Gå til innhold

Trenger hjelp til hva jeg trenger av klær til sykling


Zzyzx

Anbefalte innlegg

Jeg har falt for konseptet sykling og innser at jeg trenger skikkelige klær til formålet. Men det finnes veldig mye, og jeg er usikker på hva som vil fungere best til min bruk.

Mønsteret mitt er som følger:

Sykkel til og fra jobb i allslags vær

Sykkel i Oslomarka

Lengre landeveisturer

Rallarvegen

Jeg vet at jeg må ha en bukse av noe slag, jakke som er både vindtett og vanntett (men ikke varm) og regnbukse. I tillegg til sykkelhansker (med eller uten fingre?) og sannsynligvis også en god hjelm med god ventilasjon.

Det jeg har fra før av er regntrekk til ryggsekk, så her starter vi noenlunde på scratch.

Så hva anbefales egentlig? Jeg er helt blank, og jeg vil gjerne unngå å bli "lurt" til å kjøpe ei jakke til 3000 kroner, for det er langt utenfor den prisklassen jeg ser for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har falt for konseptet sykling og innser at jeg trenger skikkelige klær til formålet. Men det finnes veldig mye, og jeg er usikker på hva som vil fungere best til min bruk.

Mønsteret mitt er som følger:

Sykkel til og fra jobb i allslags vær

Sykkel i Oslomarka

Lengre landeveisturer

Rallarvegen

Jeg vet at jeg må ha en bukse av noe slag, jakke som er både vindtett og vanntett (men ikke varm) og regnbukse. I tillegg til sykkelhansker (med eller uten fingre?) og sannsynligvis også en god hjelm med god ventilasjon.

Det jeg har fra før av er regntrekk til ryggsekk, så her starter vi noenlunde på scratch.

Så hva anbefales egentlig? Jeg er helt blank, og jeg vil gjerne unngå å bli "lurt" til å kjøpe ei jakke til 3000 kroner, for det er langt utenfor den prisklassen jeg ser for meg.

Det jeg har og er fornøyd med er: tynn vindjakke som er vannavstøtende, men tåler ikke høljregn-forhold.

Vanlig kortermet, og langermet sykkeltrøye. Seleshorts med padding. Overtrekksbukse med sele uten padding. Vindtett vest (som ikke er vindtett bak for å slippe ut varme), Løse armer, løse ben, sykkelhansker med og uten fingre (med er best når det er litt kaldt eller regner).

Regnjakke med god ventilering bak (Du blir nesten ikke våt på ryggen og hvis den ikke slipper ut fuktighet her blir du veldig klam!).

Gamasjer. Sykt hvor kald man blir mellom bukse og sko når det regner selv om det er ok temperatur.

Du kan sikkert også tenke på regnbukse, men jeg føler jeg blir våt nesten uansett når jeg sykler i regn.

Sykkelbriller er også ganske greit å ha. En humle er ikke særlig god å få i øyet i 30-40km/t

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta en tur til Oslo Sporslager eller Torshov sport der de har god peiling på godt utstyr.

De har masse gode tips på sidene sine også. Oslo sportlager selger stort sett til gode priser fordi de tar inn partier.

http://www.oslosportslager.no/forside.aspx

Håper det var til hjelp=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torshov sport har ikke bytta ut ski med sykkel ennå, så jeg må vente litt med det. Jeg tror det samme gjelder for Oslo sportslager, men jeg har ikke vært og sett riktig ennå.

Men hva er greia med løse armer og bein? Jeg treningssykler jo ikke, så jeg har litt vansker med å se hvordan de kan være et nødvendig innkjøp...

Takk for svar begge to. :)

Jeg ender nok opp med å gå runden om et par uker, når langrenn er bytta til sykkel og de som kan noe om sykkel er tilbake på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er greia med løse armer og bein? Jeg treningssykler jo ikke, så jeg har litt vansker med å se hvordan de kan være et nødvendig innkjøp...

Tja. Det hender jo det er varmt og man vil sykle i t-skjorte/sykkeltrøye, men så blåser det på enkelte partier av løypen. Da er det greit med armer. Eller hvis det er kaldt når du sykler til jobb, men varmt hjem igjen.

Du trenger jo selvsagt ikke. Jeg bare nevnte hva jeg har.

Armer er sjeldent kostbare. Koster gjerne 150kr for et par.

Sykle med bukser er ofte litt varmt siden man gjerne må ha bukse pluss shorts/bib under (bukser er veldig ofte uten padding fordi du skal ha den over shorts med padding). Derfor kan det være greit å ha løse bein. Dersom du bor på østlandet er du kanskje ikke plaget så mye av vind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, men sykler til jobb i den store vindtunnelen Groruddalen, så helt vindstille blir det sjelden. Det er ikke mer enn tre kilometer, så jeg er usikker på hvor nødvendig det er til hverdagsbruk.

Men uansett så begynner det å danne seg et bilde av hva jeg egentlig trenger, så det er til stor hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo, men sykler til jobb i den store vindtunnelen Groruddalen, så helt vindstille blir det sjelden. Det er ikke mer enn tre kilometer, så jeg er usikker på hvor nødvendig det er til hverdagsbruk.

Men uansett så begynner det å danne seg et bilde av hva jeg egentlig trenger, så det er til stor hjelp. :)

Dersom du bare sykler 3km hver vei trenger du egentlig bare regntøy/hansker. Da kan du sykle i vanlig klær under, så slipper du å dusje/skifte når du kommer frem. 3 km tar jo ikke spesielt mer enn 10 min å sykle dersom du tar det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg har gjort til nå, så det funker fint. Men etter hvert skal samboeren og jeg over til mer sykkelturer og sånt, så det er først da behovet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...