Gå til innhold

17.900 i måneden og fattig?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mitt ankepunkt overfor en del alenemødre, f.eks. hun i artikkelen, er en mangel på vilje til å klare seg, som f.eks lenej viste tydelig. Det spiller ingen rolle for meg om de trenger støtte for å klare seg, sålenge holdningen er at jaja, nå er jeg alene med barn, det blir nok litt tyngre enn med to voksne, men dette er nå engang slik jeg har valgt og slik jeg har stelt meg. Hvis holdningen er mer HALLO jeg er ALENEMOR nå må andre ta over ansvar for at jeg og mine skal klare oss, for vi har nemlig ikke en mann i huset, så jeg vil vri mest mulig støtte ut av denne situasjonen, så slipper jeg å stå på selv.

Det er vel mer eller mindre innsats det er snakk om, som på veldig mange andre felter i livet. Jeg kjenner en del alenemødre som synes det er en selvfølge at staten betaler deres livsopphold, jeg kjenner en del voksne arbeidsføre uten barn som synes det er greit at staten betaler deres livsopphold fordi de rett og slett ikke gidder selv. Jeg har også en eks-tante som planla sitt fremtidige liv som bidragsmottakende alenemor som slapp å jobbe, og det er viten og ikke gjetting at det ikke var ungenes beste hun hadde i sikte. Nå gikk det ikke slik i rettsvesenet til tross for at hun kjempet med nebb og klør, og hun måtte levere tilbake den nye svære tv'n og nye bilen som hun handlet seg uka etter hun flyttet ut med jackpot'en lysende i øynene, og redusere litt på utgiftene. Hun har selv sagt at hvis hun ikke fikk ungene fulltid så kom hun kanskje til å flytte til en annen kant av landet, da gadd hun ikke.

Det blir litt som med innvandrere, alle vet at ikke alle innvandrere er kriminelle, men når det er en god del av dem som er det, så blir det veldig synlig fordi de bekrefter en stereotyp for veldig mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Det blir litt som med innvandrere, alle vet at ikke alle innvandrere er kriminelle, men når det er en god del av dem som er det, så blir det veldig synlig fordi de bekrefter en stereotyp for veldig mange.

Jeg vet ikke hvordan andre har det med det, men jeg går ikke ut ifra at innvandrerne er kriminelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Helt enig, Veslebråka... Alle som er istand til å jobbe for å forsørge seg og sine barn bør gjøre det - ikke forvente at staten skal gjøre det.

Men heldigvis så er reglene for å motta overgangsstønad blitt skjerpet inn en smule - før var det helt på jordet etter mine begreper.

Og Sissi - det har overhodet ingenting med misunnelse å gjøre. Jeg er selv enslig mor og har aldri overhodet tenkt tanken på å gjøre som mange andre - si opp jobben for å gå hjemme noen år - deretter starte på omskolering og på den måten snike meg til gratis utdanning. Hvordan hadde landet blitt om alle skulle gjort det slik? Jeg vet om flere eksempler på enslige kvinner som har blitt mødre - sagt opp jobben, gått hjemme noen år - deretter startet på ny utdanning. Dette har faktisk blitt gjort med trygdekontorets velsignelse ... !!! Helt ufattelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på med noen kommentarer her. Et kjapt søk på Finn viser at 3- roms leiligheter i Oslo kan man få fra 6500 kr pr. mnd. og oppover (til og med på Vinderen!):

http://www.finn.no/finn/realestate/rentsearch

Jeg gadd ikke å søke videre, men det kan da ikke være tvil om at andre steder i landet er det billigere.

Videre er det flere som sier at 8500 pr. mnd i overgangsstønad ikke er så mye å skryte av. Men tenk dere en mor som jobber og har to barn i barnehage. Det blir fort (minst!) 2x 2000= 4000 i barnehageutgifter, altså må hun ha 12500 utbetalt i lønn pr mnd for å stille likt med moren som mottar overgangsstønad. Hvis hun i tillegg mister kontantstøtte for ett barn, ca. 2800 utover vanlig barnetrygd?, må hun ha utbetalt over 15.000 i lønn pr. mnd. for å stille likt med moren som mottar overgansstønad. Det tilsvarer en relativt god årslønn, altså skal det en del til for at det skal lønne seg å jobbe. Flere her inne har jo sagt at de får utbetalt omtrendt det samme som eller noe mer enn moren i avisartikkelen, og klarer seg bra.

Til slutt en kommentar til Sissi, litt utenfor tema, kanskje. Jeg skjønner at dette er et tema som berører og provoserer deg, og jeg synes du har noen gode argumenter. Men du skriver noe om

Evt. en ettroms loftsleilighet i byens "dårligere strøk"? Sikkert fint for ungene - tror dere ikke?!?

Jeg regner med at det er en ettroms leilighet du mener ikke er bra for ungene???!!! Det vokser faktisk opp barn - og det finnes skoletilbud - i alle "strøk" i Oslo. Det er ikke noen menneskerett å få vokse opp på "beste vestkant", ei heller å slippe å vokse opp på Romsås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan andre har det med det, men jeg går ikke ut ifra at innvandrerne er kriminelle....

Jeg snakket ikke om deg eller meg per se, men om den strømningen som rider landet hvor mange mener noe a la "de fleste innvandrere er kriminelle". Dette er basert på at de leser i avisen om en del kriminelle innvandrere, så kanskje de har et par i nærmiljøet som ikke er mors beste barn - og konkluderer med at "alle" innvandrere er kriminelle. Dette var et svar til Sissan som var sint over holdningene hun fant i tråden overfor alenemødre. Holdninger jeg mener ofte kommer av kjennskap til et par-tre dårlige frø, og så generaliseres det. Samme teknikk som med "kriminelle" innvandrere. De få ødelegger for de mange. Men å si at det er kunnskapsløshet? Jeg vet ikke. Kanskje det må jobbes fra begge kanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ikke innlogget Sissi

Kvalm - er det jeg blir når jeg leser både veslebråka og nicolines innlegg! Dere kjenner "noen" som gjør..... Og derfra konkluderer dere med at "alle/de fleste" alenemødre er noen snyltende drittkjerringer. Og trekk nå fram den fæle mora som truer med å flytte langt om hun ikke får det som hun vil, og dermed frarøver barna den fantastiske kontakten med faren....

Nicoline - hopp ned fra din høye hest. DU er faktisk ikke unntaket som bekrefter regelen om den snyltende alenemora, du er del av flertallet. Du skjønner det lille venn, at de aller fleste - også alenemødrene - jobber for å forsørge seg og sin familie!

Det går an å snylte på systemet i Norge, det er prisen for at vi lever i en velferdsstat. Det er mange som har muligheten til å utnytte systemet. Noen gjør det - de fleste gjør det ikke! Dette gjelder også alenemødre. I alle debatter om trygdesystemet og dets rettigheter/plikter er det alltid noen som har hørt om/hevder å kjenne snyltere. Vel, vil dere at vi skal kutte ut ordningen da? Er det en løsning? eller skal vi innføre et enormt kontrollbyråkrati for å sjekke at ingen får for mye. Det vil riktignok medføre svære kostnader, men det er sikkert greit for å få inn noen hundretusen som noen har snyltet seg til. (husk det koster ganske mye å ansette ett menneske, så det bør komme inn mange millioner for at det skal lønne seg!)

Jeg tror de fleste er enige i at man selvsagt skal forsørge seg selv. Samtidig vil de fleste (med en del åpenbare unntak her inne) mene at i faser av livet kan man ha behov for ekstra støtte. Personlig er jeg glad for at jeg lever i et land hvor man i noen grad kan få det. Blant annet er det positivt at man kan få støtte bl.a. til omskolering dersom det skulle være nødvendig. Den som vet bittelitt om trygdesystemet og dets regelverk, vet også at dette i stor grad er basert på "oppfylle kriterier - så har man rett på". Fyller man IKKE kriteriene så har man heller ingen rett..... men - som utenforstående så VET man jo hvorfor og hvordan andre har fått.

Det er helt åpenbart at misunnelse er en meget sterk drivkraft for flere her ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Sissi - følg med : Diskusjonen her dreide seg om en enslig mor som mottar overgangsstønad på kr. 17900,- pr. mnd. - og står fram i avisen og klager over at hun har dårlig råd. Jeg har ALDRI rakket ned på alle alene-mødre - hvorfor skulle jeg det? Det burde være fullt lovlig å uttrykke vantro overfor voksne, friske mennesker som velger å gå på trygd og samtidig klage framfor å få seg en jobb. ALLE kan få seg en jobb i dette landet - ikke påstå noe annet. At du vrir og vrenger på mine svar og mener at jeg hever meg over andre mennesker er totalt feil. Jeg hever meg over kvinnen i avis-artikkelen, ja .. det tror jeg faktisk de fleste oppegående mennesker hadde gjort. Bortsett fra hos deg så tror jeg ikke hun oppnår så veldig mye medynk. Nå må det være slutt på at alene-mødre skal framstå som noen stakkarslige skapninger - de fleste av oss er ressurssterke, friske og oppegående mennesker som klarer seg ypperlig på egen hånd. Takk og pris !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innlogget Sissi

Men nicoline - hvis du mener at alenemødre er ressursterke etc. hvorfor er du da så hatsk og misunnelig?

Ok - utgangspunktet var en "inntekt" på 17900 pr. mnd. Det jeg - og andre - forsøker å få fram er at dette ikke er inntekt. Dersom 8500 er overgangsstønad og 974 er en ekstra barnetrygd så er resten dvs. ca 8400 dels stønader som ALLE har krav på (barnetrygd, kontantstøtte) og dels bidrag da det vel er naturlig at også far skal være med å forsørge sine barn.

De aller fleste vil ha mer utbetalt i mnd om de jobber enn 8500 kr..... Dersom man er i jobb kan man få stønad til barnetilsyn. Ergo blir ikke regnestykket som en eller annen satte opp reelt, fordi man får dekt en del av kostnaden ved barnehage/sfo.

Og ja, er blir både sint og oppgitt (kanskje mest det siste) over de holdninger osm kommer fram. Er vi virkelig ikke kommet lenger i det sk. likestilte samfunnet i Norge, enn at vi skal rakke ned på, mistenkeliggjøre, kritisere kvinner som lever alene med barn - uavhengig av grunn til at det har blitt sånn???? Den underliggende "moralske fordømmelse" i en del innlegg her får meg til å tenke på tidligere tiders behandling av kvinner/jenter som havnet i "uløkka". "Du kan skylde deg selv, du burde visst bedre" helt uavhengig av hva som hadde skjedd, og også helt uavhengig av at det gikk utover barnet. Sånn er det faktisk flere av dere som høres ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalm - er det jeg blir når jeg leser både veslebråka og nicolines innlegg! Dere kjenner "noen" som gjør..... Og derfra konkluderer dere med at "alle/de fleste" alenemødre er noen snyltende drittkjerringer.  

Hvorfor er du så kvass? Og hvorfor tillegger du meg meninger jeg ikke har?? Jeg debatterer dette på generelt grunnlag, så ro ned egget litt. Jeg har ikke sagt at alle alenemødre er snyltende drittkjerringer - jeg sa som svar til din harme over holdningene her at det nok er mange som kanskje synes det, og prøvde å finne årsaksforklaring til hvorfor.

Og trekk nå fram den fæle mora som truer med å flytte langt om hun ikke får det som hun vil, og dermed frarøver barna den fantastiske kontakten med faren....

Og her bruker du sarkasme om at kanskje barna ikke hadde mistet noe vesentlig om de hadde mistet kontakten med faren.. Fine greier. Selv om faren til ditt barn kanskje ikke er noe å samle på, så er ikke alle menn fæle.

Det går an å snylte på systemet i Norge, det er prisen for at vi lever i en velferdsstat. Det er mange som har muligheten til å utnytte systemet. Noen gjør det - de fleste gjør det ikke!  

Det vet jeg da godt. Igjen, jeg har aldri sagt at alle alenemødre er snyltere. Jeg blir bare oppbrakt over holdninger, når noen får hjelp og støtte så klager de etterpå at hjelpen ikke er bra nok. Det er uforskammet. Jeg blir like oppbrakt over andre som får hjelp og etterpå vender det utakknemlige kinnet til, og f.eks står frem i avisen og klager på at de ikke klarer seg med nesten 18000 i mnd. Jeg mener fortsatt at moren må være usigelig dårlig til pengedisponering hvis hun ikke har råd til å betale 500 kr i speideren i året for datteren!

Vel, vil dere at vi skal kutte ut ordningen da? Er det en løsning?  

Det er helt åpenbart at misunnelse er en meget sterk drivkraft for flere her ja!

Nei, jeg har i et innlegg over argumentert hvorfor jeg synes ordningen skal beholdes. Det hoppet du vel over, da du var så klar til å renne i strupen på noen at du skumleste lett og elegant.  

Hva har misunnelse med dette å gjøre, egentlig?? Jeg skjønner ikke hva du mener. Dette dreier seg om priorieringer av våre felles skattepenger. Skal de brukes til å betale overprisede leiligheter til alenemødre, skal de brukes til å redde nyfødtavdelingen i Lærdal, skal de brukes til å beholde sykehjemsplasser??  

For meg er det elementært at man prøver å strekke potten lengst mulig, og ikke soser bort penger på unødvendigheter for etterpå å oppdage at man må kutte noe vekk. Hvis alenemor A skaffet seg en leilighet til 6000 istedet for en til 9000, så er det 36 000 spart i året det, som kan brukes på et bedre formål. Det krever en stor del fellesskapsfølelse (motsatt av egoisme) for den enkelte å tenke slik, men det hadde vært veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - utgangspunktet var en "inntekt" på 17900 pr. mnd. Det jeg - og andre - forsøker å få fram er at dette ikke er inntekt. Dersom 8500 er overgangsstønad og 974 er en ekstra barnetrygd så er resten dvs. ca 8400 dels stønader som ALLE har krav på (barnetrygd, kontantstøtte) og dels bidrag da det vel er naturlig at også far skal være med å forsørge sine barn.  

Den underliggende "moralske fordømmelse" i en del innlegg her får meg til å tenke på tidligere tiders behandling av kvinner/jenter som havnet i "uløkka". "Du kan skylde deg selv, du burde visst bedre" helt uavhengig av hva som hadde skjedd, og også helt uavhengig av at det gikk utover barnet. Sånn er det faktisk flere av dere som høres ut!

Du sier da her at dette er det samme som at en vanlig kvinne hadde 8500 i lønn og 8400 i stønader inkl kontantstøtte. Men man kan da ikke få kontantstøtte hvis man jobber fulltid? Er ikke kontantstøtten et bidrag så man skal ha råd til å være hjemme med barn, ettersom man i hjemmetiden nødvendigvis vil være uten lønn? Sånn at småbarna får være sammen med foreldrene sine de første årene? Det vil da etter hva jeg forstår ikke være andre kvinner som kan legge sammen de to summene.

Jeg driver ikke med moralsk fordømmelse, men det må være lov å heve et øyenbryn overfor folk som spekulerer i å pøse ut unger så de skal slippe å jobbe, og slippe å ta studielån. Jeg mener systemet skal være en reell hjelp til folk som trenger det, ikke fallskjerm til dem som ikke gidder. Da må jeg få lov å kritisere snyltere. Ikke min feil hvis du føler deg truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sitater fra Veslebråka: "Mitt ankepunkt overfor en del alenemødre, f.eks. hun i artikkelen, er en mangel på vilje til å klare seg.... Hvis holdningen er mer HALLO jeg er ALENEMOR nå må andre ta over ansvar for at jeg og mine skal klare oss, for vi har nemlig ikke en mann i huset, så jeg vil vri mest mulig støtte ut av denne situasjonen, så slipper jeg å stå på selv"

Hadde jeg hatt tid (og kunne det med sitering) så hadde det vært mer. Som du ser - det er ikke uten grunn at jeg reagerer og jeg tillegger deg heller ikke meninger. Jeg ser hva du skriver og reagerer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sissi - følg med : Diskusjonen her dreide seg om en enslig mor som mottar overgangsstønad på kr. 17900,- pr. mnd. -

Må bare få si at INGEN for så mye overgangstønad. Den er på 8500 ca, resten er barnetrygd, kontantstøtte osv.

Deuten kan man jobbe og få kontantstøtte. Dersom du har dagmamma og ikke barnehage..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting her, tiden som rår nå innebærer mer penger blandt folk flest, at folk flest har råd til å gi ungene sine ting og ta dem med på ting som man ikke kunne før i tiden. Jeg vokste opp i en familie som langt fra var rik, og min mor er blandt dem som synes alenemødre ikke skal få noe hjelp - da hun fikk sine barn var det ingen som hjalp dem, de måtte klare seg selv og spare der det gikk. Hun vokste selv opp i små kår, og det gikk det også. Hvis hun hadde sett artikkelen, hadde hun blitt forbannet over damens grenseløse... jeg har ikke ord.

Hvis noen foreldre ikke har råd til å sende ungene sine på den største forbrukskarusellen, hvem sin feil er det da? Er det foreldrene, som ikke evner å tjene mye penger? Eller er det staten sitt ansvar å utjevne så alle ungene kan kjøre forbrukskarusell? Jeg mener at foreldrene har hovedansvar for å forsørge ungene sine. Hvis foreldrene ikke har giddet å ta utdannelse eller legge ned innsats noen vei i livet, så får ungene ha litt færre miss-sixty bukser og akseptere det.

Dette er hovedregelen - så kommer stønad til aleneforeldre som unntaksregler.

Hvis de får unger tidlig/ ved uheldig økonomisk tidspunkt/ forhold skjærer seg, så får de hjelp til å hoppe tilbake i løypa, om det nå er støtte under utdannelse, bostøtte, barnepass-støtte eller hva. Men etter hjelpe-perioden, så er det foreldrenes (hovedforsørger + bidragsyters) ansvar å forsørge ungen sin, og hvis de ikke har verdens feteste lønn så får ungen være uten verdens feteste snowboard. Staten skal ikke måtte hoppe imellom der. Og jeg tror faktisk ikke at hverken ungen eller foreldrene tar skade av det.. Litt nøysomhet er ingen dårlig lekse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fram med teskjeen igjen:

Nei, jeg føler meg ikke truffet! Men det er noe som heter "du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv"

Overgangsstønad er 8500. Resten er

- kontantstøtte

- barnetrygd

- bidrag

Kontantstøtte og barnetrygd er ytelser som ALLE i Norge som har barn under hhv. 3 og 18 år kan motta. For å få kontantstøtte kan man heller ikke bruke barnehage, men - som timian påpeker - man kan godt bruke det til dagmamma.

Sitat fra Veslebråka: "Jeg driver ikke med moralsk fordømmelse, men det må være lov å heve et øyenbryn overfor folk som spekulerer i å pøse ut unger så de skal slippe å jobbe, og slippe å ta studielån."

Og det der er ikke moralsk fordømmende?? Mulig jeg lever og alltid har levd i et meget beskyttet miljø, men jeg har hittil til gode å møte noen som har "pøst ut unger" for å slippe å jobbe!!!! Tydelig at du heller ikke har peiling på hva det betyr å ha barn.... (men det er en annen diskusjon)

For egen del - som HAR et digert studielån - så syns jeg det er positivt at man kan få støtte til utdanning dersom man er alene med barn. Grunnen er at jeg tror at det er bedre samfunsøkonomi på sikt at flest mulig har utdannelse, da det erfaringsmessig gir bedre lønn og dermed bedre mulighet til å ikke belaste trygde/sosialsystemet senere. Jeg er klar over at en del mener dette er "urettferdig" men jeg syns altså det er riktig. Selv om jeg var ferdigutdannet m. stort studielån da jeg ble alene med omsorgen for barn.... bl.a fordi jeg SER hvor tungt det er å skulle ta opp lån til bolig etc. når man har stort studielån og er alene om alle utgiftene!

Dette handler faktisk også om trygghet og forutsigbarhet, det er bedre for livskvaliteten til både meg og barnet når vi VET at vi kan bo der vi bor, og ikke må flytte etter en huseiers forgodtbefinnende. Men igjen - slik det høres ut på flere her inne, så har ikke alenemødre eller deres barn krav på slik forutsigbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sissi - jeg skal sette opp et mer reelt regnestykke for deg, og jeg holder fast ved min påstand om at 8500 + kontantstøtte - sparte barnehageutgifter ikke er så galt!

Altså, arbeidende alenemor med to barn i barnehage, ett under 3.

Satsen i min barnehage (gjelder i hvert fall i hele Osloområdet, for de som har vært så heldige å få kommunal plass) er på 2790,- pr barn hvis husstanden tjener mellom 170000 og 300.000 pr år.

2790*2 = 5580

64 % av dette er 3571, dvs mor må betale 2009.

8500+2009+2800 (kontantstøtte) = 13.309

Altså, hvis en slik alenemor har en jobb hvor hun får utbetalt mindre enn 13.309 pr mnd., kan hun liksågodt være hjemmeværende (så lenge hun kan). I skatteklasse B må vel dette utgjøre en brutto månedsinntekt på ca 18.000., eller en årsinntekt på ca 215.000. Ikke noe å hoppe i taket over, men absolutt til å leve med! I tillegg kommer altså ekstra barnetrygd (+ bidrag + bostøtte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deuten kan man jobbe og få kontantstøtte. Dersom du har dagmamma og ikke barnehage..

?? Hva er da bakgrunnen for kontantstøtten? At barnet ikke skal i barnehage?? Eller betyr din prikkprikk at det er et smutthull for lurifakser (enda et..)?

Sitater fra Veslebråka: "Mitt ankepunkt overfor en del alenemødre, f.eks. hun i artikkelen, er en mangel på vilje til å klare seg.... Hvis holdningen er mer HALLO jeg er ALENEMOR nå må andre ta over ansvar for at jeg og mine skal klare oss, for vi har nemlig ikke en mann i huset, så jeg vil vri mest mulig støtte ut av denne situasjonen, så slipper jeg å stå på selv"  

Som du ser - det er ikke uten grunn at jeg reagerer og jeg tillegger deg heller ikke meninger. Jeg ser hva du skriver og reagerer på det.

Ehm, tydelig at du ikke er særlig bevandret i sitering. Og da tenkte jeg ikke bare på den tekniske delen av det.. Jeg ga to holdningsmodeller som alenemødre gjerne har, hvor du i sitatet over beleilig sløyfet den ene (kan være flere modeller, men dette er da mitt inntrykk);

1: Gjøre det beste ut av ting, planlegge for en uavhengig fremtid

2: Se på alenemorstatusen som en ypperlig mulighet for å cashe ut.

Dette er hva jeg skrev. Og i tillegg ga jeg uttrykk for at jeg ikke var særlig begeistret for dem som valgte modell 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alicia mener at man får god råd hvis man handler billigere strøm også videre. joda' date=' man kan nok spare et par tusen i året - hvor mye utgjør det på en måned da? et par hundrelapper?? hallo du![/quote']

2000,- i året hadde i dette tilfellet vært mye for denne alenemoren. Hun hadde jo ikke engang råd til å betale 500,- i året for at datteren skulle få være med i speideren. Hadde hun byttet strømleverandør, hadde hun fint hatt råd til speideren også uten å måtte låne penger av datteren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...