Gå til innhold

Skal du skifte etternavn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selvfølgelig skal jeg ikke bytte etternavn.

En grunn er at det ikke er vanlig i store deler av verden, mellom annet i landet der samboeren min kommer fra (et annet vesteuropeisk land).

En annen grunn er at jeg er meg, og det har jeg tenkt å fortsette med å være.

En tredje grunn er at jeg synes det er en totalt bakstreversk praksis, som ikke en gang er en gammel tradisjon. (I gamle dager tok man f.eks. gårdsnavnet, og da byttet både mann og kone. Eller mannen het f.eks. Ivarsson, og kona er jo ikke sønnen til Ivar, så hvorfor skulle hun hete det?)

Du forveksler patronymikon med slektsnavn. Ivarsson er ikke noe etternavn/slektsnavn, men et patronymikon. Frem til rundt 1900 brukte de lavere samfunnslagene i Norge patronymikon og ikke slektsnavn. Ca. 1900 ble det påbudt med faste etternavn og de som hadde et patronymikon "frosset" sine patronymikon. Så i dag går folk rundt og heter "sønn av Ivar" bokstavelig talt, men denne "Ivar" er egentlig tippoldefaren deres og ikke faren deres. Det er jo ikke noe mer logisk at kvinner i dag heter Hansen (sønn av Hans), når de hverken er sønner, eller sønner av Hans (heller tippoldebarn av Hans).

I de høyere samfunnslagene i Norge (embedsmannsstanden, borgerskapet og adelskapet, og de som aspirerte mot å være borgerligere, og endel rike bønder) har man brukt slektsnavn i århundrer, og kvinner har tatt mannens navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke sånn det fungerer. Barna skal ha farens navn. Og hvis faren i tillegg har et ordentlig etternavn og du bare har et sen-navn er jo saken klar! Hvorfor gi barna et dårligere assosiert med arbeiderklassen hvis deres egen slekt har et bedre navn?

Det ER jo ikke sånn lenger. Norges rikeste heter Andresen, et navn han deler med nesten 6500 andre.

Arbeiderklasse my ass.

• Liker 1
Skrevet (endret)

"dårligere navn assosiert med arbeiderklassen" skulle det stå der. Kjenner folk som rynker på nesen av folk med sen-navn.

Slik som (John) Fredriksen, (Stein Erik) Hagen og (Johan Henrik) Andresen?

Endret av Athene
Skrevet

Jeg skiftet etternavn fordi jeg ikke ha noe nært forhold til det etternavnet jeg hadde. Har måtte bytte etternavn flere ganger som ung.

Så jeg tok hans navn som også er litt spesielt her i Norge

Skrevet

Vi er 12 i Norge med mitt etternavn, så det er uaktuelt å skifte navn. Ungene har fått mitt også.

Skrevet

Jeg kommer iallefall til å beholde mellomnavnet mitt som er min mors slektsnavn. Dette navnet har og sønnen min, og siden jeg ikke bor med hans far vil jeg at den linken skal være der.

Etternavnet mitt er et -sen navn som jeg ikke har noe i mot å bytte ut. Jeg er glad i det, men det betyr ikke noe sånn sett i fht navnet på gården mamma er fra.

Gjest Levitate
Skrevet

Jeg kommer nok aldri til å skifte etternavn, vil alltid ha etternavnet mitt. Liker det så godt! Men ønsker selvfølgelig å ha etternavnet til min kjære om jeg gifter meg med han. Navnene våre klinger så fint sammen... :sjenert:

Skrevet

Det er ikke sånn det fungerer. Barna skal ha farens navn. Og hvis faren i tillegg har et ordentlig etternavn og du bare har et sen-navn er jo saken klar! Hvorfor gi barna et dårligere assosiert med arbeiderklassen hvis deres egen slekt har et bedre navn?

"Det er ikke sånn det fungerer" i følge kven? Ingenting som tilseier i dagens verden at barna skal ha farens namn. Det er kanskje ein sedvane, men ein sedvane som ein del begynner å gå bort i frå. Ellers så er eg stolt av å arbeide og det er ikkje galt i å arbeide om det så er som toppsjef, ingeniør, sykepleiar, barnehageassistent eller elektriker.

Skrevet

Når ble Hagen et sen-navn? Ser ingen S jeg.

Skrevet

Jeg kommer nok til å skifte etternavn hvis jeg gifter meg. Har lenge tenkt på å skifte uansett, men vil vente til jeg gifter meg nå tror jeg. Har absolutt null tilknyttning til etternavnet mitt, er ikke i biologisk slekt med navnet og kjenner ingen i den slekta (litt komplisert historie), så skal bli godt å "bli kvitt det", haha!

Skrevet

Jeg vil legge til kjærestens navn til mitt. Så kan vi begge ha både vårt gamle og et felles. Begge har navn som ikke er så vanlige, så blir dumt å fjerne dem helt. Er ikke helt sikker på rekkefølgen ennå, men blir mange år til vi gifter oss ennå, så det er ikke akkurat noe vi stresser med å finne ut av.

Skrevet

Kommer til å beholde mitt eget etternavn, det er del av identiteten min. Det er i tillegg ganske uvanlig, og det er ikke så mange i min familie som kan føre det videre.

Det hadde rett og slett blitt skikkelig rart hvis folk skulle begynne å kalle meg Hedvig Andersen (eksempel), i stedet for det egentlige etternavnet mitt :fnise:

Skrevet

Det ER jo ikke sånn lenger. Norges rikeste heter Andresen, et navn han deler med nesten 6500 andre.

Arbeiderklasse my ass.

I min familie fikk ikke barna leke med folk med sen i etternavnet før i tiden.

Skrevet

Fredriksen er jo en udannet og uutdannet oppkomling. Takk for å demonstrere poenget. Det er forskjell på penger, og det er ikke penger som er avgjørende for hvor fornem man er i Norge. De fineste familiene i Norge er ikke noe spesielt mye rikere enn folk i øvre middelklasse ellers. Det er likevel forskjell på å være en Wedel-Jarlsberg og å være en Fredriksen.

• Liker 1
Skrevet

For å si det sånn: Navnet Fredriksen vil aldri få den prestisjen navnet Wedel-Jarlsberg har, uansett hvor mye Fredriksen bidrar til global oppvarming med den forurensende forretningsdriften sin. Det finnes fornemme navn, og det finnes verdiløse navn. Alle som har mulighet gir sine barn et bedre navn enn en sen-navn.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer til å bytte, da jeg har brødre som vidrefører etternavnet

Skrevet

Fredriksen er jo en udannet og uutdannet oppkomling. Takk for å demonstrere poenget. Det er forskjell på penger, og det er ikke penger som er avgjørende for hvor fornem man er i Norge. De fineste familiene i Norge er ikke noe spesielt mye rikere enn folk i øvre middelklasse ellers. Det er likevel forskjell på å være en Wedel-Jarlsberg og å være en Fredriksen.

For å si det sånn: Navnet Fredriksen vil aldri få den prestisjen navnet Wedel-Jarlsberg har, uansett hvor mye Fredriksen bidrar til global oppvarming med den forurensende forretningsdriften sin. Det finnes fornemme navn, og det finnes verdiløse navn. Alle som har mulighet gir sine barn et bedre navn enn en sen-navn.

Du virker som en utrolig jordnær og snill person, som har skjønt hva som er de riktige verdiene her i livet :rodmer:

• Liker 2
Gjest Silvermist
Skrevet

Jeg kommer til å beholde mitt navn den dagen vi gifter oss. Barn tror jeg ikke vi skal ha, men om så skulle være ville de fått begges etternavn.

Skrevet

Jeg har endret navn, men har lagt til et slektsnavn fra morssiden som er et sted som betyr mye for meg og min familie.

Var ikke så veldig knotete, men i stedet for de 6 (?) ukene det egentlig skal ta, tok det dem 4 måneder å få ordnet. Og da måtte jeg ringe og purre minst én gang i måneden, for de hadde en lei uvane med å glemme søknaden min...

Det er noen år siden, så jeg husker ikke om jeg sendte søknad på nettet eller om jeg printet ut et dokument og sendte per post.

Jeg ville aldri byttet bort mine navn. Det er stedsnavn på steder jeg og min familie (på begge sider) har en sterk tilknyttning til.

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har et etternavn med en mening for meg, og ikke et Hansen-Olsen-navn.

Om jeg skulle fått barn med min nåværende samboer, hadde barnet fått mine etternavn.

Mine navn er til steder vi drar til hvert år, faktiske steder familien har eid i generasjoner hvor vi har masse historie. Jeg har heller aldri møtt noen jeg ikke er i slekt med som heter det.

Han har et typisk Hansen-navn. Hundre tusen andre heter det og det betyr ikke noe for ham.

Skrevet

Nei, vi valgte å ikke gjøre det. Ser ikke helt vitsen med det. Hvis vi får barn er det snakk om at han eventuelt tar mitt etternavn.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...