Gå til innhold

Mennesker med spesielle talenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan har det seg at enkelte mennesker utvikler helt ekstraordinære talenter? Da tenker jeg på mennesker som kan huske alt de noensinne har lest, mennesker som kan snakke baklengs, matematiske genier, musikalske genier osv.

Hvor kommer egentlig disse talentene fra? Og blir det forsket på dette området? At slike mennesker eksisterer må jo vise at menneskehjernen er i stand til å bearbeide mye mer informasjon og produsere mye mer enn det vi ser til vanlig.

Noen som vet litt om emnet, eller vet om gode nettsider eller undersøkelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke påberope meg å vite så veldig mye, men det er jo stor variasjon blant "normale" folk - fra folk som er ganske dumme, til de som er veldig smarte og nytenkende. Jeg tenker at de som er veldig begavet innen noe, blant annet er veldig gode til å se sammenhenger (ofte tegn på intelligens, kan i noen tilfelle bikke over til galskap, jfr. A beautiful mind), i tillegg til at de har brennende interesse for noe; de begynner gjerne tidlig å interessere seg for et felt, øve, lese osv. I tillegg har de evne til å tenke kreativt og nyskapende, utenfor boksen, ikke bare gå i gamle spor. I moderat grad tror jeg dette kjennetegner de fleste flinke, kreative mennesker innen helt ulike felt som forskning, kunst, ledelse og politikk (og på "lavere" nivå også). Jeg tror det forutsetter en åpenhet - ta for eksempel Goethe. Om en er veldig kritisk, skeptisk og selvkritisk er det vanskelig å utvikle noe nytt. Så dukker det av og til opp noen som har "ekstra mye" av disse sidene, og sammen med ytre faktorer som gjør at de kan utfolde seg og tilføre noe som blir lagt merke til, får man noen genier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo starte med å google "savant" og så jobbe deg videre derifra.

Det finnes heldigvis en del genier og andre dyktige mennesker som ikke er psykisk utviklingshemmet :)

Ja, menneskehjernen har vel evne til å bearbeide mer enn det de fleste av oss bruker den til til vanlig, men jeg tror kanskje ikke ALLE eller de fleste har så store ubrukte ressurser. Samtidig tror jeg en kan åpne opp for å utnytte mer av sitt eget potensiale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...