Gå til innhold

Cocosa - Extra virgin coconut oil


Gjest loler

Anbefalte innlegg

Gjest loler

Jeg har da gått til innkjøp av Cocosa. Jeg har hørt og lest masse bra om denne oljen, og at den lover godt. Jeg har lest man kan blande den i mat, bruke den på solbrent hud osv.

Men til det jeg er her for; Hva kan jeg spise til det.. hørt man kan bruke den til smør, men føler det blir litt feil smak siden det er av kokos..

så om du har noen tips til hva jeg kan gjøre med den så er jeg fornøyd :) Jeg vil helst høre hva jeg kan spise den med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes en versjon som heter pure som egner seg bedre til steking. Extra virgin kan brukes til ovnssteking, men egner seg ikke til pannesteking. Jeg putter en klatt cocosa extra virgin oppi noen asiatiske retter rett før servering. Særlig retter hvor jeg har brukt kokosmelk. Og så bruker jeg cocosa extra virgin i sjokoladelaging. Jeg har kjøpt kakaosmør og kakaomasse og lager min egen sjokolade hvor jeg lager den akkurat så mørk eller lys jeg vil ha den, tilsetter akkurat det jeg vil ha oppi og søter med det jeg vil. I love it! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loler

oii, så gøy :)

Om du vil dele sjokoladeoppskriften med en sjokoman hadde jeg blitt glad ;)

Men jeg skal prøve det i sjokoladekake en gang :D

Endret av loler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oii, så gøy :)

Om du vil dele sjokoladeoppskriften med en sjokoman hadde jeg blitt glad ;)

Men jeg skal prøve det i sjokoladekake en gang :D

Du kan jo lage delfiakake. ;) Delfiafett er varmpresset kokosolje. Varmpresset er ikke bra for oss. Så delfiakake blir sunnere ved å bruke cocosa. :)

Jeg har egentlig ingen sjokoladeoppskrift. Bare slumper... Jeg lager alt fra mørkmørk sjokolade (lite eller ingenting kakaosmør) til hvit (bare kakaosmør). Jeg smaker det til med søtning og så varierer det hva jeg putter oppi av tilsetninger.

Sjokoladeråvarer kjøper jeg fra iherb (amerikansk nettbutikk) og funksjonell mat (norsk nettbutikk). Man kan kjøpe fra økosjokolade, men prisene er nesten doble der i forhold til iherb. På økosjokolade har de mange oppskrifter og sånt da. :)

Kakaosmør.

Kakaomasse

Kakaopulver

Og så bruker jeg ikke sukker, men diverse naturlige søtninger som har liten påvirkning på blodsukkeret. Jeg liker best å blande søtningsmidler fordi alle har bismaker og ved å blande dem får man renere søt smak uten bismak:

Erythritol (det norske navnet er sukrin)

Stevia (gjerne flytende stevia med smak (finner du her, her og her), f.eks. vanilla creme)

Tagatose (hvis man bare skal bruke én søtning som ikke er sukker, så synes jeg at denne smaker best)

Xylitol

Tilsetninger:

Cocosa

Kokosmasse

Macadamianøtter og diverse andre nøtter

Vaniljepulver

Krydder (f.eks. himalayasalt, ceylonkanel, ingefær, chili)

Send meg en PM så kan jeg gi deg en kode som gir deg 5 USD rabatt på første bestilling fra iherb. ;) Husk å bestille under 200 NOK før frakt hvis du ikke vil risikere å . Iherb skriver det du betalte før frakt på pakka, ikke det du hadde betalt uten rabatter og med frakt. Og så er det lurt å holde seg under 4 lbs fordi da kan man sende pakken med posten og det koster max 6 USD. På det meste har jeg hatt 10 pakker på vei fra iherb...

Endret av Supera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loler

Du kan jo lage delfiakake. ;) Delfiafett er varmpresset kokosolje. Varmpresset er ikke bra for oss. Så delfiakake blir sunnere ved å bruke cocosa. :)

Jeg har egentlig ingen sjokoladeoppskrift. Bare slumper... Jeg lager alt fra mørkmørk sjokolade (lite eller ingenting kakaosmør) til hvit (bare kakaosmør). Jeg smaker det til med søtning og så varierer det hva jeg putter oppi av tilsetninger.

Sjokoladeråvarer kjøper jeg fra iherb (amerikansk nettbutikk) og funksjonell mat (norsk nettbutikk). Man kan kjøpe fra økosjokolade, men prisene er nesten doble der i forhold til iherb. På økosjokolade har de mange oppskrifter og sånt da. :)

Kakaosmør.

Kakaomasse

Kakaopulver

Og så bruker jeg ikke sukker, men diverse naturlige søtninger som har liten påvirkning på blodsukkeret. Jeg liker best å blande søtningsmidler fordi alle har bismaker og ved å blande dem får man renere søt smak uten bismak:

Erythritol (det norske navnet er sukrin)

Stevia (gjerne flytende stevia med smak (finner du her, her og her), f.eks. vanilla creme)

Tagatose (hvis man bare skal bruke én søtning som ikke er sukker, så synes jeg at denne smaker best)

Xylitol

Tilsetninger:

Cocosa

Kokosmasse

Macadamianøtter og diverse andre nøtter

Vaniljepulver

Krydder (f.eks. himalayasalt, ceylonkanel, ingefær, chili)

Send meg en PM så kan jeg gi deg en kode som gir deg 5 USD rabatt på første bestilling fra iherb. ;) Husk å bestille under 200 NOK før frakt hvis du ikke vil risikere å . Iherb skriver det du betalte før frakt på pakka, ikke det du hadde betalt uten rabatter og med frakt. Og så er det lurt å holde seg under 4 lbs fordi da kan man sende pakken med posten og det koster max 6 USD. På det meste har jeg hatt 10 pakker på vei fra iherb...

oii, herregud! tusen takk :) Det her skal jeg prøve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...