er dem kjempe hjelpsomme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva som helst

Når jeg begynte med styrketrening startet jeg med de enkle øvelsene. Dersom jeg følte at jeg gjorde en øvelse feil noterte jeg meg det alltid ned, og så youtube-videoer for å korrigere før neste økt. Fungerte bra nok for meg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...