Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #21 Skrevet 21. februar 2012 Ja. Hvor lang tid tar det med båten? Om jeg ikke tenker feil her, ca 4 og en halv time. Når er det du skal avgårde? Ser ut på en av de "verre" partiene på ruta i dag, og det er blikkstille. Kunne ha satt ut et halvt nøtteskall og det hadde lagt fint helt til måsen tar det
Zzyzx Skrevet 21. februar 2012 #22 Skrevet 21. februar 2012 Det er kun to strekk der den båten går utaskjærs, det er Boknafjorden rett utenfor Stavanger og Sletta mellom Haugesund og Stord. Begge strekkene er ca 10 minutter. Utenom det er det stille og rolig hele veien. At det er stiv kuling har ikke nødvendigvis noe å si, hvor mye bølger man merker kommer også an på vindretning og hvordan båten treffer bølgene. Uansett. sett deg så langt akter (bak) som mulig, og sett deg på nedre dekk hvis det er Tideadmiral. Ta også med noe salt lakris om du liker det, mange synes det hjelper litt på uggenhet i forbindelse med båtreiser.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #23 Skrevet 21. februar 2012 Det er kun to strekk der den båten går utaskjærs, det er Boknafjorden rett utenfor Stavanger og Sletta mellom Haugesund og Stord. Begge strekkene er ca 10 minutter. Utenom det er det stille og rolig hele veien. At det er stiv kuling har ikke nødvendigvis noe å si, hvor mye bølger man merker kommer også an på vindretning og hvordan båten treffer bølgene. Uansett. sett deg så langt akter (bak) som mulig, og sett deg på nedre dekk hvis det er Tideadmiral. Ta også med noe salt lakris om du liker det, mange synes det hjelper litt på uggenhet i forbindelse med båtreiser. Hjelper mot kvalme, men øker angst hos mange. (Øker blodtrykket, og det bare baller på seg)
Zzyzx Skrevet 21. februar 2012 #24 Skrevet 21. februar 2012 Hjelper mot kvalme, men øker angst hos mange. (Øker blodtrykket, og det bare baller på seg) Ah, det visste jeg ikke. Da trekker jeg tilbake anbefalingen min.
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #25 Skrevet 21. februar 2012 Om jeg ikke tenker feil her, ca 4 og en halv time. Når er det du skal avgårde? Ser ut på en av de "verre" partiene på ruta i dag, og det er blikkstille. Kunne ha satt ut et halvt nøtteskall og det hadde lagt fint helt til måsen tar det Det var litt lenge. Jeg spørte mamma rett etter jeg spørte her, og 40 min med båt Reiser i morgen. Hvor ser du det ?
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #26 Skrevet 21. februar 2012 Det var litt lenge. Jeg spørte mamma rett etter jeg spørte her, og 40 min med båt Reiser i morgen. Hvor ser du det ? Bor rett ved Sletto, så ser den ut vinduet Men om det kun er 40 minuttet så kan det umulig være Stavanger-Bergen. Hufthamar eller Flesland og til Bergen sentrum? Det pleier det være blikkstille i såfall.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #27 Skrevet 21. februar 2012 Om du skal fra Stavanger til Bergen kan det umulig ta bare 40 minutter? Er det deler av strekningen du skal reise? Og, har du tenkt på kystbussen? Ble litt forvirret jeg nå, trodde det var ferje du skulle reise med? Uansett, lykke til imorgen!
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #28 Skrevet 21. februar 2012 Bor rett ved Sletto, så ser den ut vinduet Men om det kun er 40 minuttet så kan det umulig være Stavanger-Bergen. Hufthamar eller Flesland og til Bergen sentrum? Det pleier det være blikkstille i såfall. fra haljem til bergen
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #29 Skrevet 22. februar 2012 fra haljem til bergen Om jeg ikke tenker i vinkel her, så slipper du Sletto og Boknafjorden. Bør være rimelig stille i dag, er meldt alt fra bris til vindstille. Med andre ord, det er fint nok vær til at du kan sette ut med en helt vanlig robåt. Dette går fint!
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #30 Skrevet 22. februar 2012 Om jeg ikke tenker i vinkel her, så slipper du Sletto og Boknafjorden. Bør være rimelig stille i dag, er meldt alt fra bris til vindstille. Med andre ord, det er fint nok vær til at du kan sette ut med en helt vanlig robåt. Dette går fint! Okei. Hvordan blir det på fredag da? Visst du vet det? Fra bergen til halhjem..
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #31 Skrevet 22. februar 2012 http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Bergen/Bergen/ Der står det på fredag: liten storm. åh
Zzyzx Skrevet 22. februar 2012 #32 Skrevet 22. februar 2012 (endret) Hæ? Det står frisk bris på det meste. Dessuten, det strekket der er ikke i åpen sjø, så det som kommer av bølger er vel bare det man får fra møtende båter, vil jeg tro. Ingenting å stresse for, altså. Endret 22. februar 2012 av Zzyzx
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #33 Skrevet 22. februar 2012 Hæ? Det står frisk bris på det meste. Dessuten, det strekket der er ikke i åpen sjø, så det som kommer av bølger er vel bare det man får fra møtende båter, vil jeg tro. Ingenting å stresse for, altså. Takk for svar! Men hvor stor sjangse er det for at det kan komme sykt store bølge og båten kan velte eller noe? eller at alt så er i båten "fyker"rundt om? Føler så dum når jeg spør om dette..
Zzyzx Skrevet 22. februar 2012 #34 Skrevet 22. februar 2012 Takk for svar! Men hvor stor sjangse er det for at det kan komme sykt store bølge og båten kan velte eller noe? eller at alt så er i båten "fyker"rundt om? Føler så dum når jeg spør om dette.. Det kan ikke skje på det strekket, verken velting eller at alt flyr rundt. Det er for mye land rundtom som tar av for de store bølgene lenge før de når båten.
Gjest Gjest Skrevet 22. februar 2012 #35 Skrevet 22. februar 2012 Det kan ikke skje på det strekket, verken velting eller at alt flyr rundt. Det er for mye land rundtom som tar av for de store bølgene lenge før de når båten. Stemmer. TS: Se ut vinduet, du vil ofte se båter som er en tidel av størrelsen på fergen svirre rundt der. En bump her og der, greit, det skjer, men jeg i verste fall har jeg måttet lete rundt etter sjakkbrikker. Hvordan gikk det i dag?
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2012 #36 Skrevet 24. februar 2012 Stemmer. TS: Se ut vinduet, du vil ofte se båter som er en tidel av størrelsen på fergen svirre rundt der. En bump her og der, greit, det skjer, men jeg i verste fall har jeg måttet lete rundt etter sjakkbrikker. Hvordan gikk det i dag? Det gikk kjempebra både til og hjem igjen:D selv om det var litt bølger hjemover så gikk det greit, kjente jeg fikk angst men var bare noen få min til vi var fremme.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2012 #37 Skrevet 24. februar 2012 Det gikk kjempebra både til og hjem igjen:D selv om det var litt bølger hjemover så gikk det greit, kjente jeg fikk angst men var bare noen få min til vi var fremme. Flott! :D
Moscato Skrevet 24. februar 2012 #38 Skrevet 24. februar 2012 (endret) TS, går det an å spørre korleis oppdragelsen din har vore på dette punktet? Kva slags haldning har foreldra dine til slike ting (både fly og båt)? Har dei pressa deg, eller oppmuntra redselen din, eller noko heilt anna (unngått den, kanskje)? Og har det alltid vore slik for deg, eller har angsten oppstått på eit bestemt tidspunkt eller over tid? EDIT: Og forresten! Så flott at det gjekk bra! Endret 24. februar 2012 av Moscato
@Maja Skrevet 24. februar 2012 #39 Skrevet 24. februar 2012 Er det veldig masse vind og bølger så kjører ikkje båten over "sletto", då går det buss i staden. Vist det er den ruta eg tror tar det ca 4 timer frå stavanger til bergen. Sett deg lengst mulig bak og midt i båten, det er der bølgene kjennes minst. Og som det blei foreslått her: ta med pc, eller nåke anna som kan distrahere deg. God tur!
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2012 #40 Skrevet 24. februar 2012 TS, går det an å spørre korleis oppdragelsen din har vore på dette punktet? Kva slags haldning har foreldra dine til slike ting (både fly og båt)? Har dei pressa deg, eller oppmuntra redselen din, eller noko heilt anna (unngått den, kanskje)?Og har det alltid vore slik for deg, eller har angsten oppstått på eit bestemt tidspunkt eller over tid? EDIT: Og forresten! Så flott at det gjekk bra! Eh ? Foreldrene mine er IKKE redd for båt eller fly, og aldri vært det. Jeg har slitt med angst hele livet for alt mulig. Jeg har egentlig alltid vært litt redd for båt, men ikke så redd som jeg har vært de siste årene. Ble værst i fjor. Satt i båt i 3 timer, jævlige bølger ( sorry banninga )og jeg fikk PANIKK. Og tanken på at det var 2 timer igjen, og at vi måtte sitte i ro osv pga det var så mye bølge fikk meg til å få panikk. Jeg måtte få hun dama som jobber på båten å sitte med meg. haha. uff, ikke le av meg Og etter det blir jeg dårlig av tanken på båt. Så oppdragelsen har ikke noe å si her
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå