Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #1 Skrevet 20. februar 2012 Dårlig overskrift. Men er det noen som har det her? Og hvordan takler du det når du reiser? Jeg takler det ikke når det er mye bølger, får helt panikk og er sikker på at båten kommer til å velte. Og tanken på at jeg er midt ute en plass, og ikke kan gå på land når jeg vil. Forferdelig, vil jo komme meg til forskjellige plasser Når jeg tenker på det blir jeg kvalm, og får panikk.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #2 Skrevet 20. februar 2012 Hei! Jeg vet ikke hvilke ferjer du reiser med, men om ferjen har salong i "underetasjen", så merker du bølgene mindre der. En annen ting, er hvor du skal ta ferje hen. Spesielt en ferjestrekning jeg tar ofte går nært land, så da tenker jeg at jeg kan tross alt svømme i land om noe skjer. Går ferjene du reiser med inna- eller uttaskjærs? Her jeg bor er det slik at skal du noe sted, da må du reise med ferje. Og selv om det er mye ruskevær her på høst/vinter, er det veldig sjeldent at ferjene er innstilt. Jeg vet heller ikke hvor store bølgene må være før du blir redd, men jeg har lagt merke til at de ofte virker mye verre når man ser dem fra land, i forhold til hvor godt du merker dem ombord i båten. Også hjelper det selvfølgelig å reise sammen med noen som ikke deler frykten, men som heller ikke ler av deg fordi du er redd.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #3 Skrevet 20. februar 2012 Hei! Jeg vet ikke hvilke ferjer du reiser med, men om ferjen har salong i "underetasjen", så merker du bølgene mindre der. En annen ting, er hvor du skal ta ferje hen. Spesielt en ferjestrekning jeg tar ofte går nært land, så da tenker jeg at jeg kan tross alt svømme i land om noe skjer. Går ferjene du reiser med inna- eller uttaskjærs? Her jeg bor er det slik at skal du noe sted, da må du reise med ferje. Og selv om det er mye ruskevær her på høst/vinter, er det veldig sjeldent at ferjene er innstilt. Jeg vet heller ikke hvor store bølgene må være før du blir redd, men jeg har lagt merke til at de ofte virker mye verre når man ser dem fra land, i forhold til hvor godt du merker dem ombord i båten. Også hjelper det selvfølgelig å reise sammen med noen som ikke deler frykten, men som heller ikke ler av deg fordi du er redd. Det vet jeg ikke. Vet ikke hva inna eller uttaskjærs er : / Bare jeg merker at båten gynger, så får jeg panikk. Altså, visst jeg merker at det tar "lang" tid før båten går ned igjen etter en bølge. Dårlig til å forklare ! Jeg skal reise sammen med noen ja, men det hjelper ikke. Fikk så panikk en gang at jeg gråt og ble "hysterisk", og etter det har jeg ikke tatt noe båt. Men nå må jeg.. hjelp.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #4 Skrevet 20. februar 2012 Uansett hvor store bølgene er, så har både kapteinen og båten kjørt gjennom større bølger før og det har gått helt bra. Hadde det vært farlig så hadde de ikke dratt fra land. Man kjenner gjerne bølgene bedre på ferger enn på store båter, så helt vanlige bølger kjennes større ut enn de er
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #5 Skrevet 20. februar 2012 Din reaksjon er akkurat som min på fly... Gråter og blir helt hysterisk, flyvertinnen kommer, samboen gjør så godt han kan... Har ikke fløyet på lenge, for å si det sånn. Jeg er generelt skeptisk til alle situasjoner hvor jeg føler at jeg ikke har kontroll, men er heldigvis såpass rasjonell i min urasjonelle tankegang at jeg vet det er mye større sjanse for å overleve om ferjen skulle gå ned, enn om flyet går i bakken. Når jeg spør om båten går inna- eller uttaskjærs, så mener jeg om den går ute i "åpent farvann", om du skjønner? Altså, er det noe mellom båten og Nordsjøen, eller om det er land der? Om båten går innaskjærs, er bølgene automatisk mindre, nettopp fordi de stogges av landområder. Reagerer du like mye på om båten går opp og ned og side til side? En ferje er jo avlang, så det er større sjanse for at den skal tippe og gå rundt når båten går fra side til side (men det skal veldig høye bølger til da) enn hvis båten gynger frem og tilbake. Så om angsten din begrenser seg til den "opp-og-ned"-følelsen, så kan du tenke at det er mye tryggere at båten går mot bølgene, enn at den blir truffet fra siden.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #6 Skrevet 20. februar 2012 Altså, bølger er ikke farlig. Skip tåler en bølge eller to.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #7 Skrevet 20. februar 2012 Din reaksjon er akkurat som min på fly... Gråter og blir helt hysterisk, flyvertinnen kommer, samboen gjør så godt han kan... Har ikke fløyet på lenge, for å si det sånn. Jeg er generelt skeptisk til alle situasjoner hvor jeg føler at jeg ikke har kontroll, men er heldigvis såpass rasjonell i min urasjonelle tankegang at jeg vet det er mye større sjanse for å overleve om ferjen skulle gå ned, enn om flyet går i bakken. Når jeg spør om båten går inna- eller uttaskjærs, så mener jeg om den går ute i "åpent farvann", om du skjønner? Altså, er det noe mellom båten og Nordsjøen, eller om det er land der? Om båten går innaskjærs, er bølgene automatisk mindre, nettopp fordi de stogges av landområder. Reagerer du like mye på om båten går opp og ned og side til side? En ferje er jo avlang, så det er større sjanse for at den skal tippe og gå rundt når båten går fra side til side (men det skal veldig høye bølger til da) enn hvis båten gynger frem og tilbake. Så om angsten din begrenser seg til den "opp-og-ned"-følelsen, så kan du tenke at det er mye tryggere at båten går mot bølgene, enn at den blir truffet fra siden. Uff Ja, de som jobber på båten måtte komme bort til meg og.. flaaut. Har aldri tatt fly, og tør aldri å ta det heller.. Vet ikke helt hva den gjør. Går vell kanskje i åpent farvann en liten stund. ? Ja, reagerer like mye.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #8 Skrevet 20. februar 2012 Altså, bølger er ikke farlig. Skip tåler en bølge eller to. Den filmen hjalp ikke akkurat. hehe. Hadde det skjedd hadde jeg svimt av.
Aubree Skrevet 20. februar 2012 #9 Skrevet 20. februar 2012 Jeg er veldig redd for fly, syns ferge er bedre. Men er det bølger blir jeg redd Blir veldig fort sjøsyk og. Prøv å sett deg i midten på kafeen. Og sett deg med ansiktet i rettningen båten går, da merkes det ikke så godt når den vugger side til side. Det syns jeg er den absolutt værste vugginga, føles som man skal velte. Men som en annen skriver her over, jeg tenker og at jeg bare kan svømme i land ved en ulykke. Om det er en realistisk tanke hvis det er så store bølger at fergen velter, er en annen sak ;D Men det trøster meg
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #10 Skrevet 20. februar 2012 Jeg syns faktisk det er bedre å stå på dekk jeg, for da kan jeg se hvor små bølgene faktisk er selv om de kjennes, og jeg får frisk luft.
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2012 #11 Skrevet 20. februar 2012 Jeg syns faktisk det er bedre å stå på dekk jeg, for da kan jeg se hvor små bølgene faktisk er selv om de kjennes, og jeg får frisk luft. Kanskje jeg skal prøve det.. Men nå når jeg skal reise så skal det være stiv kuling, og kjenner jeg begynner å få panikk. Bare jeg VET at det skal blåse osv er ekkelt..
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #12 Skrevet 20. februar 2012 Men som en annen skriver her over, jeg tenker og at jeg bare kan svømme i land ved en ulykke. Om det er en realistisk tanke hvis det er så store bølger at fergen velter, er en annen sak ;D Men det trøster meg Det var et veldig godt poeng! ...hadde jeg ikke tenkt på... Jaja, ser på det som større overlevelsessjanse uansett
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #13 Skrevet 20. februar 2012 Kanskje jeg skal prøve det.. Men nå når jeg skal reise så skal det være stiv kuling, og kjenner jeg begynner å få panikk. Bare jeg VET at det skal blåse osv er ekkelt.. Stiv kuling trenger ikke være så ille. Igjen, det kommer an på hvor du bor, hvordan båten er (vi har jo noen store ferjer, noen små), og hvor ruten går. Det kan med andre ord være kraftig vind slik at du merker det på bilen når du kjører til ferjen, uten at det merkes så utrolig godt ombord i båten. Litt merker du jo selvfølgelig, men stiv kuling trenger som sagt ikke å bety at det blir ille. Ellers syns jeg rådet du fikk om å stå ute på dekk egentlig var ganske smart. For da kan du jo se hvordan det ser ut rundt båten, og kanksje til og med se hvor du skal svømme om noe skulle skje? Ikke for å krisemaksimere her, men kanskje du som meg blir roligere om du har en fluktplan klar?
Aubree Skrevet 20. februar 2012 #14 Skrevet 20. februar 2012 Det var et veldig godt poeng! ...hadde jeg ikke tenkt på... Jaja, ser på det som større overlevelsessjanse uansett Hihi samme her! Jeg er god å svømme, men ikke så god til å fly
Gjest uAnonymBruker Skrevet 20. februar 2012 #15 Skrevet 20. februar 2012 Hihi samme her! Jeg er god å svømme, men ikke så god til å fly Sånn tenker jeg også, det er derfor jeg ikke har noen problemer med båt, men nåde den som prøver å få meg opp i et fly
Aubree Skrevet 21. februar 2012 #16 Skrevet 21. februar 2012 Sånn tenker jeg også, det er derfor jeg ikke har noen problemer med båt, men nåde den som prøver å få meg opp i et fly Hehe huff, det er utrolig slitsomt med flyskrekk ja. Jeg flyr, fordi jeg elsker å reise. Men jeg er fylt med panikk hver gang. Jeg flyr kun når jeg skal utenlands da, ellers tar jeg toget :D
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2012 #17 Skrevet 21. februar 2012 Uff Ja, de som jobber på båten måtte komme bort til meg og.. flaaut. Har aldri tatt fly, og tør aldri å ta det heller.. Vet ikke helt hva den gjør. Går vell kanskje i åpent farvann en liten stund. ? Ja, reagerer like mye. Hvor skal du reise? 1
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #19 Skrevet 21. februar 2012 Stavanger - Bergen båten? Prøv å sikt deg inn på en av de store båtene, ta med deg datamaskinen (det er en form for internettt på de nå, men ikke regn med at de virker) og ta deg en lur om du klarer. Jeg har tatt den båten 100 + ganger de siste 10 årene, og kun en enkelt gang har det vært såpass at vi har fått beskjed om å sette oss ned og holde på barn og bagasje. Det var i en av de minste båtene, og til og med da var det INGEN fare for at den kunne gå ned. Det var kun at det er et hersens rot å plukke opp løpske sokker om bagen farer veggimellom. Og ja, "Sletto", rett nord for Haugesund kan være litt verre enn resten av turen. Det er helt vanlig, og tar 5 minutter, så er du over Som andre her sier, det er tryggere enn de fleste transportmidler. Ikke at det hjelper særlig, og du vet det nok allerede, men det skader neppe å gjenta det 1
Gjest Gjest Skrevet 21. februar 2012 #20 Skrevet 21. februar 2012 Stavanger - Bergen båten? Prøv å sikt deg inn på en av de store båtene, ta med deg datamaskinen (det er en form for internettt på de nå, men ikke regn med at de virker) og ta deg en lur om du klarer. Jeg har tatt den båten 100 + ganger de siste 10 årene, og kun en enkelt gang har det vært såpass at vi har fått beskjed om å sette oss ned og holde på barn og bagasje. Det var i en av de minste båtene, og til og med da var det INGEN fare for at den kunne gå ned. Det var kun at det er et hersens rot å plukke opp løpske sokker om bagen farer veggimellom. Og ja, "Sletto", rett nord for Haugesund kan være litt verre enn resten av turen. Det er helt vanlig, og tar 5 minutter, så er du over Som andre her sier, det er tryggere enn de fleste transportmidler. Ikke at det hjelper særlig, og du vet det nok allerede, men det skader neppe å gjenta det Ja. Hvor lang tid tar det med båten?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå