AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #41 Skrevet 29. februar 2012 Har vært yrkesfisker i noen år. På havet bløgger vi fisken, kaster den i karet og lar den blø ihjel i sjøvannet. Noen spreller ennå når vi starter med sløying. No big deal, fisken er mat og en kjærkommen inntektskilde. Noe å tenke på når dere spiser torsk,sei, fiskekaker-og boller.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #42 Skrevet 29. februar 2012 Koselig, Yrkesfisker. Elg er mat det også, men den blir heldigvis skutt før innvollene tas ut. Tror det ville blitt ramaskrik hvis noen mente det er helt greit å dra ut innvollene først, for det er sånn ulven gjør det... Vi skal vel helst ha litt mer empati? 1
Gjest BettyBoop Skrevet 29. februar 2012 #43 Skrevet 29. februar 2012 http://www.dagbladet.no/2012/02/27/nyheter/mat/dyr/dyrenes_nyheter/fisk/20435168/ SYYKT. Stakkars fisken og ikke nok med det. Hvem er så groteske at de vil spise en fisk som ligger og er sprell levende? Jeg syns virkelig ikke det der skulle vært lovlig. Helt horribelt!!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 29. februar 2012 #44 Skrevet 29. februar 2012 Har vært yrkesfisker i noen år. På havet bløgger vi fisken, kaster den i karet og lar den blø ihjel i sjøvannet. Noen spreller ennå når vi starter med sløying. No big deal, fisken er mat og en kjærkommen inntektskilde. Noe å tenke på når dere spiser torsk,sei, fiskekaker-og boller. Uten respekt for ditt yrke og gjør en halveis jobb - stå på videre du
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #45 Skrevet 29. februar 2012 Koselig, Yrkesfisker. Elg er mat det også, men den blir heldigvis skutt før innvollene tas ut. Tror det ville blitt ramaskrik hvis noen mente det er helt greit å dra ut innvollene først, for det er sånn ulven gjør det... Vi skal vel helst ha litt mer empati? Håper ikke du er så naiv at du tror alle dyr blir humant avlivet før forbrukerne setter tenna i dem. Tror du at alle elgjegerne treffer med et rent og dødelig skudd alle gangene de skyter? Jeg skorter ikke på empati. For meg er likevel mat nettopp det...mat.
Moscato Skrevet 29. februar 2012 #46 Skrevet 29. februar 2012 Har vært yrkesfisker i noen år. På havet bløgger vi fisken, kaster den i karet og lar den blø ihjel i sjøvannet. Noen spreller ennå når vi starter med sløying. No big deal, fisken er mat og en kjærkommen inntektskilde. Noe å tenke på når dere spiser torsk,sei, fiskekaker-og boller. Då har eg fiska, bløgga, sløgd, filetert/skore og steikt/kokt fisken sjølv
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #47 Skrevet 29. februar 2012 Då har eg fiska, bløgga, sløgd, filetert/skore og steikt/kokt fisken sjølv Det er selvsagt det aller beste. Da vet man at all kveis også er fjernet.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #48 Skrevet 29. februar 2012 Håper ikke du er så naiv at du tror alle dyr blir humant avlivet før forbrukerne setter tenna i dem. Tror du at alle elgjegerne treffer med et rent og dødelig skudd alle gangene de skyter? Jeg skorter ikke på empati. For meg er likevel mat nettopp det...mat. Klart jeg ikke tror det. Men det er bedre å ha levd fritt og bli skadeskutt og dø etter noen timer enn å være kylling, gris eller ku. Klart det er bedre å ha hatt det fint, som elgen har hatt det, enn å være 23 kyllinger per kvm. Men det du sier, at elgen har det fælt så da spiller det ingen rolle om fisken har det verre, det er jo som å si at peldyrindustrien ikke er stygg fordi det fins barnearbeid og det er verre. Det er å sammenligne epler og pærer. Det jeg mente var at det er lov å ha empati. Jegerne skadeskyter ikke med vilje, de velger ikke å skyte feil på gøy. Men de som spiser levende sushi VELGER at de ikke dreper den først. Litt som du velger å sløye fisk som spreller. Man har lov å ha respekt for dyr som skal bli mat også. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2012 #49 Skrevet 1. mars 2012 http://www.tv2.no/nyheter/utenriks/delikatessefisk-drepte-to-i-thailand-3721642.html Video nederst i artikkelen...
Norbertine Skrevet 2. mars 2012 #50 Skrevet 2. mars 2012 Yrkesfisker: Dør ikke fisken ganske kjapt når den er bløgget? Ikke fordi det nødvendigvis er en god kilde, men på wikipedia står det i hvert fall at fisken dør raskt ved å tømmes for blod. Fisken spreller jo som kjent ganske lenge etter at den er død, så det er vel ikke så rart at den spreller når den sløyes, uten at det betyr at den lever.
Lutetium 71 Skrevet 2. mars 2012 #51 Skrevet 2. mars 2012 Og ja, desverre er det ikke mange som har empati for fisk, krabber og andre sjødyr, da idioter av noen forskere konkluderer med at slike dyr ikke føler smerte, og de er jo ikke søte, må vite Det er lite trolig at denne tradisjonen blir holdt i hevd fordi forskere har sagt ditt eller datt.
Gjest Badabing Skrevet 2. mars 2012 #52 Skrevet 2. mars 2012 Huff.. Dette ble jeg fysisk dårlig av å se.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå