Gå til innhold

Gå ned i vekt med kun styrketrening?


pita27

Anbefalte innlegg

I løpet av svangerskapet la jeg på meg mye og skal nå ned i vekt ved hjelp av trening og kaloriunderskudd. Jeg har før slanket meg ved hjelp av kardiotrening og diett. Men etter at jeg var gravid har bekkenet blitt svakt, og jeg er ikke i stand til å gå på aerobic, step etc..alle disse timene på Elixia som jeg elsker :( Eneste jeg klarer uten å få vondt og bli "invalid" dagene etterpå, er styrketrening med vekter. Er det noen her inne som har erfaring med å gå ned mye i vekt (fett) med kun styrketrening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med rett kosthold kan du fint gå ned med vekt trening :) Kan du bruke ellipsemaskin? Anbefaler litt cardio også om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å få det bekrftet :):) Har bestandig hatt hovedtyngen på kardio, og aldri andre veien, så dette kan jo bli interessant å prøve. På de verste dagene går det ikke med ellipsemaskin heller. Men håper det går seg til. Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier at kosthold tar kileoen og trening grammene.

Styrketrening gir mer langvarig utbytte enn kardio. Styrketrening gjør at du får mer muskler som krever flere kcal hver dag. Altså "trener" du bare ved å leve etterpå. Jeg har aldri likt kardio, men har alltid likt styrketrening. Kondis har jeg aldri hatt, men styrke har jeg alltid hatt og bygger lett muskler. Så jeg tror nok at det er derfor jeg liker styrketrening, fordi jeg får det bedre til.

Men erfaring med å gå ned i vekt ved å drive med styrketrening har jeg ikke. Jeg bruker kostholdet til å gå ned i vekt (LCHF) og trener for helsas skyld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 mnd siden jeg fødte. Begynte å trene 4 mnd etter fødselen da jeg endelig følte meg klar for det, så løftet jeg litt for tungt her om dagen og noe skjedde i bekkenet. Kan tenke meg at jeg har fått en svakhet i bekkenet da jeg gikk gravid, og må være forsiktig med hopping, jogging etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å få det bekrftet :):) Har bestandig hatt hovedtyngen på kardio, og aldri andre veien, så dette kan jo bli interessant å prøve. På de verste dagene går det ikke med ellipsemaskin heller. Men håper det går seg til. Takk for svar! :)

Du kan gå ned uten å trene om så er (*vente på det vanlige maset om at det ikke er sunt etc.. ;) ), så lenge du forbruker mer kalorier enn du spiser hver dag vil du gå ned i vekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gå ned uten å trene om så er (*vente på det vanlige maset om at det ikke er sunt etc.. ;) ), så lenge du forbruker mer kalorier enn du spiser hver dag vil du gå ned i vekt :)

Ja, jeg vet dette regnestykket om inn og ut kalorier :) Men det er jo lettere å gå ned i vekt når man trener i tillegg, og bare lurte på om noen hadde erfaring med å trene kun styrke og ingen kardio mtp dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kombinere styrke og utholdenhet, på den måten blir det enklere å oppnå kalorinunderskudd, samt at utholdenhetstrening er positivt for fettforbreningen.

Men om man må prioritere, vil jeg faktisk si at skikkelig styrketrening er viktigere enn kardio når man skal ned i vekt. Styrketrening under vektnedgang gjør at mindre av den totale vektnedgangen er muskelmasse, noe som er gunstig. Så dét kombinert med kaloriunderskudd vil gjøre at vekten/fettprosenten blir mindre. Jeg har selv hatt svært gode resultater med kun styrketrening (samt en aktiv hverdag) kombindert med riktig kosthold for vektnedgang/nedgang i fettprosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er å kombinere styrke og utholdenhet, på den måten blir det enklere å oppnå kalorinunderskudd, samt at utholdenhetstrening er positivt for fettforbreningen.

Men om man må prioritere, vil jeg faktisk si at skikkelig styrketrening er viktigere enn kardio når man skal ned i vekt. Styrketrening under vektnedgang gjør at mindre av den totale vektnedgangen er muskelmasse, noe som er gunstig. Så dét kombinert med kaloriunderskudd vil gjøre at vekten/fettprosenten blir mindre. Jeg har selv hatt svært gode resultater med kun styrketrening (samt en aktiv hverdag) kombindert med riktig kosthold for vektnedgang/nedgang i fettprosent.

Takk for at du skrev! Jeg trenger litt motivasjon og høre at dette vil funke :D Kjiipe bekken.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du ikke glemme at styrketrening gjør at man "formet" kroppen også:) Jeg driver _tung_ styrketrening(ingen kardio) tre ganger i uka, og har aldri hatt lavere fettprosent, mageruter, slankere lår og en så definert sprettrumpe jeg har i dag :lur:

Dette forutsetter selvsagt et bra kosthold ved siden av,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...