Gå til innhold

En helt ny bok

Kvist

Anbefalte innlegg

Da var poser med tøy i 50 og 56 sortert, alt rosa, med blonder eller sommertøy lagt vekk igjen og guttetøy/nøytralt tøy lagt til vask. Hører maskina er ferdig nå så da går jeg og setter på første klesvasken til Bitteliten.

Og i går tror jeg faktisk vi ble enige om navn også. Mannen har to favoritter, jeg har en favoritt og tre andre jeg liker. Heldigvis er mannens ene favoritt i gruppa over de jeg liker. Så da blir det nok det navnet om det ikke dukker opp noen nye favoritter innen fødsel. Vi er begge to av den meningen av navnet er privat mellom oss to til barnet er ute da, så det skal ikke diskuteres med familie eller sånt :ler: Og vi mener også at det er viktig at barnet får navn med en gang, han skal slippe å være Bitteliten i ukesvis etter fødsel :)

Barnestolen er funnet fram, men den ser jeg har gulnet veldig i plasten. Det var den forsåvidt før vi satte den bort også, ser ut som om lyset har gjort det. Det må jeg si jeg synes er kjempedårlig på en under tre år gammel stol til mange tusen. Får ta noen bilder og sende Barnas Hus tenker jeg, skal ikke være sånn. Nå mangler vi egentlig bare å hente ned vugge, smått sengetøy og vognbagen fra loftet så er det klart for babyankomst.

Sukk, føler meg høygravid også, tungt å bevege seg, tungt å sove, vondt å snu seg osv osv. Og jeg er ikke 27 uker på vei en gang... Men men, blir vel litt mer negativt syn på det etter to netter med lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Macaron

Så koselig å vaske babyklær :) Jeg tenkte også å begynne med det snart (vi har allerede tre poser fulle med tøy vi har fått fra de kommende besteforeldrene..), vi må bare få ryddet plass til alt babytøyet i kommodene våre først!

Og så koselig at dere har funnet frem til navn, det har vi også. Og enig i at det er fint å ha navn klart, jeg vet om mange babyer som bare hetter "småen" eller lignende i starten, og synes det er veldig koselig at vi faktisk kan begynne å bruke navnet på gutten vår med én gang :)

Edit: ble mye "koselig" her, men.. Det er jo så koselig med babyer, så da blir det sånn ;)

Endret av Macaron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, koselig det da :)

Kommoder ja. Planen her var jo å kjøpe en ny kommode. Men det har jeg ikke fått gjort enda, så enn så lenge ligger babytøyet pent sammenbrettet i stabler på benken på badet. :ler:

Jeg får ta en opprydding i snuppas kommode til uka, bare ved å fjerne det som har blitt for lite der vil jeg nok få et par skuffer jeg kan "låne" til vi kommer oss på IKEA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var poser med tøy i 50 og 56 sortert, alt rosa, med blonder eller sommertøy lagt vekk igjen og guttetøy/nøytralt tøy lagt til vask. Hører maskina er ferdig nå så da går jeg og setter på første klesvasken til Bitteliten.

Og i går tror jeg faktisk vi ble enige om navn også. Mannen har to favoritter, jeg har en favoritt og tre andre jeg liker. Heldigvis er mannens ene favoritt i gruppa over de jeg liker. Så da blir det nok det navnet om det ikke dukker opp noen nye favoritter innen fødsel. Vi er begge to av den meningen av navnet er privat mellom oss to til barnet er ute da, så det skal ikke diskuteres med familie eller sånt :ler: Og vi mener også at det er viktig at barnet får navn med en gang, han skal slippe å være Bitteliten i ukesvis etter fødsel :)

Barnestolen er funnet fram, men den ser jeg har gulnet veldig i plasten. Det var den forsåvidt før vi satte den bort også, ser ut som om lyset har gjort det. Det må jeg si jeg synes er kjempedårlig på en under tre år gammel stol til mange tusen. Får ta noen bilder og sende Barnas Hus tenker jeg, skal ikke være sånn. Nå mangler vi egentlig bare å hente ned vugge, smått sengetøy og vognbagen fra loftet så er det klart for babyankomst.

Sukk, føler meg høygravid også, tungt å bevege seg, tungt å sove, vondt å snu seg osv osv. Og jeg er ikke 27 uker på vei en gang... Men men, blir vel litt mer negativt syn på det etter to netter med lite søvn.

Koselig med vasking og klargjøring av klær til Bitteliten :strix:

Ang navn hadde vi det også slik, bortsett fra at vi så vidt nevnte for de kommende besteforeldrene det vi hadde tenkt på.

Godt alt var flotters på JM kontrollen :hoppe: Hvordan går det med jobben da? Holder bekkenet?

Skjønner godt du kvir deg for å fylle ut nav skjemaet. Nå er det noen som knirker her, snart på tide med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kynnere i dag. Mange, lange og kraftige. Og noen av dem vonde :( Det er på en måte vondt midt på magen. Kjennes som stikkende smerter som varer en stund før det gir seg.

Kjenner masse liv også. Så er dette sånn man ringer jordmor for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble til at jeg ringte... og ble bedt om å komme inn for sjekk.

Hjemme igjen nå. Bitteliten har det bra, livmorhalsen er 4 cm og det er ingen nebbing. LETTA! Da skal jeg fint takle litt vondt kynnere.

Ble liggende en stund med sånn monitorgreie på magen, den fanget opp hjerteslag som varierte mellom ca 115 og 165 slag i minuttet. Bitteliten sparket og sprellet veldig så det sprakte og smalt i høyttaleren mens jeg lå der. Ingen kynnere på papiret da, de ga seg så fort jeg fikk den på og begynnte i heisen ned igjen...

Glad for at det ikke var noe skummelt! Og bittelitt skuffa over at det hold med innvendig UL av livmorhalsen, særlig etter at de gjorde klar for vanlig UL også. Når jeg fikk vite at ting var bra og at Bitteliten hadde det bra så slappet jeg jo av, og da hadde det vært helt topp å få se han også. Jaja, bør jo være glad det ser ut til at jeg ikke skal føde på lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vannet har kommet :( I hender og bein. Sinnsvake sokkemerker i kveld, selv med sokker som egentlig er litt store. Og gifteringen må ligge på nattbordet i natt. Jeg har vært så tørst i går og i dag, hehe, det synes på hele meg faktisk.

Ordentlig tungt å føle seg høygravid nå allerede.

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Macaron

Oi stakkars, så slitsomt med både vonde kynnere og vann i kroppen :( Jeg har heldigvis vært forskånet fra begge deler så langt, jeg har mye kynnere, men de er i det minste ikke vonde. Og selv nå i 35 graders sol på Sicilia ser det ikke ut til at jeg har fått noe som helst vann i kroppen enda (bank i bordet..)

Håper det går bra med deg likevel, og at du blir tatt godt vare på av mannen din når du sliter som verst :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Macaron :) Og ja, jeg har en mann som tar godt vare på meg.

Nå nettopp var vi ute i hagen i regnværet. Snuppa fikk taustige til bursdagen men den hadde litt for høye trinn for henne, så jeg fikset det i går og da måtte vi ut og se henne klatre i treet. Da ble jeg svimmel og mistet sidesynet helt plutselig. Måtte sette meg ned på trappa for å ikke besvime. Da er det godt mannen er der til å dra meg opp, støtte meg inn, ta av regnkåpa mi og følge meg til sofaen.

Og tilbake i sofaen kommer jeg på at jeg nok har drukket alt for lite i dag, så nå er det tid for påfyll av vann. Puh, slitsomt med lavt blodtrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå. Legger mine fotspor igjen her :)

Venter du en liten gutt du også?? Så gøy :)

Dere er heldige som har funnet navn. Det har ikke vi, og jeg syns det er kjempevanskelig. Jeg støtter veldig at dere vil vente til ungen er født før dere avslører navnet. Det kommer nok vi også til å gjøre.

Jeg er så lei av at ALLE spør om navnet, så tror jeg kommer til å svare at det får dere ikke vite før gutten er født :)

Håper du får en fin dag videre, og at formen ble bedre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woho! 28 uker. Og gresskar istedetfor kålhode på tickeren.

Jeg har tenkt og tenkt og tenkt på navn i helga. Og det vi egentlig hadde blitt enige om føles ikke helt riktig. Så da var det tilbake til å lete i navnelister igjen da.

Jeg noterer meg alle navn jeg "finner" i ei liste, og så får vi ta det derfra etterhvert. Litt vanskelig å få med seg mannen på letinga da, det virker litt som om han er helt fornøyd med å ha to favoritter. Men sånn var det sist også, han hadde et par aktuelle, jeg fant en hel haug navn jeg ville diskutere og han var relativt lunken. Så fant jeg det navnet snuppa har (så det faktisk i en rulletekst etter en film, tror det var en av teknikerene eller noe sånt) og da var han helt enig i at det var et bra navn.

I morgen åpner barnehagen igjen. Snuppa gleder seg veldig. Og jeg tror det blir godt for henne å komme dit og få leke med vennene igjen. Merker at hun savner dem, særlig denne siste uka har det vært mye snakk om dem. Jeg har jo ferie i to uker til, så det blir nok korte dager og noen fridager innimellom. Men det skal bli godt for henne å få leke der og godt for meg å få være gravid litt alene på dagtid. Merker at utholdenheten er lav for tida, jeg trenger mye hvile. Så da satser jeg på å få gjort litt må-ting og hvilt en del mens hun leker i barnehagen, og så kan vi ha snuppa-og-mamma-tid til mannen kommer hjem fra jobb etterpå. Og ekstra stas er det jo at hun nå virkelig på ordentlig begynner på ny avdeling og er STOR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå. Legger mine fotspor igjen her :)

Venter du en liten gutt du også?? Så gøy :)

Heihei, velkommen til boka mi :)

Ja, jeg tror jeg venter en gutt. Men han lå så kronglete til på UL, liksom å klamret seg til morkaka. Så vi er ikke sikre altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalm igjen i dag. Eneste jeg hadde lyst på var frappe... Prøvde med litt kvalmevennlig mat, men nei. Så da ble det moccafrappe :ler: straks tid for å hente snuppa. Gleder meg til å høre om dagen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg tørket meg etter dusjen i går la jeg merke til en dråpe melk på hver brystvorte :) Ikke hatt det siden snuppa var ganske nyfødt (og da var det også rett etter en varm dusj). Slet jo så fryktelig med melkemengden sist, selv med ammehjelp, nesespray, ammete, pumping, riktig teknikk og baby som ville ha mat veldig ofte hele døgnet ble det aldri nok. Så i flere måneder ammet jeg og ga flaske etterpå. jeg tror det hadde med PCOS'en min å gjøre, har lest en del om PCOS og melkemengde og jeg er absolutt ikke den eneste som har slitt.

Men vinteren 10/11 skjedde noe i kroppen min, vekta gikk nedover, syklusen kom i orden, eggløsning hadde jeg relativt ofte (mot aldri tidligere) og jeg ble faktisk gravid. Det får meg til å tro at PCOS'en er borte eller veldig veldig mye svakere. Kanskje det er et håp om å få mer normal melkemengde denne gangen? Tør jeg å ta dråpene i går som et godt tegn, eller var de der bare fordi jeg faktisk er gravid og har ammet tidligere?

Har en drøm om så mye melk at jeg kan fullamme. Tenk å oppleve brystspreng, melkelekkasje og sunn, mett og fornøyd baby.

Altså, snuppa var jo sunn, mett og fornøyd hun også, så fort jeg innså at det kunne være noe galt sist oppsøkte jeg hjelp og hun fikk først min melk fra begge puppene og så en flaske på toppen. Men det må være så utrolig mye bedre å fullamme. Mindre styr, mye mindre jobb med flasker og rengjøring, billigere, kjappere å ta fram puppen enn å lage flaske osv. Og så går det jo litt på morsfølelsen også da, det hadde vært så godt å "klare selv".

Hjertesukk fra grubleKvist.

Tenk om det hadde fantes kompetanse på dette i Norge... ble bare avvist da jeg tok kontakt med legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner fullt og helt tankene dine om amming. Jeg hadde jo også mye problemer med amming, veldig lite melk og lillegutt endte jo opp som flaskebarn. Det har jo gått supert med han, og min bekymringer om en unge med dårlig immunforsvar er helt dumme - han er vel den friskeste på avdelingen i barnehagen. Jeg har også PCOS (høres ut som du har blitt kvitt den da!), men ingen har noen gang nevnt at det kan være grunnen til min lave melkeproduksjon. Jeg ble faktisk skuffet over hvor lite hjelp jeg fikk, selv jeg som fødte på RIkshospitalet som liksom skal være ammehøysetet i dette landet..

Uansett - det går litt på morsfølelse, man vil klare og vil gjøre det beste for barnet. Så håper du får mer melk denne gangen og at ammingen går som en drøm! :klem:

Sjelden jeg sitter på PC'en som nå. blir mest surfing fra mobilen. Og du har jo sagt hvor langt du er på vei. Men år jeg nå ser tickeren din har passert 28 uker - dæven! Du er jo snart tobarnsmor, Kvist! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aricept :klemmer:

Ja, jeg husker godt at vi var flere som slet med melkeproduksjonen, og at du kanskje tok det særlig tungt sånn emosjonellt. Du hadde jo en ekstrem fødselsopplevelse også. Jeg er så praktisk anlagt av meg jeg, at jeg tror ikke jeg tok meg virkelig tid til å føle på hvor tungt det var før det var over. Men merker tankene kommer nå som det snart er på tide å finne fram puppene igjen. Heldigvis vet vi begge to at delammede eller flaskebarn er minst like fine som fullammede barn, ikke er de mer syke heller. Jeg har en del lenker til sider som omhandler PCOS og amming, og jeg deler dem gjerne hvis det skulle bli aktuellt igjen.

Og ja, tickere er mye av moroa med å surfe fra pc/mac. Jeg morer meg over grønnsakstickeren min i alle fall :ler: 28 uker, under hundre dager igjen til termin. Gleder meg så veldig til å bli tobarnsmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, andre får fødselsdepresjon, jeg fikk ammedepresjon.. Det var mye som var hardt for meg, svangerskap, fødsel og barseltid. Ikke klar for flere barn, men hvis det blir aktuelt en dag, skal jeg lete deg opp og kreve linker! :ler:

Et lite (stort) gresskar i magen til Kvist! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynn dis foran sola. Faktor femti i ansiktet, og foundation med 15 oppå der før vi dro. Faktor 20 påsmurt armer og bein 3 ganger i løpet av tre timer. Faktor femti-stift på lepper, nese, kinn to ganger på tre timer. Solhatt. Kald vind så vi hadde shorts og cardigans på oss begge to.

Og jeg er solbrent! Blir ikke så kos å dra på stranda da.

Snakk om å være solømfintlig. Smurte treåringen med det samme, bortsett fra foundationen da. Hun er ikke brent. Og hun er hvit i huden og rødhåret...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååå så irriterende :gjeiper:

Mamma har gikk meg en skikkelig solkrem preken. Ho var ikke så flink med det da ho gikk gravid med meg og lillebror. 80 tallet ;)

Og resultatet ble at ho fikk skikkelig pigment flekker i ansiktet. Så ikke ut mener ho selv.

Rart med den sola.. Du får "bade" deg i litt aloevera ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...