Gå til innhold

Til deg som ikke er vegetarianer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg spiser mest reinkjøtt, helt uten dårlig samvittiget.

De som ikke spiser reinkjøtt derimot, de burde ha dårlig samvittighet. Det beste for reinsdyrene er nemlig at det slaktes mest mulig reinsdyr....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke?

2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke?

3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv?

Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar :popcorn:

1) Får dårlig samvittighet av å spise noen typer kjøtt, som kylling. Prøver derfor å unngå det.

2) Jeg kunne tenke meg å spise mye mer vegetarmat, nå når jeg er singel er det også lettere enn da jeg var samboer med en som ville ha kjøtt til middag nesten hver eneste dag. Men jeg liker en del kjøtt så godt at jeg ikke vil bli 100 % vegetarianer.,

3) Synes vi burde spise mindre kjøtt. Det er betenkelig at selv om kornproduksjonen har økt mye de siste 50 årene, går mesteparten av "overskuddet" til kjøttproduksjon, og metter vel ikke mange flere munner enn før. Det er lite bærekraftig å spise masse kjøtt. Deler av produksjonen er også uetisk ovenfor dyrene. Men jeg mener nok ikke at et liv er et liv - jeg synes det er greit å ta livet av dyr for å spise dem faktisk. Det er mer helheten jeg ønsker å være kritisk til: om det er holdbart i forhold til ressursbruk og dyrevelferd.

Skrevet

Jeg spiser mest reinkjøtt, helt uten dårlig samvittiget.

De som ikke spiser reinkjøtt derimot, de burde ha dårlig samvittighet. Det beste for reinsdyrene er nemlig at det slaktes mest mulig reinsdyr....

Det er ikke alle steder man får tak i reinsdyrkjøtt.

Skrevet

3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv?

Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar :popcorn:

1) Både og, men som regel ikke.

2) Har tenkt litt på det etter at jeg så Earthlings, men jeg er alt for glad i kjøtt.

3) Jeg synes egentlig ikke at det er greit, det er mere enn nok annen mat her på jorda som vi kan spise uten og sterte.

• 2 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

mennesker er kjøttetende.sirkel av liv.

• Liker 1
Skrevet

1) nei, får ikke dårlig samvittighet av å spise det kjøttet jeg spiser fordi jeg velger å spise kjøtt som ikke er såkalt masseprodusert.

2) har ingenting imot å spise vegetarisk mat, men jeg ville nok savnet en skikkelig elggryte f.eks

Jeg planlegger iallefall ikke å bli vegetarianer

3) jeg syns ikke noe særlig om masseproduksjon av dyr.

Jeg syns det hadde vært bedre å satset mer på småbønder som selger kjøtt til sitt nærområde. Selvsagt må man ha litt storproduksjon, men dette er også mulig samtidig som dyrene har det godt frem til den dagen de skal slaktes.

Istedenfor å gi dyrene mat som gjør at de vokser unormalt fort osv osv så syns jeg man kan satse mer på å avle opp dyr på en skikkelig måte.

Sånn kort fortalt :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig med du som skriver dette. Selv spiser jeg mest kylling og fisk, men de blir ikke akkurat behandlet godt de heller. Kjøtt spiser jeg veldig lite av, men jeg er ikke vegetarianer enda jeg kanskje nesten kunne vært det. Får mye dårlig samvittighet, men så har det med hva man liker og kostholdsvariasjon å gjøre også. Verden er skapt sånn, vi mennesker er like mye rovdyr som andre dyr. Det gjelder bare å være bevvist på hvilke kjøttprodusenter man vil unngå og hvilke måltider man faktisk kan klare seg uten kjøtt, osv.

Du er klar over at kylling er kjøtt eller?

(Bare veldig oppgitt over de osm tror at vegetarianere spiser kylling (og fisk, hva tror dere egentlig at kylling er, grønnsaker??)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er klar over at kylling er kjøtt eller?

(Bare veldig oppgitt over de osm tror at vegetarianere spiser kylling (og fisk, hva tror dere egentlig at kylling er, grønnsaker??)

Kylling er fugl det og fisk er fisk. :gjeiper:

Skrevet

Nei, fordi jeg anser det å spise kjøtt som noe naturlig. Derimot prøver jeg å kutte ned på forbruket av klimamessige årsaker.

Nei, fordi jeg mener det er naturlig å spise kjøtt og det smaker godt. Men jeg er for å kutte forbruket på kjøtt, og spiser ofte fisk og vegetariske retter for å oppnå dette.

Dyr er ikke mennesker. Så sant dyra har det godt når de lever og slaktes på en human måte har jeg ikke problemer med dette. Derimot har jeg problemer med hva en slik masseproduksjon innebærer rent klimamessig. Det er også etisk problematisk med tanke på alle mennnesker som sulter. Hadde vi delt verdens goder mer rettferdig, ville det vært nok mat for alle. En del av dette handler om å produsere mer vegetabilsk mat og mindre kjøtt.

Jeg syns ikke du skal slite med samvittigheten, da det er helt naturlig å spise kjøtt. Tenk heller på de klimamessige fordelene ved å kutte ned på forbruket. Gjør alvor av det og ha minst én vegetarmatdag i uka.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

1) Nei jeg får ikke dårlig samvittighet. Mennesker er skapt for og spise både kjøtt og grønnsaker\frukt derfor får jeg ikke dårlig samvittighet

2) Nei, Fordi jeg liker kjøtt

3) Ville du spurt en løve om det er greit og spise en Zebra ?. Nei det er ikke galt med masseprodusering av kjøtt. Kjøtt er en del av det vi mennesker trenger og spise. Selvfølgelig skal man ta livet av dyrene på en rask måte uten at de føler for mye smerte.

Skrevet

1) Nei, hvorfor skulle jeg ha det? Jeg jakter kjøttet selv og jeg kjøper det ferdig i frysedisken. Kjøtt er mat.

2) Jeg spiser grønnsaker også. Men jeg kommer aldri i verden til å kun spise grønt, fordi jeg liker å spise mat jeg synes er godt.

3) Planter har også liv. Det er kanskje ikke vanlig å tenke sånn idag, men de er levende organismer. Det var ikke vanlig i middelalderen å tenke at kua hadde liv. Jeg gidder ikke grine meg i søvn fordi jeg liker ekte mat.

Gjest Liss`pia
Skrevet (endret)

Får litt dårlig samvitighet for mengden kjøtt jeg spiser i perioder. Prøver å ha minst en vegetardag i uka(ikke fisk, kjøtt, egg). Å spise kjøtt er naturlig, men det er hverken en klimamessig fordel, ei nødvendig med så mye kjøtt den gjennomsnittlige mennesket spiser per.dag. I de fleste tilfeller er det kjøtt involvert i hvert eneste måltid gjennom dagen.

Har vært veggis i seks år,det holder. Jeg klarte ikke legge til rette for et vegetar-kosthold som ga meg den næringen kjøtt gir.

Å spise kjøtt er naturlig, men ikke den måten kjøttet per i dag blir "forberedt" og behandlet, det vil si dyra. Jeg er for et økologisk kosthold som ikke har blitt så mye "tullet" med. Jeg er dessuten ganske sikker på at hele verdens befolkning kunne blitt mettet hver dag bare av all den maten vi overforer dyrene med. Jeg blir trist av å besøke den gjennomsnittlige gården i dag, der kuer blir melket av maskiner og grisene foret med all slags drit og i tillegg må tilbringe mesteparten av livet i en mørk og dritten låve inngjerdet i jern. Der maten er deres største glede fordi de ikke har annet å gjøre. Ikke minst kyllingene som overfores og tilbringer livet i små bur eller går "frittgående" i et bekmørkt rom og hakker på og dreper hverandre fordi det er så dårlig plass.... kunne fortsatt og fortsatt...

Så ja, jeg får dårlig samvitighet, men ikke fordi jeg spiser kjøtt. Jeg får dårlig samvitighet av å støtte den ikke-humane måten dyra blir behandlet på. Når jeg er ferdig utdannet og i full jobb vil jeg absolutt så godt det lar seg gjøre gå over til et økologisk kosthold. Det er jeg sikker på i tillegg vil gjøre godt for helsen.

Jeg blir forresten skikkelig forbanna på måten vegeterianere blir behandlet av mange "kjøttetere". Når jeg var vegeterianer skulle alle diskutere og opponere mot mitt vegetarkosthold. Mange hintet i tillegg til at jeg ikke spiste kjøtt for å være slank. Makan!! Det virker som om folk gjør alt for å gjøre seg totalt blind for hvordan dyra blir behandlet for å unngå dårlig samvitighet. Realiteten er at jeg tror folk rett og slett ikke gidder å bry seg.

Endret av Liss`pia
Skrevet (endret)

1. Ja, ikke alltid. Men jeg får svært ofte dårlig samvittighet når jeg spiser kjøtt.

2. Kunne definitivt tenkt meg å bli vegetarianer, men jeg er fryktelig glad i god mat (med kjøtt) og vet ikke om jeg har nok viljestyrke til det. Forhåpentligvis med tiden.

3. Synes det er forferdelig, og det er grunnen til at jeg kunne tenkt meg å bli vegetarianer, det er ikke det å spise kjøtt i seg selv som er ille. men hvordan våre bruksdyr faktisk har det.

Endret av Dolly-Duck
Gjest Nenya82
Skrevet

Ja,jeg får dårlig samvittighet.Kuttet ut kylling for en stund siden,eller kjøper økologisk noen ganger,men har egentlig aldri vært noe glad i kylling uansett.Spiser stort sett kun kjøtt til middag,og prøver å ha flere kjøttfrie dager i uken.Vi her i vesten har et overforbruk av kjøtt som jeg mener ikke er bra så derfor prøver jeg å forandre egne vaner.

Vokste opp i et hjem der vi hadde et enormt kjøttforbruk,og jeg ble egentlig dritlei av det.Så jeg ser ikke behovet for å spise det hele tiden når det finnes så mye god vegetarmat.

Det er faktisk noe jeg har tenkt mye på i det siste,men jeg har ikke tatt skrittet enda.Har levd i perioder uten kjøtt,og det har egentlig gått helt fint.Jeg ønsker å det skal føles rett for meg,men jeg kommer uansett til å fortsette å spise lite kjøtt.

Ofte syns jeg ikke kjøtt er godt en gang.Kun når kvaliteten på kjøttet er veldig bra så kan jeg synes at det er veldig godt,men ofte syns jeg til og med da at det er for mye sener og drit til at jeg kan kose meg med det.Syns ofte også at tilbehøret er bedre enn kjøttet er.

Det har jeg egentlig store problemer med å godta.Jeg syns ikke det er ok å masseprodusere dyr på den måten som vi gjør,og jo mer industrialisert det blir jo dårligere blir kvaliteten.

Jo,et liv er et liv og jeg merker at jeg noen ganger blir kvalm av måten man beskriver dyr som om de var et produkt og ingenting annet enn det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært veganer i 13 år nå. Er i god form, og får stadig kommentarer om at jeg ser så mye yngre ut enn jeg er. Proteiner og mikronæringsstoffer er ikke et problem. Jeg tok kosttilskudd før jeg ble veganer også. Omnivorer har like mye jernunderskudd og B12 mangel som veggiser har. Feilernæring er et generelt helseproblem, ikke noe spesielt for veganere. Noen av verdens største atleter er veganere. Helseargumentet taler klart i vegetarkostens favør.

Kylling er det mest miljøvennlige kjøttet, beklageligvis. Storfekjøtt er ganske forkastelig fra et ressurspersepektiv. 1,5 millioner barn står i reell fare for å sulte ihjel i Afrika i dag. Storfeindustrien sløser bort enormt mye ressurser, inkludert vann.

Nordmenn er egoister får jeg bekreftet gjennom denne tråden.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er fascinerende at så mange tror mennesker er ment for å spise kjøtt. Anbefaler alle å lese litt mer om emnet, og se f.eks. denne siden; http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Kom med en litt upartisk kilde.

• Liker 1
Gjest Corto Maltese
Skrevet

Synes det er fascinerende at så mange tror mennesker er ment for å spise kjøtt. Anbefaler alle å lese litt mer om emnet, og se f.eks. denne siden; http://michaelbluejay.com/veg/natural.html

Vist du skal komme med en kilde så må du komme med en upartisk kilde.

• Liker 1
Skrevet

1) Personlig får jeg dårlig samvittighet av å spise kjøtt, men jeg dømmer ingen andre for å spise kjøtt heller. Jeg kommer tilbake til det på punkt nummer 3.

2) For øyeblikket er jeg ikke vegetarianer. Jeg er på utveksling nå, og jeg har ikke lov til å gjøre en drastisk endring i mine spisevaner mens jeg bor med en vertsfamilie. Jeg må følge deres spisevaner, og de er ikke vegetarianere. Men når jeg kommer hjem om en måned skal jeg bli vegetarianer. Jeg gleder meg faktisk veldig!

Jeg har forresten tidligere bodd på hybel, og da konsumerte jeg lite kjøtt. De eneste gangene jeg spiste kjøtt var da jeg hadde besøk av mine "kjøttetende" venner, som ikke er så stor fan av veggiser ;-P Så jeg har vært borti et tilnærmet vegetarisk kosthold, og har aldri hatt mangelsykdommer eller noen helseproblemer. Jeg mistet bare en god del vekt.

3) Det jeg har store problemer med er ikke det at mennesket spiser kjøtt, for vi er tross alt en del av næringskjeden, og særlig før i tiden var det nødvendig for oss. Men det jeg har problemer med er kjøttindustrien. Det er mange dyr som lider, og nå i dag kan man få i seg alle nødvendige næringsstoffer uten å spise kjøtt, så det er ikke nødvendig å innføre kjøtt i dietten sin for å være frisk. Jeg har som sagt planlagt å gå over til et vegetarisk kosthold, eller, ikke 100% vegetarisk, fordi for meg er det greit med litt fisking nå og da og litt jakting, siden dyrene da har fått gått fritt.

Jeg har vokst opp med mange buddhister som er alle vegetarianere, og for meg virker de mye sunnere, ser friskere, slankere og gladere ut enn mange av mine venner som spiser kjøtt, pluss at de har tilsynelatende færre helseplager. Jeg ser bare fordeler ved å være vegetarianer; bedre helse og god samvittighet. Oi, dette ble litt langt :gjeiper:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...