Gå til innhold

Dette er da dyreplageri

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og ja, desverre er det ikke mange som har empati for fisk, krabber og andre sjødyr, da idioter av noen forskere konkluderer med at slike dyr ikke føler smerte, og de er jo ikke søte, må vite :nei:

Nå er fisk og "krabber og andre sjødyr" vidt forskjellige. Crustacea (hummer osv) har et helt annerledes nervesystem enn fisk, og det forskes ennå på om de kan føle smerte.

Men er den levende eller er dette bare reflekser?

Den er nok levende. Det finnes mange videoer på youtube som viser at man lager sushi/sashimi av levende fisk. F.eks:

Det finnes jo også en fisk som er veldig giftig, som flås og tilberedes levende for å unngå giften. (Fugu/Blowfish)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke forskere har konkludert med dette, har du en link?

Og - hvis de faktisk har en begrunnelse for konklusjonen sin - hvorfor er de idioter?

Jeg synes dette er like forferdelig som alle dere, men den kommentaren din ble fryktelig useriøs synes jeg.

Hvilke forskere som påstår at fisk ikke føler smerte? bare å ta en rask kikk på google det: http://www.forskning.no/artikler/2002/september/1032256330.4

Nå i ettertid har de forsket mer på det, og har gjort flere undersøkelser ved å påføre fisk smerte i form av varme og strøm. Fiskene flykter unna situasjonen og viser klare tegn på at den opplever ubehag.

Skrevet

Huff:( Skjønner ikke hvorfor enkelte dyr "må" leve når de tilberedes, sånn som krabber og hummer, de blir jo kokt levende:s Selv om de "bare" er sjødyr, kan de sikkert føle smerte de også? Får så vondt av sånt jeg..

Skrevet (endret)

fytti, den videoen måtte jeg bare avbryte etter få sekunder..!

At dette er lov, er jo helt på trynet. :( joda, 'bare' en fisk, men de trenger da pokker ikke finne ut (å ta i bruk) mest mulig jævlige måter for fisken å dø på vel! :(

Endret av Namine
  • Liker 1
Skrevet

Huff:( Skjønner ikke hvorfor enkelte dyr "må" leve når de tilberedes, sånn som krabber og hummer, de blir jo kokt levende:s Selv om de "bare" er sjødyr, kan de sikkert føle smerte de også? Får så vondt av sånt jeg..

Krabber og hummer blir vel kokt levende fordi det ikke finnes noen "egnet" måte å ta livet av dem på, uten å ødelegge dem. Man kan godt diskutere dyrevennligheten av det også, men de dør jo relativt raskt i kokende vann, så dette blir jo langpining i forhold. :frown:

• Liker 2
Skrevet

Noen foretrekker å drepe hummer ved å stikke kniven gjennom hodet på den umiddelbart før koking. Da er det viktig å huske på at dette ikke nødvendigvis fører til at den mister bevissthet! Skalldyr er bygget opp noe forskjellig enn vertebrater, også med tanke på hjerne og nervesystem.

De kan føle ting, men om de opplever smerte på samme måte som oss vet vi ikke.

http://megan-jungwi.suite101.com/do-lobsters-feel-pain-a220490

• Liker 1
Skrevet

Den sushien var grusom og det burde være forbudt å servere den.

Når det gjelder hummer syntes jeg David Foster Wallace (brilliant!) har skrevet en fantastisk artikkel;

Consider the Lobster

Skrevet

Hvorfor er ikke denne diskutert i det forumet?

Linken fungerer ikke?

Gjest Hard Ride
Skrevet

Asiatere spiser jo hunder og katter også, og det finnes videoer der ute hvor hunder blir kokt levende. Det er ikke pent, de stapper bur fulle av dyr og slenger dem rundt på brutalt vis.

I Asia virker det som man finner en helt annen holdning, eller aksept om du vil, av dyreplageri.

Skrevet

Det er da virkelig dyreplageri, ja!!! Det var en forskningsgruppe som fant ut at fisk føler like mye som pattedyr, så for en fisk å feks ha en krok i kjeften er like vondt som for en hund.

Motbydelig!

Skrevet

Jeg prøver å respektere andre kulturer sine matvaner, men slikt som dette her gidder jeg ikke å prøve å forstå en gang. Jeg blir bare forferdelig sint.

• Liker 2
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Japan og Kina spesielt har et skrudd syn på dyr :tristbla: Som de behandler hunder og katter før de blir spist eller brukt i pelsindustrien. Horibelt. Og den måten de behandler fisk på er rett og slett motbydelig. Samt at de gjerne plager andre dyr for deres såkalte "naturmedisin". Bjørner i små bur for å tappe de for galle osv. Faens idioter :kjefte:

(og som en avsproring. USA er pokker ikke noe bedre. De klager på vår hvalfangst men ta en titt og se hva de gjør med f.eks hestene der. Det er sykt! Virkelig SYKT! )

• Liker 1
Skrevet

Det her er det kvalmeste jeg har sett på veldig lenge. Jeg så bare bildet, orka ikke se videoen. Jeg så det i går og er rystet enda. At noen kan påstå at dette er greit skjønner ikke jeg. For noen forferdelige mennesker som kan gjøre sånt.

Gjest happy_me
Skrevet

Sånne ting får meg til å lure på hvorfor vi ikke har dyrepoliti i Norge, sånn som de har i USA. Det er tydelig at Politiet ikke har tid til sånne saker ihvertfall.

Når det gjelder fisken, så ble jeg kvalm og svimmel av tanken på at noen spiser deler av en fisk som ikke er død en gang, mens fisken selv liksom ligger der og ser på.. Det er GRUSOMT!

Nå er det jo usikkert hvor mye fisken føler og skjønner, men man må jo bare gå ut i fra at den ihvertfall kjenner smerte!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...