Gå til innhold

En helt ny bok


Kvist

Anbefalte innlegg

Tusen takk Unknown :)

Vi merker en del reaksjoner fra snuppa vi også, men det går nok hardest utover meg og ikke lillegutt. Hun er super med han. Og til tider et skikkelig trasstroll mot meg. Hører ikke på enkle beskjeder, svarer ikke når vi snakker til henne, kan stå og gjeipe og le meg opp i ansiktet hvis hun nok en gang får beskjed om å ikke hoppe i sofaen... Og hun gråter lettere, både her og i barnehagen. Blitt litt mer "sår" på en måte og tar gjerne alle ting i verste mening.

Men så er hun bare tre år, og vips så er hun den blide, glade, flinke og sosiale jenta vi kjenner. Som lurer på ting, spør og undrer og som stråler av lykke når hun mestrer noe hun har øvd seg på. I går var det dukka i dukkevogna som ble tryllet bort. Hun viste meg dukka som lå i vogna, så la hun et teppe over, stakk hånda under det og sa en masse magiske ord, lo rått og tok vekk teppet. Og da var dukka borte. Så var det på med teppet, under med hånda, masse magiske ord og store håndbevegelser i lufta og så var dukka der igjen. At jeg skjønte og delvis så at hun bare skjøv den lille dukka inn i vognbagen så den ikke var synlig brydde vi oss ikke om :ler: Herlig med sånn glede!

Angående ammingen så har lillegutt vært lite interessert, og bare tøyset ved puppen. Han liker nok best den mer effektive flaska. Og jeg har bestemt meg for å ikke kjempe. Så i går ble de lite amming, to ganger på morgenen, et mer eller mindre mislykket forsøk på bare en pupp midt på dagen og så en lang pause fram til syvtiden. Da var puppene ikke som gele lengre, og de var vonde! Prøvde å amme men han ville ille. Så jeg pumpet litt og da ville han etterpå alikevel. Han gidder ikke suge så lenge da, så jeg pumpet meg tom så godt det gikk og så fikk han det på flaske. Blir ikke store skvetten uansett, fikk 70 ml samlet fra begge puppene + det han fikk i seg da han diet. Det ble uansett hans første måltid med bare mammamelk. Men auauau så vondt det er å pumpe, puppene er fortsatt ømme. Så da ble det ammeforsøk ved alle nattmåltidene, hvor lenge han ville die da vet jeg ikke, for trøtt til å ta tida.

Tydeligvis ikke helt ammeslutt enda da, men jeg orker ikke "krangle" med han får å få det til. Så da ammer jeg hvis det passer og så får han bare flaske hvis ikke. Om melkemengden går enda mer ned av sjeldnere amming så får det bare være. Han spiser omtrent akkurat like mye av flaskene om han får av meg først eller ikke så vidt både mannen og jeg kan se.

Ellers må jeg si at jeg gikk med før-gravidbukse i går. Og den passet! Riktignok ikke den minste buksa som passet før, denne her var nok litt stor rett før graviditeten siden jeg drev og gikk ned i vekt, men jeg er glad alikevel. Fikk skikkelig muffintop da, men sånn blir det vel bare med all den dvaske huden. Snuppa så på magen min på badet i morges, og sa at den var rar og gammel. Det har hun helt rett i, den er superrynkete på grunn av alle strekkmerkene som kom i første graviditet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørte du spørsmålet Solveig Kloppen fikk av sin sønn? Mamma, har puppene dine dødd? :ler:

Jeg opplevde aldri pumping som vondt, synd du gjør det. Hjelper det å endre pumpehastigheten eller styrken? Men slitsomt ja. Pumpa 20-30 minutter på hver pupp hver 3. time døgnet rundt i en måned. 1 time på mating, så kan du jo regne etter hvor mye tid jeg fikk til å sove og spise og gå på do og og og... ;) Og alt for ca. 60 ml totalt i døgnet! Hva er de vi ikke gjør for disse små?

Kos deg masse! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter deg i å ikke styre sånn med amminga, Kvist, det er bedre å bruke tida på å kose deg sammen med lillegutten og flaska ;)

Syns jeg begynner å få mindre melk, men mulig noe jeg bare innbiller meg - har faktisk fullammet i 2 mnd nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillegutt er tre uker i dag! Og han vokser seg deilig babytjukk :)

Blir ikke mye amming da, tre-fire amminger i dag, ingen av dem særlig vellykkede sånn matmessig. Men koselig for meg, og beroligende og søvndyssende for en liten kar med litt vondt i magen. Han sliter litt med luft stakkars, promper så høyt at han av og til trigger sin egen moro-refleks i søvne :ler:

Og i dag gjorde han noe jeg ble veldig overasket over. Jeg la han foran meg på kjøkkenbenken mens jeg målte opp melkepulver. La han på ryggen og vips så lå han plutselig på magen og klagde, han fikk jo ikke styr på armene sine så han lå på den ene. Snu seg allerede? :klo:

Vi var hos manuellterapeut i går, og han mente som jeg at han var ørlite "skjev" i preferansene sine, men han har full bevegelse i nakken og alt av reflekser ellers er veldig fint. Manuellterapeuten fant ingen ting å "knekke opp i" og vi skulle bare fortsette å forsøke å stimulere hans venstre side. Han rullet jo selvfølgelig til høyre i dag, men er det noe galt i det? Annet enn at vi må være ekstra forsiktige så han ikke f.eks ruller ned fra sofaen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oi! Heisann! Fant du denne gamle greia du da ;)

Snakk om å være dårlig på å oppdatere...

Det går bra med meg da, og med lillegutt og storesøster også forsåvidt :) Lillegutt er en skikkelig koseklump, liker å sove, liker å spise og å kooooose. Veid på gruppetreff på helsestasjonen i dag til 6145g så han legger godt på seg. Var 5740 g og 59 cm på seksukersdagen. Litt rart å ha en sånn deilig tjukk og myk baby, storesøstra har alltid vært slank og spe. Det kan man ikke si om lillebror. Han sover mye mer enn henne også så jeg er ikke egentlig så sliten heller.

Han har rar døgnrytme da, sover godt om natta og våkner bare for å spise i halvsøvne en eller to ganger. Men han tar så godt som aldri natta før rundt 00.30-01.00. Til gjengjeld pleier han ikke å ha noen skikkelig våkentid før i 12-13.00 tida igjen. Bortsett fra i dag, hvor han har vært våken to ganger på ca en times tid nå på dagen. Spent på hvordan kvelden blir kjenner jeg. Det blir sene kvelder på meg også da, for tiden før han sovner er det byssing, bæring, kos og hyppig mat som gjelder så det er ikke noe poeng i å legge seg føler jeg. Da tar vi heller en lur sammen etter levering av storesøster i barnehagen de dagene vi ikke har så mye planer.

Her i huset har vi begynt så smått med juleforberedelser, men tar det pent i år. Storesøster er sliten og litt "sår" for tida. Merker at det skjer mye oppe i det vakre hodet. Så da er tiden mellom tidlig barnehagehenting og hennes leggetid greit å holde så rolig som mulig kjenner jeg. Og når hun er i seng så begynner småen å kreve full oppmerksomhet. Da får vaskingen og bakingen bare vente ;)

Ellers irriterer jeg meg over mannen for tida. Ikke hele tiden altså, men han gjør noen ting innimellom som er så dumme og lite gjennomtenkte at jeg blir gal. Og når jeg oppdager det og sier i fra virker han overasket over egen sløvhet. Men når man i snart 8 uker har tatt tåteflasker fra den ene hylla i skapet når man skal lage MME til lillegutt, og så en kveld tar en annen type flaske, som står bak masse annet i en annen hylle. Denne flaska er ikke vasket og sterilisert siden den ble lagt bort etter storesøster, vi har heller ikke nye smokker til den typen så de står der uten smokker. DEN flaska tok han, uten å sterilisere. Selv om han nettopp hadde gjort klart mange andre flasker... Heldigvis så jeg det før han fikk gitt den til ungen, men bare tanken på å gi uvasket flaske til en sånn liten tass gjør meg uvel. Og en litt overasket mann som sier " ååå, jeg tenkte ikke på det jeg" gjør meg bare sint. Særlig når han stadig gjør nye sånne rare ting. Han gjorde jo ikke sånt før.

Akkurat nå har det vært så mye sånt at jeg kjenner at jeg ikke liker tanken på at han skal være alene med lillegutt på en stund. Og det føles fælt å ikke kunne stole skikkelig på min egen mann, faren til ungene mine :( Men hvorfor klarer han ikke å følge med på de enkleste ting? Hvorfor er ikke babyen hans høyeste prioritering også? Ikke noe godt å gå å gruble på dette. Det er kanskje litt derfor jeg ikke har vært så aktiv her heller? Ting har ikke føltes helt godt og når jeg da helst ikke vil innse og tenke på hvorfor det ikke er så bra er det ikke så lett å skrive... Men nå er det ute. :(

Jeg skjønner det virkelig ikke. Han har vært involvert hele tiden, med storesøster også da hun var baby. Og han gjorde da aldri så mye så dumt med henne. Og ikke med henne nå heller. Jeg hater tanken på at jeg må følge med på det han gjør. Han var jo ikke sånn før. Jeg som alltid har sett ned på damer som får barn med udugelige og tafatte menn som ikke klarer å ta seg av en baby et par timer. Er min mann på vei dit? Hvordan stopper jeg det? Han sier han skal prøve, sier han skal ta seg sammen, tenke seg om og ikke gjøre sånt mer. Men det har han jo sagt etter alle gangene jeg har sagt i fra. Og jeg tenker ikke på ting som umatchende tøy osv, men på ting som faktisk utgjør risiko for babyen vår.

Endret av Kvist
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra lillegutten din begynner å blir god og rund og sover godt :) Elsker babyer med bollekinn. Så blir max skuffa om ikke min lillegutt arver kinna mine :gjeiper: Han er på vei allerede ;)

Så kjedelig med mannen din da. Skjønner veldig godt at du irriterer deg veldig. La oss håpe at det går seg til. Jeg har forresten hørt om flere menn som er flinke med unge nummer en, men ikke med nummer 2. At de ikke engasjerer seg så veldig før ungen blir større. Så kan jo hende det løser seg veldig.

Menn er jo ekstremt enkle sjeler. ALT for enkle for oss, så de er jo elendige på å forstå seg på våre systemer på ting. Jeg er selv møkk lei av at samboer ikke legger ting på plass i riktig skuff, og ALLTID ødelegger systemet i gryteskapet mitt :fnise:

Det blir bedre skal du se. Han trenger nok bare litt mer tid til å bli kjent med den lille :) Har også hørt at flere menn er mer engasjert når ungen når den alderen hvor man kan leke mer med de.

Her var samboer veldig flink og engasjert de første 2 ukene da han var hjemme fra jobb. Men nå når han kommer hjem fra jobb er han sliten og vil bare ligge på sofan, og å sove leeeeenge i helga :( Jeg håper jeg får banka noe vett i hue hans snart. Kan ikke forvente at jeg skal stå opp med mini hver eneste dag mens han ligger og snorker til kl 12-13!!!

Av og til lurer jeg på om menn er på denne jord for at vi skal ha noe å irritere oss over :fnise:

Åssen er formen etter fødselen da? Føler du deg tilbake til normale? Bekkenet er bra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Barseltreff i dag, på kafé :) Har bare møtt damene en gang før, på helsestasjonen. Så håper det blir koselig og at vi kan få i gang noen treff fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koselig med barseltreff :Nikke: , vi har bare hatt to treff i regi av helsestasjonen... Ingen har tatt initiativ til noe, de har nok med de vennene de har som også har små og går hjemme virker det som. Savner vennene mine i byen gjør jeg- og byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå sitter jeg på kafé og koser meg med en glovarm latte etter en frisk gåtur i kulda. Har levert storesøster i barnehagen og bilen på verksted. Nå skal vi snart til øyelege med lillebror. Han har hatt verk i øyet mer eller mindre siden han var en uke gammel og vi har prøvd med tre antibiotikakurer uten effekt. Det har vært bedre (altså bare litt gugg, ikke øyet fullt og gjenklistret annenhver time) nå de siste ukene da... Lang ventetid på spesialist gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke godt å si hvorfor vi dro til øyelegen nei. Han spurte om så mye gugg som han hadde da vi var der var vanlig (jeg vekte han for å ta han med inn til legen så det var littegranne), og så sa han at det sikkert var bare trange tårekanaler. Han snakka litt om farene ved antibiotika og sa at vi ikke måtte bruke det unødvendig, lyste i lillegutts øyne og det var det.

Det tok ca halvannet minutt tror jeg. Så da får jeg vel tro at øynene hans er normale, og at det går mer og mer over da.

Og Wanita: :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...