Frøken Smilla Skrevet 18. februar 2012 #41 Skrevet 18. februar 2012 Kanskje man burde svart "nei, vi har sluttet med sex, vi skjønte ikke helt greia med det, liksom". For den enkle og greie "vi er frivillig barnløse" funker i hvert fall ikke..., den utløser bare flere spørsmål. Har også ofte vurdert å spørre folk som får tre barn eller flere om det ikke snart er nok nå. Men jeg har ikke turt så langt. Ja, eller svare "vet du, siden du spør: vi har altså hatt sex oppad staur og nedad stolper, men uten resultat. Jeg lurer på om det er noe med stillingene vi velger som gjør at vi ikke får det til -hva tror du? Hva anbefaler du? Det virker jo som om du har litt peiling ..." Mon tro om det stopper munnen på den som spør? 1
Gjest "gjest" Skrevet 18. februar 2012 #42 Skrevet 18. februar 2012 Har også ofte vurdert å spørre folk som får tre barn eller flere om det ikke snart er nok nå. Men jeg har ikke turt så langt. Genialt. Gjør det og fortell oss alt om reaksjonen etterpå.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #43 Skrevet 18. februar 2012 Ja, eller svare "vet du, siden du spør: vi har altså hatt sex oppad staur og nedad stolper, men uten resultat. Jeg lurer på om det er noe med stillingene vi velger som gjør at vi ikke får det til -hva tror du? Hva anbefaler du? Det virker jo som om du har litt peiling ..." Mon tro om det stopper munnen på den som spør? Tenk om man risikerer å få svar... :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #44 Skrevet 18. februar 2012 Jeg klarer ikke helt å ta deg seriøst... Eller så _er_ du en av disse som har klemt ut 3 oksygenslukere og tror du er "all that" pga. det. Newsflash: Du er ikke den første som har født i historien! MEN hvis du mener folk regelrett maser på en er fordi de er nyskjerrige på livet deres tror jeg du har missforstått... Hvis folk vil vite hvordan det går så kan man vel fokusere på det jeg _faktisk_ tar for meg hver dag... Ikke det jeg ikke tar for meg; altså barn. Jeg sier ikke at jeg aldri vil ha barn, men jeg synes ikke det er noen sin business den ene eller den andre veien. TS Og når jeg leser innlegget ditt så tror jeg rett og slett det er best du ikke får barn - du virker ikke helt moden for det. 1
Gjest Jytte Skrevet 18. februar 2012 #45 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jeg synes forsåvidt det er greit og kurant å spørre om man har barn, det bryr jeg meg ikke så mye om, og det er som regel en naturlig del av det å bli kjent. MEN, det jeg ikke synes noe om er de som ikke stopper der, som skal mase og grave "hvorfor har dere ikke barna da?", "blir det ikke barn snart da?" osv. Sånne spørsmål har ingen andre noe med enn mannen min og meg. Dessuten gjør det meg veldig ubekvem å svare på disse spørsmålene fordi det er ikke alltid man har et godt svar, eller det er spørsmål man ikke ønsker å svare på av ulike grunner. Mvh Yvonne Jeg forstår ikke helt problemet med å svare, nei, vi har ikke barn og om noen er så "frekke" å spør videre så er det vel bare å svare "det passer ikke med barn for oss enda" eller noe i den duren. Forstår ikke helt at det skal være så tabu å spør om slikt. Som mor til to så har jeg opplevd utallige spørsmål om vi ikke skal ha flere, eller om vi ikke ønsker å prøve å få en datter ... Vel, slike spørsmål bryr jeg meg ikke om - så enkelt er det. Jeg legger ikke folk for "hat" fordi om jeg har fått disse spørsmålene til stadighet. Det er endel av det å småsnakke med folk, ser jeg på det som. Som å snakke om været eller hunden ... Endret 18. februar 2012 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #46 Skrevet 18. februar 2012 Hvis det ikke er frekt å spørre, så er det vel ikke frekt å svare ærlig heller? Tror jeg skal bryte sammen i gråt neste gang ( er det jeg har mest lyst til, selv om jeg aldri gjør det) eller si noe sånt som "vi kan ikke få barn vi, det er noe vi prøver å tenke minst mulig på fordi det er så sårt og vondt hver gang vi blir påmint det..." Men merkelig nok tror jeg at jeg hadde blitt sett på som den frekke i en slik situasjon... 1
Anglofil Skrevet 18. februar 2012 #47 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jeg forstår ikke helt problemet med å svare, nei, vi har ikke barn og om noen er så "frekke" å spør videre så er det vel bare å svare "det passer ikke med barn for oss enda" eller noe i den duren. Forstår ikke helt at det skal være så tabu å spør om slikt. Som mor til to så har jeg opplevd utallige spørsmål om vi ikke skal ha flere, eller om vi ikke ønsker å prøve å få en datter ... Vel, slike spørsmål bryr jeg meg ikke om - så enkelt er det. Jeg legger ikke folk for "hat" fordi om jeg har fått disse spørsmålene til stadighet. Det er endel av det å småsnakke med folk, ser jeg på det som. Som å snakke om været eller hunden ... Fordi det "det passer ikke med barn for oss enda" ikke nødvendigvis passer for oss, det er et sårt tema for mitt vedkommende og jeg synes det er ytterst ubehagelig. Det ikke er noe andre har noe med. Det er akkurat som å spørre "hva tjener du?" osv. Men hvem snakker om å legge noen for hat? Herrelighet, jeg har da aldri gjort det, men jeg må få lov til å synes at slike spørsmål er ubehagelige eller vanskelige. Og nei, ikke tenker jeg nevneverdig over det i hverdagen heller. Går an å synes noe er ubehagelig uten å måtte bli beskyldt for å legge noe for hat. Mange av dem ser jeg på som mine venner, familie etc (det er ikke slik at mitt inntrykk av menneskene som spør nødvendigvis endres, jeg kan være like glad i en person og samtidig synes den personen kanskje burde slutte med slike spørsmål), men de har fremdeles ikke noe med noe som for meg så ytterst privat. Mvh Yvonne Endret 18. februar 2012 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #48 Skrevet 18. februar 2012 Og når jeg leser innlegget ditt så tror jeg rett og slett det er best du ikke får barn - du virker ikke helt moden for det. Vil du utdype dette eller er du bare ute etter å være kjip? TS 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #49 Skrevet 18. februar 2012 Jeg forstår ikke helt problemet med å svare, nei, vi har ikke barn og om noen er så "frekke" å spør videre så er det vel bare å svare "det passer ikke med barn for oss enda" eller noe i den duren. Forstår ikke helt at det skal være så tabu å spør om slikt. Som mor til to så har jeg opplevd utallige spørsmål om vi ikke skal ha flere, eller om vi ikke ønsker å prøve å få en datter ... Vel, slike spørsmål bryr jeg meg ikke om - så enkelt er det. Jeg legger ikke folk for "hat" fordi om jeg har fått disse spørsmålene til stadighet. Det er endel av det å småsnakke med folk, ser jeg på det som. Som å snakke om været eller hunden ... Forskjellen er vel at du har unger allerede. Jeg inbiller meg at det er litt anderledes da. "Problemet" mitt med denne spørringa og gravinga er vel egentlig ikke enkelttilfellene. Klart jeg svarer mine nærmeste at "Nja... Det passer litt dårlig akkurat nå synes vi." De fleste godtar det. Det som begynner å gå meg på nærvene er venninner til tanter, kjæresten til kameraten til fetteren... Altså perifiere bekjentskap: Samtalene går slik: Perifier bekjent: "Ja, dere er vel i full sving med å planlegge familieforøkelse dere nå...." Meg: "Eh... Nei. Vi synes ikke det passer akkurat nå." Perifier bekjent: "Hah! Det passer aldri å få unger. Du må ikke gå og vente på at alt er helt perfekt. Du kommer alltid til å finne ting som ikke er helt ideelt for å få barn." Meg: "Joa... Men noen ganger passer mindre en andre..." Perifier bekjent: "Men dere _har_ tenkt å få barn?" Meg: "Ja... Jo. Altså skjer det så skjer det jo." Perifier bekjent: "Ja, for du vet du kan jo ikke vente for lenge." Jeg er 27.. Det er påfallende hvor like disse samtalene er. Og det er summen av denne pokingen fra folk jeg nesten ikke kjenner som går meg på nervene. Det er ikke tabu, men det er en privat affære som jeg ikke vil snakke om med folk jeg ikke en gang har lagt til på Facebook. Det går liksom ikke å slingre seg unna. Sier jeg at jeg ikke vil ha unger så ender samtalen ofte i at jeg kommer til å angre. Bare vent. De få gangene jeg har sagt at vi ikke får det til (i et håp om at de skulle backe ned) så har jeg fått alskns gode råd og spørmål om hva jeg spiser og ikke spiser... Det er ingen vei utenom. Jeg er ikke normal. Jeg må fikses på. Det er den følelsen jeg sitter igjen med. TS 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #50 Skrevet 18. februar 2012 Fordi det "det passer ikke med barn for oss enda" ikke nødvendigvis passer for oss, det er et sårt tema for mitt vedkommende og jeg synes det er ytterst ubehagelig. Det ikke er noe andre har noe med. Det er akkurat som å spørre "hva tjener du?" osv. Kanskje det burde opprettes noe ala skattelistene, for barnløse? Altså, lurer man på hva folk tjener og de nekter å svare, så kan man snoke i skattelistene. Så kanskje kvinner syklus også burde vært tilgjengelig på nett? Så kunne man logget på og sett at feks "Kari Olsen er i øyeblikket ikke gravid, men kuttet p-pillene for 3 måneder siden og har fortsatt seksuell omgang". Eller "Eva Jensen har kommet i tidlig overgangsalder, vær varsom med kommentarer". Eller "Anne Nilsen er sterilisert". Det er ingen vei utenom. Jeg er ikke normal. Jeg må fikses på. Det er den følelsen jeg sitter igjen med. TS Da kan du bare forestille deg hva vi møtes med vi som sier at vi faktisk ikke vil ha barn verken nå eller siden. Oss er det helt klart noe riv ruskende galt med, for vi blir enten ledd av eller skal overtales etter alle kunstens regler. Jeg tror muligens det å si at man er sterilisert vil være det eneste som kan stoppe munnen på dem. Eller er folk frekke nok til å spørre hvorfor eller å begynne å snakke om å gjøre om inngrepet da også? 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #51 Skrevet 18. februar 2012 Det er påfallende hvor like disse samtalene er. Og det er summen av denne pokingen fra folk jeg nesten ikke kjenner som går meg på nervene. Det er ikke tabu, men det er en privat affære som jeg ikke vil snakke om med folk jeg ikke en gang har lagt til på Facebook. Det går liksom ikke å slingre seg unna. Sier jeg at jeg ikke vil ha unger så ender samtalen ofte i at jeg kommer til å angre. Bare vent. De få gangene jeg har sagt at vi ikke får det til (i et håp om at de skulle backe ned) så har jeg fått alskns gode råd og spørmål om hva jeg spiser og ikke spiser... Det er ingen vei utenom. Jeg er ikke normal. Jeg må fikses på. Det er den følelsen jeg sitter igjen med. TS Du kan trøste deg med at du virker adskillig mer moden enn hun som sa at du ikke var moden nok til å få barn. 5
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #52 Skrevet 18. februar 2012 Du kan trøste deg med at du virker adskillig mer moden enn hun som sa at du ikke var moden nok til å få barn. Du er i alle fall _IKKE_ kjip! 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #53 Skrevet 18. februar 2012 Kanskje det burde opprettes noe ala skattelistene, for barnløse? Altså, lurer man på hva folk tjener og de nekter å svare, så kan man snoke i skattelistene. Så kanskje kvinner syklus også burde vært tilgjengelig på nett? Så kunne man logget på og sett at feks "Kari Olsen er i øyeblikket ikke gravid, men kuttet p-pillene for 3 måneder siden og har fortsatt seksuell omgang". Eller "Eva Jensen har kommet i tidlig overgangsalder, vær varsom med kommentarer". Eller "Anne Nilsen er sterilisert". Da kan du bare forestille deg hva vi møtes med vi som sier at vi faktisk ikke vil ha barn verken nå eller siden. Oss er det helt klart noe riv ruskende galt med, for vi blir enten ledd av eller skal overtales etter alle kunstens regler. Jeg tror muligens det å si at man er sterilisert vil være det eneste som kan stoppe munnen på dem. Eller er folk frekke nok til å spørre hvorfor eller å begynne å snakke om å gjøre om inngrepet da også? Dette er jo poenget mitt. Det er en privatsak. Enten du vil, ikke vil eller rett og slett ikke vet så synes jeg man skal få lov til å la være å utype i det vide og brede om valgene man tar. Jeg er med på en sånn "Skatteliste" Under navnet mitt skal det stå i fete typer: GIFT, BARNLØS, DEAL WITH IT! 1
Dragonfly84 Skrevet 18. februar 2012 #54 Skrevet 18. februar 2012 Det går liksom ikke å slingre seg unna. Sier jeg at jeg ikke vil ha unger så ender samtalen ofte i at jeg kommer til å angre. Bare vent. Det er ingen vei utenom. Jeg er ikke normal. Jeg må fikses på. Det er den følelsen jeg sitter igjen med. TS Ja, akkurat! Det høres ut som en slags trussel, "du kommer til å angre". Eller "bare vent til du blir moden nok, du, så kommer du til å ville ha barn". Akkurat som man er skikkelig umoden hvis man ikke vil ha barn. Eller, best av alt, "du kommer til å sitte alene på gamlehjemmet". Syns jeg ser det, jeg får barn og sier til guttungen at "jeg fikk deg bare for at du skal passe på meg når jeg blir gammel, så ikke flytt ut av kommunen når du blir stor, hører du?!" For meg er det en helt absurd tanke å skulle ha barn. Og jeg vil ikke fikses på. 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #55 Skrevet 18. februar 2012 Enig med deg der. Å ville ha barn har blitt en måte å måle modenhet på. Det er jo helt absurd! Venninna mi planla og fikk barn som 17 åring. Jeg er 10 år eldre i dag... Skulle jeg liksom være _mindre_ moden enn det hun var vor 10 år siden?? En annen venninne hadde 3 barn med tre ulike fedre før hun ble 25... Er det en "moden" holdning? PFØY sier jeg! PFØY! TS 2
Rainbow Skrevet 18. februar 2012 #56 Skrevet 18. februar 2012 Den mest umodne venninna jeg har er hun som fikk barn først. Hun har nå to unger med to forskjellige fedre og er alenemor. Og grunnen til at hun ble gravid var begge gangene at det "bare skjedde". Hun er veldig misunnelig på at jeg kan ta lengre reiser og oppleve ting, men virker likevel som hun mener at "Man må jo få barn, så det var like greit å bli ferdig med det". 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2012 #57 Skrevet 18. februar 2012 Denne diskusjonen er litt rar, for jeg skjønner (som sagt) at man for alt i verden ikke må spørre noen om de tenker på å få barn. Men all denne aggresjonen- hvor kommer den fra? De som spør er slemme og onde og har ikke noe eget liv, de som har barn sitter i saksa og har ikke mulighet til å reiser på spennende ferier, og nåde den som har barn med flere enn én. Og aller helst skal tankeløse men velmenende (ja faktisk) spørsmål om barn pareres på en ekkel måte som setter den som spør i et dårlig lys eller får den til å skamme seg. hvis dere er så opptatt av takt og tone så burde dere se litt på dere selv. 1
Mynona Skrevet 18. februar 2012 #58 Skrevet 18. februar 2012 (endret) Jeg er ikke aggressiv, men jeg blir skikkelig irritert av slike spm. Ikke hvis nære venner eller familie spør. Men hvis kona til fetteren til pappa spør, søstra til bestemor, hu på den andre avd på jobben osv... Endret 18. februar 2012 av Mynona-83 1
Ego Skrevet 18. februar 2012 #59 Skrevet 18. februar 2012 Denne diskusjonen er litt rar, for jeg skjønner (som sagt) at man for alt i verden ikke må spørre noen om de tenker på å få barn. Men all denne aggresjonen- hvor kommer den fra? De som spør er slemme og onde og har ikke noe eget liv, de som har barn sitter i saksa og har ikke mulighet til å reiser på spennende ferier, og nåde den som har barn med flere enn én. Og aller helst skal tankeløse men velmenende (ja faktisk) spørsmål om barn pareres på en ekkel måte som setter den som spør i et dårlig lys eller får den til å skamme seg. hvis dere er så opptatt av takt og tone så burde dere se litt på dere selv. Aggresjonen er som oftest kun rettet mot de som maser. Om noen vil spørre meg om jeg ønsker barn noen gang så er det helt ok, samme med oppfølgingsspørsmålet om 'hvorfor ikke?' når jeg gir dem svaret mitt. Om de derimot skal ta det videre derfra og forsøke å overbevise og omvende meg så blir det fort vanskelig å se noe annet enn fanatisme fra deres side, og behovet for å kritisere deres valg kan dessverre dukke opp. Når det er sagt så har jeg ingenting imot flerebarnsmødre, enten barna har samme far eller opptil flere forskjellige, såframt personen har innsikt nok til å forstå og godta at ikke alle har de samme ønskene og behovene i livet. 1
Dragonfly84 Skrevet 18. februar 2012 #60 Skrevet 18. februar 2012 Denne diskusjonen er litt rar, for jeg skjønner (som sagt) at man for alt i verden ikke må spørre noen om de tenker på å få barn. Men all denne aggresjonen- hvor kommer den fra? De som spør er slemme og onde og har ikke noe eget liv, de som har barn sitter i saksa og har ikke mulighet til å reiser på spennende ferier, og nåde den som har barn med flere enn én. Og aller helst skal tankeløse men velmenende (ja faktisk) spørsmål om barn pareres på en ekkel måte som setter den som spør i et dårlig lys eller får den til å skamme seg. hvis dere er så opptatt av takt og tone så burde dere se litt på dere selv. Jeg mener ikke at de som spør er onde og slemme, men kanskje de ikke tenker så nøye over hva de gjør? Jeg spurte selv broren min om ikke de skulle få barn snart, for han er så flink med barn og virker veldig glad i barn. Han og kona svarte veldig unnvikende. Jeg spurte helt sikkert en del ganger, og jeg trodde nok jeg var hyggelig. Når hun endelig ble gravid fortalte de at de hadde hatt problemer med å få barn, og det var veldig vondt og vanskelig for dem. Da er det klart det er vondt å bli spurt om det ikke blir noen barn snart. Og det var garantert ikke bare jeg som spurte dem om det. Da skjønner jeg godt at man kan bli aggressiv etter hvert. For min del blir jeg irritert når spørsmålene følges opp på en ekkel måte. "Dere MÅ jo ha barn!", "hvem skal passe på dere når dere blir gamle?", "dere kommer til å angre hvis dere ikke får barn". Da er det ikke velmenende lenger. Da er det bare en måte å se ned på andre på, å hevde at ens egen måte å leve livet på er bedre enn andres. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå