Gjest Jeanette Skrevet 3. mars 2012 #1 Skrevet 3. mars 2012 Har ei datter som er 15 år. Hun har så sterke smerter under mensen at hu ikke klarer å gå. dette går utover skolearbeid å fritid, jeg lurte på om det fins noe håp for jenta mi ? hun får ikke lov til å starte på p piller pga hun er for ung,men smertestillende funker ikke så vi sitter litt fast her. takk på forhånd - Jeanette
Dolly-Duck Skrevet 3. mars 2012 #2 Skrevet 3. mars 2012 Hun får ikke lov? Det synes jeg er drøyt når datteren din har så fryktelig vondt! Valgene dine er p piller, eller sterkere smertestillende som du får på respet. Jeg ville nå mye heller prøvd p- piller før jeg prøvde sterke smertestillende. 8
Gjest Indra Skrevet 3. mars 2012 #3 Skrevet 3. mars 2012 hun får ikke lov til å starte på p piller pga hun er for ung,men smertestillende funker ikke så vi sitter litt fast her. takk på forhånd - Jeanette La jenta begynne på p-piller, for guds skyld! Dette forstår jeg virkelig ikke i det hele tatt. Er du redd for at hun skal ha sex? Sex vil hun ha uansett. 4
Gjest Gjest_Kalia Skrevet 3. mars 2012 #4 Skrevet 3. mars 2012 Jeg hadde det slik når jeg var yngre også, fikk da Naproxen av legen på resept! Disse funket veldig bra, og kan også taes sammen med smertestillende Bare smertestillende alene for meg heller hjalp ingenting, og hadde ekstreme smerter, klarte heller ikke gå eller bevege meg og svimte av i smerte hele tiden..
Leanne Skrevet 3. mars 2012 #5 Skrevet 3. mars 2012 naproxen får man også reseptfritt på apoteket, den + paracett fungerte bra for meg da jeg var yngre. Brukte de også etter fødselen, hadde etterrier fra helvete...
Monica1968 Skrevet 3. mars 2012 #6 Skrevet 3. mars 2012 Det er vel igrunnen bare tre alternativer her, slik jeg ser det: 1. Ta henne med til legen for å skaffe resept på sterkere smertestillende medikamenter. 2. Ta henne med til legen for å skaffe hormonprevensjon, herunder enten p - piller eller hormonspiral(som ikke nødvendigvis er et problem å bruke selv om jeten er veldig ung, nei). Er hormonprevensjon uaktuelt, er minipiller muligens en idè? 3. La henne gå med smertene slik de er nå. Alternativ 3 er uholdbart, og alternativ 1 er ikke nødvendigvis heldig for kroppen(man bør være skeptisk til å bruke for mye smertestillende), så jeg anser helt klart alternativ 2 som den mest adekvate løsningen. 1
Gjest Sobril Skrevet 3. mars 2012 #7 Skrevet 3. mars 2012 (endret) Vet at det er individuelt sikkert, men når jeg går på p-pillen Diane har jeg knapt blødning og ingen vondt. Synes det er rart at du nekter din datter dette dersom pillen faktisk hjelper. Det er vel ikke slik at hun legger seg ned med enhver guttunge fordi hun plutselig er "garantert" å ikke bli gravid? Vil din datter ha sex så gjør hun det uansett!! Diane er forøvrig et preparat som i utgangspunktet var beregnet for å hemme kviser og uren hud. Det brukes også til dette formål enda. Hvis tanken gjør det mer moralsk riktig for deg... Endret 3. mars 2012 av Sobril
Mooria Skrevet 3. mars 2012 #8 Skrevet 3. mars 2012 Hvis alternativet er smertestillende på resept, så kan jeg anbefale 1000mg Paracet. Jeg får de på resept selv og bruker dem for både magesmerter, hodepine og vondt i ryggen. I noen tilfeller virker de faktisk bedre enn Paralgin Forte. De kan også med fordel tas sammen med Voltaren (men nå er jeg ikke helt sikker på hvor effektivt Voltaren er mot menssmerter).
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #9 Skrevet 3. mars 2012 Man er da ikke for ung til å begynne på p-piller når man er 15? 3
litle_my Skrevet 3. mars 2012 #10 Skrevet 3. mars 2012 smertestillende funker ikke Hva har dere prøvd da? Det finnes veldig mye smertestillende ... Hvis alternativet er smertestillende på resept, så kan jeg anbefale 1000mg Paracet. Paracet 1000mg er faktisk det samme som 2 tabletter paracet 500mg ... 2
frøkna Skrevet 3. mars 2012 #11 Skrevet 3. mars 2012 jeg hadde samme problem og fikk p-piller i en alder av 13. det er ingen problem å få p-piller selv om man er under 16. 2
Gjest m Skrevet 3. mars 2012 #12 Skrevet 3. mars 2012 Jeg slet veldig med menssmerter da jeg var i tenårene. Det var grusomt, og jeg husker at jeg noen ganger måtte legge meg ned under pulten på skolen fordi jeg ikke klarte å sitte eller stå (hadde 1 times busstur hjem så det var ikke bare bare å reise hjem heller). Smertene var så sterke at jeg ikke klarte å se på tv/lese/sove en gang. Jeg lå bare å vrei meg. Jeg gikk ikke til lege for dette. Men da jeg var 18 og fikk min første kjæreste begynte jeg på p-piller (yasmin). Da forsvant menssmertene helt. Nå går jeg ikke lenger på p-piller (har ikke samboer eller sex), men smertene har faktisk ikke kommet tilbake enda det er over 1 år siden jeg slutta.
Gjest Jeanette Skrevet 3. mars 2012 #13 Skrevet 3. mars 2012 Har også ei jente på 13 som sliter mer enn storesøster, men hun kan hvertfall ikke starte på p piller! alt for ung.
Gjest Jeanette Skrevet 3. mars 2012 #14 Skrevet 3. mars 2012 Har også ei jente på 13 som sliter mer enn storesøster, men hun kan hvertfall ikke starte på p piller! alt for ung. ja.. er vell litt redd for at hun skal ha sex..
Gjest imli Skrevet 3. mars 2012 #16 Skrevet 3. mars 2012 Jenta kjem ikkje til å hoppe til køys med nokon fordi ho får p-piller. Eg tykkjer ein skal vera forsiktig med å gje p-piller til unge jenter, for all del, men eg tvilar på at ho kjem til å ta p-pillene som noko godkjenning frå mor for å ha sex. Når det er sagt, ser eg ikkje kva som er verre med smertestillande enn p-piller? Naproxen er veldig effektivt mot menssmerter, eller Ibux. 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2012 #17 Skrevet 3. mars 2012 hun får ikke lov til å starte på p piller pga hun er for ung,men smertestillende funker ikke så vi sitter litt fast her. takk på forhånd - Jeanette Er det du som ikke gir henne lov, eller legen? Det er ingen lovbestemmelse mot å gi jenter under 16 pillen. Hvis det er deg, vil du heller hun skal gå med smerter? Hun har jo ikke automatisk sex selv om hun får pillen. Og det er verre om hun har sex uten pillen. Det blir for dumt å ikke la henne få den mot smerter, selv om jeg er helt for å gi barna grenser og ikke bare den standardfrasen "sex har de uansett". 1
Store My Skrevet 3. mars 2012 #18 Skrevet 3. mars 2012 Har du i det hele tatt vært hos legen angående dette? Jeg hadde det også slik da jeg var yngre. Mamma (som absolutt ikke er av den hysteriske typen) ringte til og med til legevakten en gang og spurte hva hun skulle gjøre. De sa naproxen + paracet. Legen kan fortelle deg hvilken dose naproxen døtrene dine skal ta. De respefrie naproxene er ganske lavt doserte. Varmeflasker kan hjelpe litt mot kramper. Men for min del var det eneste som virket p-piller. Jeg begynte ikke på p-piller før jeg var 19, men burde ha begynt før, for jeg måtte ofte være hjemme fra skolen pga smerter. Jeg sov jo ingenting, lå bare og hylte, og kaldsvettet. Etter jeg begynte med p-piller har jeg bare trengt å ta én reseptfri naproxen i måneden, og de siste årene har jeg stort sett sluttet å ta noe smertestillende, for jeg har ikke større smerter enn at jeg klarer å fungere og sove og stå oppreist. 1
Mooria Skrevet 3. mars 2012 #19 Skrevet 3. mars 2012 Hva har dere prøvd da? Det finnes veldig mye smertestillende ... Paracet 1000mg er faktisk det samme som 2 tabletter paracet 500mg ... Selvfølgelig vet jeg det. Men da er det jo bare å ta 2 stk 500mg for de som foretrekker det. Men nå er det tilfeldigvis sånn at jeg fikk 1000mg, så da trenger jeg bare å ta en, men kan jo dele dem og ta en halv hvis jeg bare trenger 500mg.. Det er uansett bedre enn å ta en vanlig paracet.
Athene Skrevet 3. mars 2012 #20 Skrevet 3. mars 2012 Har ei datter som er 15 år. Hun har så sterke smerter under mensen at hu ikke klarer å gå. dette går utover skolearbeid å fritid, jeg lurte på om det fins noe håp for jenta mi ? hun får ikke lov til å starte på p piller pga hun er for ung,men smertestillende funker ikke så vi sitter litt fast her. takk på forhånd - Jeanette Jeg begynte på p-pillen som 14 åring på grunn av kraftige blødninger og store smerter. I tillegg ti pillen fikk jeg resept på naproxen. Denne kombinasjonen gjorde at jeg gikk fra å ligge rett ut i 3-4 dager, til at jeg var litt småuggen i en dag men likevel klarte å gå på skolen. Jeg trur det reddet mye av skolegangen min. For ikke å snakke om hvor mye smerte det sparte meg for... Dersom dette er noe som hjelper jenta di så forstår jeg ikke at du kan være mot. P-piller er utelukkende positivt, med mindre man er arvelig disponert for blodpropp eller er en av de få som reagerer på hormonene. Det er ikke slik at p-piller = sex. Så dersom det er dette som skremmer deg trur jeg at du må jobbe litt med tankegangen din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå