AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #41 Skrevet 5. mars 2012 Det trodde jeg også, eller det vil si det fungerte ikke for meg i flere år. Jeg kunne fint ligge i sengen og være nesten neddopet av smertestillende, som var veldig sterke og fremdeles har hinsidiges vondt. Nå først etter en haug med utredninger slik at jeg skal kunne fungere noe lunde på jobb, selv om jeg har mensen, fikk jeg høre: Har du aldri brukt ibux og paracept sammen? Eller voltaren og paracept? Det skal fungere bra det. Og nå klarer jeg faktisk å komme meg på skolen og jobb. Så paracept alene kan ikke fungere for meg, men i kombinasjon med andre så gjør det faktisk underverker. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg ikke kunne røre meg tidligere pga sterke mensensmerter. Det heter Paracet. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #42 Skrevet 5. mars 2012 Fy søren, så stygt gjort av deg å nekte datteren din å bruke P-piller. Hva slags mor er du egentlig?? 1
Leo Skrevet 5. mars 2012 #43 Skrevet 5. mars 2012 Fy søren, så stygt gjort av deg å nekte datteren din å bruke P-piller. Hva slags mor er du egentlig??Jeg synes det vitner om en god mor, jeg! Hormonprevensjon er ikke ufarlig og skal ikke brukes ukritisk. Trenger 15-åringen p-piller som prevensjon er for øvrig ikke dette noe moren kan nekte henne.
Mooria Skrevet 5. mars 2012 #44 Skrevet 5. mars 2012 Jeg synes det vitner om en god mor, jeg! Hormonprevensjon er ikke ufarlig og skal ikke brukes ukritisk. Trenger 15-åringen p-piller som prevensjon er for øvrig ikke dette noe moren kan nekte henne. Jeg mener at det er legen som bør avgjøre hva som er best for jenta, og denne "gode" moren burde tatt henne med til legen for lenge siden! 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #45 Skrevet 5. mars 2012 Jeg synes det vitner om en god mor, jeg! Hormonprevensjon er ikke ufarlig og skal ikke brukes ukritisk. Trenger 15-åringen p-piller som prevensjon er for øvrig ikke dette noe moren kan nekte henne. Nei, hormonprevensjon har sine bivirkninger, men det har også sterke smertestillende piller. I grunn synes jeg det er bedre at hun får p piller, da dette med stor sannsynlighet vil minke smerter og hvor mye blødninger hun får. P piller fungerer ikke for alle på det området, men å nekte henne fordi hun kun er rett for at datteren kan komme til å ha sex, synes jeg rett og slett blir et av de mindre problemene. Datteren har det vondt, tydeligvis veldig vondt også. Og moren lar sine egne overbevisninger kommer først, fremfor datterens behov.
Leo Skrevet 5. mars 2012 #46 Skrevet 5. mars 2012 Jeg mener at det er legen som bør avgjøre hva som er best for jenta, og denne "gode" moren burde tatt henne med til legen for lenge siden!Hvis du leser mitt forrige innlegg, så er det også min anbefaling når moren spør hva hun skal gjøre. Jeg synes imidlertid det er veldig bra at ikke alle helt ukritisk tyr til hormonprevenson som et "vidundermiddel" mot menssmerter nesten uansett jentas alder! 1
Leo Skrevet 5. mars 2012 #47 Skrevet 5. mars 2012 Nei, hormonprevensjon har sine bivirkninger, men det har også sterke smertestillende piller. I grunn synes jeg det er bedre at hun får p piller, da dette med stor sannsynlighet vil minke smerter og hvor mye blødninger hun får.I mine øyne er det bedre å ta noen smertestillende tabletter en gang i måneden med virkestoffer som er ute av kroppen etter noen timer eller dager enn å tilføre hormoner som påvirker kroppen hele tiden. MEN uansett bør det undersøkes om det er noe galt som fører til at smertene blir ekstreme. P piller fungerer ikke for alle på det området, men å nekte henne fordi hun kun er rett for at datteren kan komme til å ha sex, synes jeg rett og slett blir et av de mindre problemene. Datteren har det vondt, tydeligvis veldig vondt også. Og moren lar sine egne overbevisninger kommer først, fremfor datterens behov. Jeg har vært 15 år selv og på dette punktet må jeg gi moren litt rett. Det er lettere å ha impulsiv sex når man vet at man er beskyttet mot graviditet. Men, som sagt, er ikke p-piller noe moren kan nekte 15-åringen hvis hun selv ønsker det. 1
Gjest Anuket Skrevet 5. mars 2012 #48 Skrevet 5. mars 2012 (endret) I mine øyne er det bedre å ta noen smertestillende tabletter en gang i måneden med virkestoffer som er ute av kroppen etter noen timer eller dager enn å tilføre hormoner som påvirker kroppen hele tiden. MEN uansett bør det undersøkes om det er noe galt som fører til at smertene blir ekstreme. Jeg har vært 15 år selv og på dette punktet må jeg gi moren litt rett. Det er lettere å ha impulsiv sex når man vet at man er beskyttet mot graviditet. Men, som sagt, er ikke p-piller noe moren kan nekte 15-åringen hvis hun selv ønsker det. Nja det kommer veldig an på hvilken type smertestillende du får, jeg utviklet en rift i magesekken på grunn av den smertestillende tabletten jeg fikk fra legen. Så for min del ville jeg heller ha anbefalt p piller, og sett om det gjorde en endring. Og deretter smertestillende som er mildere. Dersom p pillen fungerer i å minke smertene og mengden blødninger, men smertene er er fremdeles en plage, så kan det være slik at det fungerer med mildere smertestillende, eks. av to ulike typer. Uansett så blir det for dumt i mine øyne å utelukke p piller pga frykt for noe som kan skje. Som andre har sagt vil tenåringen ha sex med eller uten p piller gjør hun det uansett. EDIT: Jeg har også vært 15 Ble ikke noe sex på meg da til tross Endret 5. mars 2012 av Anuket
Gjest imli Skrevet 5. mars 2012 #49 Skrevet 5. mars 2012 Paracet er ikkje paracet Når me snakkar om ulike styrker, altså. Det er ikkje likegyldig om ein tek 10 stk 100 mg eller 1 stk 1000 mg paracet! Når ein skal ta høge dosar, bør ein ta så høg styrke som mogleg. Det har noko med div. stoffer pillene innheld som gjer noko med korleis det tas opp i blodet eller noko (ikkje heilt stø i forklaringa, fikk det forklart av ein sjukepleiar ), så det er faktisk ikkje bra å ta mange piller med lav styrke. Så sånn sett har Mooria litt rett her.
Mooria Skrevet 5. mars 2012 #50 Skrevet 5. mars 2012 Paracet er ikkje paracet Når me snakkar om ulike styrker, altså. Det er ikkje likegyldig om ein tek 10 stk 100 mg eller 1 stk 1000 mg paracet! Når ein skal ta høge dosar, bør ein ta så høg styrke som mogleg. Det har noko med div. stoffer pillene innheld som gjer noko med korleis det tas opp i blodet eller noko (ikkje heilt stø i forklaringa, fikk det forklart av ein sjukepleiar ), så det er faktisk ikkje bra å ta mange piller med lav styrke. Så sånn sett har Mooria litt rett her. Det er faktisk helt riktig. Jeg tar 1x 1000mg et par ganger i uka og det går helt fint. I perioder tar jeg 3 stk i løpet av en dag. (tilsvarer noe sånt som 12 "vanlige") Men en gang jeg bare hadde vanlig paracet tilgjengelig og tok 7-8 stk på en dag, da fikk jeg ekstreme smerter og magekramper, det var helt forferdelig.
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2012 #51 Skrevet 5. mars 2012 jeg begynnte på p piller når jeg var 14 pga store smerter, jeg kunne ikke gå og var sykemeldt hver mensen periode. p piller hjalp ikke så fikk tilslutt sterke smertestillende! nå er jeg 23 år og har minimalt med smerter =) det pleier å gå seg til å bli bedre når man blir eldre! la henne prove p piller hvis ikke så funker paragin forte veeeldig bra :D
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #52 Skrevet 6. mars 2012 Paracet er ikkje paracet Når me snakkar om ulike styrker, altså. Det er ikkje likegyldig om ein tek 10 stk 100 mg eller 1 stk 1000 mg paracet! Når ein skal ta høge dosar, bør ein ta så høg styrke som mogleg. Det har noko med div. stoffer pillene innheld som gjer noko med korleis det tas opp i blodet eller noko (ikkje heilt stø i forklaringa, fikk det forklart av ein sjukepleiar ), så det er faktisk ikkje bra å ta mange piller med lav styrke. Så sånn sett har Mooria litt rett her. Ved høyere styrke pr tbl slipper man tilleggsstoffene som finnes i tbl, så sånn sett så er det bedre. Men om man tar to 500 mg Paracet eller en 1000 mg Paracet blir det samme. Forøvrig så er paracetamol veldig god sammen med andre smertestillende, til og med sammen med morfin og andre opioider. Det er bla paracetamol i paralgin forte, nettopp for å få en forsterket effekt.
NatashaRomanoff Skrevet 6. mars 2012 #54 Skrevet 6. mars 2012 Dette er litt OT, men bare lurer: Mange av dere anbefaler Naproxen sammen med paracet mot disse smertene. Min lillesøster sliter mye med hodepine og migrene- kan denne kombinasjonen fungere på dette?
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2012 #55 Skrevet 6. mars 2012 Dette er litt OT, men bare lurer: Mange av dere anbefaler Naproxen sammen med paracet mot disse smertene. Min lillesøster sliter mye med hodepine og migrene- kan denne kombinasjonen fungere på dette? Det kan nok være ja. Naproxen er jo et smertestillende, et såkalt NSAID som sammen med paracetamol fungerer bra mot smerter, også hodepine. Men det finnes også egne migrenesmertestillende.
LittleJ Skrevet 6. mars 2012 #56 Skrevet 6. mars 2012 Herregud, trur du man blir steinkåt av å ta p-piller ell? Å ta p-piller betyr jo ikke at man må ha sex... Spør legen om hu kan gå på Cerazette ell no, det er jo svakere enn p-piller og man slipper å ha mensen i det hele tatt! Veldig digg =P
Minya Skrevet 6. mars 2012 #57 Skrevet 6. mars 2012 Til TS; har du spurt legen om å utrede datteren din for endometriose? De sterke smertene under menstruasjonen kan være et syptom på dette. Jeg slenger meg også på bølgen om at p-piller er bedre løsning enn store mengder smertestillende som kan gå ut over leveren hennes etter hvert. 1
Gjest imli Skrevet 6. mars 2012 #58 Skrevet 6. mars 2012 Ved høyere styrke pr tbl slipper man tilleggsstoffene som finnes i tbl, så sånn sett så er det bedre. Men om man tar to 500 mg Paracet eller en 1000 mg Paracet blir det samme. Forøvrig så er paracetamol veldig god sammen med andre smertestillende, til og med sammen med morfin og andre opioider. Det er bla paracetamol i paralgin forte, nettopp for å få en forsterket effekt. Det utgjer nok ikkje store forskjellen om ein tek 1 stk 1000 mg eller 2 stk 500 mg, nei, men eg ville berre kome med opplysninga sida det verka som om enkelte trudde det berre var summen mg som talte, og at det ikkje hadde noko og seie kor mange piller ein tok, noko som jo er feil.
Store My Skrevet 6. mars 2012 #59 Skrevet 6. mars 2012 Dette er litt OT, men bare lurer: Mange av dere anbefaler Naproxen sammen med paracet mot disse smertene. Min lillesøster sliter mye med hodepine og migrene- kan denne kombinasjonen fungere på dette? Jeg har hørt noen leger anbefale ibux + paracet mot hodepine. Vet ikke helt om naproxen har sånn veldig effekt mot hodepine, da det først og fremst er beregnet på menstruasjonssmerter
Leanne Skrevet 7. mars 2012 #60 Skrevet 7. mars 2012 Jeg fikk utskrevet naproxen på resept mot hodepine av legen min, har ikke fått testet det ut enda... Kunne tas sammen paracet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå