Gjest snoopy_93 Skrevet 24. februar 2012 #1 Skrevet 24. februar 2012 Hei alle sammen! Var med kjæresten i går og i dag og han oppdaget en liten kul i mitt venstre bryst. Den er plassert ca midt på brystet på samme "høyde" som arm-hulen er. Den er litt avlang, ikke spesielt tykk, ikke vond eller noe. Den "sitter fast" og det eneste som gjør at man kjenner den er når man trykker på den eller trykker og beveger huden rundt. Jeg har nylig fått vite at mor til mamma nettopp har fjernet et bryst som et resultat av brystkreft. (i desember eller noe slikt) Blir litt engstelig og har tenkt meg en tur til legen. (Av en helt annen grunn) Har søkt litt på nettet og det kan jo være så mangt! Har du opplevd noe lignende? Og hva var det i så fall? Gikk den bort etter en liten stund? Litt rart at jeg ikke har oppdaget den tidligere, for jeg sjekker brystene mine titt og ofte. Blæh, hater den "hva kan det være"-redsel følelsen.
Mynona Skrevet 24. februar 2012 #2 Skrevet 24. februar 2012 Har opplevd det samme jeg og. Dro til legen. Hun sjekket og kjente, sendte meg til mammografi hvor de fant ut at det var et eller annet på latin som begynte på F. Ikke noe farlig. Kjempeskummelt når jeg oppdaget det, men heldigvis ingen fare. Si fra til legen, så kjenner han/hun etter også. De vet jo hva de skal kjenne etter. 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 24. februar 2012 #3 Skrevet 24. februar 2012 Det er sant! Godt å høre at det er fler som har vert i samme båt uten at det har vert noe farlig.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2012 #4 Skrevet 24. februar 2012 Det er med stor sannsynlighet ikke noe farlig. Håper du ikke bekymrer deg for mye! Har du mensen? Begynt på ny hormonprevensjon? Gravid? Dette kan påvirke brystene. Er du ellers frisk? Det kan være en hoven lymfe. (Hovne lymfer kan henge sammen med infeksjoner i kroppen.) Selv om det med aller største sannsynlighet er helt ufarlig, skal kul i brystet alltid sjekkes ut av lege for å utelukke alle de tingene du bekymrer deg for. Ringer du legekontoret og sier du har en kul i brystet som du bekymrer deg for, får du nok time ganske fort. Lykke til! 1
AloeVera Skrevet 24. februar 2012 #5 Skrevet 24. februar 2012 (endret) Alt slikt er lurt å sjekke hos legen Bedre å gå til legen en gang for mye enn en gang for lite! Gjelder det kuler i og ved brystet så får du time på dagen, eller dagen etter som regel. Oftest er det bare betennelse eller noe annet helt ufarlig, men en skal aldri bare regne med det. Hadde noe lignende jeg også, bare at kulen var øm hos meg. Legen kjente på den og konkluderte med at det sikkert var betennelse bare. Legen viste meg også samtidig hvordan jeg kunne kontrollere selv og kjenne etter. Hun påpekte også at det var viktig å sjekke en gang i måneden, og da på samme tid i syklusen pga at brystet forandrer seg gjennom den. Endret 24. februar 2012 av AloeVera
Gjest snoopy_93 Skrevet 25. februar 2012 #6 Skrevet 25. februar 2012 Det er med stor sannsynlighet ikke noe farlig. Håper du ikke bekymrer deg for mye! Har du mensen? Begynt på ny hormonprevensjon? Gravid? Dette kan påvirke brystene. Jeg har ikke mensen atm og har gått på p-pillen mercilon 28tab i 3år. Er heller ikke gravid. Får løpe på legekontoret på mandag å få en time.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #7 Skrevet 26. februar 2012 Lurt å sjekke for sikkerhet skyld, men du er såpass ung at du ikke er ferdig utviklet enda så mest sannsynlig er det ingenting å være bekymret over.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2012 #8 Skrevet 26. februar 2012 hvor de fant ut at det var et eller annet på latin som begynte på F. Ikke noe farlig. Fibroadenom? Jeg har også en sånn, det er en godartet kul, som er vanligst hos kvinner i alderen 25-35, altså yngre enn risikogruppa for kreft. Uansett, bestill time hos legen, mange venter desverre alt for lenge. Mest sannsynlig er det ikke noe farlig, kan være en fibroadenom, en cyste, eller bare en hoven kjertel, men den eneste måten å sjekke det på er via mammografi/celleprøve.
Gjest Snoopy_93mobil Skrevet 27. februar 2012 #9 Skrevet 27. februar 2012 Har fått legetime i morgen har også funnet en ny kul på størrelse med en klinkekule hurra hurra, nå ble Snoopy kjempe glad!
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2012 #10 Skrevet 27. februar 2012 Avlange kuler på høyde med armhule, plassert i bryst og rundt, er veldig, veldig ofte hovne seneknuter eller noe. Jeg fant lignende kuler som du beskriver, ble livredd, og skrev selvsagt om det på KG her. Dro til legen, og det var hovne seneknuter, eller hva f folk sa det kunne være, noe med lange, hovne sener i allefall. stor klem til deg!
FruLuna Skrevet 27. februar 2012 #11 Skrevet 27. februar 2012 Skjønner at du blir engstelig, spesielt med tanke på at din mormor har hatt brystkreft. Men hvis du er født i 1993 (som jeg tolker ut fra navnet ditt), er det svært usannsynlig at dette er brystkreft. Men selvfølgelig skal du få sjekket det hos legen. Sannsynligvis er det et fibroadenom, eller en annen type godartet svulst som ikke har noen betydning. Lykke til hos legen!
Gjest Snoopy_93mobil Skrevet 27. februar 2012 #12 Skrevet 27. februar 2012 Er født i 93 ja, har bursdag om fire dager faktisk. Satser på at det er en lik Fibroadenom og ikke noe annet! Takk for svar alle sammen! :D
Pingting Skrevet 27. februar 2012 #13 Skrevet 27. februar 2012 Jeg kan bare si som de andre: det er ikke så sannsynlig at det er noe farlig dette her. Det kan være en betennelse eller innkapslede melkekjertler eller noe sånt. Men det er kjempebra at du får sjekka det ut!
Gjest snoopy_93 Skrevet 29. februar 2012 #14 Skrevet 29. februar 2012 Oppdaterer dere litt jeg. Når jeg viste kulen (som har legeskrekk og ikke ville vise seg med en gang) til legen fikk hun et alvorlig uttrykk i ansiktet. Når jeg kjenner på kulen så er den ganske hard og har flytta seg lengre ut mot siden, noe som gjør den lettere å oppdage/kjenne. Legen mener kulen er ca 1cm i diameter og at den ikke "sitterfast" i verken hud eller underlag. (det kjenner jeg selv også) Hun skrev til Drammen sykehus og jeg får snart innkalling til en ultralyd eller mammografi. Gruer meg egentlig litt. Akkurat nå så kjenner jeg på følelsene. Det føles ekstremt godt å ha en kjæreste som klemmer meg hardt og lenge og forteller meg "det går bra! Det er sikkert ingenting!" og "jeg skal være med deg". Har aldr tenkt over det, men jeg setter så utrolig stor pris på de jeg har rundt meg. Angsten for å ha kreft slår til. Føler meg litt hypokonder.
Vulpes Skrevet 29. februar 2012 #16 Skrevet 29. februar 2012 Veldig bra at du dro til legen og skal bli videre undersøkt, for det er bedre å være på den sikre siden. Men jeg hadde ikke bekymret meg om jeg var deg. Flere av mine venninner har hatt harmløse kuler i brystet, og vi er bare noen årskull eldre enn deg. Det er så vidt jeg har forstått det relativt vanlig Man bør alltid undersøke det for sikkerhetsskyld, men jeg tror oddsene for at det er kreft hos såpass unge jenter er utrolig liten. Så pust ut og ikke stress unødvendig med det her
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2012 #17 Skrevet 29. februar 2012 For noen år tilbaje hadde jeg et avlang kul i brystet, som var på størrelse med et batteri. Den var veldig øm og huden var veldig rød i det området kulen var i ... men tror det var betennelse, for den gikk bort etterhvert. Kulen lå forresten på ytterste delen av brystet, på den siden av brystet som er nærmest armhulen om du forstår? Du er heldig som har kjæreste og familie rundt deg, men dette går nok bra. Du er da bare 18, snart 19 år?
Gjest snoopy_93 Skrevet 1. mars 2012 #18 Skrevet 1. mars 2012 Blir 19 om 2dager. Tror den eneste grunne til at jeg er bekymret er fordi jeg aldri har vært syk på noen måte tidligere annet en influensa og en brekt arm. Føler dette er litt mer alvorlig, men på en annen side så kan det være så mangt. Satser på at det ikke er noe.
Mynona Skrevet 1. mars 2012 #19 Skrevet 1. mars 2012 Ta det med ro. Prøv hvertfall. Ikke ta sorgene på forskudd. Selv om du blir sendt til mammografi betyr ikke det at du er syk. Jeg tok både mammografi og ultralyd og hadde en ufarlig fibro... Jeg var 21-22 når det skjedde meg. Forstår at du er redd, det er helt naturlig. Jeg klarte ikke ringe å bestille time selv en gang, men prøv å ikke ta sorgene oP forskudd Sjansene er små for at du er syk. Lykke til
Eliine Skrevet 1. mars 2012 #20 Skrevet 1. mars 2012 Dette går helt sikkert veldig bra, mange opplever helt harmløse kuler i brystet Det er bra du tok kontankt med lege, viktig å få sjekket at alt er i orden. Vet du når du får komme til mammografi? Håper det er ganske snart,slik at du slipper å gå å uroe deg så lenge. Lykke til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå