Gå til innhold

Hvor ofte skjer det at mor dør under fødsel?

Anbefalte innlegg

Hvor svekket helsetilstand må man ha for å være så uheldig å dø under fødsel?

Uff, kan knapt tenke meg noe mer tragisk....

Trenger ikke ha svekket helsetilstand. Blodpropp eller ruptur av utposninger på blodåre er noe jeg vet man kan dø av. Dette er tilstander som (blodpropp iallfall) man får høyere risiko for som gravid og i umiddelbar etterkant av svangerskap. Det kan også være andre ukjente faktorer som kommer frem under fødsel. En annen faktor er muligens placenta abruption, eller morkakeløsning, som gjør at mor og barn kan blø ihjel om de ikke snittes umiddelbart.

Fortsetter under...

Noen dør også av hjerneslag hvis de er disponert for det fra før av. Blodkar i hjernen som ligger der og kanskje var ment å sprekke når du var 70/80 år kan plutselig sprekke pga. kroppens anstrengelser under fødselen.

• Liker 1

Nei det er ikke JEG som må få øynene opp her. Jeg sikter til tråder her inne om keisersnitt vs naturlig fødsel, hvor alle forfekter naturlig fødsel. Ei presterte til og med å si at det er så naturlig at om man fødte alene i skauen så gikk det bra bare fordi det var så naturlig.

Jeg syns alle skal slutte å snakke om hvor naturlig og vakker en vanlig fødsel er, når folk faktisk dør av dette her.

Ja jeg vet det er få som dør av dette i norge, men det er noen som dør, og en av kanskje hundre som dør er fortsatt en for mye.

Stort sett er en fødsel ganske så vakker og alle fødsler er naturlige. Men selv med fødsler så skjer det komplikasjoner, som med alt annet som er naturlig her i livet. Det er derfor vi har tiltak som forhindrer folk å dø av diabetes, dø av hjertefeil, dø i barsel etc. Men likevel vil mennesker dø og fødsel er nå en av de som innebærer færrest komplikasjoner i forhold til hva man faktisk går gjennom. Man kan dø av snitt også, blodpropp, blodforgiftning etc, for ikke å snakke om at det er en forskjell i helsen på barn født via snitt kontra vaginalt. På samme måte som en hjerteoperasjon er for mennesker som er syke og trenger det, så er tiltak som keisersnitt for mennesker som trenger dette. Og det gjør ikke brorparten av befolkningen.

En enklere oversikt. Som du kan lese der under helse, dør 7 mødre pr 100 000 levende fødte barn, altså veldig lite i forhold til andre land.

HVa er formelen for å regne ut prosenten av det der?

Stort sett er en fødsel ganske så vakker og alle fødsler er naturlige. Men selv med fødsler så skjer det komplikasjoner, som med alt annet som er naturlig her i livet. Det er derfor vi har tiltak som forhindrer folk å dø av diabetes, dø av hjertefeil, dø i barsel etc. Men likevel vil mennesker dø og fødsel er nå en av de som innebærer færrest komplikasjoner i forhold til hva man faktisk går gjennom. Man kan dø av snitt også, blodpropp, blodforgiftning etc, for ikke å snakke om at det er en forskjell i helsen på barn født via snitt kontra vaginalt. På samme måte som en hjerteoperasjon er for mennesker som er syke og trenger det, så er tiltak som keisersnitt for mennesker som trenger dette. Og det gjør ikke brorparten av befolkningen.

Word!

Men nå begynner jeg å lure på hvor mansge gravide kvinner som snakker med barnefaren om at de eller barnet kan dø og om de har en plan for dette. Nå tenker jeg praktisk her, ikke følelsesmessig.

• Liker 2

Syns det er skremmende at NOEN i det helle tatt dør som følge av fødsel. Hvis det er så naturlig, hvorfor kan man dø av det?

Trodde du var sykepleier jeg? da vet du vel hvorfor fødsel er farlig?

Både massiv blødning, blodpropp, hjerterytmeforstyrrelser/hjertestans, allergisk reaksjon, hormonforstyrrelser, infeksjoner og svangerskapsforgiftning kan bl.a føre til at mor dør. Gjelder både vaginal fødsel og keisersnitt.

• Liker 3

Annonse

Jeg syns alle skal slutte å snakke om hvor naturlig og vakker en vanlig fødsel er, når folk faktisk dør av dette her.

Ja jeg vet det er få som dør av dette i norge, men det er noen som dør, og en av kanskje hundre som dør er fortsatt en for mye.

7 av 100 000 dør av dette, altså 0,007%. Det er IKKE en av hundre (1 prosent)!

For de aller, aller fleste går fødselen bra og det er unødvendig å gi inntrykk av at fødsler er så inmari farlig her i Norge, slik enkelte ser ut til å ønske å gjøre.

Det er mye som er "farlig". Røyking, p-piller, bilkjøring. Hvis man skal gå og være redd for alt som KAN medføre en risiko, har man faktisk ikke mye tid til overs til å faktisk leve.

• Liker 3

danmark og sverige kommer bedre ut enn oss på dødsfall i svangerskap.. begge ligger på 5 av 100 000, mens vi er på 7..... ikkje bra!

Fra folkehelseinstituttet:

Lav mødredødelighet i Norge

Publisert 02.05.2011 , oppdatert: 02.05.2011, 17:23

Mødredødeligheten i Norge er blant de laveste i verden, og har vært lav de siste 30 årene. Bare om lag fire norske kvinner dør årlig i barsel, det tilsvarer om lag sju dødsfall per 100 000 levende fødte barn. For litt over 100 år siden var mødredødeligheten i Norge på nesten 900 per 100 000 levendefødte. Det er ikke ulikt situasjonen i Øst-Afrika i dag

Blir litt skremt av tanken på at man kan dø av fødsel i det hele tatt jeg :haar:

Du kan dø av alt. I verste fall kan du dø av en urinvesinfeksjon også, men det skjer utrolig sjelden.

• Liker 3

Blir litt skremt av tanken på at man kan dø av fødsel i det hele tatt jeg :haar:

Et svangerskap og en fødsel er en risikosport der man har husket på å ta alle forholdsregler. Man har hjelmen, albuebeskytterne, knebeskytterne, tannbeskytteren, verneskoene og alt er på plass. Likevel så tar man av og til og lander feil etter den triple saltomortalen og knekker nakken. Sannsynligheten er ikke stor, man forhindrer stort sett de verste skadene. Men de skjer. Derfor er det viktig å ta helsen sin som risikosportutøver seriøst.

• Liker 1

Jeg kjenner faktisk en alenefar der moren døde under fødselen pga store komplikasjoner og fordi det viste seg at hun var svekket i helsetilstand fra før av. Ellers har jeg aldri hørt om det, så det kan ikke være mange som dør, heldigivs.

Det kan ikke være mange kvinner som dør under fødselen for da ville denne anonymbrukeren ha hørt om det.

• Liker 2

Jeg vet om en som døde under et KS med narkose, de glemte å gi henne oksygen og hun fikk derfor oksygenmangel som hun døde av.

Blodpropp som kommer fra morkaken er også en mulighet som man ikke aner om hvem som kan ha eller om den vandrer til morens kropp. Det er veldig sjelden heldigvis.

Svangerskapsforgiftning og HELP kan man også dø av, men det skjer veldig sjelden selv om flere får diagnosene.

Helsepersonell er heldigvis flinke til å oppdage og behandle sykdom o.l

Annonse

Å trykke på magen for å få ut morkaken er helt vanlig.

Nei, det er ikke farlig å føde! Ja, det kan gå galt, men sjansen for det er så liten at det er sikkert mer sannsynlig at dere kjører dere i hjel på vei til sykehuset.

• Liker 2

Nei, det er ikke farlig å føde! Ja, det kan gå galt, men sjansen for det er så liten at det er sikkert mer sannsynlig at dere kjører dere i hjel på vei til sykehuset.

Takk. Det var en god tanke. Hvis barnemoren ikke dør under fødsel så er alltids sjansen der for at hun dør på vei hjem fra sykehuset...

• Liker 2
Annonse
Gjest BettyBoop

7 av 100 000 dør av dette, altså 0,007%. Det er IKKE en av hundre (1 prosent)!

For de aller, aller fleste går fødselen bra og det er unødvendig å gi inntrykk av at fødsler er så inmari farlig her i Norge, slik enkelte ser ut til å ønske å gjøre.

Det er mye som er "farlig". Røyking, p-piller, bilkjøring. Hvis man skal gå og være redd for alt som KAN medføre en risiko, har man faktisk ikke mye tid til overs til å faktisk leve.

jojo 7 av hundre tusen er ikke mange men det er noen. Hvordan kan man vite at man ikke blir en av de?

Røyking er et dårlig eksempel her for det er ikke bra for noen uansett.

Jeg tenker bare med gru på at man samtidig som man liksom skal glede seg over graviditeten så må man ha i bakhodet at dette kan være livstruende. er en tiny bitteliten sjanse for det, men likevel.

Dessuten det som skremmer meg mest er at de dødsfallene jeg har hørt om i den rike verden som følge av fødsel som regel er pga feil på sykehuset. Utenom når det gjelder svangerskapsforgiftning da for det er på en måte ingens feil

Endret av BettyBoop

Ja,mye kan være farlig. Men synes fortsatt det er skummelt å tenke på at man kan dø i barsel.... :( Jeg tør ikke føde på et lite sykehus, det skal være visst!

Ofte er det intervensjoner som fører til komplikasjoner. Med en gang man skal ha epidural blir man kategorisert som risikofødende. Og med en gang man får epidural øker man sannsynligheten for snitt. Så det er fordeler og ulemper med både smått og stort.

Gjest BettyBoop

alt som kan føre til død er farlig i mine øyne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...