Gå til innhold

17.900 i måneden og fattig?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

jaja hun skulle prøvd å gå en dag i mammas sko. 8500 kr utbetalt (uføretrygdet, meget lungesyk), 6070 kr i husleie inkl. strøm. ikke mye til overs der nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tillogmed du alicia sier jo at alenemødre må flytte til en mindre bolig, ringe rundt for å få billigere strøm (som om det går..). Ja rett og slett at det er latskap at man ikke har god råd. Hvorfor må ikke de som er i parforhold gjøre dette? Jo, som oftest hjelper det med to inntekter nemlig.

Hvem er det ikke som må ta inntektene i betraktning når man planlegger utiftene sine?? Selv om man er i parforhold og kanskje har to inntekter, så må man da ta hensyn til hvor mye man kan betale i husleie, gjøre litt research for hvem har billigst strøm før man bestiller, sjekke med banken hvilken som tilbyr best betingelser osv. Å ikke gjøre dette er jo idiotisk, det er å kaste penger ut av vinduet..

Jeg synes det er latterlig at de alenemødrene som klager over så dårlig råd, bor i leiligheter til 9000 kr mnd. Jeg vil faktisk påstå det er tåpelig av alle å leie så dyrt (skal man betale så mye bør man eie selv..). Jeg tror det er utrolig mange alenemødre som ser det som en selvfølge at de skal få penger i hytt og pine, som synes samfunnet skylder dem dette. Hvis de har lyst til å bo sentralt, så må de da få det! Det vitner nok om et vindfullt topplokk ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man syter ikke over gratis penger, har ikke sagt noe annet. Men det er nødvendigvis ikke billigere å være alenemor en familie med par som noen sa.. var det jeg mente.

Klart man må prioritere utgifter etter inntekter, og ikke leie for mer man har råd til. Finne billigst strøm.. ja alt det, men det må man jo som to og.

desuten virker det som om det er lett og glemme at overgangstønaden er en pengestønad som alenemødre får i en overgang til å klare seg selv økonomisk. Ingen som lever på den resten av livet.. Begrenser seg selv hvor lenge man kan "snylte" på staten.

Det å plutselig stå helt alene med en liten unge er tøft nok om man ikke skal måtte straffes økonomisk og! Er ikke bare bare og få jobb på en to tre. Derfor er det en veldig grei stønad som faktisk trengs i mange tilfeller!

Og jeg sier det igjen, er ingen alenemor som tjener på og gå hjemme!!

Me for all del man syter ikke om at man får for lite gratis penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke at du ikke ser at en familie med to inntekter har bedre råd enn en familie med en inntekt. De fleste familier har ikke mulighet til å klare seg på bare en inntekt - aleneforeldrefamilien har ikke noe annet valg.

Godt poeng!

Gjest skrev dette: "Jeg synes det er latterlig at de alenemødrene som klager over så dårlig råd, bor i leiligheter til 9000 kr mnd. Jeg vil faktisk påstå det er tåpelig av alle å leie så dyrt." Sitat slutt

En leilighet til 9000 kroner måneden er faktisk ikke veldig dyrt.

jeg var selv ute å så på leiligheter da jeg bestemte meg for å selge rekkehuset, og for å få en leilighet på minimum tre rom, måtte jeg faktisk opp i summer på mellom 8000 og 10500,-.

Og vi bor ikke i Oslo sentrum, men i en nabokommune. Jeg kunne ikke ha flyttet langt utpå landsbygda pga skolegangen til de av ungene som går på skole fremdeles.

Nå har jeg forresten - siden vi er inne på leiekostnader - en bror som ser etter en leilighet laaaangt utenfor Oslo, Lunner på Hadeland hvor han kan få en fireroms til seks tusen pr måned (han har fire barn så han må ha såpass) eller på Gjerdrum (hvor eks og barna bor) hvor summen er den samme for en to-roms! Og Gjerdrum er ikke veldig sentralt, er det vel?

I kommunen der jeg bor, får man en to-roms til fem-seks tusen......

Bare sånn at dere som mener man kan leie billigere har noe å henge tingene på.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja hun skulle prøvd å gå en dag i mammas sko. 8500 kr utbetalt (uføretrygdet' date=' meget lungesyk), 6070 kr i husleie inkl. strøm. ikke mye til overs der nei....[/quote']

Jeg påstår ikke at moren din har god råd, men hun har vel ihvert fall ikke et par barn og forsørge i tillegg? Som skal ha klær - som de vokser fra hele tiden selvfølgelig. de skal ha vinterklær, sommerklær, gummistøvler, vinterstøvler, sykkel, ski, få være med på ting som andre barn er med på.... osv osv.

Jeg vet at minstepensjonister sliter, men det kan egentlig ikke sammenlignes...

Alicia mener at man får god råd hvis man handler billigere strøm også videre. joda, man kan nok spare et par tusen i året - hvor mye utgjør det på en måned da? et par hundrelapper?? hallo du!

Jeg har alltid i en av de rimeligste leverandørene på strøm, jeg har norges billigste mobilavtale tror jeg, og jeg har alltid den rimeligste på fasttelefon - men det gir meg ikke god råd. Jeg hadde enda dårligere råd med dyrere leverandører på disse tingene - men jeg får ikke god råd selv om jeg bruker fjordkraft og ventelo, f.eks. Mine to største strømregninger i fjor var på rundt seks tusen kroner hver. Også var det det med at unger skal ha mat da.... Sjøl kan jeg godt leve på havregryn, men jeg kan ikke servere det til alle måltider til ungene. De er svære og trenger masse mat.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er litt av hovedpoenget, timien. Man klager ikke over at man får for lite gratis penger.

Jeg tror det er mange alenemødre som synes staten skal gi dem pengene uten noe større tanker rundt dette. Jeg støtter at alenemødre skal få støtte, men ikke fordi de fortjener det spesielt.. Men som en statlig investering til å få aleneforeldre bort fra trygdebudsjettene og over på selvstendig inntekt! Det er jo en god investering å betale i 3 år så en person kan bli istand til å ha en jobb, ungen ikke blir helt sprengt og må ha offentlig hjelp resten av livet osv. Så ikke moren må avslutte studiene og ta seg en vaskejobb og så gå ut og inn av trygdesystemet resten av livet, men kan ha en reell sjanse til aktivt yrkesliv og bidra i samfunnet.

Da er det bedre at mor får gjort ferdig studiene og så gå ut i arbeidslivet og klare seg selv, sosialøkonomisk. Jeg tror ikke det er så mange alenemødre som ser at de ER en statlig utgiftspost som velferdsstaten har sagt ja til å ta på seg (og jeg er for velferdsstaten) MEST for ungenes skyld, og med tanke på å krympe fremtidige utgifter. Jeg/man ønsker ikke tidligere tiders system hvor lausunger var samfunnets tapere. Velferdsstaten er til for å ta imot dem som snubler litt på veien, men som da blir istand til å klare seg. Sykdom, får barn uten inntekt, ufør i ung alder osv osv osv

Det er derfor det blir helt feil når mor benytter overgangsstønaden til å drive dank. Hun tror hun får betalt for å slappe av, fordi hun har vært så flink å verpe uten å planlegge særlig i forkant. Og noen synes til og med det er helt fortjent at de kan fortsette å drive dank i årsvis basert på sin store prestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For det første. Poenget her er at aleneforsørgere ikke har det mer vansekelig enn andre enslige/barnefamilier. Apropos de regningene på seks tusen som du snakket om. Det er meningen at man skal legge vekk noen hundrelapper i måneden til slike regninger, slik at de ikke blir "for store" og mye på engang.

Jeg lurer på jeg. Det snakkes om at dere "flinke" handler i billigkjeder o.l, men hva er det som kjøpes?? dyr ferdigmat..? Virker jo som det er det som det går mest av.(sikter IKKE til noen her så bare det er sagt, men bare spør) Jeg har en følelse av at det ikke er mye SMART handling der ute, når noen kan KLAGE på noe som i grunn er BRA NOK. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ta alle dine utgifter og del på 12. Du må legge av penger hver mnd.

Må dere sllutte å syte. Hvordan skal dere klare dere den dagen da OVERGANGSTIDEN er over ? Tror du at du får noe mere utbetalt?

Den dagen må du betale mere skatt. Du har som enslig mor store skattefordeler når du er trygdet.

Nå viser undersøkelser at det er de som er yngst og lite/ingen utd. som er på overgs.

Og da spør jeg en gang til, hva forventer du og få i lønn den dagen du skal på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg er alene med to barn. Har nettopp avsluttet lærlingeperiode med elendig betaling. Jeg hadde mulighet til å mota redusert overgangsstønad i tillegg til lønna mi, men fant ut at det gjorde egentlig ikke så mye forskjell. Og det var litt alright å faktisk klare meg på det jeg tjente selv. Totalt hadde jeg 10 250 kr utbetalt i mnd, og da har jeg regnet med bidrag og barnetrygd. dette var før min yngste begynte på skolen, så utgiftene til dagmamma var på 3600,- pr mnd. SFO på eldste var rundt 1000,-. Husleie, strøm, tlf, forsikring, klær, mat, fritidsaktiviteter og alt annet skulle også dekkes. Jeg måtte ta to jobber i tillegg til lærlingejobben, men var avhengig av at jeg kun kunne jobbe når barna var til faren. Da jobbet jeg til gjengjeld døgnet rundt. Dette gav meg en ekstra inntekt på 3-4000 i mnd. Og jeg syntes jeg klarte meg bra.

Nå er jeg i ordinær jobb, med bra (synes jeg) lønn. Totalt har jeg 20 000 pr mnd ( med bidrag og barnetrygd), og har det romslig økonomisk.Jeg betaler gangske mye i skatt ( er så surt med resteskatt), skyver inn nesten dobbelt av avdragene til Lånekassen og sparer litt både til meg og ungene.

Dårlig råd som alenemor? Det er jo litt hva man gjør det til selv da....... jeg sitter i alle fall igjen med god samvittighet; ikke har jeg "snyltet" på systemet og ungene har hatt det de har behov for og vel så det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Gjest ikke innlogget Sissi

Fy f*** for en holdning som kommer fram her! Det er misunnelse, det er forakt, det er nærmest hat!

Fordommene om den late, snyltende alenemoren lever åpenbart i beste velgående!

Altså: litt voksenopplæring om stønader (noe andre har prøvd, men her trengs det åpenbart teskje)

- overgangsstønad: dette er en stønad som en enslig mor eller far KAN motta i inntil tre år (ett til om man tar utdannelse) dersom barnet (det yngste) er under 8 år. Som noen sa utgjør dette ca. 8 500 pr. mnd. Det er jo en enorm inntekt....

- Barnetrygd: Dette er en generell ytelse som ALLE som har barn under 18 år mottar i Norge. Dersom man er eneforsørger, så får man en barnetrygd ekstra, dvs. en mer enn antall barn man har. Dette ugjør pr. i dag 974 kr. ekstra pr. mnd.

- Stønad til barnetilsyn: Dette KAN man få, dersom man tjener under 300 000 pr. år, og må ha barnetilsy for å jobbe/utdanne seg. Man kan da få dekt 64% av utgiftene til tilsyn, opp til et tak.

- Er man i jobb (noe de fleste alenemødre faktisk er - selv om mange her inne kjenner såååå mange late giddalause ikke-arbeidende alenemødre) så får man skatteklasse 2 (som utgjør ca. 800 kr. pr. mnd) OG som OGSÅ familier hvor den ene tjener lite/ingenting får, dvs.

Bostøtte kan ALLE få, dersom de oppfyller visse vilkår mht. lav inntekt etc.

Som denne oppstillingen viser: MAN FÅR IKKE VELDIG MYE SOM ALENEMOR.

Man "får" også bidrag, men det skulle vel egentlig bare mangle at ikke begge foreldrene er med å forsørger barna?!

Mange som blir alene om omsorgen har utdannelse og har jobb. En eller annen hevdet i et innlegg at "mødre slutter å jobbe når de blir skilt". Det må være noe av det største tullet jeg noensinne har lest her inne! Hvorfor i allverdens navn og rike skulle man slutte å jobbe? At man - i en overgangsperiode - kunne ha behov for å jobbe noe mindre er forståelig for alle med en viss grad av empati. Det er snakk om å skape en ny tilværelse, alene med barn, evt. konflikter med partner etc. Men derifra til å hevde at MANGE som blir alene slutter å jobbe vitner om en kunnskapsløshet som er sjokkerende.

Liten kommentar til det med å finne seg et billigere sted å bo: Dette har dere åpenbart ikke greie på! Jeg vet ikke hvor langt unna min arbeidsplass jeg måtte flyttet før jeg fant meg en akseptabel leilighet til under si 6000 pr. mnd. Det hadde blitt så langt at jeg måtte hatt et dyrt månedskort OG barnet mitt hadde blitt overlatt til seg selv flere timer pr. dag. Men det mener dere kanskje er greit? Eller skal man, om man nå har blitt alenemor, ta til takke med en liten hybelleilighet hos enkefru Hansen?Evt. en ettroms loftsleilighet i byens "dårligere strøk"? Sikkert fint for ungene - tror dere ikke?!?

Kjøp vs. leie: Banken løper ikke etter en med en inntekt for å gi dem huslån (særlig ikke når man i tillegg har et nokså stort studielån). Dermed risikerer man å måtte betale like mye/mer i husLEIE som man kunne greid å betjene i nedbetaling på et lån. Men - banken godtar ikke det som argument, mao: selv om man kommer billigere ut ved å eie, så får man ikke nødvendigvis den muligheten.

Når du er i full jobb, og har mesteparten/hele ansvaret for barn, så har du begrenset tid til stadig å følge med på "de beste" tilbudene for strøm, telefoni etc. Å forsøke å få ned utgiftene der man kan, det gjør man, men som sagt, skal jeg bruke all min tid på det, MÅ jeg bl.a kjøpe ferdigmat, fordi jeg ikke har tid til å lage alt fra skratch. Og da gikk kanskje vinninga opp i spinninga?!

det interessante med en del av innleggene her er uansett at alle fordommene mot alenemødre lever i beste velgående. Det er synd dere er så uopplyste! Det er også tragisk å lese om den totale mangel på empati flere legger for dagen her. Egoismen og misunnelsen lyser lang vei av mange innlegg.

Jeg vet at det er stygt, men jeg håper egentlig dere havner der selv en dag, så kan dere få oppleve hvor mye man "får" og hvor "enkelt" det er å skaffe seg billigere husvære, etc. etc. etc.

ps: jada, jeg er alene, men jeg har alltid jobbet fulltid, aldri mottatt bidrag fra barnefar, har høy utdannelse og god styring på økonomien. Jeg har utbetalt litt mer pr. mnd. enn eksempelet her, og vi klarer oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...