AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #1 Skrevet 29. februar 2012 Hvis du skulle invitere til middagsselskap og en av gjestene er vegetarianer - ville du ha servert vegetarmiddag til alle? Eller ville du laget en ekstra rett til den ene? Eller ville du ha satset på at gjesten spiste tilbehøret, eventuelt laget noe ekstra tilbehør?
Gjest Cessie Skrevet 29. februar 2012 #2 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde laget vegetarmiddag til alle, men det er fordi jeg elsker vegetarmat og gjerne serverer det selv om alle gjestene er ikke-vegetarianere. 2
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #3 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde latt gjesten spise tilbehøret. Er SÅ glad for at jeg ikke har veggiser i min omgangskrets! 3
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #4 Skrevet 29. februar 2012 jeg hadde servert vegetarrett som "hovedrett" og så kanskje evt hatt ett eller annet kjøtt som tilbehør... 1
Leanne Skrevet 29. februar 2012 #5 Skrevet 29. februar 2012 Jeg ville prøvd å lage noe som alle liker jeg.. Med så mange til bords ville jeg f.eks laget 3 ulike paier, hvor en kan være vegetarisk, eller laget ulike tapas retter noen med kjøtt andre vegetarisk. Å bare spise tilbehøret høres kjedelig ut, og ikke blir man mett av det heller 8
HedvigR Skrevet 29. februar 2012 #6 Skrevet 29. februar 2012 Vegetarmat kan jo alle spise, så ser ikke problemet med å lage det for alle. Eventuelt lage noe som består av flere deler, så man kan mikse litt som man vil. 6
katinkatinka Skrevet 29. februar 2012 #7 Skrevet 29. februar 2012 Som vegetarianer ville jeg følt det litt ubehagelig dersom alle spiste vegetarisk bare på grunn av meg. Det er selvsagt litt avhengig av gjestene, men ofte kan det bli en negativ reaksjon på at alle må innrette seg etter treklemmeren. Jeg syntes det er greit å spise tilbehør - det er ikke noe artig å tenke på at verten har stresset med egen mat til meg bare fordi jeg valgte et annerledes kosthold. 9
Pingting Skrevet 29. februar 2012 #8 Skrevet 29. februar 2012 Det kommer veldig an på hvem de andre gjestene er. Jeg kjenner folk som ville syntes det var morsomt, spennende og annerledes. Og jeg kjenner folk som ville ment at hele middagen var en skuffelse bare fordi de ikke fikk kjøtt. Du får nesten se det an ut fra det, tror jeg? Ellers ville jeg nok satset på mat hvor kjøttet ikke spiller hovedretten, men hvor alt er veldig godt. Og en type rett hvor det er enkelt å bytte ut kjøttet med noe annet til den ene. Du kan jo tenke litt annerledes og satse på mat som i utgangspunktet ville vært naturlig å servere alle uansett. Hva med å lage tapas? Minipaier, salater, fylt sopp, ost, grønnsaksretter, brød, oliven og denslags er jo vegetarisk - også kan du ha noen kjøttretter i tillegg. Er dere glad i sushi, kan du ha en temaki-sushi-kveld. Det er sushi som rulles til "kremmerhus", og man setter frem ris og toppinger selv. Dermed kan du ha både i tillegg til vanlige grønnsaker og fisk kan du ha marinert og stekt sopp, fritert tofu, tamagoyaki (søtlig omelett med soyasaus i), og mye mer. Taco-lignende mat kan også varieres på denne måten. Ellers har jeg av og til lagd mat hvor kjøttet blir en topping. Dette har riktignok vært mye hverdagsmat, for eksempel blomkålsuppe som serveres med blåmuggostterninger og strimlet fenalår ved siden av, eller risotto eller gnocchi som serveres med både grønnsaker og strimlet, stekt kjøtt ved siden av. Og så videre. 6
Pingting Skrevet 29. februar 2012 #9 Skrevet 29. februar 2012 det er ikke noe artig å tenke på at verten har stresset med egen mat til meg bare fordi jeg valgte et annerledes kosthold. Jeg synes du er litt for "snill" mot vertskapet der jeg da. For det første må de "stresse" med mat uansett - og liker de å lage mat så burde det bare være gøy. Liker de det ikke så burde de kanskje ikke invitere folk på middag? Og om man faktisk INVITERER en vegetarianer, så er det hos vertskapet ansvaret ligger for at gjesten har det bra. Klarer du ikke det, så ikke inviter. 5
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #10 Skrevet 29. februar 2012 Jeg hadde latt gjesten spise tilbehøret. Er SÅ glad for at jeg ikke har veggiser i min omgangskrets! Tipper at de også er glade for det. 10
Neshorn Skrevet 29. februar 2012 #11 Skrevet 29. februar 2012 Jeg syntes det er greit å spise tilbehør - det er ikke noe artig å tenke på at verten har stresset med egen mat til meg bare fordi jeg valgte et annerledes kosthold. Samme her. Er også vegetarianer og misliker å være til bry. Jeg finner alltid noe jeg kan spise, om så "bare" tilbehøret. Hadde følt det ubehagelig om alle skulle spist veggismat pga meg. De alle fleste matretter kan lages slik at vegetarianeren også kan spise noe. Feks kjøtt og poteter, da spiser jeg potetene. Står pizza på menyen kan jeg kanskej be verten sette av et lite hjørne uten kjøtt. Har aldri vært en plass der jeg ikke kan spise noe, selv ikke i de tilfellene der folk ikke visste jeg var veggis. Liker ikke spesialbehandling, det største problemet er at alle "syns synd" på meg fordi jeg bare spiser poteter. Jeg er fornøyd og vant med det:) 1
Viljaa Skrevet 1. mars 2012 #12 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg er nesten eneste "kjøtteter" i min krets, og jeg får ofte høre "unnskyld at det ikke er noe kjøtt på pizzaen" osv. når vi spiser sammen. Synes det blir veldig pinlig å si sånt, tror de virkelig at jeg BARE spiser kjøtt? : Så jaa, det går fint an å servere en vegetarrett til noen selv om de også spiser kjøtt. Endret 1. mars 2012 av Viljaa
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #13 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville laget et vegetarmåltid som kunne kombineres med kjøtt om ønskelig. Eller som noen foreslo lenger opp, pai med forskjellig tilbehør, tapas, eller lignende. Syns det blir for trist om den ene skulle sitte og 'plukke i tilbehøret' mens de andre spiser et fullverdig måltid, og det hadde sikkert ikke vært spesielt hyggelig for de andre heller. Om man vet på forhånd at det kommer en vegetarianer så bør man gjøre en innsats for å glede ALLE syns jeg. Man gjør gjerne den innsatsen når det gjelder allergier/intoleranser, så hvorfor ikke for vegetarianere? 2
Vendie Skrevet 1. mars 2012 #14 Skrevet 1. mars 2012 (endret) Jeg har en veganer i familien og synes ikke det er noe stress å tilpasse maten så alle blir fornøyde. Lager gjerne en gryte med kokosmelk eller tomatsaus og grønnsaker av noe slag, og tar av litt til veganeren før jeg eventuelt tilsetter kjøtt og melkeprodukter. Endret 1. mars 2012 av Vendie 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #15 Skrevet 1. mars 2012 Hvis du skulle invitere til middagsselskap og en av gjestene er vegetarianer - ville du ha servert vegetarmiddag til alle? Eller ville du laget en ekstra rett til den ene? Eller ville du ha satset på at gjesten spiste tilbehøret, eventuelt laget noe ekstra tilbehør? Det er jo ikke sånn at man på død og liv MÅ spise kjøttholdig mat, uansatt om man er vegetarianer eller ikke. Er masse god mat som ikke inneholder kjøtt. Ikke er det sunt å spise kjøtt heller. Hva med en lekker italiensk minestrone-suppe med parmesan på toppen?
sequin Skrevet 1. mars 2012 #16 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville lagd Tapas eller flere forskjellige retter som kan passe til nan og ris, så kan man plukke det man vil ha eller smake på.
Gjest Wolfmoon Skrevet 1. mars 2012 #17 Skrevet 1. mars 2012 Det er jo ikke sånn at man på død og liv MÅ spise kjøttholdig mat, uansatt om man er vegetarianer eller ikke. Er masse god mat som ikke inneholder kjøtt. Ikke er det sunt å spise kjøtt heller. Hva med en lekker italiensk minestrone-suppe med parmesan på toppen? Jeg er enig i at det er mye godt man kan lage uten kjøtt, men den evige diskusjonen om kjøtt er sunt eller ikke bør holdes utenfor. Du får det til å framstå som om dette er en ubestridt sannhet, noe det langt fra er! Jeg tenker at i en sånn setting ville jeg kanskje lagt type tapas, mezze eller noe tacoinspirert der alle fikk muligheten til å plukke det de vil. Nå synes jeg det er en god løsning i mange tilfeller der flere samles for å spise da, for ofte er det jo noen som ikke liker noe 6
Kladd Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Jeg ville uansett sørget for at også vegetarianeren fikk et skikkelig måltid. Ellers syntes jeg pai-ideen var god.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Jeg er enig i at det er mye godt man kan lage uten kjøtt, men den evige diskusjonen om kjøtt er sunt eller ikke bør holdes utenfor. Du får det til å framstå som om dette er en ubestridt sannhet, noe det langt fra er! At kjøtt på noe måte skulle være sunt er nytt for meg. Jeg spiser bare plantebasert mat og fisk. Aldri kjøtt.
Pingting Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 At kjøtt på noe måte skulle være sunt er nytt for meg. Jeg spiser bare plantebasert mat og fisk. Aldri kjøtt. Den debatten sporer alltid av. Start en egen tråd om dette. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå