Gå til innhold

Tvillinger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Arveligheten mtp tvillinger hopper ofte over et ledd slik at datter til en sønn av tvillingfar får tvillinger (vanskelig å forklare det på en enklere måte...)

Så det er mer sannsynlig enn at feks. datter av en tvillingmor får tvillinger? Høres veldig rart ut. Det er jo tilbøyeligheten til å slippe fler egg ved eggløsning som er arvelig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som jeg sa tidligere mammaen har to tvillingpar. Hennes mor igjen hadde et tvillingpar, men ingen av oss har fått tvillinger. Så jeg vet ikke helt om den teorien stemmer. Håper at den ikke gjør det :sjenert:

Skrevet

Så det er mer sannsynlig enn at feks. datter av en tvillingmor får tvillinger? Høres veldig rart ut. Det er jo tilbøyeligheten til å slippe fler egg ved eggløsning som er arvelig.

Ja, eller datter av en tvillingfar. Vet ikke hvorfor eller om det stemmer 100% (i dag er det jo mye kunstig befruktning og hormoner i fht for en del år tilbake som må tas i betraktning) men, dette er hva legene sa til min svigerinne og hun har tvillingfar.

Skrevet

I vår familie stemmer teorien ihvertfall. To av mine mors tanter er tvillinger, mor er ikke tvilling, og mor fikk tvillinger selv. Både tantene hennes og mine brødre er eneggede :)

Skrevet

Ja, eller datter av en tvillingfar. Vet ikke hvorfor eller om det stemmer 100% (i dag er det jo mye kunstig befruktning og hormoner i fht for en del år tilbake som må tas i betraktning) men, dette er hva legene sa til min svigerinne og hun har tvillingfar.

Jenter kan arve genet som gjør at man slipper fler egg fra far

Skrevet

Med tanke på svangerskapet så fikk jeg veldig god oppfølging. Jeg følte meg trygg hele tiden og alt jeg sa ble tatt på alvor. Som tvillinggravid går du garantert ikke over tiden, senest i uke 40 blir man satt i gang.

Jeg fikk sv.forgiftning og ble tatt veldig godt vare på, jeg måtte mase meg til permisjoner. Det er mye oftere kontroller og UL på hver kontroll fra uke 20 ca.

Klart det er en grunn til det, det er jo et risikosvangerskap. Men med toeggede eller eneggede som har vær sin morkake (og da vet man egentlig ikke at det er eneggede) så går det som regel veldig bra.

Det er et tungt svangerskap, man regnes som høygravid fra uke 30 og blir gjerne stor som en elefant. Det sliter veldig på kroppen og magen blir ikke så pen etterpå. Det er ikke så morsomt.

Jeg kunne ha gått gravid med tvillinger en gang til, men barna får noen andre ta ;)

• Liker 1
Skrevet

I vår familie stemmer teorien ihvertfall. To av mine mors tanter er tvillinger, mor er ikke tvilling, og mor fikk tvillinger selv. Både tantene hennes og mine brødre er eneggede :)

Det er ingen tvillinger(som jeg vet om) i min familie, men det er nå to stykker i magen min(toeggede).:) Merkelige greier.

Skrevet

Det er ingen tvillinger(som jeg vet om) i min familie, men det er nå to stykker i magen min(toeggede).:) Merkelige greier.

Ingen regel uten unntak. I løpet av mange år med eggløsning hender det at man "slipper" to egg av gangen. De som er arvelig disponert slipper to egg litt oftere enn andre bare.

Gjest Apple- i.i
Skrevet

Min mann er toegget tvilling, så jeg har lest en del av ren nysgjerrighet.

Toeggede tvillinger er arvelig, man arver som nevnt over her disposisjonen til å slippe to egg samtidig oftere enn andre. Dvs at man ikke nødvendigvis får tvillinger selv om man er tvilling selv, man er bare disponert for en større mulighet til det. En far som er toegget tvilling kan gi dette videre til sine døtre. Det finnes ingen regel i at det hopper over ett eller to generasjoner, dette havner om tilfeldigheter. Min svigerinne (min manns tvillingsøster) har ikke fått tvillinger, men hennes døtre og mine døtre kan få det osv.

Det er ingen arvelighet i eneggede tvillinger, det er det som kalles "freak of nature", helt tilfeldig. MEN jeg har lest (en stund siden, så jeg har dessverre ikke kilder) at det allikevel kan synes som om dette går igjen i enkelte familier (såkalte klusters), noe som får forskerne til å klø seg i hodet fordi de ikke klarer å forklare det :)

Sånn OT :nigo:

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg har to søte tvillinger.

Det er jo masse jobb men masse moro og kjærlighet i tilleg

:klemmer:

Skrevet

jeg har tvillinger og dem var naturlig befruktet. kan si jeg fikk sjokk på ul i uke 18 da jordmor sa det var 2 der innne!!

jeg hadde bare tenkt å få en til.(hadde en fra før)

det har ikke vert tvillinger i familien tidligere og jeg vet heller ikke om dem er en egget.

jodmor sa at det var størst sjangs å få i alderen 30 -35 år.

ellers er det meste av tvillinger prøverør.

anbefaler ikke prøverør bare for å få tvillinger!

jo det er stas self. men en må vere fornøyd med dem barna man er velsignet å få. barn skal ikke komme til verden som ett status symbol,vis du mener tvillinger er det,,kjøp deg heller en hund!

Gjest anonym
Skrevet

Jeg har tvillinger,og de er to skikkelige villbasser. Men jeg elsker det rett og slett. Synes d å ha tvillinger er fantastisk. Jo takk,det er nok dobbelt opp med arbeid. Og svangerskapet var ikke lett. Prematurfødsel,halsbrann av en annen verden,bekkenløsning og ekstrem kvalme,vondter her og der. Men det er glemt som dugg for solen. Mulig jeg har vært heldig da,siden de alltid har sovet og spist til samme tid.

Gjest Tvillingmamma
Skrevet

Jeg har tvillinger og det er et slit uten like. Nå er kanskje dette litt "ekstremt", da jeg også har en jente som er 11 mnd eldre enn tvillingene, så på 11 mnd, fikk vi tre barn.

Vi gikk fra hverandre da tvillingene var 6 uker - pappaen orka ikke mer. PINGLE! Han har aldri hatt barna siden, og jeg har full omsorg.

Nå er jenta 2, og tvillingene 1 år. Hun begynner å bli trassig, syns tvillingene er i veien hele tiden, skubber, slår og klyper.

Tvillingene er virkelig i utforskningsfasen så de tømmer alle skap og skuffer som finnes i huset. Det er rett før jeg kaster alt jeg har av småting her, da jeg blir sprø av alt rotet!

Tvillingene ble fødd i uke 33, en med apgar-score 3 og en med 4. Hadde store startproblemer, tok lang tid før de fikk i seg mme fra flaske, ville aldri ha puppen, ble matet gjennom sonde lenge. De hadde kolikk begge to, og det var mye startproblem.

Jeg skulle mye heller fått en, og heller et til barn elleve måneder senere igjen! Men man kan ikke bestemme! Mitt eneste håp er at jo eldre de blir, jo bedre leker de sammen alle 3!

Men å ønske seg tvillinger? Ja, det ser rosenrødt ut - to stykker kledd likt, som holder hender, sover sammen, og alt ser så perfekt ut!

Jeg kan love deg at den ene har gulpet ut klærne før den andre har fått på like! Og det er slett ingen garanti for at de vil dele seng!

• Liker 1
Skrevet

Kjenner 2 stk som har tvillinger, begge hadde prøvd en periode før de ble gravide og hadde tatt akkupungtur for å øke fruktbarhet. Like etter var de gravide med tvillinger.. Men dette er jo ingen forskning, bare 2 stk som jeg kjenner som begge tror akkupungturen hadde noe å si... Ikke vet jeg, men verdt et forsøk kanskje :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...