Athene Skrevet 27. februar 2012 #21 Skrevet 27. februar 2012 Jeg holder på med prøverørsbehandling, og skrekken er tvillinger. Det har vært uaktuelt å sette inn to egg så langt. Ikke bare ville det vært utrolig slitsomt. Dobbelt så mye grining om natta, dobbelt så mye henging på puppen. Jeg ser også for meg trilleturer på fjellet, kafeturer og shopping med barnevogn, det vil ikke være så lett med tvillingvogn. I tillegg blir det dobbelt så dyrt - tenk å måtte kjøpe to av alt. Barnevogner, barnestol og så videre er ikke akkurat billig. Men det største argumentet mot er jo at tvillingsvangerskap er høyrisikosvangerskap. Det er ikke noe du ønsker verken for deg selv eller for barna. Derfor blir jeg så frustrert hver gang jeg leser om de som drømmer om tvillinger her inne. Jeg får inntrykk av at de nærmest sammenligner det å få barn med å dulle med en dukke, og aldri har tenkt helt over hva det innebærer. 2
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2012 #22 Skrevet 27. februar 2012 jeg har tvillinger. nei det er ikke prøverør. det kom som en uventet overaskelse. det har aldri vert tvillinger i noen av familiene tidligere. jordmor sa at muligheten var størst mellon 30 og 33 år. men syns du skla ønske velkommen ditt barn om du får en eller 2.
Tiarra Skrevet 27. februar 2012 #23 Skrevet 27. februar 2012 Min mor har fått tvillinger to ganger. Jeg var engstlig for å få tvillinger hver (har to barn) gang jeg ble gravid. Jeg prøver å få mitt tredje nå etter åtte år, og jeg er like engslig. Jeg har MANGE søsken og flere av de har fått barn, noen opptill seks, men ingen av dem har hittil fått tvillinger. Som mange sier, tvillinger er veldig slitsomt, jeg så hvor slitsomt det var for mammaen min, selvom jeg bare var ei lita jente. Jeg har fått barna mine et av gangen, men veldig tette, og syntes det var slitsomt som det var. Så du bør først være mye og ordentlig med tvillinger, hvis du har mulighet, før du ønsker deg. Men da ser du bare et lite glimt av hva det vil si å ha tvillinger. Just saying. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #24 Skrevet 27. februar 2012 Jeg har problemer med å se hvorfor folk ønsker seg tvillinger. Hva er det de ønsker seg? Jeg vet ikke, det er vel helst uvitenhet som snakker når folk ønsker seg tvillinger. De fleste synes jo det ser så jævla søtt ut... Jeg har tvillinger også og folk flest har ikke aning om hvor mye jobb det er. Klart man klarer seg, man MÅ jo det. Hva annet er ellers alternativet? Tvillinger er mye jobb, logistikken med to er noe heeelt annet enn med en baby. Alt utstyret som må kjøpes inn ( DYRT med to, ikke mye arvefordeler nei...) og tas med overalt. Ikke akkurat bare å putte babyen i bæreselen og gå avgårde. Stikke på kafe etc. Stellerom med tvillingrom? Jah... Utfordrende nok å finne et sted der man faktisk får vogna med inn i knøttrommet, alternativet er å la døra stå åpen med vogna rett utenfor og håpe det beste... Nei, jobben med tvillinger tar vekk all kosen som det visstnok er å ha barn. Det er trist... Og nei, folk er ikke ivrige med hjelpen hvis man har to. De snakker gjerne om det, men sannheten er at ingen kan eller de kvir seg veldig fordi to er mye jobb... Å finne noen som tar sitter barnevakt for to spebarn er ikke lett nei. Har ikke vært ute av huset på kveldstid på 1,5 år, ei heller sovet en hel natt på like lang tid... 3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #25 Skrevet 27. februar 2012 jeg har tvillinger. nei det er ikke prøverør. det kom som en uventet overaskelse. det har aldri vert tvillinger i noen av familiene tidligere. jordmor sa at muligheten var størst mellon 30 og 33 år. men syns du skla ønske velkommen ditt barn om du får en eller 2. Helt enig. Det finnes verre ting her i livet enn å få to barn på en gang. Jeg koser meg glugg i hjel med tvillingene mine jeg, men vet visst ikke mitt eget beste. 1
Mooria Skrevet 28. februar 2012 #26 Skrevet 28. februar 2012 Skjønner deg TS. SKulle ønske jeg hadde fått tvillinger, så var jeg ferdig med det!! Nå må jeg jo lage et søsken og da er det påan igjen med slitet!! Jeg fødte to barn i løpet av ett år, og det var en ganske tøff periode. Jeg hadde en baby å ta meg av under hele graviditeten, og når nummer 2 ble født så var eldstemann kommet i den alderen der han løp rundt som en propell og måtte ha tilsyn hele tiden. Han nærmest raserte huset samtidig som jeg hadde en nyfødt som hang i puppene mine konstant. De spiste og sov på ulike tider på dagen, og begge våknet mange ganger om natta. På toppen av det hele fikk jeg en fysisk skade under fødselen, og fikk ikke lov av legene å løfte 1-åringen på to måneder etterpå. Så det hendte noen ganger at jeg ønsket meg tvillinger i stedet, for det enklere og mer praktisk på mange måter. Det var tøft mens det sto på, men nå er jeg utrolig glad for at jeg fikk to barn så tett. For de er utrolig sterkt knyttet til hverandre, de er verdens beste venner og krangler nesten ikkw i det hele tatt. Og så tror alle at de er tvillinger, til og med enkelte i familien sliter med å skille dem fra hverandre, og jeg har faktisk tatt feil av dem noen ganger selv! Så det er ikke nødvendigvis mer krevende med tvillinger enn å få en om gangen, her var det helt omvendt:) 1
la Flaca Skrevet 28. februar 2012 #28 Skrevet 28. februar 2012 Er tante til eneggede tvillinger, har også et enegget tvillingpar på skolen og et i barnehagen (altså ikke mine, men barnas "kolleger"). Alle sammen er skikkelige villbasser, særlig de to parene som er gutter. Foreldrene sliter med oppdragelsen og har blitt 20 år eldre etter at ungene kom. Jeg liker også idéen av tvillinger, men ser at jeg kan være glad for at jeg har sluppet. 1
Gjest Gjest Skrevet 28. februar 2012 #29 Skrevet 28. februar 2012 Og jeg har tvillinger. Som sloss. Herremingud som de har sloss... i alle år. 3
Sulosi Skrevet 28. februar 2012 #30 Skrevet 28. februar 2012 Jeg vet ikke, det er vel helst uvitenhet som snakker når folk ønsker seg tvillinger. De fleste synes jo det ser så jævla søtt ut... Jeg har tvillinger også og folk flest har ikke aning om hvor mye jobb det er. Klart man klarer seg, man MÅ jo det. Hva annet er ellers alternativet? Tvillinger er mye jobb, logistikken med to er noe heeelt annet enn med en baby. Alt utstyret som må kjøpes inn ( DYRT med to, ikke mye arvefordeler nei...) og tas med overalt. Ikke akkurat bare å putte babyen i bæreselen og gå avgårde. Stikke på kafe etc. Stellerom med tvillingrom? Jah... Utfordrende nok å finne et sted der man faktisk får vogna med inn i knøttrommet, alternativet er å la døra stå åpen med vogna rett utenfor og håpe det beste... Nei, jobben med tvillinger tar vekk all kosen som det visstnok er å ha barn. Det er trist... Og nei, folk er ikke ivrige med hjelpen hvis man har to. De snakker gjerne om det, men sannheten er at ingen kan eller de kvir seg veldig fordi to er mye jobb... Å finne noen som tar sitter barnevakt for to spebarn er ikke lett nei. Har ikke vært ute av huset på kveldstid på 1,5 år, ei heller sovet en hel natt på like lang tid... Akkurat slik jeg hadde det. Alt det snakket om å få de til å sove samtidig så blir det sååå mye enklere. Glem det, hva om den ene har kolikk? Enda verre, begge to. Den ene min gråt og gråt til han var ganske stor, medfødt migrene. At noen synes det ikke er tøft og ufattelig slitsomt med tvillinger betyr bare en ting, de har vert utrolig heldige. 2
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #31 Skrevet 28. februar 2012 Jeg fødte to barn i løpet av ett år, og det var en ganske tøff periode. Jeg hadde en baby å ta meg av under hele graviditeten, og når nummer 2 ble født så var eldstemann kommet i den alderen der han løp rundt som en propell og måtte ha tilsyn hele tiden. Han nærmest raserte huset samtidig som jeg hadde en nyfødt som hang i puppene mine konstant. De spiste og sov på ulike tider på dagen, og begge våknet mange ganger om natta. På toppen av det hele fikk jeg en fysisk skade under fødselen, og fikk ikke lov av legene å løfte 1-åringen på to måneder etterpå. Så det hendte noen ganger at jeg ønsket meg tvillinger i stedet, for det enklere og mer praktisk på mange måter. Det var tøft mens det sto på, men nå er jeg utrolig glad for at jeg fikk to barn så tett. For de er utrolig sterkt knyttet til hverandre, de er verdens beste venner og krangler nesten ikkw i det hele tatt. Og så tror alle at de er tvillinger, til og med enkelte i familien sliter med å skille dem fra hverandre, og jeg har faktisk tatt feil av dem noen ganger selv! Så det er ikke nødvendigvis mer krevende med tvillinger enn å få en om gangen, her var det helt omvendt:) Det er bare en myte at alle tvillinger er samkjørte og sover, spiser etc samtidig... Mine har ikke vært samkjørte og perioder har jeg hatt ett våkent barn nesten til enhver tid. Det er nok tøft å ha to tette, men det er ikke enklere å ha tvillinger med de samme behovene for kontakt og oppmerksomhet til enhver tid. For ikke å snakke om å ha to i den samme fasen alltid. Lære å gå , smake på alt, rive ned alt, klatre på alt og snur du ryggen til en er den andre i gang med noe annet. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #32 Skrevet 28. februar 2012 for ikke å snakke om første året i barnehage. De er jo aldri syke samtidig, så "syke barn"-dagene forsvinner som dugg for solen, og man må dele opp ferien dag for dag for å få dekket opp all sykdommen. 3
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #33 Skrevet 28. februar 2012 Både mamma og farfar er toeggende tvillinger. Så ville ikke blitt helt overrasket hvis jeg fikk det. For det å få toeggede tvillinger kan vel være arvlig?
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #34 Skrevet 28. februar 2012 Og jeg har tvillinger. Som sloss. Herremingud som de har sloss... i alle år. ...det gjorde broren min og jeg også. Vi er IKKE tvillinger. Men mamma og min tante, som er tvillinger, har så og si aldri sloss.
Labello Skrevet 28. februar 2012 #35 Skrevet 28. februar 2012 Både mamma og farfar er toeggende tvillinger. Så ville ikke blitt helt overrasket hvis jeg fikk det. For det å få toeggede tvillinger kan vel være arvlig? Hvis du er jente, så er det arvelig/større sjanse Ikke arvelig om du er gutt
Sulosi Skrevet 28. februar 2012 #36 Skrevet 28. februar 2012 Arveligheten mtp tvillinger hopper ofte over et ledd slik at datter til en sønn av tvillingfar får tvillinger (vanskelig å forklare det på en enklere måte...)
Silfen Skrevet 28. februar 2012 #37 Skrevet 28. februar 2012 Så mye drit og død og faenskap jeg har sett i forbindelse med tvillingsvangerskap, så er det rett og slett utenfor min fatteevne at folk ønsker seg dette. 1
Labello Skrevet 28. februar 2012 #38 Skrevet 28. februar 2012 Arveligheten mtp tvillinger hopper ofte over et ledd slik at datter til en sønn av tvillingfar får tvillinger (vanskelig å forklare det på en enklere måte...) Hvert tredje ledd i generasjonen
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2012 #39 Skrevet 28. februar 2012 Så mye drit og død og faenskap jeg har sett i forbindelse med tvillingsvangerskap, så er det rett og slett utenfor min fatteevne at folk ønsker seg dette. fortell?
Silfen Skrevet 28. februar 2012 #40 Skrevet 28. februar 2012 fortell? Fortell? Om for tidlig fødte, om sykdommer som kommer i kjølvannet, om fysiske problemer for mor etc etc etc. Det er ingen dans på roser å være tvillinggravid i mange tilfeller. Av de 7 siste tvillingfødte jeg kjenner til, ble alle født før uke 33. Greit nok at overlevelsesprosenten er veldig fin når man er kommer så langt, men å være villig til å utsette seg for risikoen er veldig merkelig. Av de ti siste døde 2 (en tvilling i to ulike svangerskap) grunnet for tidlig fødsel. En av de gravide utviklet HELLP. Alt er en mye større risiko med en gang man øker antall fostre. Det er en grunn til at IVF i Norden stort sett baserer seg på å sette tilbake ett embryo fremfor å pøse på slik de gjør i enkelte deler av verden. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå