Gå til innhold

Hva skjer hvis bilen ikke er EU-godkjent?


challenger

Anbefalte innlegg

Ja, hva skjer hvis jeg kjører en bil som ikke er EU-godkjent og blir stoppet i kontroll? Blir det bot, eller blir det avskiltning også? Bilen skulle nemlig ha vært godkjent nå, men har ikke råd til å fikse feilene akkurat nå. Dessuten tenker vi å heller kjøpe "ny" bil, men det kan jo fort ta et par mnd liksom..

Kan nevne at det var noen 1'er feil, og et par 2'er feil, om det har noen betydning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, hva skjer hvis jeg kjører en bil som ikke er EU-godkjent og blir stoppet i kontroll? Blir det bot, eller blir det avskiltning også? Bilen skulle nemlig ha vært godkjent nå, men har ikke råd til å fikse feilene akkurat nå. Dessuten tenker vi å heller kjøpe "ny" bil, men det kan jo fort ta et par mnd liksom..

Kan nevne at det var noen 1'er feil, og et par 2'er feil, om det har noen betydning?

Siden du har 2'er-feil, må de ettergodkjennes. Gjøres ikke dette, vil bilen bli begjært avskiltet. Blir du stoppet i kontroll, risikerer du altså at bilen må bli stående/tauet. Så vidt jeg vet får du vel heller ikke oblater dersom den ikke er EU-godkjent.

Kan jo nevnes at det også vil ha konsekvenser for deg hvis du kommer utfor et trafikkuhell, da kan forsikringsselskapet komme til å kreve regress av deg (altså at de vil kreve at du betaler forsikringsutbetalingen).

Så lenge du ikke har 3'er-feil har du dog litt tid på deg til å fikse disse feilene, da? Er vel normalt å få en måned utover den vanlige fristen for din bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har 2'er-feil, må de ettergodkjennes. Gjøres ikke dette, vil bilen bli begjært avskiltet. Blir du stoppet i kontroll, risikerer du altså at bilen må bli stående/tauet. Så vidt jeg vet får du vel heller ikke oblater dersom den ikke er EU-godkjent.

Kan jo nevnes at det også vil ha konsekvenser for deg hvis du kommer utfor et trafikkuhell, da kan forsikringsselskapet komme til å kreve regress av deg (altså at de vil kreve at du betaler forsikringsutbetalingen).

Så lenge du ikke har 3'er-feil har du dog litt tid på deg til å fikse disse feilene, da? Er vel normalt å få en måned utover den vanlige fristen for din bil?

Den skal vel være godkjent innen den måneden som er siste tall på bilen? Eller har jeg en mnd etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en måned ekstra på deg for å få bilen EU-godkjent. (Er siste siffer 2, som da er februar mnd, har du faktisk ut mars på deg.)

Hvis man ikke EU-godkjenner bilen, blir bilen begjært avskiltet. Da risikerer du å bli avskiltet, må betale 1350 i påskiltningsgebyr og du får heller ikke oblater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en måned ekstra på deg for å få bilen EU-godkjent. (Er siste siffer 2, som da er februar mnd, har du faktisk ut mars på deg.)

Hvis man ikke EU-godkjenner bilen, blir bilen begjært avskiltet. Da risikerer du å bli avskiltet, må betale 1350 i påskiltningsgebyr og du får heller ikke oblater.

Åh det var godt å høre! Da har jeg 1mnd til på veien lovlig da:p Begynte å bli litt stressa om jeg skulle bli stoppet framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har en måned ekstra på deg for å få bilen EU-godkjent. (Er siste siffer 2, som da er februar mnd, har du faktisk ut mars på deg.)

Dette stemmer ikke.

Er siste siffer 2, så har du ut februar måned på deg. Det vil si at da må bilen være godkjent senest 28(29) februar. Men du kan få bilen inn til kontroll i de fire månedene før (oktober, november, desember og januar) slik at du i realiteten har 5 måneder på deg til å få bilen på eu-kontroll. Innen denne fristen skal også alle reparasjoner ha blitt gjort!

Alt dette står på vegvesen.no

"Fristen du får oppgitt gjelder både kontroll og godkjenning. Du får altså ikke ny frist for å utføre eventuelle reparasjoner."

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Periodisk+kjoretoykontroll/Sporsmal+og+svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til lema: Jo, man har en hel måned ekstra på seg for å få bilen EU-godkjent. Hvorfor? Fordi det går en måned før det kommer avskiltningsbegjæring på kjøretøyet. Bare ring Statens vegvesen og hør.

Dette er ikke en hemmelighet, men vegvesenet skriver at fristen er ut februar fordi det stemmer jo det, men skiltene ryker altså ikke før april. (På en bil hvor siste siffer er 2.) Og dette er HELT lovlig, ingen fare. Man får nemlig litt ekstra tid på å "rydde opp".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byråkratiske Norge er det nye Øst-Tyskland. Folk har ingen friheter lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marmot

Jeg glemte min EU-kontroll som var i januar, og fikk brev om automatisk utsettelse til 31. mars. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke har 3'er-feil har du dog litt tid på deg til å fikse disse feilene, da? Er vel normalt å få en måned utover den vanlige fristen for din bil?

Nei, 3-er-feil betyr at feilen er så alvorlig at du skal få kjøreforbud av verkstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 3-er-feil betyr at feilen er så alvorlig at du skal få kjøreforbud av verkstedet.

Kan de gjøre det? Men verkstedet har jo ingen politimyndighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 3-er-feil betyr at feilen er så alvorlig at du skal få kjøreforbud av verkstedet.

Ja, det har jeg jo ikke motsagt deg på?

Jeg sier at så lenge det ikke er snakk om 3'er-feil, får man litt tid på seg til å fikse det. Det betyr implisitt at du ikke får tid på deg hvis det foreligger 3-erfeil, fordi de gir kjøreforbud. Jeezz...gidd å lete etter ting å pirke på i folks innlegg...

Og til siste AB. Verkstedene må jo sende all EU-informasjonen til Vegvesenet. Så er vel kanskje ikke i teorien verkstedet som gir deg kjøreforbud, men en 3-erfeil innebærer i hvert fall kjøreforbud uansett, ja.

Og dette med at man har en ekstra måned på seg, er selvsagt ikke noe vegvesenet går rundt og reklamerer høylytt for, da hadde jo ingen brydd seg om fristene. Men da jeg fikk noen 2-erfeil på kontrollen min i sommer, drøyde det litt tid før jeg faktisk fikk reparert det. Gikk vel en ukes tid over den opprinnelige fristen, og da sendte vegvesenet meg et brev der de sa at jeg fikk utvidet frist med en måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Meca sier stemmer, da de sluttet å sende ut brev om eu-kontroll i forkant utvidet de fristen for utbedring i etterkant. Egentlig snakker vi om to frister, en for eu-kontrollen, som skal gjøres etter måneden som styres av skiltnummeret, slik det står på vegvesenets sider.

Men bilen kan i praksis kjøres til man får en avskiltingsbegjøring, uten at man risikerer noe. Dette er den andre fristen, og den er nå på to måneder etter kontrollmåned. Dvs at dersom man har kontroll på bil med skilt som slutter på 2 i februar, kan man utbedre tom 30.april. (Som Marmot bekrefter.)

Selv gikk jeg nettopp enda en måned utover dette på min bil (som ikke kjøres daglig) og har enda ikke fått noen avskiltingsbejæring på den, men regner med den hadde vært rett rundt hjørnet, dersom jeg ikke hadde etterkontrollert bilen nå.

Feilkodene betyr forøvrig:

1 - feil funnet, skal utbedres, men behøver ikke etterkontroll.

2 - feil funnet, skal utbedres og etterkontrolleres.

3 - alvorlig feil funnet, bilen må utbedres før videre kjøring.

Disse kodene sendes inn til vegvesenet, og de sender ut purringer og avskiltingsbegjæringer basert på disse. Og AB som plukker på 3-erfeilen er tydeligvis for opptatt med å kverulere til å lese innleggene skikkelig. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvinneguiden er vel litt feil sted å spørre om bil vel? :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste AB: Nå har jo faktisk TS fått svar på det hun lurte på, her på KVINNEguiden. Det er faktisk ganske mange KVINNER rundt omkring i Norge som saksbehandler PKK-er. Tro det eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verksteder har full myndighet til å nekte biler ut i trafikk, på vegne av Statens Vegvesen. Det er deres plikt å påse at trafikkfarlige biler ikke kommer ut blant andre trafikanter.

Du ville blitt overrasket over hvor lite myndighet Politiet har for å kunne gjøre det samme. Politiet har ingen automatisk myndighet til å sjekke tilstanden på ditt kjøretøy ved normal trafikk-kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...