Gå til innhold

Spørsmål om trening fra en amatør


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er helt amatør og har virkelig ikke peiling. Er skikkelig tjukk, og har nettopp begynt å trene.

Nå har jeg klart å holde på i 3 dager uten å "sprekke". Jeg har trent alle disse dagene. Svømming på torsdag, ellipsemaskin på fredag og svømming i dag igjen. I morgen skal jeg bruke ellipsemaskin igjen.

Jeg har også begynt å gå mer.

Kostholdet er sunt og bra (bare disse 3 dagene da, var forferdelig før).

Gjør det noe om jeg trener hver eneste dag, så lenge jeg ikke trener det samme hver dag? (Er som sagt helt fersk og u-trent).

Har man en "generell" kondis? :sjenert: Altså hvis jeg får god kondis på ellipsemaskin, blir da kondisen i vannet automatisk bedre? Eller har man mange forskjellige kondisjoner? :sjenert:

Skal det mye til å bli overtrent?

hvor raskt merker man at kondisen blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt amatør og har virkelig ikke peiling. Er skikkelig tjukk, og har nettopp begynt å trene.

Nå har jeg klart å holde på i 3 dager uten å "sprekke". Jeg har trent alle disse dagene. Svømming på torsdag, ellipsemaskin på fredag og svømming i dag igjen. I morgen skal jeg bruke ellipsemaskin igjen.

Jeg har også begynt å gå mer.

Kjempeflott! Gratulerer, du er flink!!!

Kostholdet er sunt og bra (bare disse 3 dagene da, var forferdelig før).

Veldig, veldig bra! Husk å unne deg noe godt på lørdagen. Det er den eneste godisdagen :)

Gjør det noe om jeg trener hver eneste dag, så lenge jeg ikke trener det samme hver dag? (Er som sagt helt fersk og u-trent).

Ja, det går helt fint. Mennesket er skapt for å være i aktivitet, og så lenge du føler det går bra og ikke gir alt så du er heeeelt utslitt etter trening er dette bare bra. Forskjellig trening gjør at du unngår belastningsskader, så bare fortsett! Men prøv å ha én hviledag i uka. Denne hviledagen kan du bruke til andre aktiviteter, for eksempel yoga, husvask, lengre søndagstur eller andre ting.

Har man en "generell" kondis? :sjenert: Altså hvis jeg får god kondis på ellipsemaskin, blir da kondisen i vannet automatisk bedre? Eller har man mange forskjellige kondisjoner? :sjenert:

Både-og. Du får selvfølgelig sterkere hjerte og bedre lungekapasitet av alle treningsformene (både ellipse og svømming), så sånn sett blir kondisen alltid bedre. Men de ulike muskelgruppene trenes ulikt - derfor kan det hende at du for eksempel blir raskere sliten av svømming (som involverer alle muskler) enn av ellipse (som helst tar beina og litt armer). Det er derfor best å trene forskjellig og allsidig slik du gjør, slik at alle muskelgrupper får økt styrke samtidig som du stadig får sterkere hjerte og bedre lungekapasitet.

Skal det mye til å bli overtrent?

Ja, det vil jeg si. Men det er klart at du blir raskere utmattet når du er nybegynner enn når kroppen har fått noen uker til å venne seg til treningsregimet. Jeg tror ikke du er noen umiddelbar fare der. Tren så du blir sliten, men ikke så du blir så utmattet at du kaster opp eller er svimmel. Spis riktig og drikk masse vann, så er du trygg. Etterhvert som formen blir bedre øker du intensitet og belastning.

hvor raskt merker man at kondisen blir bedre?

Meget raskt. Jeg tror du vil merke det bare i løpet av ei uke eller to. En gang i måneden kan du ta en test der du svømmer på tid eller lignende. Du vil også merke på pusten og i musklene at treningen blir lettere og lettere. Da er det viktig å flytte grensene, slik at du stadig trener tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...