Gå til innhold

Mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Du vil at datteren din skal lide fremfor å gi henne p-piller? Jeg slet selv, men når jeg begynte på p-piller så har jeg ikke hatt smerter i det hele tatt, og det har vært så deilig å slippe å grue seg hver måned.

Om datteren din hadde villet ha sex så hadde hun gjort det uansett om hun gikk på p-piller eller ikke, MED p-piller så slipper du i det minste å være redd for å bli bestemor med det første. Men hvorfor ikke snakke med datteren din om slikt? Er det noen grunn til at du tror at hun vil løpe ut på gata og ha sex med den første hun ser med èn gang hun har tatt en pille?

Tenk så mye lettere hun hadde fått det.

Endret av Calypso
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også ei jente på 13 som sliter mer enn storesøster, men hun kan hvertfall ikke starte på p piller! alt for ung.

ja.. er vell litt redd for at hun skal ha sex..

Det er bare å innse det, ingen av døtrene dine er små barn lenger. Sex kommer de til å ha uansett. Det er mye bedre at de ikke har smerter og at de er beskyttet mot graviditet enn at de er dårlige og i verste fall må gjennom en abort, bare fordi du syns de er for unge.

Gjest Gjest
Skrevet

Å herregud! Å ikke la datteren sin begynne på p-piller fordi dere er redde for at hun skal ha sex, må vel være det desidert dummeste jeg noen gang har hørt! Tror dere virkelig ungdommer tenker sånn?

"Wuhuu, jeg fikk gå på pillen! Nå kan jeg ha sex! Jeg går og gjør det med EN gang!"

Nei, de gjør nok ikke det. Vil ungdommen ha sex, så har de sex. Om de går på p-piller eller ikke har ingen verdens ting å si for det. Kondomer kjøper de på butikken eller bestiller gratis på nettet.

Hjelpe meg, la datteren sin gå og lide på grunn av en så idiotisk tankegang, når det kanskje er mulig å lindre smertene med p-piller. Det er ihvertfall verdt et forsøk. Skjerp dere!

AnonymBruker
Skrevet

hva slags smertstillende har hun fått? jeg fikk noen på resept . naproxen E-mylan men når det har vært helt ekstremt har jeg faktisk fått noen som har vært sterkere.

jeg har veldig sterkesmerter i forbindelse med mensen.jeg har vondt helt nedover beina å det gjør vondt å gå.hadde ingen smerter når jeg gikk på p-piller da vise jeg ikke hva mens-smerter var engang;P men når jeg sluttet ble det ekstremt!!!

Skrevet

Naproxen er som Gudenektar når jeg har mens. Smertene mine er som smårier og Naproxen tar de aller værste toppene. Gjør at jeg kan fungere sånn noenlunde når jeg har mens. Og heldigvis er de reseptfrie!

• Liker 1
Gjest Mor til to
Skrevet

Brexidol hjalp meg. Alltid plaget. Begynte paa Lavkarbo to maaneder siden og har ikke hatt smerter siden. Helt utrolig. Ellers er ibux og parasett i kombinasjon veldig bra. P-piller hjalp meg ikke noe.

Skrevet

Herregud, senk skuldrene. Jenta di går ikke ut av døra for å finne første og beste selv om hun får p-piller. Jeg slet selv med store smerter, som forsvant da jeg begynte med p-piller/p-plaster. Skaff datteren din hormonprevensjon med lite hormoner i, så blir det sikkert bedre. Husk at bruk av en del smertestillende kan være skadelig for leveren/magen. Syns du det er noe bedre?

Ps. Da jeg var femten hadde jeg ordna meg selv for lengst, uten å inkludere mamma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jøssenavn da. Jeg synes synd på datteren din som ikke har fått med seg at p-piller hjelper, for da kunne hun gått og fikset dette selv uten deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg vet ikke noe om hvordan du er ellers, men utfra dette vil jeg faktisk dømme deg som en DÅRLIG mor. Hvordan kan du se på at datteren din lider sånn, du vet hva som kan hjelpe og likevel velger du å la henne lide? Det er direkte slemt!!

Det er ikke alltid at p-piller hjelper mot smerter, men i mange tilfeller gjør de det. Om ikke annet så vil de mest sannsynlig dempe smertene såpass at du bare trenger ibux/paracet som smertestillende.

Et annet argument er at de ofte demper blødninger og.

Med noen typer p-piller slipper man unna mensen helt. Brukte cerazette i et par år og hadde ikke mensen en eneste gang. Det var helt fantastisk.

Snakk med en lege, prøv p-piller og ikke minst SNAKK med datteren din. Forklar hvorfor hun får p-piller og at det IKKE betyr at hun får lov å ha sex.

Men hvis hun vil ha sex så har hun det uavhengig av om du gir henne p-piller eller ikke. Så det er virkelig et dårlig argument.

Det er selvsagt ikke sikkert at p-piller vil hjelpe og da kan hun jo bare slutte, så er du sikker på at hun ikke har sex. (ja det var ironisk ment)

Håper du tar til fornuft.

Skrevet

TS har jo aldri sagt at grunnen til at de ikke får begynne med p-piller er at hun er redd for at de skal ha sex?

AnonymBruker
Skrevet

TS har jo aldri sagt at grunnen til at de ikke får begynne med p-piller er at hun er redd for at de skal ha sex?

Jo. Les hele tråden.

Skrevet

Jo. Les hele tråden.

Jeg hadde lest hele tråden, men ikke godt nok. Så det nå.

Jeg begynte ikke å ha sex bare fordi jeg gikk på p-piller. Jeg hadde ikke sex før to år etter jeg begynte på p-piller. Og jeg var til og med 19 da jeg begynte med pillene. Så det er ikke noe automatikk i det.

Skrevet

Jeg er helt enig i at jenta bør få p-piller. Det er jo helt forferdelig at hun skal gå rundt med så store smerter uten å få hjelp! Har dere i det hele tatt vært hos lege?

Og om jenta skulle finne på å ha sex, så er hun i hvert fall beskyttet mot å bli gravid! Tenk om en situasjon oppstår og hun plutselig blir gravid, 15 år gammel- fordi du har nektet henne å bruke prevensjon?

Jeg hadde da sex i den alderen selv, jeg var til og med samboer som 16-åring. Jeg dro til helsestasjonen på egen hånd og fikk resept på p-piller, og moren min var faktisk glad for at jeg tok ansvar selv.

Og jeg håper virkelig datteren din gjør det samme dersom du fortsetter å nekte henne. Helsestasjon for ungdom finnes de aller fleste steder så vidt jeg vet, og det er gratis.

Hva hadde du gjort hvis hun kom til deg og spurte om å få begynne med p-piller fordi hun ville ha sex? Ville du fortsatt nektet henne det, og heller risikert at hun blir gravid og evt. må gjennom en abort som 15-åring?

Stakkars jente, ta henne med til legen så fort som mulig, og la henne få den hjelpen hun trenger, uansett hva legen mener er best for henne! Dette er avgjørelse som du åpenbart ikke er i stand til å ta.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig vet jeg det. Men da er det jo bare å ta 2 stk 500mg for de som foretrekker det. Men nå er det tilfeldigvis sånn at jeg fikk 1000mg, så da trenger jeg bare å ta en, men kan jo dele dem og ta en halv hvis jeg bare trenger 500mg.. Det er uansett bedre enn å ta en vanlig paracet.

"Vanlig paracet". Det er ikke forskjell på paracetamolen som du kjøper i butikken/apoteket som er 500 mg og paracetamolen du får på resept som er 1000 mg bortsett fra styrken selvfølgelig.

Paracet er veldig god sammen med andre smertestillende legemidler, feks ibux og naproxen.

Gjest Anuket
Skrevet

Har også ei jente på 13 som sliter mer enn storesøster, men hun kan hvertfall ikke starte på p piller! alt for ung.

ja.. er vell litt redd for at hun skal ha sex..

Men kjære deg, hvis en av døtrene dine eller begge vil ha sex så er det nok lite du kan gjøre for å stoppe dem! Du kan jo prøve å låse dem inne men tviler sterkt på at det vil hjelpe...

Jeg ville absolutt ha anbefalt p piller, hvis ikke så fungerer paracet og ibux veldig bra for meg. En av hver når smertene starter.

Jeg fikk en periode naproxen og cataflam men de sluttet å "virke" for meg etter to år. Lykke til! Slike smerter som å ligge i fosterstilling unner jeg ingen.. Uff.

Skrevet

"Vanlig paracet". Det er ikke forskjell på paracetamolen som du kjøper i butikken/apoteket som er 500 mg og paracetamolen du får på resept som er 1000 mg bortsett fra styrken selvfølgelig.

Paracet er veldig god sammen med andre smertestillende legemidler, feks ibux og naproxen.

Jeg vet selvsagt at paracetamolen er den samme, er da ikke helt idiot heller. Enkelte må bare vri på absolutt alt..

Med "vanlig" mente jeg de med lavere styrke som selges i alle butikker og på bensinstasjoner, går ut fra at det er disse det selges mest av. Trodde da virkelig at de fleste noenlunde oppegående mennesker ville forstå poenget mitt.. men enkelte er visst litt trege.

Skrevet

jeg hadde det som henne, og det er virkelig forferdelig. Jeg er enig at hun ikke skal gå på ppiller. Gå til legen å få utskrevet smertestillende til mykt vev. Det er jo bare muskler osv.

Jeg gjrode dette, men legen, som 2 måneder gikk av med pensjon og hadde en skrue løs, gav meg det han mente jeg hadde bedt om. Men han hadde gitt meg smertestillende til hardt vev, som tenner osv... Det endte med at jeg svimte av på jobb ett par ganger. Rett i bakken, uten forvarsel...

Så gi henne reseptbelagte smertestillende hun skal ta med en gang det begynner å murre.

Paracet osv er blåbær mot de smertene hun opplever tenker jeg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha sørget for at det ble undersøkt om det er noen bakenforliggende årsak til at jentene har så voldsomme menssmerter. Hvis de f.eks. har PCO/PCOS eller andre uregelmessigheter som kan gi kraftige menstruasjonssmerter og blødningsforstyrrelser kan langvarig og "unødvendig" bruk av hormonprevensjon redusere muligheten for å bli gravid senere.

Undertegnede sliter fremdeles med store smerter selv i godt voksen alder og for meg er Naproxen på resept fra legen løsningen. (Naproxen i en svakere variant fås også kjøpt reseptrfritt på apoteket).

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde det som henne, og det er virkelig forferdelig. Jeg er enig at hun ikke skal gå på ppiller. Gå til legen å få utskrevet smertestillende til mykt vev. Det er jo bare muskler osv.

Jeg gjrode dette, men legen, som 2 måneder gikk av med pensjon og hadde en skrue løs, gav meg det han mente jeg hadde bedt om. Men han hadde gitt meg smertestillende til hardt vev, som tenner osv... Det endte med at jeg svimte av på jobb ett par ganger. Rett i bakken, uten forvarsel...

Så gi henne reseptbelagte smertestillende hun skal ta med en gang det begynner å murre.

Paracet osv er blåbær mot de smertene hun opplever tenker jeg.

Det trodde jeg også, eller det vil si det fungerte ikke for meg i flere år. Jeg kunne fint ligge i sengen og være nesten neddopet av smertestillende, som var veldig sterke og fremdeles har hinsidiges vondt. Nå først etter en haug med utredninger slik at jeg skal kunne fungere noe lunde på jobb, selv om jeg har mensen, fikk jeg høre: Har du aldri brukt ibux og paracept sammen? Eller voltaren og paracept? Det skal fungere bra det.

Og nå klarer jeg faktisk å komme meg på skolen og jobb. Så paracept alene kan ikke fungere for meg, men i kombinasjon med andre så gjør det faktisk underverker. Og jeg overdriver ikke når jeg sier at jeg ikke kunne røre meg tidligere pga sterke mensensmerter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...