Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om det er riktig sted å hente råd, men får se hva som skjer :)

Jeg er en jente på 19 år som har trent aktivt hele livet (sluttet som toppidrettsutøver sist vår) - som følge av nedgang i trening gikk jeg opp noen kilo (63 kg) og målet siden har vært og nå 57 kg (som jeg veide før). Alt gikk strålenes ned til 59 kg, men så sa det stopp.

Jeg trener ca 1,5 t aktivt hver dag, kondis(ofte lav intensitet - svømming, løping, sykling) og styrke.

Kostholdet en vanlig dag er følgende:

09.00, Frokost - 2 egg, grønnsaker/frukt, 1 dl yoghurt, te/kaffe

11.00-13.00 - Mellommåltid - liten salat eller frukt

14.00-16.00 - Stor salat med kylling/laks etc, eller kylling/laks med stekte grønnsaker

18.00-20.00 - Middag, karbofritt, umettet kjøtt etc. Varierende, men sunt.

21.00 - frukt eller noe nøtter

Dette burde vel føre til at jeg går ned de resterende kg? Men likevel har det stått bomfast på kg og cm siden desember, altså 2-3 mnd..

Er det noen som kan hjelpe meg litt hadde jeg vært overlykkelig! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje kroppen rett og slett bare har funnet trivselvekten?

Hvor høy er du foresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er rundt 170cm. Men er det ikke mulig å gå under trivselsvekten om jeg ønsker det? Har jo vært på 57 kg før uten at det har vært noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vet ikke om det er riktig sted å hente råd, men får se hva som skjer :)

Jeg er en jente på 19 år som har trent aktivt hele livet (sluttet som toppidrettsutøver sist vår) - som følge av nedgang i trening gikk jeg opp noen kilo (63 kg) og målet siden har vært og nå 57 kg (som jeg veide før). Alt gikk strålenes ned til 59 kg, men så sa det stopp.

Jeg trener ca 1,5 t aktivt hver dag, kondis(ofte lav intensitet - svømming, løping, sykling) og styrke.

Kostholdet en vanlig dag er følgende:

09.00, Frokost - 2 egg, grønnsaker/frukt, 1 dl yoghurt, te/kaffe

11.00-13.00 - Mellommåltid - liten salat eller frukt

14.00-16.00 - Stor salat med kylling/laks etc, eller kylling/laks med stekte grønnsaker

18.00-20.00 - Middag, karbofritt, umettet kjøtt etc. Varierende, men sunt.

21.00 - frukt eller noe nøtter

Dette burde vel føre til at jeg går ned de resterende kg? Men likevel har det stått bomfast på kg og cm siden desember, altså 2-3 mnd..

Er det noen som kan hjelpe meg litt hadde jeg vært overlykkelig! :jepp:

Det sier seg vel selv at som toppidrettsutøver har du et helt annet press enn som mosjonist - dermed blir ikke kroppen presset for mye ned i vekt.

Du er også i slutten av tenårene, og selv om kroppen pleier være fullt utviklet er det også slik at toppidrett legger et unaturlig press på kroppen. Nå har kroppen din fått anledning til å bli mer "normal" og voksen, med den sunne fettprosenten en kvinne skal ha. Din BMI nå ligger på litt over 20, altså akkurat innenfor det som er sunt og normalt. Går du mer ned vil du bli regnet for å være undervektig, og er altså bare noe syltynne modeller og ektremtrente toppidrettsutøvere begir seg utpå - med varierende resultater.

Jeg vil ikke råde deg til å gå mer ned i vekt enn du har gjort. Fortsett å trene og spis sunt og godt, og vær glad i kroppen din! Du er ikke lenger toppidrettsutøver, og du må innse at det betyr at en ny epoke for din kropp - en epoke som nok er hakket sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har 2kg til eller fra å si så lenge du er sunn og trener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...