AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #21 Skrevet 14. februar 2012 Hjelpes. Nei, jeg elsker kjøtt og vil ete det til den dagen jeg dør. Tror jeg skal spandere på meg biff i morgen bare pga den her tulletråden. Ignorante middelaldrene kvinnemenneske. Det er greit å spise kjøtt, men man burde gjøre seg noen refleksjoner rundt det etiske allikevel. Du virker svært egoistisk. 1
Agathe Skrevet 14. februar 2012 #22 Skrevet 14. februar 2012 (endret) 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? De få gangene jeg spiser kylling får jeg dårlig samvittighet. Ellers ikke. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Ja, jeg kan egentlig tenke meg det. Dvs jeg ville nok ikke kuttet ut fisk. Det som taler imot er at jeg er veldig glad i stekt kjøtt (biff, koteletter) og at jeg sliter med å få i meg nok jern selv om jeg spiser kjøtt - og hadde nok ikke hatt sjans til å klare det som vegetarianer. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Masseproduksjon syns jeg ikke er helt greit. Et liv er et liv, men jeg har ikke i prinsippet noe i mot at mennesker tar liv for å få kjøtt. Det kommer mer an på livskvalitet dyret har, og hvordan dyret opplever sine siste timer. Jeg tenker at f.eks lam er uproblematisk å spise, disse får tross alt gå sammen med mødrene og oppleve å leve i det fri. Kylling syns jeg produseres på en forkastelig måte, og storfe er i en gråsone. Endret 14. februar 2012 av Agathe 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #23 Skrevet 14. februar 2012 En liten avsporing, men virker som det er endel som har peiling her så jeg spør likevel. De fleste vet at kyllingproduksjon har mange mørke sider, men vet noen hvordan det er med kalkun?
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #24 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? 1. Nei generelt. Ja når det gjelder kyllingkjøtt (og egg). Spiser det så skjelden det er mulig. Kun om jeg får det servert når jeg er andre steder enn hjemme. 2. Nei. Jeg spiser veldig lite kjøtt fordi jeg ikke liker kjøttmat så godt. Jeg er egentlig ganske kresen og trenger ernæringsmessig, tror jeg, det lille kjøttet jeg en skjelden gang spiser. Men jeg ville ikke trives med meg selv når det kom til moral om jeg spiste kjøtt hver dag. 3.Et liv er ett liv og veldig verdifullt. Det er ett mirakel, synes jeg, at noe lever. Jeg mener likevel det er greit å avle fram dyr til mat om det gjøres med respekt for mitt første synspunkt i dette punktet. Slik er det ikke nå. Mye av behandlingen av dyr er helt forkastelig. Og vi som forbrukere legger ansvaret over på alle andre enn oss selv. Det er egentlig også ganske forkastelig, eller?
ainna Skrevet 14. februar 2012 #25 Skrevet 14. februar 2012 Jo, men det er veldig dyre nisjeprodukter. De færreste nordmenn har råd til å bruke dette kjøttet i normalkostholdet sitt. For øvrig er det et falskt spørsmål, da det indirekte påstår at norsk kjøttproduksjon generelt ikke er dyrevennlig og at dyrene har det dårlig. Hvilket ikke er tilfelle. hmm, det var ikke ment som et lurespørsmål, heller ment å oppfordre folk til å tenke akkurat det: Trur at mange norske dyr har det veldig bra som et ledd i kjøttproduksjon!, og at det er svært dyrevennlig.
kaprifolen Skrevet 14. februar 2012 #27 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? det hender, men jeg prøver å styre unna de kjente verstingene blant produsentene. MKen stort sett har jeg ikke dårlig samvittighet, da jeg ser det som naturlig for mennesket å spise kjøtt 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke?Ja, av etiske årsaker. Men det er en del grønnsaker jeg ikke liker, som er viktige som vegeterianser. Også er jeg veldig glad i biffen, da.... 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv?Synes det skjer altfor mye vondt i bransjen, og synes det er trist at vi tillater så mye grusomt. Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar
Alice123 Skrevet 14. februar 2012 #28 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Av kylling, fordi kyllingen bare blir 1 måned før den slaktes. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? jeg har vært det, men kuttet det ut etter noen år. Fordi kjøtt er delicious. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Det er fælt, men slik er det.
Gjest Rastl0s Skrevet 14. februar 2012 #29 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar 1. Nei. Det er godt og det er en del av kostholdet mitt og det har jeg ikke tenkt å endre på. 2. Nei, fordi jeg ikke er glad i å spise for mye som ikke er kjøtt. Kjøtt hører til i hverdagen min. 3. Spørs hvordan man ser det. Det er jo godt... Så lenge de behandler dyra bra før de slaktes og at de slaktes på en human og smertefri måte så går det greit. Vi har livnært oss av kjøtt i alle år og nå er det ikke barebare å ha våpen og dessuten er det ikke lov å bare gå i skauen og drepe det man finner.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #30 Skrevet 14. februar 2012 Kan anbefale dem som er interessert i matproduksjon og etikk Michael Pollans The Omnivore's Dilemma
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #31 Skrevet 14. februar 2012 Ignorante middelaldrene kvinnemenneske. Du er ikke særlig ung, nytenkende og revolusjonær når du hermer etter din bestemors generasjon, vet du.
Rainbow Skrevet 14. februar 2012 #32 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar 1. Jeg får veldig dårlig samvittighet. Jeg vet mye om hvordan dyra har det på slakteri og i industrien generelt, og kjenner faktisk et stikk hver gang jeg spiser kjøtt. Likevel klarer jeg ikke å la være. Begrenser rødt kjøtt veldig, spiser nesten ingen pattedyr. Men det er egentlig en elendig unnskyldning, for kyllingene har det vel verst av alle. Er en slags sjuk tankegang om at jo søtere dyr jo mer empati, noe jeg gremmes over å innrømme. Jeg går i pelsdemonstrasjoner og er veldig opptatt av dyrevern, så jeg er jo egentlig veldig hyklersk. 2. Ja, egentlig. Men siden jeg er allergisk mot veldig mye "veggismat" og i tillegg er skikkelig sær i matveien (mye jeg ikke liker), innbiller jeg meg at det blir veldig mye styr og vanskelig å få til. Også er jeg veldig glad i smaken av mye kjøtt. Men det er spesielt kylling jeg liker, så å ikke spise pattedyr ville være mindre vanskelig. Spiser som sagt lite av det, men om det er skinke i pasta eller pizza spiser jeg det. Men jeg kjøper ikke biff og sånne ting selv. Hvis jeg får det servert (som på restauranter der jeg må velge mellom biff eller fisk som jeg ikke tåler) spiser jeg det, men da blir jeg nesten uvel av dårlig samvittighet. 3. Jeg syns den er grusom. Jeg blir sint på reklamene til Tine som skryter av at kuene har det så bra når sannheten er at de er ute i få mnd og ellers står på bås. Og av at griser, som er like intelligente som hunder, ikke får kjenne jord under beina noen gang. Og at kalver blir fratatt moren tidlig fordi hun skal produsere mest mulig melk. Og måten dyr blir frakta til slakteriet på.... Jeg vet altfor mye til å egentlig spise kjøtt, og jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å ta tak i det og ofte god smak og "styr". 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2012 #33 Skrevet 14. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? - Langt i fra. Kjøtt er digg og helt naturlig å spise. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? - ALDRI. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? - Helt greit. Sånn er livet.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2012 #34 Skrevet 15. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, det får jeg ikke. Jeg tenker sjelden over det. Men, selvsagt, alt med måte. Det går fint an å spise LITE kjøtt, uten å være vegetarianer. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, det tror jeg ikke. Jeg begrenser kjøttinntaket mitt. Men å være fult ut vegetarianer kunne jeg ikke klart. (Mye pga diett pålagt av lege, vanskelig for meg å få i meg det jeg skal om jeg kutter ut alt kjøtt/egg). Jeg kunne heller ikke klart å bli så påpasselig som å ikke kunne spise supper kokt med kjøttbuljong osv. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Et liv er et liv. Jo. Masseproduksjon av kjøtt er nå engang en del av samfunnet sånn som det har blitt, og noe man sannsynligvis ikke blir kvitt.
Sulosi Skrevet 15. februar 2012 #35 Skrevet 15. februar 2012 1. Jeg får veldig dårlig samvittighet. Jeg vet mye om hvordan dyra har det på slakteri og i industrien generelt, og kjenner faktisk et stikk hver gang jeg spiser kjøtt. Likevel klarer jeg ikke å la være. Begrenser rødt kjøtt veldig, spiser nesten ingen pattedyr. Men det er egentlig en elendig unnskyldning, for kyllingene har det vel verst av alle. Er en slags sjuk tankegang om at jo søtere dyr jo mer empati, noe jeg gremmes over å innrømme. Jeg går i pelsdemonstrasjoner og er veldig opptatt av dyrevern, så jeg er jo egentlig veldig hyklersk. 2. Ja, egentlig. Men siden jeg er allergisk mot veldig mye "veggismat" og i tillegg er skikkelig sær i matveien (mye jeg ikke liker), innbiller jeg meg at det blir veldig mye styr og vanskelig å få til. Også er jeg veldig glad i smaken av mye kjøtt. Men det er spesielt kylling jeg liker, så å ikke spise pattedyr ville være mindre vanskelig. Spiser som sagt lite av det, men om det er skinke i pasta eller pizza spiser jeg det. Men jeg kjøper ikke biff og sånne ting selv. Hvis jeg får det servert (som på restauranter der jeg må velge mellom biff eller fisk som jeg ikke tåler) spiser jeg det, men da blir jeg nesten uvel av dårlig samvittighet. 3. Jeg syns den er grusom. Jeg blir sint på reklamene til Tine som skryter av at kuene har det så bra når sannheten er at de er ute i få mnd og ellers står på bås. Og av at griser, som er like intelligente som hunder, ikke får kjenne jord under beina noen gang. Og at kalver blir fratatt moren tidlig fordi hun skal produsere mest mulig melk. Og måten dyr blir frakta til slakteriet på.... Jeg vet altfor mye til å egentlig spise kjøtt, og jeg skammer meg over at jeg ikke klarer å ta tak i det og ofte god smak og "styr". Signerer denne. Skulle i tilegg ønske jeg hadde tilgang til viltkjøtt for å tynne ut kommersielt kjøtt.
Veslevimsa Skrevet 16. februar 2012 #36 Skrevet 16. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? - Jeg liker ikke at noen skal lide, så ja tenker på det. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? - Ønsker ikke å nekte meg noe, men kunne tenke meg mer grønn og vegetarisk kost for helsa og smaken. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? - Det hadde vært fint for dyra om vi kuttet ned på masseprodksjonen og for helsa vår og, men vet at det er mange mennesker som livnærer seg takket være denne indusrien. Synes at dyrene burde ha et bedre liv så lenge de lever, alt liv har verdi! Synes det beste å spise av kjøtt, er fisk, tror dette er veldig bra kjøtt for mennesker(viktige fettsyrer, veldig bra protein osv.), men også litt lettere for samvittigheten. Og tror ikke jeg vil kutte ut sushi og stekt laksefilet... :gjeiper:
Maestro Skrevet 16. februar 2012 #37 Skrevet 16. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? 1. Nei. Mennesker har siden vi har eksistert spist kjøtt. Så det er naturens gang. 2. Nei. Jeg liker kjøtt, om ikke alt. Kroppen trenger kjøtt og ikke bare kaninfor og suppe. 3. Altså, vi har ikke svin, griser, kuer til og gå tur i bånd med akkurat. 1
en'krone Skrevet 16. februar 2012 #38 Skrevet 16. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei. Fordi mennesker skal spise kjøtt. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, fordi vi er altetende og har behov for mer enn bare grøntfor. 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Det er et liv ja. Det er tildelt livets rett for å gi mennesker næring, og uten oppdretten ville ikke disse livene eksistert. Jeg er faktisk ikke veggis selv, men sliter litt med samvittigheten fordi jeg spiser kjøtt. Spent på svar
Gjest Lilu Skrevet 16. februar 2012 #39 Skrevet 16. februar 2012 1) Kanskje 5% av gangene jeg spiser kjøtt. Da er det fordi jeg synes dyra er så søte og fine og de fortjener å leve. 2) Nei, fordi jeg liker å spise kjøtt, det smaker godt og gir meg næring. 3) Det er greit, for jeg og andre trenger maten. Men det hadde jo vært best om dyrene fikk best mulige forhold mens de levde og når de blir slakta.
metempsychosis Skrevet 16. februar 2012 #40 Skrevet 16. februar 2012 1) Får du dårlig samvittighet av å spise kjøtt? Hvorfor/hvorfor ikke? Nei, jeg får ikke dårlig samvittighet av å spise kjøtt. Men dette kommer nok av at jeg spiser det heller sjeldent og at jeg er sikker på at dyret har hatt det godt før det ble slaktet. 2) Kunne du tenke deg å bli vegetarianer? Hvorfor/hvorfor ikke? Jeg kunne nok blitt vegetarianer uten så veldig mye vansker, men samtidig så er vi jo altetere som helst skal spise litt av hvert (kjøtt/fisk inkludert). At alle skulle bli vegetarianere er nok litt for unaturlig for at jeg skal henge meg på det 3) Hva synes du om masseproduseringen av kjøtt, som kun har til formål å fôre oss mennesker? Er det greit? Er ikke et liv et liv? Dette er jeg sterkt imot og finner det like lite naturlig (om ikke mer) som at alle mennesker skulle bli vegetarianere. Et liv er et liv, og jeg kan virkelig ikke finne det normalt at et dyr skal lide bare for at vi skal meske oss med alt for mye kjøtt/fisk/bi-produkter! Masseproduksjonen er et nytt, vestlig fenomen som har ingen rot i "nødvendighet". Man trenger ikke å putte høner i bittesmå bur for å få egg. Man trenger ikke å håve opp alt som er av fisk for at vi skal kunne spise det som trengs av fisk. Man trenger ikke å utsette kyr for unødvendig stress når de blir transportert/slaktet. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå