Gå til innhold

Fikk ikke jobben, men skal jeg ikke ha beskjed?


Gjest Nanne70

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70

Jeg har nylig søkt en annen stilling på min nåværende arbeidsplass, der jeg ble innstilt som nr. 3. Da jeg mottok innstillingen skjønte jeg jo at jeg ikke kom til å få jobben (synd, fordi jeg virkelig hadde lyst på den), men skal ikke alle innstilte ha beskjed om hvem som er tilsatt? Jeg har lyst til å ta opp dette med fagforeningen på prinsipielt grunnlag siden arbeidsplassen min har en litt inkonsekvent praksis i tilsettingssaker, men trenger en lovparagraf å henvise til, hvis det finnes. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er helt vanlig at man ikke sender ut avslagsbrev. Og det er ihvertfall ingen krav om at det sammen med avslagsbrevet skal stå hvem som er tilsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nanne70

Jeg ser at jeg uttrykte meg litt feil - jeg mente ikke hvem som er tilsatt men beskjed om at stillingen er besatt. Tidligere når jeg har søkt på andre jobber har jeg i alle fall fått et høflig brev tilbake der de takker for intressen men at de har ansatt en annen i stillingen. Siden dette gjelder min nåværende arbeidsplass, synes jeg det er litt ekkelt å få vite sånt via sladder og rykter. God personalpolitikk er det i alle fall ikke.

Endret av Nanne70
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Eg synest det har meir med elending folkeskikk å gjere. Eg trur ikkje det er lovpålagt å melde i frå, men det er i alle fall høflig. Men folkeskikk blir meir og meir uvanleg, så det er ikkje særleg unikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest det har meir med elending folkeskikk å gjere. Eg trur ikkje det er lovpålagt å melde i frå, men det er i alle fall høflig. Men folkeskikk blir meir og meir uvanleg, så det er ikkje særleg unikt.

Enig. Jeg synes nå at det burde bli lovpålagt å gi beskjed til de som ikke får jobben, egentlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uvanlig er det ikke. Jeg har opplevd noe liknende og jeg er enig i at det er dårlig folkeskikk. Når man har søkt en stilling og vært inne til intervju så burde man få beskjed om at stillingen er besatt. I mitt tilfelle så var det greit nok å finne ut av det for jeg kjente ham som fikk jobben, men likevel... Det virker litt...lettvint.

PS.: Sånn for ordens skyld så ventet jeg altså ikke å få høre hvem som fikk stillingen, men at den var besatt.

Endret av Cata
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine søknadsperioder har det kanskje vært rundt 10 prosent som faktisk har gitt beskjed om at stillingen er besatt, uavhengig om jeg har vært på intervju eller ikke. Synes det er en uting å ikke gjøre det. Det er jo en smal sak når de aller fleste søknader sendes elektronisk/per epost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De få gangene jeg har fått beskjed om at stillingen er besatt, er når jeg har vært med i siste runde. Og det kanskje står mellom meg og 1-2 til. Ellers har jeg ikke opplevd å få beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...