Gå til innhold

Venner som ikke tar hensyn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå skjer det igjen, vi har kollokvie sammen en god gruppe venner. De bestiller mat når jeg er på toalettet og "glemmer" å bestille glutenfri pizza til meg. Så her sitter jeg midt i et kollokvierom som oser av deilig pizza mens jeg må enten velge å vente en time på en pizza jeg kan bestille eller å dra hjem.

Vanligvis sutrer jeg aldri over at folk ikke tar hensyn, men akkurat nå begynner det å irritere meg. Alle vet veldig godt jeg har cøliaki. Alle vet det utmerket godt, men hver eneste gang vi skal bestille noe så presterer de å ikke bestille med meg med mindre jeg sitter rett ved siden av dem og minner dem på det.

Jeg blir så oppgitt!

Jeg har alltid med egen mat, slik at verter ikke skal stresse med å finne ut hva jeg tåler/ikke tåler. Jeg er alltid grei og forklarer at jeg ikke tåler små spor en gang, nei ikke litt en gang.

Er det så innmari vanskelig å huske på at en av oss har cøliaki? En du er med omtrent hver eneste dag, en du lager middag med 3-4 ganger i uken?

Jeg blir bare så :frustrert::kjefte::nei:

Og nå sitter de og forteller meg hvor god pizzaen er..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer ikke at andre skal huske mine matintoleranser, men jeg husker jo godt allergiene til mine venner. Jeg synes de er kjipe, det er blitt så vanlig med matallergier at det ikke skader å spørre en ekstra gang om det er noen som ikke tåler noe før man bestiller.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har du matintolleranse så får du sørge for din egen mat, så slitsomt med dette mindretallsdiktaturet!

Hva om man ikke liker noe, skal vi ta hensyn det og? eller noen som bare spiser lavkarbo, høykarbo, Atkins, vegetarianer, veganer, halal, kosher etc. etc.

Endret av Kim
Gjest Nuppdupp
Skrevet

dårlig gjort å ikke si ifra til deg at de hadde bestilt med en gang.

• Liker 5
Skrevet

Hvis dette er en gjeng du henger med ofte, syns jeg det er veldig dårlig gjort, da burde de virkelig vite at du ikke tåler gluten, og bestilt en pizza som du også kunne spise...

Fatter ikke at de ikke fikk dårlig samvittighet når du måtte sitte der og se på at de koser seg med pizzaen og du ikke kan spise :tristbla:

I alle de vennegjenger jeg har hatt og har, tar vi alltids hensyn til hva folk liker, ikke liker, tåler, ikke tåler, vi vil jo at alle skal kose seg, når man samles.

Jeg ville sagt i fra til dem, at du blir faktisk litt oppgitt og såret over at de ikke kan ta hensyn... :klemmer:

• Liker 17
Gjest Leopard
Skrevet

Venner? Å sitte å friste deg når de vet at du ikke tåler gluten, er direkte frekt.

Konfronter dem, og i samme slengen kan du jo også nevne at det er noe som heter samvittighet.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå skjer det igjen, vi har kollokvie sammen en god gruppe venner. De bestiller mat når jeg er på toalettet og "glemmer" å bestille glutenfri pizza til meg. Så her sitter jeg midt i et kollokvierom som oser av deilig pizza mens jeg må enten velge å vente en time på en pizza jeg kan bestille eller å dra hjem.

Vanligvis sutrer jeg aldri over at folk ikke tar hensyn, men akkurat nå begynner det å irritere meg. Alle vet veldig godt jeg har cøliaki. Alle vet det utmerket godt, men hver eneste gang vi skal bestille noe så presterer de å ikke bestille med meg med mindre jeg sitter rett ved siden av dem og minner dem på det.

Jeg blir så oppgitt!

Jeg har alltid med egen mat, slik at verter ikke skal stresse med å finne ut hva jeg tåler/ikke tåler. Jeg er alltid grei og forklarer at jeg ikke tåler små spor en gang, nei ikke litt en gang.

Er det så innmari vanskelig å huske på at en av oss har cøliaki? En du er med omtrent hver eneste dag, en du lager middag med 3-4 ganger i uken?

Har du matintolleranse så får du sørge for din egen mat, så slitsomt med dette mindretallsdiktaturet!

Hva om man ikke liker noe, skal vi ta hensyn det og? eller noen som bare spiser lavkarbo, høykarbo, Atkins, vegetarianer, veganer, halal, kosher etc. etc.

Se her så skal jeg hjelpe deg litt på veien, TS sier hun alltid husker å ta med egen mat når hun er et sted. Hun gjør det for å unngå at verter skal stresse. Så du mener de skal bare bestille uten å spørre henne hva hun vil ha? At hun skal bare finne seg i dette?

Du er en dårlig person, mener å huske at du skrev selv at du var kokk og ikke gadd å ta hensyn til alle allergier, så vennligst fjern deg om du skal være så tett i pappen...

• Liker 11
Skrevet

Kjedelig gjort, skjønner deg godt. Ville tatt det opp med dem at det såret deg litt.

Skrevet

Jeg ville nok ihvertfall sagt ifra at jeg ikke satte pris på at de fortalte meg hvor godt det var, når de visste at jeg ikke KUNNE spise maten de bestilte, mens jeg ikke var i rommet ett øyeblikk.

En ting er å ikke tenke, en annen ting er å gni det inn etterpå.

Men det ER mange som ikke forstår at andre kan bli alvorlig syke av noe mat, go som derfor kimser med det.

Jeg har hatt venner som har spurt ettertrykkelig flere ganger om det er xxxxx i maten, "neeeida" får de til svar, inntil de spør enda en gang etter maten, når de løper til og fra toalettet og spyr en halv dag etterpå.... Da kommer det litt tvilende.. "men det var jo bare LITT?

Forstår ikke folk hva allergier kan gjøre eller? I værste fall kan det drepe noen!!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

venner som ikke tar hensyn er ikke venner......dump de i grøfta

• Liker 1
Skrevet

Det er faktisk stor forskjell på å ikke ta hensyn til folks matpreferanser og slankedietter og å ignorere alvorlige matallergier og matintoleranser. Ville du servert nøttekake til noen med nøtteallergi? Å servere noen mat man vet gjør de alvorlig syk er i beste fall bare frekt og ufint, men jeg synes det rett og slett er ansvarsløst og i verste fall direkte farlig.

Ja, jeg ville helt sikkert sagt fra om at jeg var SULTEN og at det hadde vært hyggelig om de hadde tatt hensyn ved bestillingen når tross alt mange VET om dette. Samtidig er det greit å merke seg at å alltid gjøre det enkelt for andre ved å ta med seg mat etc faktisk betyr at andre ikke alltid bryr seg om å ta hensyn fordi de er vant til at du ordner deg selv.

• Liker 8
Skrevet

I min vennegjeng tar man hensyn til allergier og intolleranser. Nå har jeg en allergi selv og en nær venninde har allergier, så når vi spiser middag sammen så lager vi helt allergifri mat. Pga våre allergier er det få steder vi kan bestille fra og få steder vi kan gå ut og spise. Likevel hvis vi skal ut og spise eller bestille ringer jeg sånn at jeg kan spørre selv om de kan lage etter min allergi. Skal vi på middag borte har jeg sagt at det er bare og spørre hvordan de kan lage ting, eller at jeg kan ta med selv! Som oftest fungerer dette veldig bra. Jeg er heldig som har en familie som har satt seg veldig inn i min allergi og vet hva de gjør. Svigerfamilien min gjør også sitt for å servere mat jeg tåler. Så jeg føler meg veldig heldig!

Venner som ikke tar hensyn er ikke venner! Jeg hadde sagt rett ut at de nå burde vite at du har allergi og at du gjerne betaler for din pizza selv, men at de må starte å ta hensyn ellers kan du ikke fortsette og spise med dem. Hvis de syns det er så himla vanskelig så får de be deg ringe! Drit i om de blir sure, de er ikke venner om de ikke tar hensyn ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Rakk de faktisk både å bestemme seg for at de ville bestille mat, bestemme seg for hvor de skulle bestille fra, bestemme seg for hva de skulle bestille OG faktisk ringe og bestille mens du var på toalettet? Fascinerende.

Uansett, gluten eller ei, jeg hadde blitt irritert hvis noen bestilte pizza mens jeg var på do fordi jeg vil ha noe å si i hva som er på pizzaen. Jeg vil i det minste høre hva resultatet blir.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Rakk de faktisk både å bestemme seg for at de ville bestille mat, bestemme seg for hvor de skulle bestille fra, bestemme seg for hva de skulle bestille OG faktisk ringe og bestille mens du var på toalettet? Fascinerende.

Uansett, gluten eller ei, jeg hadde blitt irritert hvis noen bestilte pizza mens jeg var på do fordi jeg vil ha noe å si i hva som er på pizzaen. Jeg vil i det minste høre hva resultatet blir.

Vi hadde snakket om å bestille pizza tidligere på dagen, jeg gikk på toalettet og deretter innom bokhandleren (den ligger i samme etasje som toalettet, så jeg var borte i mer enn 5 min, men i alle fall ikke mer enn 15!). I det jeg kom opp igjen satt de og snakket, det var først etter en 20 min at de sa de hadde bestilt pizza...

KIM: leste du i det hele tatt det jeg skrev?? Jeg har alltid med meg mat, til og med når jeg er på besøk, jeg sørger for meg selv alltid. men når de bestiller pizza og ikke en gang gidder å bestille til meg enda de vet jeg har cøliaki. Jeg henger med disse folkene så og si hver dag, hun ene bor i samme oppgang som meg, og vi lager middag i alle fall 3 ganger per uke sammen. Så synes jeg det er dårlig gjort!

Jeg sutrer omtrent aldri når det kommer til mine allergier, jeg tar kontroll over dem selv. Men jeg må få lov til å bli frustrert og lei meg når folk som kjenner meg så godt ikke en gang gidder å ofre en tanke på meg?

Hadde jeg ikke likt noe så hadde jeg selvfølgelig ikke klaget! Jeg har cøliaki jeg kan faktisk ikke velge, jeg MÅ ha glutenfritt. Ellers blir jeg veldig syk og dårlig.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde snakket om å bestille pizza tidligere på dagen, jeg gikk på toalettet og deretter innom bokhandleren (den ligger i samme etasje som toalettet, så jeg var borte i mer enn 5 min, men i alle fall ikke mer enn 15!). I det jeg kom opp igjen satt de og snakket, det var først etter en 20 min at de sa de hadde bestilt pizza...

KIM: leste du i det hele tatt det jeg skrev?? Jeg har alltid med meg mat, til og med når jeg er på besøk, jeg sørger for meg selv alltid. men når de bestiller pizza og ikke en gang gidder å bestille til meg enda de vet jeg har cøliaki. Jeg henger med disse folkene så og si hver dag, hun ene bor i samme oppgang som meg, og vi lager middag i alle fall 3 ganger per uke sammen. Så synes jeg det er dårlig gjort!

Jeg sutrer omtrent aldri når det kommer til mine allergier, jeg tar kontroll over dem selv. Men jeg må få lov til å bli frustrert og lei meg når folk som kjenner meg så godt ikke en gang gidder å ofre en tanke på meg?

Hadde jeg ikke likt noe så hadde jeg selvfølgelig ikke klaget! Jeg har cøliaki jeg kan faktisk ikke velge, jeg MÅ ha glutenfritt. Ellers blir jeg veldig syk og dårlig.

Hilsen TS...

Skrevet

Du er jo helt på jordet, Kim! Det er forskjell på å "ikke like" og på å ha cøliaki, og vet du ikke det er du jo direkte farlig i et kjøkken!

Til ts: Vennene dine bør skjerpe seg - og du får bare "mase" videre, til slutt går det kanskje inn.

:heks:

• Liker 11
Skrevet

Du er en dårlig person, mener å huske at du skrev selv at du var kokk og ikke gadd å ta hensyn til alle allergier, så vennligst fjern deg om du skal være så tett i pappen...

Jeg vet ikke hvem som er en dårlig person her jeg - han som deltar i debatten med sin mening, eller hun som dømmer andre etter meninger hun tror de har? Det er usaklig, det er respektløst, det er fullstendig irrasjonelt og så dumt at jeg blir litt matt.

Et lite eksempel på hva Kim har skrevet om dette i det siste:

Kanskje mannen hennes jobber som kokk?

De er ofte lei av å forholde seg til alle mulige inntoleranser (Har blitt mye av det de siste årene og det gjør det ofte vanskelig under service, men vi er jo proffe å etterkommer slike krav så godt vi kan)

Men at han ikke respekterte de potensielt farlige allergiene slik som nøtter (og skaldyr) der personen som får i seg dette rett og slett kan dø av anafalyktisk sjokk er provoserende.

Ofte er det slik at hvis vi har gjester som er ekstremt allergiske mot skalldyr eller nøtter, så sier vi faktisk nei til de, da vi ikke kan garantere 100% at det ikke finnes spor av nøtter eller skalldyr. Dette gjør vi for å respektere gjesten - ikke for å være vansklige, du vet: bedre føre var osv.

...kanskje DU burde vurdere å fjerne deg?

Gjest BettyBoop
Skrevet

Jeg blir så oppgitt!

Frekt av de. Er det liksom vanskelig å bestille pizza med speltbunn? Dårlig gjort av de syns jeg.

Gjest BettyBoop
Skrevet

jeg syns man bare skal ta hensyn til allergier, ellers er det flertallet som bestemmer. Og de hadde ikke trengt å bestilt egen glutenfri til ts de kunne bestilt glutenfritt til alle. Smaker ikke så ulikt.

Skrevet

(...også er jeg uenig med Kim her, bare så det er sagt)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...