Gå til innhold

Har du småkræsjet noen gang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om jeg skal ha kasko eller delkasko på bilen. Den koster 70 000 kr å kjøpe. Hvis jeg skulle bubpe borti en stolpe, murvegg, et eller annet, hva tror dere reparasjon koster da? Jeg VET at det kan sikkert variere masse, men har du gjort noe lignende og hva kostet reparasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fullkasko, med en egenandel på 5000 kroner.

I tillegg til bilmodell, sjåførens alder, årlig kjørelengde og bonus virker også egenandelen inn på prisen. Jo høyere egenandel, jo mindre koster fullkasko.

Den ene gangen jeg subbet borti noe, i løpet av mine 20 år som sjåfør, valgte jeg å ikke bruke forsikringen. Summen for den reparasjonen jeg måtte gjøre var bare litt høyere enn egenandelen. For meg kostet det 5500 kroner for bittelitt oppretting og en del lakkering, og jeg ville fått et bonustap som ville økt forsikringsprisen min.

Hvis du er ung, og kjøper en bil med relativt lav verdi, lønner det seg sjelden med fullkasko. Delkasko kan lønne seg, da den bl.a. dekker innbrudd, tyveri og brann. Har bilen stor bruksverdi for deg, kan dette føles som en god forsikring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bil til 90 000kr, den er kasko på, men har ikke meldt inn noen av de gangene vi har bumpa borti noe. Eller rettere sagt, min far har bumpa borti noe, og det har han gjort flere ganger etter at han kjøpte den. Jeg, datteren som tok lappen i sommer, har ikke vært borti noe med bilen og alle tror det er meg.

Selv kjøpte jeg meg en bil til 18000 nå i det siste, den er det bare ansvars på, har dumpa borti en lyktestolpe med den, men det viste hverken på stolpen eller bilen. Venninnen min kjørte på en murkant og det ville kostet 8000 å fikse, den knøttlille ripa med knøttliten bulk. Det er visst dyyyyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg har valgt vekk fullkasko på biler til det dobbelte av den prisen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har delkasko på en eldgammel bil, men greit å ha i tilfelle brann, ruta ryker eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns du 70 000 er relativt lav verdi da?

Eg synast det er relativt låg verdi. Men det kjem jo an på kva det kostar å ha fullkasko.

Eg svinga litt for krapt på veg ut av eit parkeringshus ein gong. Farta var ca null (eg hadde stått i ro for å dra kortet), men pga ein jarnstolpe eg ikkje såg, så resulterte det i at bakskjerm og skuvedør på eine sida måtte lakkast om/byttast. Skade for 40 000 på null komma niks. Bilen var vel verd rundt 400 000, om eg ikkje hugsar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bil til 70 000,- så hadde jeg ikke spandert mer enn delkasko.

Bilen jeg har nå koster endel mer så jeg tok fullkasko.

Jeg var så uheldig å glemte å se i speilet da jeg måtte rygge, og rygget inn i bilen bak meg.

Jeg fikk ingen synlige skader og det syntes jeg ikke han andre fikk heller. Selv om jeg fikk en "regning" på 16 000,- eller jeg kunne bruke forsikringen... Men men. Gjort er gjort, antar eg.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, er livredd for å ødelegge noe.. Har definitivt ikke råd til å punge ut mange tusen i en engang for noe sånt.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god regel er, Har du råd til å tape bilens verdi så tar du delkasko. Har du ikke råd til å tape bilens verdi, så tar du fullkasko.

Det er jo ikke småkræsj man tar fullkasko for, disse lønner det seg uansett sjelden å ta på forsikringen, med egenandel og bonustap overstiger fort kostnaden for en liten dulteskade.

En forsikring skal forsikre de tingene du ikke ville hatt råd til å erstatte om de ble skadet/ mistet, etc. etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to bruksbiler, den ene er verd 45k slik den står, den andre er verd 90k. Begge har fullkasko. Ingen gjeld på noen av dem.

Ved fullkasko får du umiddelbart leiebil ved uhell, nå er ikke dette noe problem siden jeg har to - jeg trenger ikke den leiebilen egentlig.

Men, bil A, med verdi på 90k, er en relativt sjelden bil som i sin tid kostet nesten 600.000 som nybil. Dette betyr at deler til bilen er svært kostbart, det er umulig for meg å finne delebiler her i Norge. Girkassen feks kostet 37.000 ved utskifting. Får jeg skade på denne bilen så koster bonustap meg mye mindre enn hva det vil koste meg i deler. Jeg har heller ikke råd til å miste denne bilen i brann eller idiotiske uhell. Bilen er en eiendel jeg setter stor pris på, og faktisk vil savne ved tap.

Bil B, verd 45k, er en svær amerikansk SUV av den gode gamle sorten. Disse er dessverre ofte utsatt for tyveri, fordi de er fremragende til kriminell aktivitet. Delene til denne bilen er alt annet enn kostbare, det koster meg få kroner å reparere noe skade e.l. - såfremt jeg har tid til å bestille delene fra USA! Jeg kan gjøre alt arbeid på denne bilen selv, så slik sett er den enkel å ha delkasko på.

Men det er greit å få ting dekket ved hærverk, brann, tyveri, uansett. Jeg har heller ikke råd til å tape 45k ved slike tilfeller, derfor betaler jeg heller fullkasko (som i tillegg ikke koster så mye på denne bilen, 1500 kroner i forskjell ved 60% bonus) og er litt mer sorgfri.

Jeg bor rett utenfor Bergen, det er dessverre slik at det bor mye narkomane med lange fingre rundt meg. Tyveri er ikke uvanlig, for to år siden mistet jeg en bilstereo til 25.000,- over natten - i løpet av få timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei, jeg blir bare mer forvirra. Jeg skal ta lån på den, men de tilbyr delkasko.. Jeg tror ikke tyveri vil forekomme.. bor på et lite sted. får spørre i banken..

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff nei, jeg blir bare mer forvirra. Jeg skal ta lån på den, men de tilbyr delkasko.. Jeg tror ikke tyveri vil forekomme.. bor på et lite sted. får spørre i banken..

TS

Ville ikke lagt så fryktelig mye i det.

Du kan sjekke ut denne siden, for å finne ut hvor du får billigst bilforskring.

Jeg lurer på om jeg skal ha kasko eller delkasko på bilen. Den koster 70 000 kr å kjøpe. Hvis jeg skulle bubpe borti en stolpe, murvegg, et eller annet, hva tror dere reparasjon koster da? Jeg VET at det kan sikkert variere masse, men har du gjort noe lignende og hva kostet reparasjonen?

Ville tro at slike uheld ikke er noe man bruker forsikringen på.

Men kan ta feil selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff nei, jeg blir bare mer forvirra. Jeg skal ta lån på den, men de tilbyr delkasko.. Jeg tror ikke tyveri vil forekomme.. bor på et lite sted. får spørre i banken..

TS

Hvis du skal ha lån med pant i bilen, så aksepterer ikke långiver annet enn full kasko på bilen. Dette for at de skal sikre pengene siden hvis bilen blir kondemnert i ulykke eller lignende. I så fall er svaret gitt :)

Edit for å legge til: Så nå at du skrev at de tilbyr delkasko. Hørtes rart ut.. Uansett hvis det er tilfelle, ikke bare tenk på tyveri når du tegner forsikringen. Bilen kan jo bli kondemnert i en kollisjon også, skal ikke så mye til før en gammel bil når sin egen verdi i reparasjoner. Du må da tenke på om du ønsker å betale ned på lån uten å ha bilen. Evt. hva gjør du hvis den blir kondemnert, er du avhengig av bil, vil du i så fall ha råd til å kjøpe ny bil? Er svaret JA og Nei så ville jeg ha gått for full kasko.

Selv har jeg en bil til samme verdi, og jeg har kasko, har ikke råd til å tape 70 k, hvis jeg vraker bilen.

Endret av Ixnay
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tro at slike uheld ikke er noe man bruker forsikringen på.

Men kan ta feil selvfølgelig.

Kommer helt an på prisen på selve skaden. Det skal ikke mye til før et enkelt uhell passerer 10.000,- - lakk er grisedyrt her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For kvinner er det nok viktigere med full kasko enn det er for menn. Kvinner har en lei tendens til å oppdage ting først når de kommer borti de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For kvinner er det nok viktigere med full kasko enn det er for menn. Kvinner har en lei tendens til å oppdage ting først når de kommer borti de.

Artig at du sier det! Min far og min kjæreste har begge klart å bulke bilene sine i stolper. Min bil har blitt påkjørt og fått skader en gang, av en mann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 000 er en billig bil, det vil nok neppe lønne seg å bruke kaskoen uansett, med mindre du ødelegger bilen noe helt ekstremt.

Og med tanke på bilens pris så vil det jo aldri lønne seg og reparere bilen for feks 30 000, da er det en bedre ide og bruke de pengene på en bedre bil hvor kasko faktisk lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

70 000 er en billig bil, det vil nok neppe lønne seg å bruke kaskoen uansett, med mindre du ødelegger bilen noe helt ekstremt.

Og med tanke på bilens pris så vil det jo aldri lønne seg og reparere bilen for feks 30 000, da er det en bedre ide og bruke de pengene på en bedre bil hvor kasko faktisk lønner seg.

Noe sier meg at du ikke helt har forståelse for hva feks en karosseri-skade koster. Å påstå at det ikke er verd å reparere det er ganske tøvete, det betyr at de som driver verksteder (som feks min egen familie) faktisk får betalt for idioti-arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...